MAN eTruck – Stižu eTGX i eTGS

Vozili smo: MAN-ovi baterijsko-električni tegljači u teškom segmentu u serijsku proizvodnju ulaze s nazivima – eTGX i eTGM. Dobro isprobani i testirani na poznatoj modularnoj TG-platformi nude temeljito promišljen pogonski koncept, vlastitu proizvodnju baterija te sveobuhvatnu podršku transportnim tvrtkama i vozačima u tranziciji prema e-mobilnosti

Tek što je konkurencija iz Stuttgarta službeno predstavila svoj e-tegljač za duge pruge, MAN Truck&Bus je odgovorio svojom prezentacijom i službenom najavom prodaje MAN eTrucka od 30. listopada 2023. U idućoj će godini odabranih 200 kupaca dobiti prvih 200 vozila dok serijska proizvodnja kreće 2025. Zanimljivo, kao i kod Mercedesa, e-tegljači će dolaziti s istih proizvodnih linija gdje nastaju aktualni klasični dizelaši. MAN već sada testira svoje nove e-tegljače u tvorničkom transportu pod nedavno osnovanom kompanijom Loadfox Transport Solutions. Usporedo s ovime, na MAN-ovoj lokaciji u Nürnbergu počinju pripreme za vlastitu proizvodnju baterija, a plan je od 2025. godišnje izbacivati do 100.000 baterijski paketa. I dok još čekamo kako će konkurencija iz Ulma službeno nazvati svoj Heavy BEV tegljač, Bavarci su dosadašnji radni naziv eTruck na novinarskoj prezentaciji i službeno pretvorili u eTGX i eTGS.

Cilj – svaki drugi MAN električni od 2030.

Službeno su predstavljeni i spremni za vožnje bili tegljač u klasičnoj 4×2 konfiguraciji te distribucijski kamion u izvedbi 6×2, a došli su obojeni u standardnu bijelu boju s još ponekim žicama i mjernim uređajima u kabini. Znak raspoznavanja na boku kabine su plava slova eTGX i eTGM no bez kombinacije brojeva kojom je MAN desetljećima označavao tonažu i snagu svojih modela. Prije otprilike dvije godine MAN je položio temelje za razvoj serijskog elektro-tegljača otvaranjem eMobility centra u Minhenu i planiranu zajedničku proizvodnju dizelskih i elektro kamiona. Od tada je proizvedeno 50 prototipova te je oko 4000 zaposlenika iz proizvodnje i prodaje educirano za prelazak na elektro mobilnost. Danas, nakon brifiranja 1200 MAN prodavača i prezentacija novinarima, MAN se sprema dočekati prvih 350 kupaca na svojoj testnoj stazi u Minhenu. Veliki broj narudžbi jasno pokazuje kako je vrijeme proizvodnje malih serija vozila davno svršeno vrijeme. „Već 2030. bi svaki novo registrirani MAN kamion u Europi trebao biti električni. No da bismo postigli taj cilj, opsežna infrastruktura punjača je apsolutni preduvjet“ naglašava Friedrich Baumann, član uprave za prodaju u MAN Truck & Busu. Prije dvije godine, Traton je ušao u joint-venture s Daimlerom i Volvo Group kako bi diljem Europe sagradili najmanje 1700 ultra brzih punica na ili u neposrednoj blizini autocesta. Naravno, MAN kupcima nudi i vlastitu infrastrukturu te surađuje s proizvođačima poput ABS-a, Helioxa i SBRS-a. Ono što nikako ne treba isključiti jest sama privlačnost novih tegljača. Prema Bumannu, razvojnom timu MAN-a je od samih početaka bilo kristalno jasno kako će prijelaz na elektro mobilnost biti uspješna samo ako novi eTruck neće zaostajati prema aktualnim dizelskima po pitanju praktičnosti, ali i različitih nadogradnji. „Projekt eTrucka smo započeli prije četiri i pol godine,“ objašnjava Achim Demattio, voditelje prodaje „a tada nije bilo referentnih točaka što i dokle su dospjeli drugi proizvođači. Kada pogledam unazad, drago mi je da je bilo tako.“

Privlačan i ljubiteljima dizela

Kako je puno toga preneseno s modularnog TG-sustava poput primjerice kabine, dizajna šasije, ali i osovine tako eTGX i eTGS barem vizualno nisu trn u oku svih onih kritičara nekonvencionalnog dizajna električnih vozila. Čak će i vozači brzo pronaći poznate detalje uz iznimku spremnika goriva i modificirane instrument ploče. A to sigurno olakšava tranziciju. MAN-ovci naglašavaju: „Vozači MAN eTGX-a i eTGS-a se ne trebaju bojati nove tehnologije. Unutar kabine će pronaći poznato okruženje, kokpit okrenut prema vozaču kao i poznatu logiku opsluživanja nadograđenu s tipičnim dodacima vezanim uz električna vozila.“ Jedan od takvih tipičnih elemenata je rekuperacija koja ujedno pokriva i funkciju retardera. Ona se može aktivirati s ručicom desno od upravljača ili kroz mod One-Pedal Driving koji dolazi opcionalno. U to slučaju vrijedi da čim vozač podigne nogu s papučice akceleratora, započinje besprimjerni proces rekuperacije. To vozaču omogućava da fino uskladi brzinu s uvjetima vožnje bez potrebe za korištenjem mehaničke kočnice dok istovremeno kinetičku energiju vozila u formi struje pohranjuje u baterijama. Testne su vožnje pokazale da, posebno eTGS 6×2 koji je težio 23 od ukupno dozvoljenih 28 tona može tako biti usporen gotovo do punog zaustavljanja. Jedino na što se vozač mora priviknuti su modificirani, potpuno digitalni instrumenti. S lijeve strane oni i dalje pokazuju brzinu, no s desne su umjesto okretaja tu sada potrošnja energije i trenutni status baterije.

Kabina eTrucka, kako iznutra tako i izvana, u potpunosti odgovara trenutnoj seriji dizelskih modela sa širokom kabinom za TGX-a odnosno užom za TGS-a. Achim Demattio dobacuje: „eTruck modeli su toliko kompaktni da kada stojite pred njima lako pomislite da je riječ o dizelima!“ Pogonski je sklop jednako tako donekle prepoznatljiv – umjesto e-osovine kakvu većina konkurencije favorizira, MAN se odlučio za unutar šasije središnje postavljenu pogonsku jedinicu koja uz pomoć kratkog kardanskog vratila moment prenosi na klasične pogonske osovine. Kao prednosti ovog rješenja Bavarci navode zaštitu pogonske jedinice unutar šasije od udaraca i vibracija, znatno povoljniju raspodjelu mase, posljedično veću nosivost osovine, veći komfor vožnje jer je neovješena masa znatno manja te vrlo jednostavna i ne problematična ugradnja mehaničkih ili električnih PTIO-izvoda snage. Pogon se sastoji od sinkrona e-motora, invertera zaduženog za promjenu pohranjene istosmjerne u izmjeničnu struju te 2- ili 4-stupanjskog prijenosa. Potonje se manifestira kroz kratke, ali i relativno rijetke prekide u isporuci snage koje dodaju onaj dobro poznati osjećaj vožnje klasičnih kamiona. No, kako iz prostora motora ne dolazi nikakva buka, na to se lako naviknuti. Ukupno su dostupna tri motora snage 254 kW (333 KS), 330 kW (449 KS) i 400 kW (544 KS) s maksimalnim okretnim momentima od 800, 1150 i 1250 Nm. Motor jednako može poslužiti i za rekuperaciju energije, ovisno o postavkama – kada vozač digne nogu s papučice „gasa“ ili kada aktivira ručicu desno od upravljača kao nekad retarder. Maksimalna snaga rekuperacije odgovara snazi motora čime se gotovo izjednačava s motornim kočnicama dizelskih motora. I kao kod njih, automatski mjenjač omogućuje najveći stupanj rekuperacije s povećanjem okretaja motora. Vozač može birati između više modova vožnje, a najsportskiji je mod Performance unutar kojeg eTruck posljedično ubrzava najbrže te duže ostaje u nižim stupnjevima. U modu Range maksimalno se čuva energija u bateriji kroz što ranije izmjene stupnjeva i sporija ubrzanja.

Dnevno između 600 i 800 km

Kako bi se napravilo mjesta za baterije osovine su minimalno razmaknute (na 3,75 metara) u odnosu na dizelsku braću, a prema MAN-u, i eTGX i eTGS nude visok stupanj varijabilnosti baterijskih konfiguracija. Sa šest paketa baterija, od kojih su dvije uvijek ispod kabine vozača, a preostale četiri na vanjskim bokovima šasije, nudi se ukupno 480 kWh iskoristivog kapaciteta baterije. To što se one vanjske čine optički izuzetno velikima ide na račun vanjskih zaštitnih elemenata. Kapacitet baterije po paketu međutim uvijek ostaje isti – 89 kWh bruto od čega je 80 kWh iskoristivo. MAN obećava dnevni doseg između 600 i 800 km no to u velike ovisi i o mnogim drugim faktorima kao što su samo vozilo, nadogradnja, teret, ruta po kojoj se vozi, temperatura, mod vožnje, mogućnosti punjenja i naravno sam stil vožnje. S prelaskom o dizela na električara ne mijenja se samo cijena su je potrebne i opsežne analize i savjeti koje je MAN osigurao kroz eMobility Consulting.

„Baterije su specijalno razvijane za korištenje u kamionima te imaju veliku energetsku gustoću kao bi se mogle puniti snagom i do 750 kW (takozvano Megawatt-Charging)“ objašnjava Achim Demattio. „Kako bi izbjegli prevelike i preteške baterije, vrlo je važno da ih možemo brzo napuniti. A s kombinacijom nikal-mangan-kobalt su naše baterije otporne i na niske temperature.“ Cijelu stvar nadzire MAN sustav upravljanja baterijama kako u vožnji tako i prilikom punjenja. Upravljanjem temperature preuzima jedan od tri međusobno povezana kruga hlađenja dok preostali brinu o klimatizaciji pogonske jedinice, ali i kabine. Inteligentni krovni sustav termo menadžmenta također brine da se primjerice višak topline od pogona iskoristi za grijanje kabine umjesto da se nepotrebno troši struja iz baterije.

MAN obećava kako je za svaku aplikaciju moguća optimalna konfiguracija vozila, od dostava za trgovine u centru grada do dugolinijskog logističkog prijevoza, bilo pop pitanju dosega, nosivosti ili vremena punjenja. Modularni koncept baterija omogućava eTGX-u i eTGS-u da budu opremljeni sa samo tri ili četiri paketa baterije čime se reducira masa i do 2,4 tone. Naravno, tada je doseg manji, ali je nosivost veća uz manju potrošnju kod djelomično natovarenih ili praznih vozila. Prema MAN-u, s vozačem i svih šest paketa baterija, eTGX 4×2 na vagi donosi 10,7 tona. Modularnost je dobra i kod nadogradnji jer s lijevi i desne strane šasije ostaje mjesta za pumpe, boksove, potpore za kranove i slično. Zahvaljujući kompaktnim baterijama moguće je kreirati i volumne varijante s niskom šasijom za utovarnu visinu do tri metra što MAN zove „Ultra“, a drugi „Volumer“ ili „Lowliner“. Uz standardni CCS priključak snage do 375 kW, Bavarci će za narudžbe u 2024. ponuditi i megavatno punjenje (MCS) do 750 kW, a kasnije i preko megavata. I tu MNA nudi fleksibilnost, dva CCS-priključka mogu biti s lijeve i desne strane iza prednjeg luka kotača te dodatno s obje strane nešto niže na šasiji. MCS-priključak također može biti s obje strane umjesto CS-priključka. Stvari su dakle prilično jednostavne, a takva bi prema MAN-u trebala i biti tranzicija na e-kamione uz uvjet da se ispune prethodni uvjeti poput prateće infrastrukture punjenja, ali i potpore države u zelenoj tranziciji.

Elektro motor

Model                            MAN eCD245              MAN eCD330            MAN eCD400

Trajna snaga                245 kW (333 KS)           330 kW (449 KS)      400 kW (544 KS)

Okret. moment            800 Nm (1050 Nm)      1150 Nm                       1250 Nm

Maks. brzina                 6500 o/min                   6500 o/min                 6500 o/min