
VW Caddy Cargo – Vozi se kao Golf…
... ali i košta kao Golf. Novi VW Caddy Cargo koristi sve blagodati putničke platforme MQB, od inovativne tehnike, poboljšane dinamike do raskošnije krojene karoserije. Test izvedbe s dizelskim motorom snage 122 KS otkriva – je li cijena prava?

Više oštrijih linija, više serijske opreme, više tehnike – VW Caddy u svojoj petoj generaciji grabi krupnim koracima u moderno doba. Posebno je to dojmljivo ako znamo da je njegov prethodnik koji se proizvodio još od 2003. i koji je uključivao brojne redizajne, u osnovi bio naslonjen na staru tehnologiju iz Golfa V. Stoga je iskorak na najnoviju MQB evo-platformu (modularna poprečna platforma) VW-grupe uz prateću digitalizaciju vrlo značajan. Istina, novi smo VW Caddy vidjeli još prije godinu dana i trebali smo dugo čekati da se pojavi na domaćim prometnicama, ali sada je konačno u našim rukama.

VIŠE NEGO ŠTO REALNO TREBATE
Prije nego što krenemo na vožnju, kratak podsjetnik. Tipično za VW, dizajnerske su promjene očite, ali Caddy ipak na svoj način ostaje Caddy. Novi motori trebaju znatno više zraka pa je sprijeda velika dvodijelna maska koja to omogućuje. Bočna linija koja spaja vrh farova i donji dio stražnjeg stakla jasno dijeli perforirani gornji dio karoserije gdje putničke izvedbe imaju staklo i donji limeni dio dok su straga nesumnjivi znak raspoznavanja uska i visoka tamna stražnja svjetla. Motor je naravno TDI, ali je u međuvremenu prošao ozbiljnu kuru zauzdavanja štetnih dušikovih oksida (NOx) o čemu brine VW-ova tehnologija Twindosing s dvostrukim ubrizgavanjem tekućine Adblue. Euro 6 u svojoj trećoj podfazi sada traži da ispušni plinovi ostanu ispod propisanih granica u svim režimima (hladan motor, stiskanje gasa…) što stavlja velike izazove za budućnost dizela. Dvolitreni četverocilindraš stiže s početnih 75 KS, 102 KS ili kao u testnoj izvedbi, s trenutno maksimalnih 122 KS. Kako već početna izvedba, koju će nemilo zlorabiti velike flote, nudi dojmljivih 250 Nm, tako su i očekivanja od izvedbe s 320 Nm još veća. I odmah recimo, testni Caddy spremno ih ispunjava. Brz, agilan i snažan, ovako motoriziran Caddy spreman je ispuniti i najteže zadaće. Tipičan brundavi zvuk dizelaša prisutan je u prvi mah kod hladnog starta i kod kretanja, no motor se rado vrti uz stalno prisutan dojam snage. Momenta ima sasvim dovoljno već par stotina okretaja iznad praznog hoda, pa brzo postaje jasno kako je ova varijanta, ako nije na maksimumu dopuštene nosivosti od 2,2 tone, i svojevrsni “overkill”.

Spomenuti Twindosing rezultira povećanom posudom za Adblue, ali je VW istovremeno smanjio spremnik goriva za 10 l (50 l ukupno) što je dobar zalog manje potrošnje. U tu jednadžbu treba ubaciti i činjenicu da se snaga na prednje kotače sada prenosi putem 6-stupanjskog mjenjača, a to radi uistinu vrhunski – lagano, brzo i precizno. VW obećava 12 % nižu potrošnju, ali su u dostavi te brojke vrlo individualne pa radije provjeravamo stvari u praksi. Najprije krećemo na autocestu i odmah primjećujemo da je šesti stupanj izuzetno štedljivo odmjeren, pri 2000 okretaja Caddy juri 125 km/h. Posljedično se i prosjek potrošnje (pri 130 km/h) zaustavio na prihvatljivih 5,8 l. Dizanjem prosjeka brzine (150 km/h) diže se i potrošnja, a na račun nepovoljne aerodinamike ovakvog karoserijskog oblika, i preko 7 litara. Silaskom na magistralu, potrošnja je ponovo reducirana te se sada kreće u domeni oko 5 litara u prosjeku. Na kraju, tu je i grad sa 6,5 l prosjeka, ali, kako smo rekli, to je ne samo vrlo individualno i ovisno o situaciji nego i ovako snažna varijanta inicira ponekad nepotrebnu žestinu.

NOVI OVJES ZA VIŠE KOMFORA I DINAMIKE
Dobru dinamičku sliku kompletiraju podvozje, upravljač i kočnice koje ne samo da djeluju učinkovito nego se i fino doziraju. U gradskoj je dostavi to vrlo važan dio komfora. Sa širim tragom kotača i većim međuosovinskim razmakom nego prije, odnosno prednjim dijelom koji se naslanja na putničku MQB platformu, a posebno novom stražnjom osovinom, novi je Caddy iznimno upravljiv na cesti. Kruta je osovina zbog nosivosti i dalje neizbježna, ali sada uzdužni nosači vode kotače, Panhardova poluga preuzima stabilizaciju, a debele zavojne opruge ublažavaju udarce umjesto dosadašnjih lisnatih opruga. Novostečena udobnost posebno je primjetna s praznim vozilom dok maksimalna nosivost možda nije na razini konkurencije, no u praksi će 665 kg biti sasvim dovoljno. Straha nema niti od činjenice da upravljač sada koristi električnu potporu kako bi mogle biti implementirane sve moderne funkcije iz putničkog segmenta. Navođenje je precizno, osjećaj dobar osim na višim brzinama kada djeluje pomalo preizravno. Pored dinamike, sigurnost u vožnji svakako je najveći dobitak novog Caddy Carga jer ga je vrlo teško ‘izbaciti iz ravnoteže’. Čak i kod pretjerivanja, intervencije ESP-a nisu grube i dojam kontrole je sveprisutan.

ŠTEDNJA
U unutrašnjosti Caddyja dominira vizualno dopadljiva, ali bazična tvrda crna plastika. Mekana su jedino sjedala, karakteristično široka i udobna za VW, dovoljno je mjesta i za one više, ali uz kompromis da ti isti zadržavaju osjećaj kako su malo pognuti pred volanom. Potonji je također plastičan, ali uz primjereno podešavanje po dubini i visini. Armatura koja okružuje vozača također pokazuje da je Caddy ušao u novu eru pa umjesto pravilnih, kvadratnih odlagališta nalazimo ugodno zaobljene površine. Otvorenost je nova filozofija, a u skladu s time dolazi i suvozački pretinac. Zahvaljujući serijskoj električnoj kočnici puno će sitnica stati i u prostoru između sjedala. Iako je testni primjerak imao klasične analogne instrumente, digitalizacija Caddyja ih podrazumijeva kao opciju baš kao i središnji zaslon veličine 10 inča. Osnovna oprema testnog primjerka ipak nudi 6,5-inčni zaslon koji upravlja mnogim funkcijama pa tako primjerice i radom klima uređaja (doplata 7537 kn) što i nije najpraktičnije tijekom vožnje. Slično vrijedi i za polje s tipkama za ‘Svjetlost&Vidljivost’ koje je istisnulo nekadašnji robusni okretni prekidač. U oba je slučaja tvornica očito stavila prednost na smanjenje troškova umjesto na vozača.


Tovarni je prostor minimalno narastao na 3,3 m3 (0,1 m3 više) no najvažnija je vijest da sada između lukova kotača ima 123 cm, dovoljno da viličar uz malo pažnje poprečno gurne paletu. Još ako ona nije do vrha napunjena, odmah iza ostat će mjesta za još jednu. Desna bočna vrata dolaze u seriji, uz gotovo 70 cm širine su raskošnije krojena nego kod konkurencije, ali paleta će proći tek kroz ona u produženoj Maxi varijanti (83,6 cm). Tovarni je prostor na ugodno niskih 58 cm od tla, ali isto tako isključivo u ‘plehu’ pa primjerice na stropu ostaju izložene instalacije antene. S druge strane veseli solidno središnje pozicionirano LED osvjetljenje i dvokrilna vrata koja se lako otvaraju do 90 odnosno 180 stupnjeva. Opcija s pomičnim pregradnim zidom koji je povećavao volumen u starom Caddyju više nije dostupna jer je po navodima VW-a bila slabo tražena. Isto vrijedi i za staklo na stražnjim vratima koje više nije u seriji.

Peta generacija u brojnim aspektima, od iskoristivosti tovarnog prostora, komfora u vožnji i dinamike pa sve do ekologije, radi značajan odmak od prethodnika. Tvrdnju iz podnaslova međutim moramo korigirati, jer testni Caddy Cargo ne košta kao Golf već kao njegova karavanska inačica Variant slične motorizacije i nešto bogatije opreme. Za testni primjerak s dodatnom opremom treba izdvojiti 155.350 kn + PDV dok osnovna izvedba s motorom snage 122 KS starta od 145.816 kn + PDV. Početna cijena novog VW Caddy Carga pak kreće od 123.828 kn + PDV (2.0 TDI 75 KS). Naravno, ovdje govorimo o kruškama i jabukama, ne samo zbog mogućnosti odbitka pretporeza, no jasno je da ekologija, ali i nova tehnologija stavljaju visoku cijenu na novi Caddy. Ipak, svi oni koje to ne obeshrabri mogu računati na vozilo koje postavlja nove standarde u klasi, nudi visoku kvalitetu izrade te će bez sumnje biti tražen na tržištu rabljenih. Uz to nudi četiri godine (ili 150.000 km) jamstva, pa sve to također treba staviti u perspektivu visoke početne cijene.

VW Caddy Cargo 2.0 TDI 122 KS
MOTOR
Turbodizelski common-rail EA288 Evo, četiri ventila po cilindru, hladnjak stlačenog zraka, dvostruki SCR katalizator, Euro 6
Obujam 1968 ccm
Snaga 90 kW/122 KS
pri 2750-4400 o/min
Okr. moment 320 Nm
pri 1600-2500 o/min
PRIJENOS SNAGE I PODVOZJE
Na prednje kotače, ručni 6-stupanjski mjenjač; sprijeda neovisno ovješenje, MacPherson opružne noge; straga kruta osovina sa zavojnim oprugama, Panhardovo polužje, teleskopski amortizeri, uzdužni nosači; disk kočnice na svim kotačima, gume 205/60 R16 H XL Continental WinterContact TS 860 S
KAROSERIJA
D x Š x V 4500 x 1855 x 1819 mm
Međuosovinski razmak 2755 mm
Bočna vrata (desna) Š x V 695 x 1096 mm
Volumen utovarnog prostora 3,3 m3
Utovarni prostor D x Š (između lukova) 1797 x 1614 (1230) mm
Masa vozila (prazno) 1555 kg
Nosivost 665 kg
Najveća dop. masa 2200 kg
Masa prikolice/kočene 1500/740 kg
Najveća ukupna dop. masa 3720 kg
Krug okretanja 11,4 m
CIJENE
Osnovni model 145.816 kn + PDV
Testni model 155.350 kn + PDV

OCJENA
+ poboljšan komfor u vožnji, izvrsne vozne osobine, agilan motor, dostupnost snage kroz cijeli spektar okretaja, mogućnosti podešavanja upravljača, količina pretinaca u kabini, precizan mjenjač, mogućnost doplata, kvaliteta izrade, potrošnja, nizak utovarni prag, povećan utovarni volumen, udobna sjedala, jamstvo, fleksibilna plastika branika (dobro protiv oštećenja), pregledni retrovizori
– početna cijena, djelomično nespretno riješeno opsluživanje, instalacije u tovarnom prostoru izložene oštećenjima, otvaranje stražnjih vrata (do 180º) nespretno u rukavicama (manje i djelomično zakrivene polugice), bučniji rad hladnog motora, ukinuta opcija fleksibilnog pregradnog zida (povećanja utovarnog volumena)
