
Novi Volvo FH, FH 16, FM i FMX
Nakon manje od sedam godina prvi put su opsežno redizajnirani FH i FH 16, a konačno su primjenom novih kabina istoj generaciji pridruženi FM i FMX. Sva četiri modela u klasi od 18 tona raspolažu digitalnim kokpitom i brojnim tehničkim poslasticama

Ispod ovog marketinškog pristupa zapravo se krije činjenica kako je nakon gotovo sedam godina postojanja i niza jedva vidljivih aerodinamičkih korekcija stiglo vrijeme za opsežniji redizajn strateških kućnih modela FH i FH 16. Unutar poznatih kontura kabine osobito je uočljiva nova prednja maska. Model FH s 13-litarskim motorom karakterizira saćasti dizajn rešetke u svijetlom alu-stilu umjesto dosadašnje prevladavajuće mat-crne boje. Kako je svijetla maska do sada bila rezervirana za prestižni FH 16 on se po novome izdvaja svojstvenim reljefom sačinjenim od istaknutih vertikalnih letvica. Kod oba modela su posljednje aerodinamičke spoznaje omogućile skladnije prednje kutove bez difuzora i izbočenih kućišta bočnih žmigavaca koji su premješteni u donji dio ulaznih vrata. Poseban pečat ovom nesumnjivo uspješnom osvježenju pridodaju novi farovi čiji se dizajn skladno nadovezuje na ukošenu bočnu liniju.

MATRIX LED-FAROVI
Znatno kompaktniji sklop novih farova i maglenki umanjuje opasnost od oštećenja te značajno mijenja pojavu novog modela iako su dnevna LED-svjetla zadržala karakteristični „Volvo-pogled“. Sve postaje još izraženije ukoliko se vozilo opremi adaptivnim Matrix-farovima, a Volvo je prvi kamion na tržištu koji nudi takvu tehnologiju. Šveđani su odlično iskoristili njezin potencijal u smislu atraktivnog izgleda i kompaktne izvedbe što je zapravo tek nus pojava izvanredne funkcionalnosti u noćnoj vožnji.
Umjesto klasične dvije žarulje u kompaktno kućište svakog fara ugrađeno je četiri reflektora i 12 dioda LED-tehnologije. Njihovi su svjetlosni snopovi usmjereni u različitim pravcima pa tako npr. pojedini elementi lijevog fara mogu osvjetljavati desnu stranu ceste što naravno vrijedi i u obrnutom primjeru desnog fara. Rad svakog od brojnih svjetlosnih tijela međusobno je potpuno neovisan čime upravljaju kamere i radari koji nadziru vozila ispred kamiona ili ona koja dolaze iz suprotnog smjera. Na osnovi tih podataka isključuju samo one dijelove farova koji bi mogli ometati ostale vozače dok svi ostali ostaju uključeni. Time nestaje klasična kruta podjela između kratkog i dugog svjetla, a njihova idealna kombinacija u trenutnoj prometnoj situaciji pruža najbolju moguću vidljivost.

POBOLJŠANJA TRADICIONALNIH VRIJEDNOSTI
Unutrašnjost kabine najbolje iskazuje deklariranu usmjerenost novog modela prema vozačima pri čemu se ističe kako su mnoge izmjene nastale kao rezultat njihovih zahtjeva. Ovdje zacijelo valja ubrojati nove protuklizne obloge ulaznih stepenica, dodatne kombinacije boja prema individualnim sklonostima, dvije vrste ispune kreveta s tri raspoložive tvrdoće ili poboljšanu klimatizaciju te toplinsku i zvučnu izolaciju. Kvaliteta korištenih materijala je tradicionalan adut Volva, ali je i na tom području ostvaren napredak u svrhu lakšeg čišćenja i održavanja.

Zadržan je osnovni dizajn karakteristične armature i obruča upravljača s nenadmašnim mogućnostima ugađanja na kojem su ugrađene nove tipke. Dosadašnji način njihova korištenja minimalno je promijenjen što se prije svega odnosi na neke funkcije tempomata. Jednako vrijedi za tri poznate ručice na stupu upravljača koje i nadalje ne uključuju upravljanje automatiziranim I-Shift mjenjačem. Stoga je kod korištenja naprednijih funkcija mjenjača još uvijek bolji izbor ručica na sjedalu umjesto prekidača na središnjoj konzoli. Izvedba i oblik same ručice sada su znatno ugledniji i kompaktniji što znači manje ometanja prilikom kretanja kroz kabinu te zamjetno ugodniji dodir tokom vožnje.

DIGITALIZACIJA KOKPITA
Pored promjena prema željama vozača novi digitalni kokpit kao najznačajnija promjena u unutrašnjosti ipak više djeluje kao odgovor na novija izdanja konkurencije. Za sam Volvo ovo je ogroman tehnološki korak na trenutno najvišoj razini jer dva LCD zaslona visoke rezolucije istovremeno zamjenjuju specifične analogne instrumente te tri već pomalo zastarjela i omalena displeja. Ipak je i ovdje primjetna pažnja prema dosadašnjim vozačima Volva jer primjena revolucionarnih rješenja omogućuje laku prilagodbu bez značajnih promjena dosadašnjih navika.

Tako je između četiri dostupna prikaza centralnog 12-inčnog zaslona moguće odabrati uobičajeni pogled s karakterističnim velikim polukružnim brzinomjerom. U njegovoj se okolini prikazuju dodatne informacije na način sličan dosadašnjem, ali u višebojnom prikazu koji pruža znatno bolju čitljivost. Pritom poznati prizor ne narušava značajno linearni prikaz brojača okretaja koji omogućuje više prostora za nadzor sustava podrške u vožnji. Dodatne opcije pružaju obrnute mogućnosti favoriziranja svih ovih informacija prema vlastitim sklonostima pri čemu je raspoloživi porostor moguće nadomjestiti digitalnim prikazom brzine.

Slično vrijedi za dodatni 9-inčni dodirni zaslon s desne strane namijenjen funkcijama multimedije, infotainmenta, mobitela, navigacije ili prikaza s eventualnih vanjskih kamera na vozilu. Uz dodatnu mogućnost upravljanja glasovnim putem ili tipkama na upravljaču sve je uglavnom jednako dosadašnjem omalenom trećem displeju. Osim samih dimenzija značajnu razliku čine znatno čitljivije i raznovrsnije opcije prikaza, ali također daleko bliži položaj vozaču iako njegova istaknuta pozicija upućuje na pažnju prilikom kretanja kroz kabinu.

Za razliku od Actrosa koji je pokrenuo trend digitalnih instrumenata Volvo i MAN kao prvi sljedbenici tog puta i dalje koriste klasične prekidače. Time je zadržan osjećaj dodira koji nestaje kad se korištenje većine funkcija premjesti unutar multifunkcijskog zaslona što zahtijeva skretanje pogleda s ceste. Djelomično promijenjeni raspored prekidača uslijed ugradnje dodatnog zaslona ili nove komande radija i automatskog klima uređaja ne mijenjaju značajno suštinu korištenja. Neki drugi detalji zacijelo će je unaprijediti poput novog držača za čaše, dodatnog USB-priključka ili otvorenog odlagališta s osvjetljenjem koje se automatski uključuje kad senzor pokreta prepozna približavanje ruke.

NOVI FM I FMX
Uglavnom su sve navedene promjene trenutno raspoložive kod modela za kraće relacije FM te građevinskog FMX. Isti su do sada bili prilično zapostavljeni u odnosu na FH što se ovom prilikom znatno mijenja. Umjesto dosadašnjeg kozmetičkog dotjerivanja kabine čiji korijeni sežu u davnu 1993. ovi modeli konačno dobivaju suvremeno rješenje u samim temeljima. Nova kabina je kompaktni derivat posljednje generacije FH nastala ugradnjom nove niže podnice s povišenim tunelom motora što je također uvjetovalo brojne promjene vertikalnog dizajna gornjeg i donjeg dijela kabine.

Vjerojatno je opseg svih potrebnih zahvata uzrokovao sedmogodišnje čekanje što može uputiti na nedovoljnu pažnju upućenu modularnoj gradnji kod razvoja nove generacije, ali u svakom slučaju ponuda modela FM i FMX sada podrazumijeva šest kompaktnih kabina u dnevnoj ili spavaćoj izvedbi uključujući dvostruko izdanje koje može primiti do sedam osoba. Kod svake izvedbe su prisutne već dobro poznate vrijednosti modela FH poput izuzetne pasivne sigurnosti ili preglednosti zahvaljujući tanjim i uspravnijim A-nosačima, većim prozorima ili brižljivom dizajnu retrovizora što je kod FM još izraženije zbog nisko postavljene vozačke pozicije.
Novi dizajn s uspravnijim vjetrobranom također je povećao unutarnji prostor za čitav kubni metar. Ovo u suštini ipak ne mijenja karakter ovih modela namijenjenih kraćim relacijama koji su čak i sa spavaćim kabinama predviđeni tek za povremene dnevne odmore. Uzrok tome je prije svega središnji tunel motora visine 44 cm koji znatno otežava unutarnje kretanje, a visina stajanja u središnjem dijelu čak i uz najveću Globetrotter kabinu iznosi tek 157 cm. Stoga se povećanje unutarnjeg prostora prije svega očituje kroz volumen odlagališta koji ne zaostaje značajno za većim FH. Kod spavaće kabine su u gornjem dijelu dostupni opcijski pretinci na stražnjem zidu dok su podizanjem pozicije kreveta povećana bočna odlagališta i eventualni hladnjak.

NAPREDAK SUSTAVA PODRŠKE U VOŽNJI
Kod pogonskog sustava nema značajnijih promjena jer je Volvo posljednjih godina već ostvario značajan napredak na tom području. Uvođenju norme Euro 6d prethodile su značajne konstrukcijske promjene u motorima koje su smanjile unutranje otpore uz optimirani efekt rotacijskih sila i povećani stupanj kompresije. Fiksni turbo punjač je zamijenio varijabilni, raniji sustav ubrizgavanja pumpa-brizgaljka smijenio je common-rail s radnim tlakom 2400 umjesto 2000 bara dok se kod pročišćavanja ispušnih plinova tek minimalno koristi EGR recirkulacija u svrhu bržeg zagrijavanja sustava na radnu temperaturu. Osobiti napredak je prošle godine ostvarila izvedba I-Save koja pomoću Turbocompound sustava ranijim uštedama pribraja dodatnih sedam posto. Dobar dio zasluga pripada također ubrzanom radu automatiziranog I-Shift mjenjača uz unaprijeđenu upravljačku strategiju kao i usavršenom prediktivnom tempomatu I-See čiji se rad na osnovi trodimenzionalnih GPS svrstao u vrh trenutne konkurencije.

Nakon učinaka u svrhu uštede goriva sada prediktivni tempomat doprinosi također lakšem i sigurnijem upravljanju uz pridodani sustav Stop&Go (automatski zaustavlja i pokreće kamion u sporim kolonama) i automatsko održavanje zadane brzine na nizbrdicama. U tu svrhu pored motorne kočnice i retardera koriste se također radne kočnice podržane serijski ugrađenim EBS-sustavom koji omogućuje takvo elektronsko umrežavanje. Na sličan način poznati opcijski Volvo Dynamic Steering sustav sada aktivno sudjeluje kod automatskog zadržavanja vozila unutar voznog traka ili kao podrška sustavu održavanja stabilnosti na cesti (Stabillity Assist).
Dosadašnje svjetlosno upozorenje na ostale prometne sudionike koji se nalaze u desnom mrtvom kutu moguće je zamijeniti gotovo neprimjetnom širokokutnom kamerom u donjem dijelu nosača desnog retrovizora s aktualnim prikazom problematičnog područja na desnom LCD-zaslonu. Pored toga unutar zaslona je pridodan prikaz pojedinih važećih prometnih znakova s naglaskom na one koji se odnose na ograničenje brzine, zabranu pretjecanja ili sklizak kolnik.

STIL I TEHNOLOGIJA
Nizu tehničkih poboljšanja u cilju napretka ekonomičnosti i nosivosti Volvo Trucks je ovog puta kod sve četiri serije iz teške klase pridodao nove prednje upravljačke osovine nosivosti do 10 t, pogonske tandem-osovine nosivosti do 38 t te vodeće i prateće osovine s naprednijim radom u svrhu manjeg kruga okretanja i trošenja pneumatika. Krucijalni napredak je ipak u kozmetičkim, softverskim i kozmetičkim rješenjima uz koja se FM i FM 16 svakako svrstavaju u sam vrh teške klase kamiona. Još se više u svom tržišnom segmentu ističu nešto niže pozicionirani FM i FMX koji su pored Matrix-farova unutar svoje klase gotovo jedinstveni također digitalnim kokpitom. Moderan stil na temelju novih tehnologija očigledno postaje dodatni adut Volvo kamiona pored dinamične pogonske tehnike koju vole vozači te poslovične kućne kvalitete kakvu na jednak način cijene prijevoznici.
