Tromeđa bez granica u ‘susjedstvu’ – Tri države, jedan svijet

Land Rover defender Octa, kojeg obožavatelji štuju poput božanstva, u jednom je danu obišao tri države. Jutarnju kavu ispijao je u Sloveniji, popodne uživao fantastičnoj pasti u Italiji te se na kraju preko Austrije vratio u Sloveniju tj. Kranjsku Goru

Nema boljeg osjećaja nego ujutro duboko, punim plućima, udahnuti svježi planinski zrak. Pogotovo uz prvu kavu, dok se magla razilazi a sunce nježno dodiruje vrhove Julijskih Alpa. Naše putovanje kroz tri države bez putovnice ili osobne iskaznice započinje u slovenskom skijalištu Kranjska Gora, koje se u posljednje vrijeme nametnulo i kao poželjna ljetna destinacija. Treking, šetnja, biciklizam u ambijentu povezanom s prirodom, poviješću i ljudima.

Ima li što ljepše? Ima, ako u tom idiličnom krajoliku uživate i kao vozač poželjnog automobila. Pogled s terase na parkiralište hotela zastaje na blještavoj crnoj karoseriji koja daje savršen kontrast svijetloplavom nebu na horizontu. Naš Land Rover Defender Octa spreman je za pokret. Veliki V8-motor koji bijesno riče i gunđa, a vozimo se tek brzinom od oko 60 km/h, itekako privlači pažnju okoline. Široke gume od 20 cola podižu pijesak i kamenčiće s ceste koja nas vodi prema prijevoju Vršič na 1611 metara nadmorske visine. Riječ je o najvišem cestovnom prijevoju u Sloveniji koji aktualno prolazi kroz rekonstrukciju. Uređuje se veliko parkiralište na vrhu prijevoja kako bi se na cesti spriječilo zaustavljanje automobila i stvaranje nepotrebnih zastoja. Radovi su u punom jeku, prijevoj je povremeno zbog radova i zatvoren, stoga prolazak ove rute traži određeno planiranje i pripremu.

Povijest uklesana u stijene

Svaka od 50 serpentina (točno 24 do vrha iz smjera Kranjske Gore) nosi svoj broj i nameće ritam vožnje. Cesta je građena u vrijeme Prvog svjetskog rata, a na to vas podsjeća i mala Ruska kapelica, spomenik poginulim ruskim zarobljenicima koji su ovdje gradili cestu u surovim uvjetima zime i rata.

U vrijeme našeg prelaska nema ni zime ni rata, ali ima brojnih turista od koji su neki pristigli čak iz Indije. Pred sam vrh prijevoja otvaraju se pogledi koji oduzimaju dah — Triglav, Prisojnik, Jalovec… Beskrajna sloboda koja nas podsjeća koliko smo u odnosu na prirodu zapravo mali. Za razliku od pet metara dugog Defendera Octe koji mora naglo usporiti brzinu kako bi izbjegao ‘polijetanje’ sa serpentine u provaliju. Za 2,6 tona teškog terenca ne postoje prepreke koje ne može svladati. Motor s osam cilindara, čiji je uljni karter modificiran te čije je hlađenje učinkovitije, razvija okretni moment od 750 Nm pri 1800 o/min. Dovoljno i za uspon na Himalaju a kamoli ne na Vršić. No, mi se već spuštamo niz južnu padinu prema dolini Trente gdje izvire rijeka Soča, tirkizna kraljica svih slovenskih rijeka. Voda je na svakom odmorištu toliko bistra da se čini gotovo nestvarnom.

Zrcalo planinskih masiva

Trenta je pak mjesto tišine, kuće su razasute uokolo, okolne planine visoke, a rijeka šumi kao da priča uspavanku. Priroda je ovdje čarobna i gotovo pa netaknuta. Da, unatoč ‘defileu’ brojnih turista, nismo vidjeli niti najmanji trag smeća ili otpada.

Naše putovanje nastavljamo cestom u smjeru zapada, do Predela. Riječ je o prijevoju na 1156 metara nadmorske visine, gdje Slovenija susreće Italiju. Zavojitom cestom u kojoj Octa veselo gušta prolazimo kraj tvrđave Predel. Nekoć austrougarska granična postaja, danas tek sjećanje na slavnu i uređenu monarhiju.

I granica s Italijom danas više ne postoji, tek prometni znak koji vaš obavještava da ste ušli u teritorij druge države. Odmah iza njega mijenjaju se dojam i utisci, jezik i arhitektura. Krajolik ostaje podjednako dramatičan, no ne možemo a da ne primijetimo da slovenska strana Alpa djeluje uređenije, urednije, očuvanije…

Smaragdna jezera

Što ne mijenja na činjenici da je Tarvisio vrlo živo pogranično mjesto. Nekad poznato po šoping turama a danas više po blizini skijališta, šumskim puteljcima i idiličnoj alpskoj atmosferi. Ulice su mirne, talijanski i njemački jezik miješaju se sa slovenskim. Idealno je vrijeme za ručak na glavnom trgu i kratku šetnju kroz grad podno Alpa s dušom Mediterana. Da, miris mora kao da se osjeća u zraku.

Nastavljamo prema jednom od najljepših alpskih mjesta u regiji – Belopeškim jezerima. Dva smaragdna jezera smještena podno moćne planine Mangart izgledaju kao s razglednice. Savršeno su zrcalo planinskih masiva, mirisnih borova i razigranih oblaka. U obližnjem kafiću uživamo u kavi i pogledu, osluškujemo zvukove i promatramo promjene boja na površini jezera. Priroda na ovome mjestu naprosto očarava. Podjednako očarava i vožnja Defendera po brojnim okolnim makadamskim cestama a jedino što Land Roverova tehnologija ne može jest slikati predivne kontraste prirode.

Nadomak Hrvatske

Posljednja etapa našeg putovanja kroz tri države u jednom danu vodi nas preko austrijske granice i prijevoja Wurzenpass (1073 n.m.v.). Strmi, ali kratki prijevoj koji spaja Tarvisio i Korušku česta je ‘meta’ brojnih putnika i avanturista na dva ili četiri kotača. Na vrhu, uz cestu, stoji tenk koji je podsjetnik na rat. Spuštamo se nazad prema Ratečama, a zatim ponovno preko graničnog prijelaza bez kontrole ulazimo u Kranjsku Goru.

Kružili smo kroz tri zemlje u svega nekoliko sati, a osjećaj je kao da smo doživjeli različita lica Alpi. Nismo nijednom morali pokazati putne isprave, ali smo prošli granice povijesti, arhitekture, gastronomije, mentaliteta… Svaka je regija pričala svoju priču, no sve zajedno daju širu sliku, onu Alpa. Riječ je o idealnoj ruti za one koji vole spoj zanimljive vožnje, raznolike gastronomije i upečatljive autentičnosti, a koja se nalazi tek nekoliko sati vožnje od Hrvatske.