
Toyota Proace Max – Paket tehnologije i sigurnosti
Test: Pojava najvećeg Toyotinog gospodarskog modela se poklopila sa značajnom nadogradnjom baznog vozila iz Stellantis grupe koja se prvenstveno odnosi na suvremeniju unutrašnjost i sigurnosne sustave. Kakav je Proace Max L3H3 sa 140 KS u praksi?

Prošlo je više od 40 godina otkad su Fiat i PSA osnovali zajedničku tvrtku Sevel kroz koju su podijelili troškove razvoja i proizvodnje zajedničkog lakog dostavnog vozila. Jednako toliko vremena je prisutna dilema oko razloga zašto kod nabavke praktično identičnog vozila odabrati Citroën, Peugeot ili Fiat. U novije vrijeme se izbor dodatno komplicira otkad jedan od najuspješnijih europskih „kombija“ također dostupan kao Opel ili Toyota. Japanski brend će očigledno zaigrati na kartu tradicionalne kvalitete dok ističe kako na kraju proizvodnih linija postojećih tvornica u Italiji i Poljskoj svaki Proace Max prolazi posebne provjere Toyotinih stručnjaka u 80 točaka. Ovaj argument se iz gledišta kupaca prije svega potvrđuje kroz uobičajeno kućno jamstvo u trajanju od 10 godina dok je uvjetovana kilometraža podignuta do 200.000 km. Pored toga gospodarski program podržavaju prilagođene usluge novoosnovanog prodajno-servisnog odjela Toyota Professional koje uključuju financiranje, osiguranje, pomoć na cesti…

BOGATA N1 PONUDA
Toyotin gospodarski program nikad nije bio bogatiji za što je prije svega zaslužna suradnja sa Stellantis grupom koja je započela 2016. Na toj osnovi su nastali Proace i Proace City kojima se sada pridružuje najveći Proace Max. Dostupan je kao zatvoreni furgon u tri duljine (5,41, 5,99 ili 6,36 m) i s tri visine (2,25, 2,52 ili 2,76 m), a također su raspoložive dvije duljine šasijskog modela s jednostrukom ili dvostrukom kabinom. Toyota očekuje kako će 90 posto vozila pretrpjeti razne prilagodbe pa je moguća isporuka bez stražnjeg zida kabine kako bi se Proace Max pretvorio u kamper ili minibus. Na šasiji su direktno iz tvornice dostupne nadogradnje klasičnog sanduka te jednostranog ili trostranog kipera, ali također tri prilagođene izvedbe furgona poput one s rashlađenim teretnim prostorom. U bilo kojem slučaju se Toyotina ponuda zadržava unutar N1 segmenta koji podrazumijeva mogućnost upravljanja vozačkom dozvolom B kategorije. Iz ponude zatvorenih furgona se najveća potražnja očekuje za modelom L3H2 (srednja duljina i visina), a na našem testu se našla izvedba upravo takve duljine uz najveću visinu krova.

DIGITALIZIRANI KOKPIT
Proace Max se pojavio u trenutku prve značajnije modernizacije unutrašnjosti od 2006. kad je nastala aktualna generacija Stellantisovih blizanaca. Prije svega je riječ o jednom od niza trenutnih primjera prilagodbe najnovijoj europskoj sigurnosnoj regulativi GSR2 koja između ostalog zahtijeva prepoznavanje prometnih znakova, TPMS sustav ili podršku kod vožnje unatrag. Zbog potrebe takvih prikaza su u godinama poznatu armaturu skladno uklopljene dvije izvedbe novih instrumenata i infotainment uređaja. Osnovna inačica podrazumijeva klasični analogni oblik brzinomjera i brojača okretaja sa središnjim 3,5-inčnim dvobojnim info-zaslonom što predstavlja izrazito osvježenje nakon dosadašnjih zastarjelih rješenja iz davno napuštenih Fiatovih automobila. Ova izvedba također uključuje infotainment-uređaj s 5-inčnim zaslonom i fizičkim tipkama dok je upravljanje manualnom klimatizacijom potpuno klasično preko okretnih prekidača.

Testni Proace Max raspolaže prestižnijom opcijom kod koje su instrumenti potpuno digitalizirani unutar 7-inčnog zaslona u boji. Pored toga napredniji infotainment uključuje 10-inčni dodirni zaslon dok je klimatizacija automatska. Obje izvedbe raspolažu novim multifunkcijskim upravljačem koji se napokon može ugađati po visini i dubini uz sasvim solidan hod. Digitalni instrumenti kroz dva izbora prikaza pružaju mnogo raspoloživih informacija putnog računala, navigacije, glazbe, TPMS sustava ili postavki i servisnih poruka samog vozila. Osnovni prikaz slijedi uobičajene navike vozača jer dominiraju mjerači brzine, okretaja i količine goriva u obliku sličnom analognim instrumentima. Pritom mjerač brzine s dvostrukim prikazom savršeno obavlja funkciju, a zvučna upozorenja na eventualna prekoračenja su vrlo suptilna kao kod svake Toyote. Iz neobjašnjivog razloga virtualna kazaljka nije na jednak način dizajnirana kod brojača okretaja. Umjesto nje su izumljeni neki čudni neprecizni elementi čiji prikaz uključuje raspon od po 500 okretaja. Zbog toga vozač u određenom trenutku ne može znati da li se motor primjerice vrti pri 1500 ili 1900 o/min, jer je u oba slučaja prikaz jednak. To je prilično nezgodno budući da je 2,2-litarski motor vrlo tih pa se kod najučinkovitijeg izbora stupnja prijenosa valja osloniti na prikazane sugestije koje su često relativno dvojbene.

U jednakom obliku poput brojača okretaja sa suprotne strane dolazi mjerač količine goriva koji je na taj način prilično predimenzioniran, ali je isti prostor iskorišten za integrirane simbole u funkciji kontrolnih lampica. Raspoloživ je također prilagođeni prikaz kad se umjesto velikog središnjeg analognog prikaza brzine na istom mjestu otvara četvrtasti prozor koji sadrži odabrane iz niza raspoloživih informacija. Trenutna brzina se i nadalje prikazuje u brojčanom obliku na potpuno prihvatljiv način. Posebno su efikasni pop-up prozori koji po potrebi iskaču kako bi ukazali na alarmantne pojave poput primjerice poremećaja na vozilu ili upozorenja na vrata koja nisu adekvatno zatvorena.

Priličnom količinom raspoloživih prikaza se upravlja iznimno jednostavno, brzo i intuitivno preko četverosmjernih tipki na upravljaču na čijoj se poleđini nalaze još dva prekidača namijenjena osnovnim funkcijama glazbenih sadržaja. Samu glasnoću je dodatno moguće ugađati pomoću okretnog prekidača dok se preostalim brojnim funkcijama infotainment uređaja upravlja preko dodirnog zaslona koji omogućuje dvostruke prikaze u istom trenutku. Temeljitost zaokružuje bežično povezivanje mobitela uz funkcije Android Auto i Apple Car Play. Kod digitalizacije kokpita se ipak nije pretjeralo pa je posebno pohvalno zadržavanje fizičkih prekidača za upravljanje klimatizacijom.

MODERNA TEHNOLOGIJA U POZNATOM OKRUŽENJU
Opcionalno je dostupan električni prekidač parkirne kočnice koji uključuje podršku za lakše pokretanje vozila na uzbrdici. Testni Proace Max je ipak opremljen klasičnom ručicom s lijeve strane kao jednim iz niza godinama poznatih detalja koji se proširuje na čitavu armaturu ili povišeni položaj sjedenja. Nagib sjedeće površine vozačkog sjedala je moguće zasebno ugađati u prednjem i stražnjem dijelu dok kombinacija obje funkcije utječe na cjelokupnu visinu. Nagib naslona se precizno ugađa preko velikog okretnog kotača, a dodatni manji služi mehaničkoj regulaciji lumbalne potpore. Uz nove mogućnosti ugađanja obruča upravljača su stvoreni svi preduvjeti za zauzimanje udobnog položaja, ali se još uvijek osjeća nedostatak prostora u predjelu nožnih pedala.

Vanjski izgled vozila se nije značajnije mijenjao od 2006. kada je predstavio iznimno atraktivnu pojavu dostavnog vozila novog stoljeća. Uz tek jedan istaknutiji redizajn prednjeg dijela još i danas djeluje moderno što je sada moguće dodatno istaknuti opcijskim LED-farovima s integriranim „plutajućim“ žmigavcima. Maglenke u dnu branika i nadalje koriste klasične žarulje što stvara određeni svjetlosni nesklad već kod svakog skretanja prilikom aktivacije cornering funkcije. U takvim situacijama vidljivost narušavaju masivni A-nosači, a slično se ponavlja kod uspravne podjele prilično malenih bočnih prozora. Daleko je bolja vidljivost unatrag zahvaljujući velikim retrovizorima s pridodanim širokokutnim tijelima. Na taj način je solidno pokriven mrtvi kut što je moguće unaprijediti svjetlosnim upozorenjima unutar glavnih zrcala koja reagiraju i na bicikliste. Također su dostupne brojne opcije sada obvezne podrške kod vožnje unatrag.

Testni Proace Max pored parking-senzora na stražnjem braniku raspolaže s čak dvije kamere unutar kućišta trećeg stop-svjetla na završetku krova. Na taj način su vidljive prepreke u predjelu čitave visine vozila koja u ovom slučaju iznosi priličnih 2,76 metara. Osnovni prikaz se prilikom vožnje unatrag automatski pojavljuje unutar zaslona infotainment uređaja dok je zbog potreba druge kamere ugrađen klasični središnji unutarnji retrovizor čiji je elektronski prikaz neprekidno aktivan. Stoga je tokom vožnje vidljiva situacija iza vozila kao u osobnom automobilu i još znatno bolje jer visoki položaj kamere omogućuje panoramski prikaz. U zatvorenom furgonu vidljivost unatrag nikad nije bila ni približno na takvoj razini što pruža daleko sigurniju i opušteniju vožnju.

IZVRSTAN POGON I TVRD OVJES
Pogonu služi Fiatov 2,2-litarski dizel motor kojeg krasi tih i uglađen rad te izvrsne performanse pri različitim okretajima. Takvim karakteristikama je prilagođen 6-stupanjski ručni mjenjač s prilično dugim prijenosnim omjerima. Uspješna sinergija motora i mjenjača pruža živahna ubrzanja, ali također brzu vožnji pri ekonomičnim niskim okretajima. Njihovu točnu vrijednost je teško utvrditi uz već spomenuti brojač okretaja, ali je sasvim izvjesno kako Proace Max brzinu 100 km/h održava pri približno 2000 okretaja. Samu ekonomičnost je daleko lakše pratiti kroz izvrsne prikaze trenutne ili prosječne potrošnje goriva.

Testni L3H3 pruža teretni volumen 15 m3 što je jednako duljem modelu sa srednjom visinom krova. Zbog manje duljine ipak ne može računati na bolju okretnost jer oba koriste jednaki osovinski razmak dok najdulji model nastaje pomoću produljenog stražnjeg prevjesa. U svakom slučaju šest modularnih kombinacija omogućuju precizno konfiguriranje vozila za razne potrebe na koji također može utjecati potrebna nosivost. Uz maksimalnu masu 3,5 t ona je logično najveća kod lakših manjih modela dok kod testnog vozila dostiže 1194 kg. Podvozje je očigledno prilagođeno opterećenjima do 4,2 t kakvo već danas koristi električna izvedba dok je još uvijek neizvjesno da li će takva vrijednost u budućnosti postati nova gornja granica legalnog upravljanja vozačkom dozvolom B-kategorije. U svakom slučaju je ovjes postao znatno tvrđi što se prilikom vožnje neopterećenog vozila prilično osjeća na lošim cestama.

TEHNIČKI PODACI
Karoserija
Furgon varijanta s tri sjedala (dvostruko suvozačko), D x Š x V 5998 x 2050 x 2764 mm, međuosovinski razmak 4035 mm, tovarni prostor 15 m3 (D x V 3705 x 2172 mm), masa praznog 2306, nosivost 1194 kg
Podvozje
Poprečna ramena, MacPherson sprijeda, kruta osovina s dvostrukim lisnatim oprugama straga, samoventilirajući diskovi sprijeda, diskovi straga, mehanička ručna kočnica na stražnje kotače, gume Hankook i*cept LV 225/75 R16C
Prijenos snage
Na prednje kotače, 6-stupanjski ručni mjenjač
Motor
Turbodizelski (common-rail) s izravnim ubrizgavanjem, 4 cilindra (redni), 16 ventila, obujam 2194 ccm, maksimalna snaga 103 kW (140 KS) pri 3500 o/min, okretni moment 380 Nm Pri 1400 o/min, spremnik goriva 90 l, spremnik adblue tekućine 19 l
Performanse
Najviša brzina 160 km/h
0-100 km/h –
Potrošnja (WLTP) 7,8-8,8 l/100 km
CO2 emisije 204-230 g/km
Potrošnja (test) 9,5 l/100 km
Cijena
Proace Max L3H3 140 Base 29.592 + PDV
Proace Max L3H3 140 Confort 32.412 + PDV



