Anadolu Isuzu Novociti Life Premium

Promišljena low-entry šasija s kompaktnom pogonskom grupom u kratkom repu spaja izvrsnu prohodnost u uskim gradskim ulicama i visoki prijevozni kapacitet u omjeru na skromnu duljinu pri čemu putnici ne ostaju zakinuti jer konstrukcija inteligentno poštuje njihove navike. Osim toga zacijelo nijedan midibus sličnih dimenzija ne pruža tako povoljan omjer troškova prema broju prevezenih putnika

Prvi isplativi niskopodni midibus

Još nije prošlo ni deset godina otkad je Anadolu Isuzu nakon velikog uspjeha Turquoisea kao jeftinog midibusa na klasičnoj kamionskoj šasiji predstavio prvi model s motorom ugrađenim straga. Potpuno nova konstrukcija tadašnjeg Citimarka u vožnji se pokazala uspješnom jednako kao pogonska grupa gdje je unačajna proširena suradnja s dobavljačem motora Cummins. Neke važne karakteristike ovog gradskog midibusa ipak su još daleko od idealnih poput pomalo promašenog rasporeda ulaznih vrata koji prilično kompromitira najkorisniji dio unutrašnjosti s relativno neravnom podnicom dok je poželjan automatski mjenjač bio tek u planovima. No Citimark je bio tek temelj budućeg izuzetno dinamičnog razvoja iz kojeg je ubrzo uslijedio dizajnerski daleko dopadljiviji 9,5-metarski Citibus s low-entry konstrukcijom koja je otklonila sve spomenute anomalije. Unutarnji prostor s potpuno ravnim podom u prednjem dijelu i pomaknutim središnjim ulazom daleko je iskoristiviji, a kod pola metra dulje karoserije povećani osovinski razmak i prevjesi omogućuju opcijsku ugradnju jednokrilnih trećih vrata. Uz podignuto samopouzdanje na temelju uspjeha ovog modela nastaje potpuno niskopodni Citiport duljine 12 m kojim Anadolu Isuzu ulazi u najbrojniju klasu standardnih gradskih autobusa, ali pravu snagu munjevitog turskog razvoja iskazuje najnoviji Novocity Life duljine osam metara koji na jedinstven način nastupa u dosad nedovoljno afirmiranom segmentu.

Uz kratki rep koji zaokružuje visoku prohodnost na uskim prostorima dvije trećine vozila po duljini čini najkorisniji niskopodni dio

Samostalni model

Pod nazivom NovoCiti već poznajemo gradsku izvedbu jeftinog midibusa Novo nastalom na temelju Turquoisea što znači da se radi o klasičnom visokopodnom vozilu s Isuzu motorom snage 190 KS i 6-stupanjskim mjenjačem ugrađenim u prednjem dijelu te paraboličnim oprugama na prednjoj osovini. S ovim modelom NovoCiti Life dijeli samo prvi dio imena jer je riječ o potpuno drugačijem vozilu s modernom low-entry konstrukcijom, automatskim mjenjačem i potpunim zračnim ovjesom koji pruža mogućnost bočnog nagiba. Ovo pak upućuje na srodnost s 9.5-metarskim Citibusom jednako kao određeni dio zajedničkih detalja na karoseriji, ali jednako tako prednja maska pomalo podsjeća na turistički Visigo, valovita linija bočnih prozora na 12-metarski Citiport dok je pod dodatnom oznakom Premium potpuno originalan stražnji dio s modernim LED-svjetlima. Dodatni iskorak koji Anadolu Isuzu čini ovim modelom je suradnja s novim dobavljačem motora FPT (Iveco). Na prednjici je poput klasičnih modela izvedenih iz Turquoisea istaknut samo naziv Isuzu pa očigledno potpuni natpis Anadolu Isuzu ostaje rezerviran za modele s motorom Cummins.

Dvokrilna vrata središnjeg ulaza s paralelnim otvaranjem prema van ne zadiru u unutarnji prostor. Jednokrilna prednja vrata uobičajena su i dovoljna kod midibusa ove veličine

Globalno priznanje za dizajn

Iako se razni oblici vozila godine često doimaju već pomalo bizarnim kod dva najnovija modela tvrtke Anadolu Isuzu ističe se prestižna nagrada A’Design Award koja uz sve postojeće industrijske grane obuhvaća praktično sve što se u današnjem svijetu može naći u dometu ljudskog pogleda kroz brojne kategorije poput arhitekture, marketinga, web-dizajna, softvera, filma i animacija, turističkih destinacija, kulturne baštine, projektiranja pejzaža ili vrtova… Osim optičkog dojma jednako se ocjenjuje funkcionalnost proizvoda i korišteni materijali gdje NovoCiti Life skuplja bodove laganom konstrukcijom s velikim putničkim kapacitetom u malim dimenzijama pri čemu pruža praktično sve kao i standardni autobusi, a jednako se cijeni pristupačnost tehničkim komponentama i niski eksploatacijski troškovi.

Detaljno promišljene proporcije

Suština ove ponude je u dimenzijama vozila s naglaskom na prohodnost uskim ulicama urbanih jezgri. Osnovna duljina vozila iznosi 7863 mm uz mogućnost ugradnje masivnijeg stražnjeg branika kad dostiže 8010 mm. Naizgled besmislena opcija nije nimalo naivna već je uzrokovana iskustvima s javnih natječaja prilikom nabavke vozila koji često zahtijevaju midibuse ispod ili iznad osam metara pa na ovaj način NovoCiti Life može odgovoriti u oba slučaja.

S obzirom na masu vozila dovoljni su 17,5-colni kotači koji smanjuju troškove i povoljno utječu na unutarnji prostor

U usporedbi s duljim Citibusom kraći je osovinski razmak (4259 umjesto 4435 mm) kao i prepusti pa kad se sve zbroji ovaj midibus za 60 putnika koji udovoljava svim modernim standardima gradskog prijevoza ostvaruje krug okretanja od samo 8,9 m između zidova. Već je ovaj podatak na razini osobnih automobila dovoljno impresivan što postaje još izraženije u vožnji zbog načina na koji Novociti Life obilazi uske gradske uglove. Kod oštrih skretanja prednji dio s prepustom duljine 1945 mm (dovoljnim za prihvat širokih jednokrilnih ulaznih vrata) još uvijek ugodno „kruži“ poput većih autobusa pri čemu stražnji prepust skraćen na samo 1806 mm gotovo izuzima pažnju u smislu opasnosti od udarca u okolne objekte uslijed bočnog zabacivanja.

Unatoč manjoj širini dostupna su dvostruka putnička sjedala s obje strane duž cijelog vozila. U niskopodnom dijelu može ih biti čak 12 od kojih su pojedina ipak na povišenim podestima

Ravnomjerniji raspored mase

Osim toga kratki rep prema fizičkom zakonu poluge rasterećuje stražnju osovinu čemu pripomaže kompaktni 4,5 litarski motor Iveco Tector i manji broj putnika u stražnjem dijelu vozila. Ovaj dobitak omogućio je premještanje klima uređaja (DJ Cool snage 27,5 kW) u stražnji dio krova čime je istodobno rasterećena prednja osovina što je pak važno zbog činjenice kako se u praksi kod gradskih autobusa najveći dio putnika zadržava u niskopodnom dijelu unutrašnjosti na potezu od prednjih do središnjih ulaznih vrata.

Ravnomjerniji raspored mase između osovina u sprezi s low-entry konceptom koji omogućuje ugradnju svih tehničkih komponenti u donji dio vozila (što snižava težište vozila) povoljno utječe na vozne osobine, a povećano korištenje aluminija u konstrukciji najistaknutije je kod postizanja mase od samo 6694 kg. Time je za nosivost od četiri tone dovoljna najveća dozvoljena masa 10.755 kg što je na razini lakih kamiona pa poput njih koristi lakše osovine sa 17,5-colnim kotačima koji pored vlastitog doprinosa u snižavanju mase i troškova manje narušavaju volumen i pravilan oblik poda niskopodne unutrašnjosti.

Unutarnja visina od gotovo 2,5 m na razini je standardnih niskopodnih autobusa. Varijabilnost - uz veliki prostor za dvoja kolica nalaze se četiri preklopna sjedala na bočnom zidu

Potpuni sadržaj za 60 putnika

Najkorisniji niskopodni dio vozila po duljini zauzima čak dvije trećine vozila pa je sa 39 stajaćih mjesta najzaslužniji za visoki prijevozni kapacitet s obzirom na skromne dimenzije. U predjelu središnjeg ulaza sa širokim dvokrilnim vratima nalazi se sada već obvezna preklopna rampa i osiguran prostor za dvoja kolica pored kojeg su na bočnom zidu četiri preklopna sjedala pa je na varijabilan način moguće mijenjati omjer sjedećih i stajaćih mjesta s obzirom na trenutnu popunjenost vozila. Visoku prohodnost dodatno potiče smanjena širina vozila za 115 mm u odnosu na standardne autobuse, ali su unatoč tome duž čitave unutrašnjosti dostupna dvostruka putnička sjedala s obje strane. Naravno da je pritom središnji prolaz nešto uži što je moguće izbjeći drugačijim konfiguriranjem unutrašnjosti kad se zahvaljujući manjim kotačima ističu kompaktni blatobrani. Visina od gotovo 2,5 m u niskopodnom dijelu praktično je jednaka većim autobusima pa nema kompromisa oko ugradnje opcijskih displeja ili monitora, a dostupni su također moderni dodaci poput USB-utora, stop-tikala s LED osvjetljenjem na rukohvatima ili bočnim zidovima, trostrukih okomitih rukohvata u raznim bojama…

Četiri vis-a-vis sjedala s desne strane pogodna su za teže pokretne osobe gdje nisu zaboravljena ni prilagođena tipkala stop

U kratkom repu našlo se dovoljno prostora za dva reda sjedala iza središnjeg ulaza jer je motor Tector ugrađen vertikalno-poprečno u stražnjem desnom kutu vozila na isti način kao veći Cursor u gradskim autobusima Iveco Bus. Očigledno je kod izbora motora Iveco između ostalog utjecalo iskustvo kod takvog načina ugradnje koje zahtijeva dodatni kutni prijenosnik na koji se nadovezuje kardansko vratilo. Kako je ovdje razmak do pogonske osovine daleko manji talijanski Brist kao proizvođač kompaktnih osovina je specijalno za ovo vozilo u samo dva mjeseca razvio sasvim novo rješenje kod kojeg se kardansko vratilo nastavlja prema diferencijalu pod specifičnim kutom od 35 stupnjeva. Put do devet sjedala u povišenom kratkom repu ipak je zbog prostora za noge i visinskoj razlici prije svega pogodniji mlađoj populaciji putnika, ali u cjelini putnički prostor u stanju je pružiti sva moderna rješenja prisutna kod današnjih gradskih autobusa.

Četiri vis-a-vis sjedala s desne strane pogodna su za teže pokretne osobe gdje nisu zaboravljena ni prilagođena tipkala stop

Nepretenciozan kokpit

Na osnovi svega navedenog NovoCiti Life je dizajnerski i konceptualno vrlo privlačan midibus koji se prema brojnim tehničkim i karoserijskim rješenjima očigledno ističe unutar postojeće moderne konkurencije, a dojam bi bio potpun kad bi Turci barem približnu lucidnost prikazali kod uređenja vozačkog prostora. Ovdje i dalje vladaju štedljivi sivi materijali uobičajeni kod midibusa ove marke kod kojih se najizraženije osjećaju mjere štednje na kojima se zasniva povoljna cijena vozila. Jednako vrijedi za sasvim pregledne analogne instrumente, ali u njihovoj međusobnoj hijerarhiji dominira jedino mjerač brzine dok je npr. brojač okretaja jednakog oblika i dimenzija kao pokazivač razne goriva ili razine pričuvnog zraka u sustavu, a također bismo voljeli više dostupnih informacija, bolju organizaciju i jednostavnije upravljanje kod malenog info-zaslona starije generacije.

Kad se pridoda maleni tanki obruč upravljača s prilično ograničenim mehaničkim ugađanjem po visini i nagibu općeniti dojam podsjeća na prosječni japanski automobil devedesetih. Jednako je klasičan uspravan položaj za upravljačem, ali sasvim korektan u sprezi s kvalitetnim vozačkim sjedalom Isringhausen koje kao dio opreme Premium podrazumijeva ugrađeni grijač. Realno se u svom tom sivilu sve najpotrebnije idealno nalazi nadohvat ruke dok su zapostavljeni relativno sekundarni uređaji poput radija, tahografa i komandi klimatizacije na preniskoj poziciji. U sličnom su stilu retrovizori na cjevastim nosačima gdje bi neko modernije rješenje osim boljeg pregleda mrtvog kuta popravilo inače vrhunski vizualni dojam vozila.

U kokpitu vlada uobičajeno kućno sivilo, ali su najvažnije funkcije nadohvat ruke i pogleda

S druge strane u ponudi su moderni dodaci poput dvostrukog USB-utora s lijeve strane pored ponekih manjih odlagališta, a uz današnju tržišnu dostupnost komponenti mogući su i korisni uređaji kakvi se rijetko nalaze i kod naizgled uglednijih gradskih autobusa. Uz opcijsku kameru specifični su serijski stražnji parking senzori, a prikazu je namijenjen monitor nadograđen na vrhu table koji istovremeno služi eventualnom video nadzoru unutrašnjosti. Nešto je manje upadljiv u lijevi A-nosač uklopljeni Mobileye uređaj koji uz popratne vibracije i zvučne signale združuje upozorenje na ograničenje brzine, opasnost od naleta na vozila, pješake ili bicikliste ili napuštanje voznog traka. U konačnici je čitav vozački prostor moguće fizički odvojiti od putničkog opcijskom kabinom.

Pomalo nedorečena hijerarhija klasičnih analognih instrumenata i maleni info-zaslon starije generacije s ograničenim informacijama i nespretnim upravljanjem

Dinamičan i ekonomičan

U vrijeme kad učestalo svjedočimo nestajanju autobusa u požarima zbog njihovog prekasnog otkrivanja ili pridodanog zraka uslijed otvaranja poklopca kod pokušaja gašenja jednako je koristan serijski požarni senzor motornog prostora kojem je moguće pridodati automatski protupožarni uređaj. Ovdje nalazimo brzohodni motor Iveco Tector 4 dokazan u brojnim vozilima slične mase kao što je prije desetak godina u Eurocargu uspješno uparen s hidrodinamičkim automatskim mjenjačem Allison. Istu provjerenu kombinaciju živahnog motora i kvalitetnog prijenosa snage koristi NovoCiti Life čija uvjerljiva dinamika tvori dojam veće snage od stvarnih i sasvim dovoljnih 186 KS pa ni u tragovima nema one tromosti poznate kod klasičnog Tourqoisea s motorom Isuzu snage 190 KS.

Uz poznate jednostavne ventilacijske otvore, velike prekidače i Cumminsove komande automatskog mjenjača, na vrhu s lijeve strane nadograđen je zaslon koji služi kod vožnje unatrag ili za prikaz unutrašnjosti

Iveco se u mnogim modelima dokazao vrhunskim sprezanjem svojih motora s raznim automatskim ili automatiziranim mjenjačima gdje izmjene nisu strogo zadane određenim brojem okretajem kao kod dijela konkurencije već vozač može diktirati dinamiku vožnje određenim pritiskom na pedalu gasa čime se u određenim situacijama postiže veća ekonomičnost i tiši rad. Pored osnovnog mjenjača Allison 2100 kod NovoCiti Life dostupna je također izvedba T3270R s integriranim retarderom uz koju dolazi kapacitetnija pogonska osovina (nosivost 6855 umjesto 6500 kg) ili ručni mjenjač ZF 6S 1010. Svi redom raspolažu sa šest stupnjeva prijenosa jer NovoCiti Life nije zamišljen samo kao idealan midibus za uske gradske ulice već želi biti vrlo ekonomično rješenje na otvorenijim linijama s malim brojem putnika gdje postojeća konkurencija ne iskazuje osobitu troškovnu prednost pred standardnim autobusima.

Jedini značajan ergonomski ustupak su prenisko postavljeni tahograf, radio i komande klimatizacije uz još jedan slobodan DIN-otvor

Nakon provedenih testiranja prema kriteriju SORT2 (kombinacija otvorene vožnje i složenih urbanih uvjeta s prosječnom brzinom 18 km/h uz uključeni klima uređaj) proizvođač navodi potrošnju oko 26 l/100 km. Dobrom rezultatu pridonosi Ivecova SCR-only tehnologija koja se osobito u urbanom prometu ističe manjim termičkim opterećenjima motora osim što ne zahtijeva nepredvidljivu regeneraciju filtera krutih čestica koja može uzrokovati neplaniranu pauzu na liniji. Vozne osobine također su na razini modernih niskopodnih autobusa što podrazumijeva narušenu udobnost na lošim prometnica osobito u predjelu prednje osovine koja je ovdje dodatno naglašena zbog malenih kotača.

Retrovizori na klasičnim cjevastim nosačima

U svakom slučaju Novociti Life je jedinstvenom kombinacijom okretnosti, niskih troškova i potpune upotrebljivosti kročio u dosad nedovoljno afirmiran segment kvalitetnije od bilo kojeg dosadašnjeg modela iako su slična vozila potrebna u uskim jezgrama gotovo svake metropole ili na otvorenijim lokalnim linijama s manjim brojem putnika. Anadolu Isuzu također obećava kako bi nekadašnje probleme s korozijom trebala riješiti djelomična galvanizacija najosjetljivijih dijelova poput bočnih stranica i motornog prostora dok već za ovu godinu najavljuju potpunu KTL-zaštitu čitave karoserije i njezine osnovne konstrukcije.