Mercedes VAN.EA platforma

Od 2026. Mercedes planira predstaviti potpuno novu platformu za srednje i velike e-transportere. Modularna i sklabilna platforma imena VAN.EA sastoji se od tri modula – jedinstvenog prednjeg dijela s e-motorom, varijabilnog središnjeg te stražnjeg, opcionalno sa ili bez dodatnog e-motora

U osnovi bi transporter trebala biti kutija na kotačima sposobna prilagoditi se različitim zadacima. Tako za obrtnike i tvrtke može imati dostavnu funkciju, biti pokretna radiona za vodoinstalatere, građevince, električare, biti pretvorena u ambulantu, taksi vozilo ili prevoziti VIP klijentelu. Na kraju krajeva moguće ju je pretvoriti u luksuzni kamper za sve one koji žele tijekom putovanja različitim krajevima svijeta zadržati komfor vlastitog doma. Da bi udovoljili svim tim zahtjevima proizvođači su ne rijetko nudili bezbrojne mogućnosti konfiguracija – visoki, niski krov, standardan ili produženi međuosovinski razmak, nosivost do 3,5 tone ili veću. Kako tranzicija prema elektro mobilnosti uzima sve više maha u igru ulaze i neke druge preferencije kao što su kapacitet baterije i doseg. Veći doseg naravno košta više, drugima je, poput radnih dostavnjaka, dovoljna i baterija manjeg kapaciteta za dnevne zadaće koja uostalom i manje košta. Nema sumnje da je pred proizvođačima nimalo lagana zadaća prilagodbe potrebama različitih kupaca dok istovremeno moraju svoje modele održati i cjenovno prihvatljivim.

EKONOMIJA RAZMJERA

Mercedes je odlučio kako će od 2026. svi novi električni transportni modeli koristiti samo jednu platformu. Nova platforma pri tom će korisiti modularnu i različitim veličinama prilagodljivu arhitekturu punog imena Van Electric Architecture ili skraćeno – VAN.EA. Riječ je o posve novo razvijenoj platformi koju će koristiti srednji i veliki transporteri kako u gospodarske svrhe tako i u one privatne. Jasno je kako pri tom u Mercedesu svjesno ciljaju u smjeru premium proizvoda te kako u buduće neće biti suradnje s ostalim proizvođačima u tom segmentu odnosno da se neće pridružiti Renaultu u FlexEvan projektu za e-transportere, predviđenom također za 2026. Suradnja tako ostaje tek u lakom dostavnom segmentu gdje je Mercedes nedavno predstavio eCitan baziran na električnom Renault Kangoou. U konačnici bi VAN.EA arhitektura trebala značajno smanjiti kompleksnost trenutnog portfolija Mercedesovih e-transportera te broj varijanti reducirati za više od pola u odnosu na aktualnu ponudu. Prednosti VAN.EA arhitekture tu međutim ne staju jer će se budući modeli jednako tako fokusirati na učinkovitost i performanse što uključuje aerodinamiku, pogon, gume i šasiju. Cilj je postići visoki doseg s optimalnim kapacitetom baterije što je naravno izravno povezana s masom vozila i troškovima.

U TRI DIJELA

U osnovi će se VAN.EA platforma bazirati na tri različita dijela. Početni dio uključuje prednju osovinu i električni pogonski sklop koji će biti jednak na svim varijantama koji nastaju na ovoj platformi kao osnovi za različite modele. Središnji je dio fleksibilan odnosno može biti u različitim dužinama kako omogućio smještaj baterija različitih dimenzija i kapaciteta. Na kraju je tu i stražnji dio koji je također donosi standardiziranu stražnju osovinu, ali uz jednu iznimku. Naime, za one kupce koji žele ili trebaju pogon na sve kotače ostavljena je opcija ugradnje dodatnog elektro motora. Također, platforma će dolaziti u više podvarijanti. Kako smo napomenuli, Mercedes dobrim dijelom cilja na premium kupce te je za luksuznija vozila pripremljena izvedba VAN.EA-P koja je orijentirana prema onima s višim standardima. Poput primjerice VIP-shuttlova, mobilnih ureda ili aktivnih obitelji koji uživaju u luksuznim putovanjima. Takve bi varijante trebale imati doseg oko 500 kilometara što je idealno za one na dugim putovanjima. Prilikom predstavljanja predviđena je opcija poluautonomne vožnje nivoa 2 dok bi korak više (nivo 3) trebalo doći do kraja desetljeća. S druge strane spektra nalazit će se varijanta platforme VAN.EA-C koji bi trebala pogodovati svim onima koji posebno cijene funkcionalnost, doseg, nosivost ili utovarni volumen. Drugim riječima, predviđena je za kupce gospodarskih vozila. Zahvaljujući modularnosti platforme buduća će se vozila lako prilagođavati različitim potrebama, od dostavnih preko putničkih pa sve do specijalnih izvedbi. Za njih Mercedes čak planira ponuditi nivo 4 autonomne vožnje do kraja desetljeća, ali samo za uporabu unutar ograđenih područja. Osim Europe, u Mercedesu vide veliku priliku za rast prodaje velikih premium gospodarskih vozila baziranih na VAN.EA arhitekturi u SAD-u. Novi bi modeli trebali privući i kupce iz luksuznog srednjeg segmenta gdje u Mercedesu očekuju rast između 6 i 8 posto godišnje. Istovremeno, Mercedes planira proširiti portfolio tvornički pripremljenih takozvanih rekreacijskih vozila.

KARBONSKI NEUTRALNA PROIZVODNJA

S početkom proizvodnje isključivo električnih srednjih i velikih transportera na novoj platformi, Mercedes planira i reorganizirati svoju proizvodnu mrežu. Prva među njima je tvornica u poljskom Jaworu koja je zadužena za električna laka dostavna vozila. Cilj je postići nove standarde po pitanju produktivnosti, operabilnosti i održivosti. Istovremeno, sve proizvodne lokacije bit će karbonski neutralne budući da u Mercedesu planiraju koristiti energiju za proizvodnju isključivo dobivenu od sunca i vjetra. Toplinske pume koristit će kombinaciju geotermalne i solarne energije, a manje količine prirodnog plina koristit će se tek u pikovima proizvodnje. Šasije i kabine za velike transportere proizvodit će se u Düsseldorfu dok će tvornica u Ludwigfeldu, gdje danas nastaju Sprinteri i eSprinteri, postati specijalizirana za eVan nadogradnje i to posebno kamper modela. Na kraju je tu i tvornica u Vitoriji gdje će nastajati srednje veliki e-transporteri. Kada sve bude u punom pogonu Mercedes očekuje kako će s VAN.EA platformom imati vodeću ulogu na tržištu.