8. Rally Show Santa Domenica

Osmo izdanje Rally Showa Santa Domenica, najvećeg relijaškog eventa u Hrvatskoj i jedinog koji se zbiva na makadamskoj stazi, ispunilo je očekivanja ljubitelja autosporta, a razinu organizacije podignulo stepenicu više. Pobijedio je Mađar Peter Ranga

Rally Show Santa Domenica je u samo osam godina od inauguralnog događanja uspio postati kultno događanje ne samo hrvatskog relija već općenito hrvatskog autosporta. Iz godine u godinu organizatori iz AKK Sveta Nedelja pomiču granice dobre organizacije i obaraju rekorde, a tako je bilo i posljednjeg vikenda u studenom za osmo izdanje showa. U odnosu na protekla izdanja, ovogodišnji je program proširen subotnjim shakedownom (treningom), pa je publika zapravo dobila dvodnevni trkački program.
RSSD je postao nezaobilazan za sve ljubitelje utrka, a još jednom se pokazalo da nikakvi (ne)vremenski uvjeti ne mogu spriječiti tisuće fanova da dođu na Savršćak. U nedjelju 27. studenog kiša i blato začinili su atmosferu na stazi između Gradne i Save, ali to apsolutno nije nikome smetalo. Čak naprotiv, vožnje po mokroj i blatnoj stazi postale su još atraktivnije, a među gledateljima odvijala se prava modna revija najnovijih modela gumenih čizama. Nekima su omiljene ‘splacovke’, dok su ih drugi nabavili preko eBaya.

Dobra atmosfera, brojni stranci
Dobra atmosfera viđena na svim dosadašnjim izdanjima Santa Domenice se ponovila, s brojnim strancima koji su trodnevni event iskoristili za poboljšanje turističkih statistika Lijepe naše. Za vrijeme utrke, oko staze su se na svakih pedesetak metara ‘kurile’ logorske vatre, neke radi spremanja roštilja ili kotlovine, a neke samo radi grijanja.

1. Péter Ranga i Tamás Szöke, Mađarska, Škoda Fabia R5

Uoči događanja broj prijavljenih posada popeo se na više od 140, što je za hrvatski rally nezamislivo, a toj brojci od ostalih događanja konkurira jedino brdska utrka u Buzetu. Organizatori su se suočili sa slatkom brigom ograničavanja broja posada na startnoj listi, pa su u nedjelju na startu bile 123 posade.
Među njima nije bilo četverostrukog pobjednika Beppa Harracha i najtrofejnijeg hrvatskog relijaša Juraja Šebalja, pobjednika prve Santa Domenice 2010. Harrach je izostao zbog rođenja djeteta, a Šebalj nije uspio dogovoriti adekvatnu vozilicu.
No, i bez njih je popis vozača (i suvozača) bio impresivan. Prvi na listi bio je Mađar Peter Ranga sa Škodom Fabijom R5, koji je lani izgubio od Harracha za manje od sekunde pa se ove godine vratio odlučan da pobijedi. I pobijedio je, i to s najboljim vremenima u tri od četiri prolaska po 6,31 km dugoj makadamskoj stazi.
Na drugom je mjestu završio Andreas Aigner u još jednoj Fabiji R5. Austrijanac je lani oduševio publiku atraktivnim, ali nekonkurentnim BMW-om 650i. Ove godine taj je auto dao poslovnim partnerima, a on je sjeo u Fabiju s kojom je završio četvrti u austrijskom prvenstvu, uz suvozačicu Ilku Minor. Aigner je u četiri prolaska Savršćakom bio najbrži jednom i na kraju je zaostao 14 sekundi za Rangom. Iz borbe za pobjedu izbacio ga je spin na prvom brzincu.
Iza najbržeg dvojca završila su dva Mađara poznata iz hrvatskog prvenstva – Antal Kovacs s Fordom Fiestom R5 i novi hrvatski prvak Krisztian Hideg sa Škodom Fabijom R5.
Treće je mjesto nakon tri prolaza držao Laszlo Ranga Jr., mlađi brat Petera Range, ali jedan nezgodan skok sa Škodom Fabijom R5 uzrokovao mu je zdravstvene poteškoće, pa je čak zatražio i intervenciju hitne pomoći. Odustao je prije posljednjeg brzinca i poklonio svoje mjesto na postolju.

Alkohol i neodgovornost kumovali incidentu
Podrazumijeva se da su najnoviji, najskuplji i najjači relijaški strojevi privukli najviše pozornosti, ali jezgru Santa Domenice zapravo čine desetine jeftinijih auta među kojima su i oni čiji vlasnici entuzijastično ulažu i zadnju lipu u pripremu vozila kako bi jednom godišnje sudjelovali na jedinstvenom makadamskom reliju. Tu su i automobili koji redovito sudjeluju u našim i stranim utrkama u posebnim klasama, poput legendarnih mađarskih Lada, s kojima je nastupilo 14 posada. Atraktivne vožnje pružili su i neki predvozači, posebno talijanski ‘showman’ Loris Rosati u nabrijanoj trokolici.

Santa Domenica je na neki način i povijesna utrka, jer su mnogi automobili svoje prve vožnje imali prije više od 25 godina. Svaki je pomno pripremljen kako bi izdržao izazove blata i šljunka Savršćaka, ali neki ipak nisu došli do cilja. U finalnim rezultatima klasificirano je 96 posada. Srećom, nije bilo opasnih izlijetanja, a utrku je nakratko zasjenio samo incident s pripitom gledateljicom koja se unatoč upozorenjima odlučila za samoubilačko pretrčavanje staze. Imala je sreće, preživjevši i završivši u bolnici sa slomljenom nogom.
Taj je incident, uz još neke intervencije zbog razbijenih i pokvarenih auta, uzrokovao kašnjenje programa koje je pak utjecalo na skraćivanje s predviđenih pet na četiri brzinska ispita. Treći brzinski ispit je neutraliziran što je dovelo do nekih prigovora kod konačnih rezultata.
Mađari su, osim u generalci, slavili i u klasi Pro Sport (Balazs Siebel/Toyota Corolla) i RWD (Arpad Stepan/Lada VFTS), dok je Slovenac Nejc Mrak (Suzuki Swift) pobjednik klase Sprint. Osim pobjednika, na kraju svi mogu biti zadovoljni i nestrpljivo iščekivati 9. RSSD, koji će, sigurni smo, neumorna ekipa iz AKK Sveta Nedelja ponovno pretvoriti u pravi spektakl.
Organizacija Showa počinje završetkom posljednjeg brzinca prethodnog eventa. U širu organizaciju uključeno je dvjestotinjak ljudi, no pravi heroji su šačica ljudi koji ovu priču već osam godina stvaraju iz čiste ljubavi prema reliju i makadamu. Ove godine su zbog vremenskih (ne)prilika neki pojedinci na stazi provodili dane i noći, pa bez njih i njihova entuzijazma osmi RSSD ne bi bio na ovoj organizacijskoj razini. Osim članova kluba, doprinijeli su i članovi AK Delta Timing te direktor relija Daut Damarija. „Iz godine u godinu podižemo ljestvicu i ne namjeravamo stati. Veseli me da to prepoznaje sve više sponzora bez kojih ovakav show ne bi bio ostvariv. Potvrda našem radu i trudu svakako su i zavidna imena europskog autosporta koja se rado odazivaju našem pozivu i sve teže odolijevaju makadamu“, zaključio je Daniel Vojvodić, predsjednik Organizacijskog odbora RSSD-a.

Santa Domenica je nezamisliva bez Nenada Lončarića, petostrukog prvaka Hrvatske i idejnog začetnika ovog projekta, a na ovogodišnjem izdanju pridružili su mu se još neki hrvatski relijaški veterani koji su se reaktivirali posebno za ovo događanje. Posljednji prvak Jugoslavije Davor Jurjević i dvostruki prvak Hrvatske Darko Rafaj sjeli su za upravljače Lancera Evo IX, uz suvozače Dražena Mohora i Igora Kovačića, i pokazali da se nisu zaboravili utrkivati. Legendarni Boris Radalj Deda nastupio je pak u još legendarnijoj Zastavi Yugo. Rafaj je na Santa Domenici obilježio i 62. rođendan koji mu, nažalost, neće ostati u dobrom sjećanju jer je na trećem brzinskom ispitu sudjelovao u incidentu s pripitom slovenskom gledateljicom koja mu je istrčala pred auto i zaradila teške ozljede.