Novi Volvo FH16 780 Aero

Zahvaljujući novim EU legislativama produžena XXL-kabina za standardni tegljač donosi bolju aerodinamiku, a tu je i D17 motor sa 780 KS koji FH Aero čini najsnažnijim kamionom u serijskoj proizvodnji. Kako stvari funkcioniraju u praksi provjerili smo iz prve ruke

Nakon premijere početkom 2024., u drugi grčki najveći grad i važno prometno čvorište Solun stigli su prvi primjerice nove Volvove serije Aero koji uz promjene u dizajnu donose poboljšanje aerodinamike i sigurnosti, ali i jasno postavljaju dominaciju na tržištu najjačim serijskim kamionom. Prošle su četiri godine od prezentacije zadnje FH serije koja je izašla za vrijeme pandemije korona virusa, ali i neposredno prije zakonskih promjena oko dimenzije kabina. Potonje promjene trebale bi rezultirati poboljšanjem sigurnosti, udobnosti, ali i smanjenjem potrošnje goriva. Volvov odgovor stoga je stigao ove godine, a fokusirao se prije svega na aerodinamiku kao zalog uspjeha u budućnosti. Naravno, i kroz mnogo drugih tehnoloških napredaka pa je najbolje da krenemo redom.

Novi Globetrotter znak uvučen je u samo kabinu radi bolje aerodinamike. S pojavom Aero serije konačno je i u Europi dostupna XXL izvedba

Impresivna kabina

Dizajn nove kabine poput magneta privlači poglede pa se teško ne složiti sa stajalištem ljudi iz Volva kako je novi vanjski dizajn znatno dopadljiviji i oku ugodniji nego prije. No, to je prije svega subjektivno i stvar osobnog ukusa za razliku od činjenice da su brojne preinake na kabini prije svega utjecale na bolju aerodinamiku. Izvana nova kabina sadrži do sada najveći Volvo znak koji je izmješten nešto niže nego na prethodnoj generaciji, a na mjestu gdje se nekada nalazio znak tvrtke moguće je po novom postaviti svoj logotip. Tako je nova kabina produžena za 240 milimetara, a poznati Globetrotter znak od sada je uvučen u kabinu kako bi se uklonilo nepotrebno strujanje zraka. Bridovi kabine su blago zakrivljeni kako bi zrak lakše strujao oko kamiona, a tome dodatno pridonose kamere umjesto klasičnih retrovizora. U konačnici, kada se zbroje sve promjene rezultat se iščitava u čak pet posto nižoj potrošnji goriva. Nova legislativa omogućila je uvođenje XXL Globetrotter kabine koja, od ionako velike Globetrotter XL, ima 600 litara veći volumen dok na vagi donosi relativno neznatnih 80 kilograma ekstra mase. Vozač međutim apsolutno profitira od dodatnih centimetara, ne samo na dugim putovanjima i boravcima u kabini koja sada nudi krevet širine 107 cm, s udobnim madracem s oprugama i mogućnošću podizanja dijela za glavu. Kada govorimo o večernjem odmoru uz pogled na TV, ovom Volvu gotovo i da nema premca.

Usprkos posvemašnjoj digitalizaciji Volvo zadržava dobar dio izravnih kontrola kroz klasične gumbe

Preglednost jamči sigurnost

Najatraktivniju novost na novoj Aero generaciji predstavljaju kamere umjesto klasičnih retrovizora. U Volvu su dugo odgađali uvođenje sustava kamera, no trendovima se teško suprotstaviti, pa su tako napokon stigle i kamere stigle. Zasloni na kojima se projicira slika postavljeni su na položajima gdje bi inače vozač pogledom posegnuo za retrovizorom zbog čega je prilagodba izrazito laka i jednostavna. Širokokutna kamera koja prikazuje desni ćošak koji se nalazi u mrtvom kutu i dalje se aktivira davanjem desnog pokazivača smjera, a prikaz se prikazuje na infotainmentu. Na upit zašto nije prošireno područje koje pokriva kamera čime bi se uklonilo ogledalo koje prikazuje prednji kraj dobili smo objašnjenje kako spomenuti prednji retrovizor ne stvara veliku promjenu u aerodinamici zbog čega je i zadržao svoj položaj.

Sustav kamera nudi širi kut pogleda od klasičnih retrovizora

Istovremeno, takav odabir rezultira većom preglednošću kroz vjetrobransko staklo jer nije postavljen dodatan zaslon koji bi posljedično zaklanjao pogled. Kako bi se ostvarila bolja percepcija dubine na prikazu su označeni dijelovi kompozicije po kojima se vozač referira, a u slučaju vožnje kroz grad aktivacijom putem tipkala moguće je produžiti crte kako bi se još lakše vršila procjena udaljenosti od određenog predmeta. U slučaju potrebe za širim prikazom tu je opcija “zoom out” koja se po potrebi aktivira zbog čega je manevriranje na uskom prostoru još preglednije. Tijekom skretanja i manevriranja prikaz prati stražnji kraj prikolice kako bi se radnja odradila čim lakše i bez potrebe za dodatnim naginjanjem kroz prozor što je često potrebno kod klasičnih retrovizora. Kod preticanja u donjem desnom kutu prikaza pojavljuje se mala narančasta oznaka kao upozorenje za vozilo koje se nalazi u mrtvom kutu. U slučaju da vozač ignorira ovo upozorenje i aktivira pokazivač smjera u smjeru mrtvog kuta u kom se nalazi sporno vozilo, javlja se zvučni signal koji upozorava vozača na sporno vozilo, a oznaka tada mijenja boju iz narančaste u crvenu.

Za sigurnu i preglednu noćnu vožnju zaslužna je infracrvena kamera koja noć praktično pretvara u dan. Naravno, zbog zakonskih odredbi ta funkcija ne smije biti automatska prilikom noćne vožnje već mora biti manualno aktivirana od strane vozača. Ukoliko vanjska temperatura zraka padne ispod šest stupnjeva Celzijevih, automatski se aktivira grijanje kamera kako ne bi došlo do problema s prikazom, a u slučaju kondenziranja na kameri vozač može manualno uključiti grijanje. Sustav kamera nakon gašenja vozila ostaje aktivan do dvije minute kako bi ostala aktivna opcija upozorenja vozača da prilikom otvaranja vrata na njih mogu naletjeti pješak ili biciklist u prolazu. Poput retrovizora, kamera ima mogućnost sklapanja u “parking” mod kako ne bi došlo do oštećenja same kamere. Ako ipak dođe do oštećenja ili kvara kamere, vozilo će biti blokirano odnosno neće ga biti moguće pokrenuti bez dolaska servisa koji ga dijagnostički odblokirava i omogućuje daljnju vožnju. Tijekom boravka na parkingu, ukoliko vozač primijeti neke sumnjive radnje oko vozila, moguće je putem tipke bez dizanja iz kreveta ili izravno na zaslonu aktivirati kameru i vidjeti što se događa oko vozila, a da to ne primijete osobe koje se nalaze u blizini vozila. Vrlo korisna funkcija za sve vozače koji spavaju na odmorištima po pitanju sigurnosti, ali i za sprječavanje eventualnih krađa goriva ili dijelova sa samog vozila.

Zasloni su oku ugodni i prilikom noćne vožnje odnosno naglih izmjena svjetlosti i tamo kao primjerice kod izlazaka iz tunela

Unutrašnji dizajn s opuštajućim efektom

Estetska novost je crni interijer kabine na zahtjev dijela vozača, a sigurni smo da će ista dopasti i svima ostalima. Zvučna je izolacija dodatno poboljšana tako da je u vožnji neupućenima vrlo teško razaznati radi li se o električnom ili dizel modelu s obzirom da je buka motora u normalnom radu jedva primjetna. Za sve one koji ipak žele razbiti tu tišinu dobra je vijest kako je instaliran novi sustav ozvučenja, po želji sa šest zvučnika i subwooferom, koji vozačima omogućuje kvalitetnije opuštanje uz muziku tijekom dugih vožnji. Kako smo rekli, udoban krevet sada je 250 milimetara širi te 130 mm duži nego prije. U unutrašnjosti se nalazi sve skupa šest USB-C priključaka kako bi vozač mogao na bilo kojem mjestu imati pristup napajanju svojih mobilnih uređaja. Digitalni su instrumenti estetski osvježeni, ali bez neke pretjerano velike razlike u odnosu na prethodnu generaciju. Nažalost još uvijek nema prikaza brzine vozila ispred na zaslonu, što uvelike olakšava radnju preticanja, no doznali smo kako će ta funkcija uskoro biti dostupna na Volvo kamionima koju mnogi željno iščekuju. Fizičke tipke za važne funkcije uvijek podržavamo što znatno olakšava prilagodbu vozača na novi model. Od sada će kupac moći odabrati želi li imati prisutnu tipku za deaktivaciju sustava za praćenje traka, što se posljedično možda neće svidjeti vozačima gdje su vlasnici odlučili da je uklone. Ono što će ime se dopasti, nije samo široka stepenica za lakši pristup vjetrobranu ispod prednje maske koja je ujedno i idealno odmorište za vozača, nego i brižljivo izvedena unutrašnjost s detaljima poput dva velika odlagališta (utora) za kavu ili piće.

Skladno integrirana mikrovalna pećnica nije rezervirana isključivo za veliki FH. Opcionalno je dostupna i kod Volva FM

Svaka škola učinkovite vožnje reći će vam da je “kickdown” strogo zabranjen i posve u suprotnosti s novim razinama učinkovitosti koje Volvo pokušava postići s Aero modelima. Ali, voluminozan redni šestak sa 780 KS naprosto zaziva gas do poda. Rezultat je impresivan, a testna kompozicija s otprilike 38 tona ukupne mase te kombinacijom 3800 Nm i 3,08 “kratke” osovine naprosto izlijeće iz startnih blokova poput kakvog sportskog automobila. Uz prateću zvučnu kulisu. Ali da, kod kupovine kamiona postavlja se pitanje potrebe za tolikom snagom u redovnom prijevozu tereta
čega su u Volvu svjesni. Zato je ovaj motor prvenstveno namijenjen za specijalne transporte gdje je snaga izuzetno potrebna. U vožnji pak 12-stupanjskim automatski I-Shift mjenjač svu tu snagu vrlo suvereno prenosi na cestu, s gotovo neprimjetnim izmjenama stupnjeva. Pri standardnoj brzini od 80 km/h vožnja teče na ugodnih 1000 okretaja na kojima snage ima na izobilju. Slabiju varijantu FH Aero I-Save sa 12,8 litara, koja će se češće susretati na prometnicama, pogoni D13 motor s 460 konjskih snaga te uz Turbocompound tehnologiju dosiže priličnih 2600 Nm. Uz pomoć unaprijeđenog prediktivnog tempomata sve zadatke odrađuje bez ikakvog problema. I-See prediktivni tempomat od sada u sebi sadrži podatke o zavojima, kružnim tokovima prometa i ograničenjima brzine što rezultira
još boljom predikcijom koja naposljetku rezultira manjom potrošnjom goriva, učinkovitijom i ugodnijom vožnjom.

Nadolazeću trasu vozaču najavljuje putem dvije ikonice na zaslonu tik do stupnja prijenosa u kojem se vozilo trenutno nalazi. Radi se o dvije varijante ikonice. Prva i najčešća ikonica koja se pojavljuje označava nadolazeću uzbrdicu ili nizbrdicu, a druga, ona rjeđa, je ona koja najavljuje zavoj kako bi se vozač pripremio i po potrebi prilagodio brzinu kretanja. Unaprijeđenim prediktivnim tempomatom povećano je i korištenje istog kako bi se uspješno smanjila potrošnja goriva. Kako bi se dodatno olakšala masa vozila tu je i nova motorna kočnica snage 525 kW koja uklanja potrebu za retarderom. Kroz sva tri stupnja kočenja motorna kočnica svoj posao odrađuje kvalitetno u što smo se i sami imali prilike uvjeriti na ponekad zahtjevnim grčkim cestama. U slučaju potrebe za dodatnom snagom kočenja na većim nizbrdicama, na ručici motorne kočnice nalazi se prekidač koji prisilno mjenjač prebacuje u niže stupnjeve kako bi se povećali okretaji motora, a samim time i snaga kočenja.

Dobrodošla pomoć

Sustav Pilot asist nova je opcija na Aero generaciji kamiona, a riječ je o gotovo autonomnom načinu vožnje. Pilot asist funkcionira s pomoću sustava za praćenje linija poput onog na osobnim automobilima. Spojem novih podataka kojima raspolaže prediktivni tempomat uz pomoć Pilot asista nova Aero generacija vozi praktički sama. Sustav drži vozilo na sredini vozne trake, putem adaptivnog tempomata održava se razmak u odnosu na vozilo ispred, a preko prediktivnog tempomata zna što nadolazi i prije samog vozače te shodno tome upravlja vozilom. Vozačev glavni zadatak je pratiti rad sustava i držati ruke na volanu u slučaju potrebe za reakcijom. Ukoliko vozač makne ruke s upravljača sustav će nakon 15 sekundi zvučno upozoriti vozača da vrati ruke na upravljač. Ako to vozač ignorira, slijedi još jedno upozorenje nakon 15 sekundi, a ako ponovo nema odgovora nakon 45 sekundi sustav aktivira postepeno kočenje do zaustavljanja (unutar trake), pali sve žmigavce te otključava vrata kako bi se lakše i brže pristupilo vozaču u slučaju zdravstvenih ili drugih problema. Putem kamere dostupna je opcija inteligentnog prepoznavanja znakova pri čemu su prioritet oni za brzinu. Sustav funkcionira uz pomoć GPS-a kako bi na različitim autocestama raspolagao točnim informacijama o dozvoljenoj maksimalnoj brzini za kamione u toj državi.

Volvo FM ne zaostaje za svojom većom braćom. Vozaču pomaže sustav Pilot Assist kao druga razina autonomije

Visoko postavljena ljestvica

Na testnoj ruti u Grčkoj, između Soluna i Asprovalte i nazad, ukupno smo prošli 326 kilometara i promijenili četiri modela. Najkraće i najmanje zahtjevne rute pripale su električnom modelu FH Aero koji je trošio 120 kWh na 100 km odnosno modelu FM s 500 KS koji je imao prosjek oko 24 l/100 km. Najviše izazova stavljeno je pred spomenuti FH Aero koji je iz 12,8 litara izvlačio 460 KS odnosno moćni FH16 780 koji niti u jednom trenutku nisu razočarali bez obzira na dužinu rute i njihovu zahtjevnost. FH16 je zbog svoje snage sasvim sigurno posebna priča, posebno za vozače koji imaju priliku sjediti za njegovim upravljačem. Istovremeno, kako se Volvo sasvim primakao granici od 800 KS, s pravom se postavlja pitanje kolike su uistinu još mogućnosti motora s unutarnjim izgaranjem budući da su se snago sasvim približili e-motorima za koje se mislilo da će tu biti neprikosnoveni. Flotni FH Aero s 460 KS možda nije toliko oduševljavao rapsodijom snage, ali se pokazalo da je tu riječ o izvrsnoj kombinaciji pogotovo s izravnim 12. stupnjem koji je većinu prepreka savladavao s otprilike 1000 okretaja i bez potrebe za spuštanjem stupanj ili dva niže. Uz to novi kroj kabine nudi izvrsnu preglednost s niže postavljenim staklima. Posebno tu apostrofiramo pogled na bokove i korištenje kamera umjesto retrovizora. Jedini problem predstavlja činjenica kako proizvodnja XXL-kabine u švedskom gradu Umea nije još uvijek moguća na glavnoj proizvodnoj traci. No, sigurni smo da će se i to brzo riješiti i da to ne umanjuje poželjnost nove Aero serije.

Sa svojih 2800 Nm dostupnih pri niskih 900 okretaja Volvo FH 460 Aero i-Save suvereno je savladavao brojne uspone bez potrebe za čestim ubacivanjem u niže stupnjeve prijenosa
Testne su vožnje započele s FH Electric, modelom od kojeg Volvo puno očekuje. Prosjek potrošnje iznosio je oko 120 kWh na 100 km