Škoda Kamiq – Trend vođen razumom

Mali SUV-i iznimno su popularni, čemu svjedoči i brojnost modela u ponudi. Škoda Kamiq jedan je od prvih izbora kupaca kada su u pitanju novi automobili, no zanima nas je li tako omiljena i kao rabljena? Prednosti i nedostaci

Ovom se prilikom nećemo upuštati u rekordne performanse, niti ćemo govoriti o alternativnim pogonima, vremenima punjenja ili dosegu (možda ćemo ga spomenuti tek ‘usput’). Danas je riječ o jednom sasvim običnom, klasičnom automobilu za svakodnevicu, no i kao takav je upisao brojne pobjede na našim usporednim testovima. Škoda Kamiq, koja se na tržištu pojavila krajem 2019., utjelovljuje nešto poput automobilskog zdravog razuma. Sjedi, vozi, stigni na odredište. Funkcionira izvrsno, čak i s vrlo skromnim brojevima konjskih snaga (95 do 115), dok rijetki 1.5 TSI ovu karoseriju pretvara u trkaći bolid. Pretjerujemo, naravno, no sve u najboljoj namjeri jer 1.0 TSI u snažnijoj izvedbi (115 KS) je sasvim dostatan da Kamiq ne potpadne u kategoriju ‘podmotoriziran’.

Scala kao baza

Kamiqov karakter umnogome nalikuje onome braće i sestara u koncernu – Seatu Aroni i VW-u T-Crossu – iako potonji silaze s proizvodne trake u dvije španjolske tvornice, dok se Škoda sklapa na domaćem terenu u Mladá Boleslavi. Međutim, Kamiq koristi nešto dužu podnicu Scale – koja ima duži međuosovinski razmak – i stoga nudi malo više prostora u unutrašnjosti. Toliko više da se Kamiq zapravo morao natjecati s još većim Karoqom! Da, ‘veliki brat’ može sve malo bolje, ali je i znatno skuplji, tada je to bilo otprilike 5000 eura (danas oko 7500 eura). Međutim, ako ne želite potrošiti toliko novca na Karoq, u Kamiqu vam ništa neće nedostajati.

U to nas uvijek iznova uvjerava i kao rabljeni. Za provjeru stanja rabljenog u autokući biramo Kamiq 1.0 TSI iz 2021., u tadašnjoj srednjoj varijanti opreme Style sa 110 KS. Oplemenjen je svim vrstama paketa koji donose značajke poput električnih stražnjih vrata ili potpuno digitalnog kokpita. Oskudno opremljene izvedbe Kamiqa s početnom motorizacijom (90 ili 94 KS) uglavnom se kao rabljeni godišnjaci pojavljuju nakon što su odradili sezonu u rent a caru, dok opremljenije i snažnije izvedbe prodaju privatni vlasnici. Brojač kilometara na našem testnom Kamiqu pokazuje oko 54.000, a cijena mu je 18.900 eura. Očigledno je to u skladu s tržištem, jer u najvećem domaćem online-oglasniku možete pronaći jeftinije (ručni mjenjač, oprema Ambition), ali i skuplje primjerke (DSG, oprema Monte Carlo).

‘Šaltung’ nije kazna

Ručni mjenjač u Kamiqu ne dolazi ‘po kazni’. Naprotiv, privatni kupci ga vole jer je dosta povoljniji, a sa šest (ili pet) stupnjeva prijenosa njime je lako rukovati. Mjenjač nije uzor preciznosti (sajle), ali lako klizi kroz stupnjeve i uglađen je. Početni motor od 95 KS mora se zadovoljiti s pet prijenosnih omjera, snažnija izvedba 1.0 TSI-ja dolazi sa šest. Ova potonja volumenski je poprilično dobro zastupljena na tržištu rabljenih i doima se ugodnom za vožnju. Nedostatak ‘turbovjetra’ pri kretanju s mjesta manifestira se laganim zatrzavanjem ili usporavanjem, žustro povećava broj okretaja, a kada se zavrti u okretaje nudi fini potisak te žustrinu uz tipičan zvuk brujanja trocilindraša. Sretno jurimo kroz gradski promet i u jednom se trenu pitamo kako cestari uspijevaju svaki poklopac šahta postaviti pet centimetara niže od površine ceste. Vozača u Kamiqu to ne smeta, ne čuje se ništa više od tupog pucketanja, ovjes čak upija i veće neravnine bez stresa i buke.

Međutim, u svakodnevici to ionako očekujete od SUV-a, čak i malog. Ovdje je pomoglo ograničenje na 17-inčne kotače s gumama 205/55. Kao takve ne djeluju minimalizirano u velikim lukovima kotača te i dalje nude dobar komfor. Uz to, 18-inčni kotači s gumama 215/45 također su bili dostupni kao tvornička oprema, ali na njima Kamiq ‘poskakuje’ znatno više. Isto tako, ako u Kamiqu želite češće na makadam, vjerojatno će vam najbolje odgovarati serijski kotači veličine 16 inča. Iako mala Škoda nije pravo terensko vozilo, kratki prevjesi te velik odmak od tla dopuštaju joj da se po šumama i poljima kreće češće i dalje no što većina misli. Postoji čak i zaštita podvozja motora (90 eura) koja štiti osjetljivi karter motora. U Kamiqu se jedino morate odreći pogona na sva četiri kotača, koji uostalom ne nude ni braća iz VW-a i Seata. S druge strane, najučinkovitiji termodinamički izvor energije – dizel – gotovo da više ne postoji. U Kamiqu je proveo samo 16 mjeseci od lansiranja modela (do kraja 2020.), a u izvedbi 1.6 TDI isporučivao je 115 KS (u T-Crossu 95). S potrošnjom od oko 4,5 l/100 km, TDI postaje pravi automobil s dosegom od 1100 kilometara, što spominjemo ‘onako usput’ jer Škoda se suprotstavlja trendu ugradnje apsurdno malih spremnika kako bi smanjila masu praznog vozila. Kamiq, naime, u spremnik prima čak 50 litara goriva.

Dizel u tragovima

Nažalost, dizel je vrlo rijedak, u domaćem oglasniku nismo pronašli ni jedan Kamiq pogonjen TDI-jem. Tko ga ima, vjerojatno ga neće ni prodavati, što nije nikakvo čudo već razumna odluka. Uz nisku potrošnju tu je i robusnost, potpomognuta ručnim mjenjačem sa šest stupnjeva prijenosa ili dvostrukom spojkom sa sedam stupnjeva prijenosa, kao i uglađen rad četiri cilindra.

No u Kamiqu postoji i drugi četverocilindarski motor – snažni 1.5 TSI. Višenamjensko oružje VW Grupe radi prema Millerovom procesu koji povećava učinkovitost. Usisna i ispušna bregasta osovina su podesive, a kada nije potrebna snaga, elektronika isključuje dva srednja cilindra. U svakodnevici je moguća potrošnja niža od pet litara, kao i najviša brzina od 213 km/h. Ovaj je motor češća pojava u inozemstvu. Primjerice, otprilike trećinu rabljenih Kamiqa u Njemačkoj pogoni ovaj top-motor, a 70 posto njih je upareno s DSG-om.

Je li pouzdan?

A sada najvažnije pitanje u svezi s rabljenim automobilom – je li na glasu kao pouzdan? Odgovor je općenito pozitivan, jer nakon debakla s razvodnim lancem s prijašnjim motorima, VW se očito sabrao i poradio na izdržljivosti. Pritom ne mislimo na zupčasti remen koji zamjenjuje lance kod svih motora i treba ga mijenjati tek nakon 240.000 kilometara (210.000 kilometara za TDI). Međutim, riječ je o teoriji, jer u praksi vodena pumpa otkazuje znatno prije, što sugerira da bi remen, natezač i pomoćnu remenicu također trebalo uvrstiti u taj trošak.

(Još uvijek) skromne kilometraže

Daljnji nedostaci i reparature na motorima su rijetka pojava, no treba uzeti u obzir da je ovaj model relativno mlad te da se većinom koristi u gradu ili međugradskim relacijama, pa je stoga malo iskustava s ozbiljnijim kilometražama. Da, većina Kamiqa još uvijek ima peteroznamenkasto očitanje brojača kilometara, što ne bi trebalo uzrokovati probleme sa začepljenom recirkulacijom ispušnih plinova i čađavim usisnim granama. Mjenjač s dvostrukom spojkom također je vrlo sofisticiran, ali to ne štiti od grešaka u radu. A one se događaju kada se dvostruka spojka rano istroši, što je obično zbog dugih razdoblja proklizavanja u situacijama kao što je pokretanje na uzbrdici. No da ne bi bilo zablude, ni ručni mjenjači nisu bez nedostataka. Mjenjač ponekad ‘zapinje’, odnosno ručica nešto teže pronalazi put u idući stupanj. Situacija se po tom pitanju pogoršala 2020. kada je dobavljač VW Škodi isporučio niz mjenjača s kontaminiranim uljem. Interna servisna akcija još uvijek traje, pa ako čujete zvukove iz mjenjača, svakako trebate inzistirati na zamjeni dijela, a ne prihvatiti samo promjenu ulja.

Banalni kvarovi elektronike

Isto tako, postoje i banalni uzroci za neke kvarove, primjerice u električnom sustavu. Serviseri spominju nekoliko ‘labavih’ kabela za uzemljenje, što je uzrokovalo probleme pri pokretanju i zanimljive svjetlosne efekte na zaslonima. Škoda preporučuje čišćenje kontaktnih površina i njihovo zatezanje.

Nedostaci u sustavu hitnih poziva eCall također nisu bili neuobičajeni. U modelskim godinama 2019. i 2020. upravljačke jedinice su prvotno zamijenjene, a kasnije je bilo dovoljno i ažuriranje. I ono što biste trebali zapamtiti po tom pitanju za budućnost – Škoda zahtijeva zamjenu upravljačke jedinice eCalla svakih 14 godina. Troškovi? Oko 650 eura. No dotad je još najmanje osam godina, a do tada će se možda ova servisna preporuka revidirati. Jer u početku je također rečeno da će se zračni jastuci morati mijenjati svakih deset godina, no danas to više nije tako. Što je u redu, jer tako skupa servisna preporuka jednostavno ne pristaje uz razuman automobil poput Škode Kamiq.

Zaključak

Trendovi se mogu voditi razumom, što dojmljivo dokazuje Škoda Kamiq. Ima više prostora i snažniji dizelski motor od svog možda atraktivnije dizajniranog konkurenta, VW T-Crossa, ali to je stvar individualnog promišljanja. Činjenica je da se kompaktni češki SUV uklapa u kategoriju ‘puno lima za razumnu cijenu’, što je oduvijek bila vodilja Škode. Kamiq jasno daje do znanja zašto je njegov tržišni segment tako iznimno uspješan, i zašto bi baš on kao rabljeni trebao biti vaš – prvi izbor.