Regionalni električni autobusi

U razmaku manjem od deset dana Mercedes i Iveco Bus su predstavili električne izvedbe popularnih modela regionalnih autobusa sa srednjom visinom poda. Mogla bi to biti najava daljnje ekspanzije električnog pogona koji je u mnogim europskim zemljama već postao ultimativan kod gradskih autobusa

U mnogim europskim zemljama se već nekoliko godina novi gradski autobusi nabavljaju isključivo s električnim pogonom. Uz intenzivan razvoj baterija su dostigli domet kojim u gradskom prijevozu mogu zamijeniti konvencionalna vozila bez osobitih kompromisa, a time je također napredovala njihova upotrebljivost i na duljim linijama. Posljednjih godina se pojavilo više modela regionalnih električnih autobusa koji još uvijek nisu postigli značajniji uspjeh. Dok je 2023. na europskom tržištu isporučeno preko 6000 električnih gradskih autobusa u regionalnoj klasi je dostignuta brojka od približno 200 primjeraka. To bi se ubrzo trebalo značajno promijeniti jer EU očekuje da će 2030. udio pogona s nultom emisijom kod gradskih autobusa dostići 90 posto, a kod svih ostalih vrsta gospodarskih vozila 45 posto. Proizvođači ponovo odrađuju svoj dio posla pa na tržište upravo dolaze najteži električni kamioni za duge relacije i multifunkcijski autobusi s jednakim pogonom namijenjeni prigradskim, međugradskim i školskim linijama.

Solaris Urbino 15 LE Electric nastao je 2020. kao prvi autobus konstruiran isključivo za električni pogon
BYD B15 uz LPF baterije kapaciteta 563 kWh najavljauje doseg do 510 km. Postoji i kraći B13
VDL Citea nove generacije uključuje i low entry izvedbu te impresivan doseg oko 500-600 km

IZAZOVI RAZLIČITIH KONCEPATA

U trenutnoj ponudi regionalnih električnih autobusa dominira low-entry koncept. Takva vozila bilježe veliki rast potražnje jer pristupačni niskopodni ulazi nakon što su odavno postali ultimativni u gradskom prijevozu postaju sve traženiji i na duljim linijama. Očekuje se kako će low-entry autobusi trajno osvojiti polovičan udio regionalnog segmenta, a zbog prilične tehničke kompatibilnosti s niskopodnim gradskim modelima kod njih je relativno jednostavna implementacija postojećih rješenja električnog pogona. Ipak preostaje i ona druga polovina segmenta koja podrazumijeva klasične autobuse sa srednjom visinom poda kakvi su nezamjenjivi na linijama koje zahtijevaju prtljažnik dok u putničkom prostoru mogu ponuditi veći broj sjedala. Kod takvih vozila je uvođenje električnog pogona daleko izazovnije što se prije svega odnosi na smještaj baterija. Ugradnja na krovu bi dovela do nepoželjne promjene visine vozila dok bi u donjem dijelu ispod podnice baterije narušile volumen prtljažnika.

Iveco Crossway LE-ELEC jedan od prvih e-buseva low entry dostupan je u dvije visine
Scania sa španjolskom karoserijom Castrousa

Ako izuzmemo neke neuspjele kineske eksperimente prvu ozbiljniju ponudu na europskom tržištu regionalnih autobusa s povišenom podnicom i električnim pogonom je predstavila Temsa na IAA 2022. Model LD SB E pokreće centralni elektromotor DANA TM4 snage 250 kW, a autobus je zadržao proporcije usporedivog dizelskog modela. Ovo uključuje visinu vozila 3,35 m i ponudu dvije duljine 12,365 ili 13,08 metara koje mogu prihvatiti do 57/63 sjedala. Ipak nije sve tako idealno jer volumen prtljažnika dostiže do 2,2/3 m3. Raspoložive su tri opcije Temsinih baterija koje kapacitetom 210, 280 ili 350 kWh pružaju domet do 350 km dok nadopuna pomoću DC punjača snage 150 kW traje do dva sata. Otokar je godinu kasnije na Busworldu 2023. predstavio eTerrito koji je također dostupan u dvije duljine 12,2 ili 13 m (do 57-63 sjedala). Konstrukcija je unaprijed pripremljena za buduću implementaciju pogona na vodik dok se električna izvedba već proizvodi. Pokreće je centralni elektromotor Voith koji isporučuje 410 kW i 4.100 Nm dok LFP baterije kapaciteta do 450 kWh najavljuju domet do 500 km.

Karoseriju za Volvo 8900 Electric proizvodi egipatski MCV
Irizar i3

NOVI PRISTUP MERCEDESA

Nedavno je Mercedes predstavio eIntouro za koji će se narudžbe zaprimati od početka 2025. dok proizvodnja počinje tek 2026. Zbog spomenutih izazova kod autobusa sa srednjom visinom poda Mercedes nije preuzeo dokazana rješenja iz gradskog modela eCitaro već je kod eIntoura primijenio znatno drugačiji pristup. Umjesto Akasolovih NMC3 baterija su odabrane LFP baterije kakve koristi dugolinijski kamion eActros 600, a proizvodi ih kineski CATL. Kod tegljača s osovinskim razmakom četiri metra se ugrađuju čak tri paketa takvih baterija dok eIntouro predviđa koristi do dva paketa kako bi se očuvao volumen prtljažnika. Osnovna izvedba predviđa jedan paket smješten iza prednje osovine što pospješuje raspored mase vozila. Dodatni drugi paket se ugrađuje u stražnjem dijelu gdje se kod konvencionalnih modela ugrađuje dizel-motor.

MAN Bus Lion´sCity E-LE uz 4 do 6 NMC baterija raspoloživi kapacitet izbosi od 320 do 480 kWh
Temsa LD SB E je prvi e-bus sa srednjom visinom poda na europskom tržištu
Otokar eTerrito

Izvedba s jednom baterijom predviđa domet do 250 km što bi trebalo zadovoljiti na nekim prigradskim ili školskim linijama. Eventualne pauze je moguće iskoristiti za nadopunu baterija koja pomoću punjača snage 350 kW traje oko 70 minuta. Uz dvije baterije kapacitet dostiže 414 kWh što je znatno manje od 588 kWh koliko može ponuditi gradski eCitaro. Ipak se uz eIntouro predviđa domet do 500 km zbog visoke iskoristivosti LFP baterija koja premašuje 95 posto instaliranog kapaciteta te na niže potrošnje pogonske energije. Ona se djelomično zasniva na drugačijim prometnim uvjetima kod otvorene vožnje, ali također na potpuno drugačijoj pogonskoj grupi u odnosu na bilo koje drugo Mercedesovo vozilo. Za pogon je zadužen centralni elektromotor ZF CeTrax koji snagu 175/300 kW i okretni moment 2170/4500 Nm prenosi na uobičajenu Mercedesovu pogonsku osovinu RO 4400 preko kardanskog vratila i 3-stupanjskog automatskog mjenjača.

Mercedes eIntouro s dosegom do 500 km uz pomoć 3-stupanjskog automatskog mjenjača

ŠIROKA PONUDA IVECO-BUSA

Niti deset dana nakon Mercedesa je novi model sa srednjom visinom poda predstavio također Iveco-Bus. Crossway ELEC se pridružuje postojećem low-entry modelu LE-ELEC pa se Iveco Bus može pohvaliti najbogatijom ponudom u segmentu regionalnih električnih autobusa. U osnovi oba modela koriste jednaku pogonsku tehnologiju koja se zasniva na elektromotoru Siemens ELFA III iako se uz visokopodni Crossway ELEC navode nešto manja snaga 290 kW. Jednake su također NMC baterije, ali je kod klasičnog Crosswaya ELEC izbor ograničen na 3 do 6 paketa za maksimalni kapacitet 415 kWh i deklarirani domet 450-500 km. Manji paketi baterija omogućuju preciznije konfiguriranje vozila, ali također pomažu kod postizanja boljeg rasporeda mase i očuvanja volumena prtljažnog prostora. Unatoč tome je dio baterija kod Crosswaya ELEC ipak svoje mjesto pronašao na krovu.

Iveco Crossway ELEC s dijelom baterija na krovu