Zvukovi u automobilu. Čujete lupkanje, cviljenje… Evo u čemu može biti problem

Auto tijekom vožnje i rada proizvodi razne zvukove. No, odakle oni dolaze i što vam zapravo žele poručiti? Možete li ih protumačiti sami ili je uvijek potrebno otići stručnjaku?

Korištenje automobila je između ostalog i auditivno iskustvo. Prva interakcija između vas i auta započinje otključavanjem, no o pravom se zvuku ipak može govoriti tek nakon pokretanja motora.

Tad naš auto započinje proizvoditi zvuk čija frekvencija, ali i intenzitet ovise o broju okretaja motora, ali i brzini kretanja. To je toliko kompleksno polje da tijekom razvoja novog modela proizvođači bezbrojne sate provedu u tzv. ‘gluhim’ komorama analizirajući i podešavajući zvuk novog modela.

Kad jednom auto krene u proizvodnju, njegov je zvučni otisak zadan, a svako je odstupanje od njega posljedica nekog trošenja ili pak nedostatka koji potom traži otklanjanje. Zvučni otisak se sastoji od zvukova (neprekinutog trajanja kojima se mijenja frekvencija i intenzitet), cvileža koji se javlja i nestaje, ali i lupkanja što se javlja tu i tamo.

Posljednje je stohastičkog karaktera (nema pravila kad se javlja ili se ne ponavlja u pravilnim razmacima), dok su prva dva harmonijskog karaktera (ponavljaju se prema unaprijed zadanom obrascu koji je predvidiv).

Lupkanja iz ovjesa

Lupkanja su najčešće posljedica nekih istrošenja koja su se dogodila u ovjesu. Istrošeni seleni, uporne ‘štangice’, amortizeri koji više ne prigušuju kako bi trebali; sve su to izvori lupkanja koje se javlja kad je cesta pod kotačima neravna. Ako je podloga nova i ravna, lupkanja nema.

Ako je asfalt samo grub, i dok po njemu vozite čujete neku vrstu zujanja, najvjerojatnije se radi o lošem učvršćenju obloga unutrašnjosti. Zujanje se ponekad javlja i u ovisnosti o broju okretaja motora. Naime, pri nekim okretajima dolazi do rezonancije i počne zujanje. To je obično znak da nešto na ili oko motora nije dobro pričvršćeno. Za početak provjerite toplinsku zaštitu oko motora ili ispušnog sustava.

To je posebna aluminijska folija koja će, ako nije dobro učvršćena, vibrirati i to je zujanje koje se čuje samo pri određenom broju okretaja motora.

Novi zvukovi ispušnog sustava

Ako zujanje preraste u zvečanje, onda je vrijeme da se pogled usmjeri prema ispušnom sustavu. S vremenom se može očekivati puknuće gibljivog crijeva ili barem lom vanjske mrežice koja će vibrirati i pritom zvečati.

Također, popuštanje materijala u ispuhu proizvodi zvuk, posebice ako se dogodi odvajanje jezgre katalizatora koja počinje lupati po vanjskoj oblozi. Ista stvar vrijedi i za ispušni lonac – ako ispuh negdje počne propuštati, onda će auto početi jako bučiti, jer će se izgubiti efekt prigušenja.

Zavijanje motora

Najviše različitih zvukova dolazi ipak od motora. I tu valja razlučiti one koji su posljedica nekih nepričvršćenja ili se radi o nečem drugom. To drugo se može podijeliti u lupkanja pravilnog ritma (harmonici) koja su neizostavno loša vijest.

Najčešće je to znak da je istrošen ležaj velike glave na klipnjači koja zatim lupka po koljenu radilice. Također je relativno čest slučaj (posebice na vozilima VW-grupacije) da se dogodilo istrošenje jedne čašice podizača ventila koja onda doslovce ‘pojede’ profil na bregastom vratilu. I to se manifestira kao lupkanje pravilnog ritma koje ovisi o brzini vrtnje motora.

Češća su ipak više ili manje intenzivna zavijanja. U principu vrijedi pravilo da što je glasnije zavijanje, (cviljenje) manji je problem i lakše ga je otkloniti. U najvećem broju slučajeva radi se o kanalnom (ili kod starijih vozila klinastom) remenu koji treba zamjenu.

Ponekad je dovoljno protezanje, ponekad je potrebna demontaža i ponovna montaža, a stari meštri su nebrojene klinaste remene utišali trikom sa sapunom gdje bi u radu sapunom za ruke (suhim i tvrdim) blago podmazali bočne stranice klinastog remena i cviljenje bi nestalo na određeno vrijeme.

Opasna tiha cviljenja

Jedva čujno cviljenje najčešće najavljuje da je riječ o nekom istrošenom kugličnom ležaju koji će tako funkcionirati još neko vrijeme, ali samo je pitanje trenutka kad će zablokirati.

Prvi na listi sumnjivih i opasnih je zatezač remena. Ako se radi o zupčastom remenu, svako blokiranje će imati katastrofalne posljedice s kapitalnim kvarom motora. No, kako se zatezač baš zato mijenja kad i remen, to se rijetko dogodi (naposljetku, on dolazi u setu s remenom).

Drugi na listi sumnjivih je zatezač kanalnog remena. On je manje opasan; ako i blokira i uništi remen, najgore što će se dogoditi je gubitak servo potpore (na starijim modelima s hidrauličnim servom), prestanak rada alternatora (ako je akumulator ispravan, to nećete osjetiti neko vrijeme) i prestanak rada klima-uređaja. Zujanje je posljedica i kvara ležajeva alternatora.

Zamjena tih ležajeva nije osobit problem i nisu ni skupi – nema doista nikakvog razloga da inače ispravan alternator zamijenite novim samo zbog dotrajalih ležajeva. Ako motor i mjenjač mijenjaju zvuk kad pritisnete pedalu spojke, to je pouzdan znak da je potisni ležaj dao svoje. Tu pomaže samo zamjena.

Kod skretanja s posve smotanim kotačima u bilo koju stranu zvuk koji nalikuje struganju povlači provjeru stanja homokinetičkih zglobova. Ako je manžeta potrgana, iz nje je iscurila mast koju treba nadomjestiti čim prije ili će se uništiti homokinetički zglob.

Ponekad se u vožnji pojavi

zvuk kojeg prije nije bilo. Isprva kao lagani šum koji postaje sve jačim. Posebno je čujan u jednoj vrsti zavoja (lijevoj ili desnoj), ali u drugoj iščezne. To je znak da je ležaj kotača istrošen i potreb­na je njegova zamjena. Ni to nije zahvat koji se može odgađati do vijeka jer blokada ležaja u vožnji može biti izuzetno opasna.

Auto s vama komunicira tijekom vožnje. Od zvuka motora pri visokim okretajima koji može biti hipnotički zavodljiv do lupkanja kojeg jučer nije bilo. Pažljivo osluškujte sve što vam auto ima za reći i vozit ćete se ugodno, sigurno i – s osmijehom na licu.


ZVUKOVI KOJI NE ZABRINJAVAJU
Pri naglom kočenju dolazi do aktivacije ABS-a koji uključuje i otpušta kočnice velikom brzinom. To se manifestira kao vibriranje na pedali kočnice, ali i zvuk koji je nalik struganju. To je posve normalno i ne traži nikakvu akciju. Vodite računa da po skliskoj podlozi aktivacija ABS-a može nastupiti i pri niskim brzinama.

Drugo struganje koje se može javiti je aktivacija kontrole proklizavanja kod kretanja po skliskoj podlozi. Na nekim automobilima je ona izvedena na isti način kao i ABS (samo aktivacija kočnica) pa se javlja isti škrgutav zvuk. Oduzmete li gas, kotači će se prestati vrtjeti u prazno i sustav deaktivirati, a zvuk nestati. I ponovno, sve je u najboljem redu, nema razloga za brigu.

Vozite li auto s turbopunjačem, možda ste čuli njegov rad, a možda i niste. Najbolje ćete ga čuti ljeti u vožnji s otvorenim prozorom ako pri niskoj brzini u relativno visokom stupnju prijenosa date gas.

Velika količina ispušnih plinova će zavrtjeti turbinu koja se javlja svojim karakterističnim zviždukom čija frekvencija ovisi samo o tome koliko date gasa. To je posve uobičajeno i nema nikakvih razloga za brigu.