
Volta Zero – po uzoru na Teslu
Potkraj godine bi u austrijskom Steyru trebala započeti serijska proizvodnja prvog kamiona čija je konstrukcija u potpunosti namijenjena isključivo električnom pogonu. Futuristička karoserija Volte Zero koristi brojne prednosti takvog koncepta u smislu putničkog prostora, korisne nosivosti i sigurnosti

Švedska start-up kompanija Volta Trucks je osnovana 2017. po ugledu na Teslu. Idejna poveznica je očigledna već u nazivima dvije kompanije zasnovanim na prezimenima povijesnih izumitelja u području električne energije. Uspjeh Tesle na području električnih osobnih automobila Volta Trucks želi ponoviti u segmentu električnih kamiona gdje se do kraja desetljeća planira etablirati u vodećeg europskog proizvođača. Smjele ambicije zasniva na prvom serijskom kamionu čija je konstrukcija prilagođena isključivo električnom pogonu. Time u potpunosti koristi njegove brojne prednosti za razliku od trenutne konkurencije koja se zasniva na postojećim modelima prilagođenim konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem. Nakon izuzetno dinamičnog razvoja konačni model Volta Zero je predstavljen putem interneta 3.9.2020., a krajem ove godine bi trebao ući u serijsku proizvodnju.


REVOLUCIJA KROZ PARTNERSTVO
Na samom početku razvoja pokrenutog 2018. uglavnom je postojala tek smjela ideja čija rješenja tradicionalni veliki proizvođači smatraju previše futurističkim i skupim za današnje tržište. Revolucionarni pristup je ipak zainteresirao potencijalne kupce među kojima prednjače neke vodeće logističke tvrtke. Značajnim investicijama su postale prvi partneri Volta Trucksa, ali također izvor dragocjenih informacija o potrebama prijevoznika na temelju kojih je precizno definiran koncept budućeg vozila. Kod njegove realizacije će se brojnim inovativnim rješenjima naknadno uključiti još niz novih partnera.

U primjeru električnog pogona kao osnovnog polazišta razvoja tada je već postojao niz dobavljača. Njihova rješenja su se uglavnom ugrađivala u gradske autobuse gdje se električni pogon sve izrazitije dokazivao kod pokretanja vozila ukupne mase 18-26 t, ali su baterije značajno smanjivale korisnu nosivost. Takav negativni utjecaj u autobusima nije toliko izražen kao kod kamiona što uvjetuje radikalne promjene cjelokupne konstrukcije vozila. Stoga primarni smjer razvoja postaje značajna redukcija mase vozila kakvu je uz električni pogon, neophodne baterije i relativno klasičnu šasiju moguće postići isključivo u predjelu putničke kabine i teretnog prostora.

Ovaj cilj iziskuje upotrebu kompozitnih materijala poput izuzetno laganih i čvrstih karbonskih vlakana kakva se godinama koriste kod trkaćih automobila. U tom dijelu je angažirana britanska tvrtka Prodrive poznata po brojnim uspjesima u vrhunskom auto-sportu (šest naslova u WRC, četiri pobjede u klasi 24 sata LeMansa, četiri naslova u britanskom Touring Car…), a od 2001. je izuzetno aktivna na području električnih i hibridnih pogona. Prodrive je značajno utjecao na konačan koncept vozila pri čemu su se karbonska vlakna ispostavila preskupim za široku upotrebu kod kamiona. Stoga je njihova upotreba ograničena na dio strukturalnog okvira kabine u predjelu vjetrobrana dok je kod ostatka karoserije pronađeno daleko prihvatljivije rješenje na biološkoj bazi.

Laneno tkanje ojačano biorazgradivom smolom na bazi uljane repice razvio je švicarski Bcomp u suradnji s Europskom svemirskom agencijom. Masom i čvrstoćom je usporedivo s karbonskim vlaknima zbog čega je također već korišteno u auto-sportu, a ovog puta je prvi put primijenjeno kod cestovnog vozila. Ovaj materijal je daleko elastičniji od karbonskih vlakana zbog čega se kod manjih udaraca uglavnom savija i vraća u prvobitni oblik dok se u slučaju pucanja kod jačih sudara ne stvaraju oštre krhotine. Potpuna strujna nevodljivost isključuje mogućnost pojave kratkog spoja što je osobito značajno kod električnog vozila. Svemu valja pridodati potpuni imunitet na koroziju, a tokom svog životnog ciklusa je ovo rješenje karbonski gotovo neutralno. Ciklus proizvodnje zahtijeva 75 posto manje izlučenog CO2 dok je reciklaža jednostavna standardnim spaljivanjem otpada.

HIBRID KAMIONA I AUTOBUSA
Futuristički dizajn koji je razvila britanska tvrtka Astheimer Design optički spaja putničku kabinu i teretni prostor što svakako pridonosi aerodinamici i impozantnoj vanjskoj pojavi. Glavni dizajner Carsten Astheimer ipak ističe kako je ovaj kamion dizajniran „iznutra prema van“ što prije svega favorizira visoku upotrebljivost kakvu je omogućila ugradnja pogonske grupe unutar šasije. Nakon što je motor izostavljen iz prostora kabine podnica je maksimalno spuštena ispod razine gornjeg dijela šasije. Time su značajno olakšani ulasci i izlasci u uspravnom položaju, a krajnje su pojednostavljeni ugradnjom električnih vrata s paralelnim otvaranjem prema van što smanjuje rizike od naleta ostalih sudionika u prometu. Ovo rješenje jednako kao cjeloviti vanjski i unutarnji dizajn podsjeća na gradske autobuse čime fizička vidljivost kroz velike staklene površine dostiže čak 220 stupnjeva dok visina očiju vozača na približno 1,8 m iznad podloge. Slični hibridi kamiona i autobusa su poznati još od pojave Mercedesa Econic, ali Volta Trucks tvori razliku centralnim položajem vozača. Njegova pozicija je u stilu McLarena F 1 (utjecaj Prodrivea) pomaknuta ispred dva suvozačka sjedala sa svake strane i dodatno je povišena. Takav položaj dodatno pospješuje vrhunsku vidljivost, a visina očiju vozača na približno 1,8 m od podloge pospješuje interakciju s vozačima i biciklistima. Zbog svega podnica nije potpuno ravna, ali su već spomenuti jednostavni izlasci na jednak način mogući s obje strane vozila dok jedinstvena izvedba vozila jednako uspješno funkcionira u različitim zemljama s prometom desnom ili lijevom stranom ceste.

Tokom vožnje Volta Trucks nastoji pružiti vrhunsko radno okruženje holističkim pristupom koji ne zamara vozača suvišnim informacijama unatoč obilatom korištenju najsuvremenije tehnologije. Kokpit koji podsjeća na automobile Tesla je sveden na multifunkcijski upravljač, dvije ručice pored njega, tri zaslona i nekoliko fizičkih prekidača. Centralni zaslon obavlja funkciju uobičajenih instrumenata dok se preko dva dodirna zaslona sa strane intuitivno upravlja svim funkcijama vozila. Klasične retrovizore zamjenjuju kamere dok potpuni sustav dodatno pomaže pri vožnji unatrag ili omogućuje 360-stupanjski pogled na vozilo iz ptičje perspektive.

STANDARDNI TERETNI PROSTOR
Jedan od rijetkih klasičnih detalja je čelična šasija koja se osim spuštenog prednjeg dijela ne razlikuje značajno od postojećih rješenja. Ovo uključuje uobičajenu visinu koja započinje u predjelu neovisne prednje osovine što omogućuje neometanu ugradnju zračnog ovjesa. U nastavku je centralni dio šasije predviđen za ugradnju baterija na poziciji koja jamči daleko povoljniji raspored mase u odnosu na današnje kamione. Podnica teretnog prostora se izdiže iznad tla tek 1175 mm čime je još uvijek kompatibilna s postojećim skladišnim rampama. Utovar se vrši kroz stražnja klizna vrata, ali su predviđene i dodatne opcionalne izvedbe na raznim pozicijama uključujući hidrauličnu utovarnu rampu. Teretni dio duljine 6930 mm prihvaća do 16 poprečno postavljenih euro paleta, a uz solidnu visinu 2230 mm ukupni volumen dostiže 37,7 m3. Takve vrijednosti neće biti nimalo narušene kod predviđene izvedbe hladnjače s integriranom električnom pogonskom jedinicom koja dodatno pridonosi smanjenju emisija i buke. Unatoč visokim prijevoznim mogućnostima zadržana je relativno skromna visina vozila 3,47 m što pospješuje prohodnost u urbanim sredinama. Preostale vanjske dimenzije vozila uključuju prilično uobičajenu duljinu 9,46 m uz osovinski razmak 4,8 m i standardnu širinu 2,55 metra. Laka gradnja omogućava izvanrednu korisnu nosivost 8,6 t unutar najveće dopuštene mase 16 t, a do 2025. će biti ponuđene izvedbe 7,5 t, 12 t i 19 tona.

INTERES IZNAD OČEKIVANJA
Iako je sjedište tvrtke u Stockholmu najveći dio razvoja je obavljen u britanskim tvrtkama Prodrive i Astheimer gdje su izrađeni svi dosadašnji prototipovi koji su naknadno testirani od strane partnerskih logističkih tvrtki. Uz pomoć visoke tehnologije razvoj šasije je potrajao tek šest mjeseci, a u godinu i pol je dovršeno čitavo vozilo. Nakon predstavljanja konačne izvedbe neočekivani interes tržišta je početne ambicije s planiranih pet tisuća proizvedenih kamiona do 2025. podigao do približno 27 tisuća. Istovremeno je Volta Trucks sve uspješnije pronalazio partnere čija su dodatna financijska ulaganja i proizvodni kapaciteti neophodni za pokretanje serijske proizvodnje.
Dobavljači komponenti električnog pogona su pronađeni s druge strane Atlantika. Volta Zero je prvi kamion koji koristi inovativnu pogonsku stražnju osovinu Meritor eAxle s integriranim elektromotorom. Kompaktna izvedba štedi prostor na šasiji, a jednostavna izvedba smanjuje mogućnost kvarova i potrošnju pogonske energije. Time je već u pogonskom dijelu povećana autonomija koja uz modularne pakete baterija kapaciteta 160-200 kWh dostiže 150-200 km. Isporučuje ih Proterra čija se tehnologija u SAD već dokazala kroz više od 17 milijuna prevaljenih milja u dostavnim vozilima, teškim građevinskim kamionima i autobusima. Volta Zero koristi litij-željezo-fosfatne baterije koje i bez skupih plemenitih metala postižu trenutno vodeću gustoću energije što omogućuje kompaktne dimenzije. Jednako ih krasi visoka toplinska stabilnost i dug životni vijek koji predviđa preko 4000 punjenja u 10 godina bez značajne degradacije kapaciteta. Naknadno ih je moguće reciklirati, a u slučaju mehaničkog oštećenja prilikom sudara nisu zapaljive poput mnogih drugih rješenja. Bridgestone je za Volta Zero konstruirao posebne 19,5-colne gume prilagođene velikom okretnom momentu električnog pogona. Unatoč tome su smanjeni otpor kotrljanja i buka dok su bočne stranice kao kod gradskih autobusa ojačane zbog veće otpornosti prema kontaktima s ivičnjacima. Kompozitne dijelove karoserije će naposljetku isporučivati talijanska CPC grupa, a nakon brojnih istraženih opcija odabrana je također lokacija proizvodnje kompletnih vozila. Ona će potkraj godine započeti u austrijskom Steyr Automotive koji je donedavno bio jedan od istaknutijih MAN-ovih pogona poznat po proizvodnji modela TGL i TGM. U budućnosti Volta Trucks razmatra i druge lokacije u blizini tržišta koja iskažu dovoljan interes što je također dio ekološke politike s ciljem smanjenja nepovoljnog otiska proizvodnog procesa.

VISOKE AMBICIJE
U lokalnoj distribuciji su najtraženiji dvoosvinski kamioni ukupne mase 7-19 t, a početna i buduća ponuda Volte Zero nastupa upravo u tom rasponu uz nosivost koja za čak 1-2 t nadmašuje postojeće dizelaše. Trenutna ponuda električnih kamiona uglavnom se još uvijek svodi na teže kamione s tri osovine jer su još uvijek opterećeni vlastitom masom. Ogromnu prazninu u ponudi električnih dostavnih vozila koja seže sve do lakih „kombija“ idealno popunjava Volta Zero pa visoke ambicije počinju djelovati prilično realno. Dodatno ih podupire činjenica kako su prošle godine električni kamioni u Europi zabilježili impresivan rast prodaje od 193 posto. Trenutno se još uvijek radi o skromnih 346 registracija, ali se do 2030. očekuje kako će električni pogon biti ugrađen u polovinu novih kamiona. Uz očekivani rast autonomije tada bi električni pogon trebao značajno sudjelovati čak i na duljim relacijama, a spomenuti tržišni udio će nesumnjivo biti daleko veći kod dostavnih i komunalnih vozila u urbanim sredinama. Volta Zero u ovom segmentu značajno nadmašuje klasičnu konkurenciju čiji se osnovni koncept nije značajno promijenio još od davne pojave trambus-kabina, a trenutni dostavni modeli velikih proizvođača su mahom poznati već barem 15-20 godina.

