Visoki domet

Uz novu generaciju električnog pogona eDaily s dvije baterije u idealnim uvjetima čak i premašuje deklarirani doseg 230 km. Kod modela klase N1 (vozačka dozvola B-kategorije) je još uvijek prilično kompromitirana nosivost pa je testni eDaily duljine 6,1 m s najvišim krovom H3 predviđen za maksimalno opterećenje 610 kg

U segmentu „kombija“ klase N1 koja omogućuje upravljanje vozačkom dozvolom B-kategorije uvođenje električnog pogona predstavlja znatno veći izazov u odnosu na manje dostavnjake. Priličan teretni volumen je uz dozvoljenu masu 3,5 t već kod dizelaša teško u potpunosti iskoristiti, a kod električnog pogona ovaj problem postaje još istaknutiji zbog teških baterija. Rješenje bi trebale ponuditi najnovije smjernice EU koje predviđaju podizanje najveće dopuštene mase alternativnih N1 vozila s 3,5 na 4,25 tone. Iveco je već pripremio prilagođenu izvedbu eDailya koju smo pod oznakom 42S14EV imali prilike upoznati prošle jeseni. Najveća dozvoljena masa 4,25 t ovog vozila nadomješta masu tri baterije 730 kg pa je nosivost na razini dizelskog modela ukupne mase 3,5 t. Takva vrijednost je ipak još uvijek na snazi u većini zemalja što ispunjava eDaily 35S14E čije smo mogućnosti ovog puta stavili na višednevni test.

Regulacija kompromisa

Aktualni N1 model je poput čitavog programa eDailya značajno napredovao primjenom posljednje generacije električnog pogona. Najistaknutiji detalj su nove Microvastove NMC baterije koje krasi iznimno visoka gustoća energije čime je postignut izvrstan omjer kapaciteta i mase (265 Wh/kg) za više autonomije i nosivosti. Sam domet vozila dodatno produljuje iskoristivost ukupnog kapaciteta koja premašuje 95 posto pa je svaka baterija od maksimalnih 37 kWh sposobna isporučiti čak 35 kWh. Ivecov odjel FPT je za ugradnju baterija osmislio kućište koje se savršeno uklapa u sredinu kamionske šasije Dailya, a modularni pristup omogućuje primjenu 1-4 takvih paketa što je ipak ograničeno osovinskim razmakom različitih izvedbi. Bogata ponuda eDailya je sada potpuno izjednačena s dizelskim izvedbama pri čemu je maksimalni paket s četiri baterije dostupan tek kod najtežih modela ukupne mase 7,7 t. Svi modeli s osovinskim razmakom 4,1 m mogu prihvatiti do tri baterije, a najkraći (osovinski razmak 3,0-3,52 m) maksimalno dvije.

U potonju kategoriju se ubraja testni eDaily 35S14E koji se duljinom karoserije 6,1 m uobičajeno svrstava među najtraženije „kombije“ klase N1. Uz najveću visinu krova H3 pruža teretni volumen 13,4 m3 koji je u popriličnom nesrazmjeru s nosivošću vozila koja uz dvije baterije dostiže 610 kg. Na ovaj omjer je s obzirom na individualne potrebe moguće utjecati izborom neke drugačije konfiguracije jer ponuda eDailya ukupne mase 3,5 t broji čak sedam različitih modela u smislu duljine i visine karoserije. Najveći napredak nosivosti se ipak postiže izborom samo jedne baterije što smanjuje masu vozila za 300 kg. U tom slučaju se doseg vozila ograničava na 120 km, ali se također dvostruko skraćuje vrijeme punjenja (AC 11kW – tri sata i deset minuta) što može biti zanimljiv izbor kod poslovima s povremenim duljim dnevnim pauzama. Testni eDaily raspolaže s dvije baterije uz koje tvornica deklarira domet 200-230 km, a vrijeme punjenja uz najslabiji AC punjač 11 kW traje šest sati i dvadeset minuta. Vozilo je pripremljeno također za korištenje DC punjača snage 80 kW uz koji je za samo 30 minuta moguće dopuniti baterije u idealnom rasponu korištenja 20-80 posto.

Ispunjeno obećanje

Nas je eDaily dočekao s potpuno napunjenim baterijama pri čemu je prikaz u dnu centralnog zaslona najavljivao domet 210 km. Slijedeća tri lipanjska dana su uz dnevne temperature 17-25 stupnjeva pružila idealne uvjete za korištenje električnog vozila. Osim što se baterije najbolje osjećaju u takvom okruženju klima uređaj potpuno zadovoljava u ekonomičnom načinu rada. Također između tri načina rada pogona odabiremo Eco mod pa ukupan scenarij testnom vozilu pruža priliku da se iskaže u najboljem izdanju unutar izazovnih uvjeta lokalnog prometa. Ipak se nakon samo nekoliko kilometara eDaily najprije našao na zagrebačkoj obilaznici koja iskače iz takvih okvira dok visoka brzina kretanja kod dostavnih vozila s električnim pogonom i lošom aerodinamikom stvaraju poguban utjecaj na potrošnju pogonske energije. Isti je u Eco modu ublažen limitiranom brzinom na 90 km/h iako u praksi prema digitalnom prikazu dostiže 97 km/h. U svakom slučaju je Eco mod dovoljan za nesmetano kretanje među kamionima u desnom prometnom traku dok kod duljih pretjecanja koristimo modove Natural i Power kada limitator brzine dopušta do 120 km/h za prikladan kratkoročni boravak u lijevom traku. Čak i u uvjetima auto ceste pad dometa prikazanog na info-zaslonu je gotovo sukladan prijeđenim kilometrima pa se čini kako bi eDaily i uz relativno visoke brzine mogao prijeći oko 200 km. Na to također upućuje prikaz prosječne potrošnje koja nakon 28 km zagrebačke obilaznice iznosi 31,2 kWh/100 km uz prosječnu brzinu 67 km/h.

Najpovoljnije okruženje ovog vozila su ipak lokalne prometnice gdje brzina ne prelazi 60-70 km/h. Tada je pad preostalog dosega zamjetno manji u odnosu na prijeđene kilometre. U gradskom prometu se nerijetko događa da se tokom vožnje vrijednost dosega povremeno čak poveća za 2-3 km kao rezultat rekuperacije pogonske energije prilikom usporavanja. Ova funkcija omogućuje obnovu električne energije do 20 posto i uglavnom se najveći postotak ostvaruje kod dinamične vožnje s učestalijim kočenjima. Zbog toga su oscilacije potrošnje pogonske energije kod električnog pogona manje podložne stilu vožnje u odnosu na dizel, ali ipak nisu u potpunosti nestale. Najmanja prosječna potrošnja se i nadalje ostvaruje ekonomičnim načinom vožnje s minimalnim oscilacijama brzine. Tada se uz daleko rjeđa usporenja obnavlja 10-13 posto električne energije, ali daleko veću razliku čini znatno manja potrošnja za potrebe pogona.

Između tri predivna dana su uslijedile dvije vedre noći kad se temperatura zraka spuštala do 10-12 stupnjeva čime nastaje potreba za blagim zagrijavanjem unutrašnjosti što se ispostavlja najpogubnijim u smislu potrošnje električne energije. Nakon hladnog starta pad vrijednosti preostalog dometa očigledno nadmašuje prijeđene kilometre što se ubrzo stabilizira nakon dostizanja zadane temperature. Nije nikakva nepoznanica kako se zimi domet električnih vozila skraćuje za 30-40 posto, a na sličan način se također produljuje vrijeme punjenja baterija. Tokom testa su ipak prevladali daleko povoljniji uvjeti pa je u konačnici nakon 214 km cestama Zagreba i okolice preostalo 20 posto napunjenosti baterije što je prema prikazu dovoljno za još 57 km. Time je eDaily prilično nadmašio tvorničko obećanje jednako kao prikazani domet s početka testa, a putno računalo je zabilježilo prosječnu potrošnju 29,4 kWh/100 km uz brzinu 39 km/h. Iako su navedeni rezultati postignuti s neopterećenim vozilom nema sumnje kako ih raspoloživih 610 kg tereta ne bi značajno poremetilo jer je električni pogon u odnosu na konvencionalni dizel daleko manje osjetljiv na promjenu opterećenja ili konfiguraciju prometnice.

Užitak vožnje

Prednosti električnog pogona su najizraženije u gustom urbanom prometu gdje se uslijed čestih zaustavljanja i pokretanja ističu znatno veća učinkovitost, uvjerljiva jednolična ubrzanja, a posebno lakoća upravljanja. U osnovi je dovoljno preko uobičajene ručice mjenjača s položajima D-N-R odabrati smjer kretanja koji se prilikom manevriranja može izuzetno brzo promijeniti. Dodatno su kroz paralelni lijevi kanal dostupna tri stupnja regenerativnog usporavanja. U osnovnom stupnju naziva Sailing (jedrenje) kočioni moment 10 Nm je usporediv s dizel motorom u trenucima kad je oduzeta pedala „gasa“, a kod ovog izbora je i pogon osjetno življi prilikom ubrzanja. Slijedeći stupanj Normal isporučuje 65 Nm, a najsnažniji One Pedal Drive je uz 110 Nm u većini prometnih situacija sposoban potpuno zaustaviti vozilo. Učestalijim korištenjem ručice mjenjača u svrhu regulacije usporavanja je moguće značajno utjecati na domet i štednju radnih kočnica. Takav način vožnje u osnovi podsjeća na klasično „šaltanje“, ali su radnje daleko jednostavnije uz kratke pokrete između položaja + i – bez pedale spojke.

Ručica mjenjača je idealno postavljena na uobičajenom povišenom postolju gdje su svoje mjesto pronašli također prekidači parkirne kočnice i izbora tri moda pogona. Štedljivi Eco mod isporučuje pogonsku snagu 90 kW što se ispostavlja sasvim dovoljnim u uobičajenom ritmu prometa. Dinamičniji mod Natural podiže limitiranu brzinu na 120 km/h i snagu do 115 kW. Najkapacitetniji Power mod je sposoban do dvije minute isporučiti čak 190 kW što je prije svega korisno kod iznimno kratkotrajnih pretjecanja. Performanse pogona nadopunjuju vozne osobine koje su još prije deset godina pojavom treće generacije Dailya konačno dovedene na solidnu razinu pojavom treće generacije Dailya, a pritom je zadržana odlična okretnost i sposobnost podnošenja velikih opterećenja. Istom prilikom je napredovao položaj vozača na nižoj poziciji što je u međuvremenu dopunjeno izvrsnim mogućnostima ugađanja upravljača po visini i dubini. Gotovo savršeni dojam prvenstveno narušava preuzak kut zrcala vanjskih retrovizora dok pri noćnim dostavama nedostaje prekidač za isključivanje glasnog zvučnog upozorenja pri vožnji unatrag kakav redovito nalazimo kod Ivecovih kamiona. U noćnoj vožnji se također ističu LED-farovi čiji svjetlosni snop ipak nije toliko ravnomjeran poput većine primjera s takvom tehnologijom. LED-ice osvjetljavaju također teretni prostor dok su u kabini i unutar stražnjih svjetala još uvijek ugrađene klasične žarulje što su uobičajeni troškovni kompromisi kod ove klase komercijalnih vozila.