Jesu li auti prije bili pouzdaniji i trajniji?
Ok, na našim je prostorima "dvojka" (Golf) još uvijek sinonim ultimativne kvalitete, ali ako se pogleda malo šira slika, situacija je potpuno drukčija. Danas auti u dvije godine lako prevale i 200.000 km, a životni vijek im je...
Sve do početka 80-ih, maraton testovi auto motor i sporta bili su napetiji od krimića. To su bila vrlo čitana štiva gdje se nije mogao predvidjeti tijek radnje. Primjerice, na Roveru 2600 iz 1982. je na samo 12.000 km blokirala radilica.
Dijagnoza – jedna košuljica cilindra propala je sve do radilice! Stručni tim auto motor i sporta nije se mogao prestati čuditi ovom kvaru, budući da u motoru – prema navodima tvornice – košuljice cilindara nisu ni bile predviđene!
Istraživanje je otkrilo da je u tek jedan od šest cilindara ugrađena košuljica, jer su na tom cilindru izmjere klipa bile izvan ugradbenih tolerancija.
Ovaj slučaj vrlo mnogo govori o tehnologiji i proizvodnom procesu toga vremena. Isto tako, vrlo prisan odnos vlasnika automobila i mehaničara bio je definiran servisnim intervalom od svega 5000 km, pa su se također viđali češće nego bračni drugovi.
Kompleksnija tehnologija
Redovito održavanje u međuvremenu više nije ‘životni projekt’, iako su automobili postali znatno kompleksniji no prije. Primjerice, Toyota Auris Hybrid uz konvencionalan motor ima i električni, no bez obzira na to je 2013. zaključila maraton test od 100.000 km bez ijednog incidenta ili kvara! Napetost je odavno ‘isparila’ iz naših maraton testova.
Trajnost automobila se u posljednjih pola stoljeća udvostručila
Iako je automobil u 60-ima bio pojam luksuza i odricanja, istraživanje pokazuje da je već nakon osam godina završavao – na deponiju. Korozija i trošna tehnologija svaku su ozbiljniju reparaturu činili ekonomski neisplativom, osobito ako su bili u pitanju automobili koji su voženi u dugotrajnim zimskim uvjetima.
Granica starosti se 1995. pomaknula na 12 godina, da bi danas bila – 18. Dakle, na starenje voznog parka (općenito trend u Europi; u Hrvatkoj je 12,6, a u Njemačkoj 9,5 godina) utjecala je i činjenica da su automobili tijekom vremena postajali – sve kvalitetniji.
Što po tom pitanju donosi budućnost? Električni automobili sigurno neće biti manje kvalitetni od današnjih s motorima na unutarnje izgaranje. Većina proizvođača predviđa izmjenu baterije nakon osam godina, no s druge strane bi sve ostale komponente na automobilu trebale biti znatno trajnije. Primjerice, Bosch ne predviđa redovito održavanje e-komponenti prije prevezenih 300.000 km.
Kvarovi nestali iz maraton testova
Automobil koji je 1989. završio maraton test u prosjeku je imao 40 negativnih bodova (nedostataka), dok je danas prosjek – pet. Ovisno o ozbiljnosti kvara, dodjeljuje se od jedan do deset negativnih bodova.
Prosječna starost kod uništavanja
1965…… 8 godina
1995……12 godina
2015……18 godina
Koroziju više nitko ne spominje
Audi 80 je 1986. imao potpuno pocinčanu karoseriju – hrđa mu nije mogla ništa. Toyota Auris Hybrid je prvi automobil u povijesti auto motor i sportovih maraton testova koji nakon prevezenih 100.000 km nije imao ni jedan negativan bod
Zaključak
Iako je automobil u međuvremenu postao dežurni krivac za sve – onečišćenost planeta, smrtna stradavanja na cesti, narušavanje mira u svijetu…, naše istraživanje jasno pokazuje kako je napredak u svim sferama evidentan. Iako je sve sigurniji i ekološki prihvatljiviji, povećavali su se komfor i užitak u vožnji. I nema razloga vjerovati da će se stanje stvari sada odjednom početi pogoršavati, jer tehnologija jamči više sigurnosti te bolju iskorištenost. Naime, sustavi asistencije sve se bolje nose s kritičnim situacijama u svakodnevici, a hibridna, e-tehnologija i gorive ćelije i dalje jamče slobodu individualne mobilnosti.