Za volanom Ford Mustanga Shelby GT500 emocije su uvijek ispred razuma. Vozili smo ga!
Ponedjeljak prijepodne, 770 KS snažan Ford Mustang i 106 km duga zavojita brdska cesta u Kaliforniji. Splet nesvakidašnjih i iznimnih okolnosti koje će donijeti iskustvo koje se pamti
California State Route 2 prolazi kamenjarom povremeno ukrašenim raslinjem i drvećem. Što se više primičemo vrhu, skupine borova sve su gušće. Slikar Bob Ross, poznat po TV-serijalu ‘Joy of painting’, redovito ih je – dok je vukao poteze na platnu svojim kistom veličine dva inča – nazivao ‘happy little trees’.
Ford Mustang Shelby GT500 pokazuje sklonost ovoj vrsti umjetnosti, odnosno voli ‘crtati po asfaltu’. Naime, iza njega redovito ostaju prelijepe crne, masne linije koje se gotovo idealno uklapaju u spomenuto okruženje.
Zašto? Svako asfaltirano parkiralište na Angeles Crest Highwayu – kako se popularno naziva ova brdska cesta – vrvi desecima pokušaja paljenja guma i tzv. ‘donutima’.
Na punom gasu 5,2-litreni V8 oslobađa 230 kW toplinske energije
No sada je predigra iza nas, pokušat ćemo izvesti nešto slično na sporednoj mirnoj cesti koja završava kao ‘slijepa ulica’. Naš GT500 ne treba dugo nagovarati, eksorbitalna snaga od 770 KS i čudesan okretni moment od 847 Nm (pri 5000 o/min) sami po sebi zazivaju start u oblaku dima. Zapravo mnogo je teže u ovom Mustangu pozivati se na razum, no ispoljiti stvarne i iskrene emocije.
U jednom od bezbroj podmenija Mustangova virtualnog kokpita pronalazimo mod Line-lock. Isti slovi kao prava specijalnost ovog Forda – ‘zaključava’ prednje kotače kako bi oni stražnji, pogonski, u manirama Boba Rossa mogli ‘crtati’ po podlozi.
Mod ‘Line-Lock’ blokira prednje kotače i omogućuje popratnu dimnu kulisu
Srčani i angažirani 5,2-litreni V8 urla od sreće dok okretomjer pokazuje brojku od 5500, a sa 315 milimetara širokih Michelin Pilot Sport 4S-a, poput šrapnela, lete komadi gume kroz zrak. U nama je proradio inat odmetnika, no kako oblak dima postaje sve veći, tako se emocije stišavaju.
Naime, na nas bi se mogli obrušiti vatrogasci koji su u stanju najveće pripravnosti, jer ovaj kraj Kalifornije neprestano devastiraju strahoviti požari. Opasna je to igra, pa je prekidamo na vrijeme…
Mnogo više od razarača guma
Što se više približavamo najvišem dijelu ove rute – Dawson Saddleu na 2409 metara – postaje nam jasno da je Ford Mustang Shelby GT500 ipak mnogo više od sirova stroja za uništavanje guma. Ponedjeljak prijepodne na Angeles Crest Highwayu znači pustoš, čak je i kultno okupljalište ljubitelja oktana, Newcombs Ranch, zjapilo prazno poput grada duhova.
Nije to ni tako loše jer nam se ukazala prilika da GT500 po vijugavoj cesti potjeramo onako kako i dolikuje ovom snagatoru. Rub ceste ponekad se činio vraški blizu, no ovaj muscle car znatno je drukčiji od svega što smo dosad vozili. Nevjerojatno precizan i stabilan, predvidiva ponašanja unatoč enormnoj snazi koju razvija kompresorski V8.
847 Nm omogućuje Roots-kompresor
Zapravo, riječ je o najsnažnijem Fordovom pogonskom agregatu razvijenom za neki serijski cestovni model. Pokojni Teksašanin Caroll Shelby (preminuo 2012.) bio bi izuzetno ponosan na ovaj GT 500, jer je pored bombastičnih pogonskih agregata uvijek naglašavao i kvalitetno podešeno podvozje.
Ne zaboravimo, ipak je u mnogome oblikovao konačan set-up legendarnog Forda GT40.
Boja limete već daje naslutiti da je riječ o zaista izvanserijskom Mustangu, no to je zapravo tek početak cijele priče. Na GT 5000 je izbačen stražnji red sjedala, zahvaljujući pojedinim komponentama može se podešavati njegova aerodinamika, stražnji kotači su širine 11,5 cola, a na njih su montirane cup2-gume. Cijelo ovo ‘veselje’ košta dodatnih 18.500 dolara (oko 126.000 kuna).
Je li sve nabrojeno zaista neophodno za potpunu sreću? Gotovo sigurno biste preživjeli i bez ‘Carbon Fibre Track Packa’, jer što Shelby nudi pod haubom, spektakl je širokih razmjera.
Intenzitet pod kontrolom
Već i standardni petlitreni V8-agregat pripada najzabavnijima među sportašima. Zapravo, već spomenuta cjelina čini razliku. U GT-a se lako ulazi i dugo se ostaje u njemu, a vozač je cijelo vrijeme ciljano informiran o svim važnim pojedinostima. Pod potonjim ne mislimo na broj okretaja i brzinu već mnogo više.
Upravljač je čvrst, ali mu ne nedostaje povratnog osjećaja, a kontrola na upravljaču je opuštena no ujedno i nevjerojatno oštra i precizna. Prednje gume dimenzije 305 savršeno pogađaju trenutak skretanja u zavoju, a vozač na dlanovima gotovo da osjeća teksturu asfaltne podloge pod sobom.
Naravno, prije ulaska u zavoj redovito dvaput ‘udaramo’ po lijevoj pedali iza upravljača. Tremecov mjenjač s dvostrukom spojkom je brz na izmjeni stupnjeva, no s najviših 130 milisekundi je ipak nešto sporiji od konkurencije. Zbog toga vozač GT-a 500 neće moći zaspati?
Ne baš, jer sklop to nadomješta glatkim prijelazom između stupnjeva, ali i brojem okretaja koji ne pada naglo i brzo.
Dakle, riječ je o dramatičnoj izmjeni stupnjeva čiji intenzitet vozač drži potpuno pod kontrolom. No može li vozač sve prepustiti i automatici? Naravno da može, no tada mora računati i na situacije u kojima će se iskristalizirati i poneki nedostaci.
Primjerice, pri prolasku širokih i dugih serpentina u odabranom modu Track, stražnji kraj automobila će zbog zatrzavanja djelovati nemirno i nesigurno. Stoga je mnogo prikladnije odabrati mod Sport ili se pak jednostavno pouzdati u već spomenutu ručnu izmjenu stupnjeva.
Cobra na prednjoj rešetci kao da se smije svaki puta kada je pred nama zavoj, jer kroz njega gmiže kao kroz pijesak. Kako i ne bi kada cup-gume nude obilje gripa, adaptivni ovjes spremno reagira na sve vrste neravnina, a karoserija djeluje čvrsto poput stijene.
Na GT-u su stabilizatori četiri milimetra deblji no na standardnom Mustangu, a tu je i Torsenov diferencijal
Razlog više da granicu izmjene stupnjeva pomaknemo još malo prema gore. Da, puštamo GT da u trećem stupnju diše punim plućima. Cross-plane radilica (atmosferski GT 350 ima flat-plane radilicu) se tada u full-aluminijskom V8-agregatu vrti na visokih 7000 o/min, uz popratni zvuk grmljavine. Zvuk novog GT-a 500 je ASMR?!
‘Autonomous Sensory Meridian Response’ nije ništa drugo no peckanje kože koje uglavnom započinje na stražnjem dijelu vrata te se dalje širi na leđa i kralježnicu! Bob Ross slovi kao otac ovog fenomena.
Prijatelj moći
Još jednom ćemo ponoviti – fine vibracije motora savršeno se uklapaju u cjelinu. Ford se kontrolira lako i jednostavno bez obzira na enormnu snagu. Djeluje poput najboljeg prijatelja s kojim dijelite šank te ga pritom odgovarate od svake iduće runde jer ste u strahu da će čašica više pokvariti vaš zajednički večernji izlazak.
No radoznalost vas ipak tjera da pomičete granice, da potražite novi vozački mod koji dosad niste isprobali. Narančasto kalifornijsko sunce već polako zalazi iza obronaka, tijekom zimskih mjeseci dani su i ovdje osjetno kraći. Možda da za kraj isključimo svu nepotrebnu elektroniku?
S njom ili bez nje, u debelom smo prekoračenju presmiješne brzine kretanja od najviše 25 mph. Ograničenje je, naravno, postavljeno prije oštrih zavoja, istih onih koje GT 500 prolazi elegantno i lako poput kobre.
Osim što uživamo u predivnom prirodnom ambijentu, s vremena na vrijeme bacimo i pogled na uredno posložene instrumente i kokpit. Alkantara, glatka koža, Recarova sjedala, mekani i ugodni materijali…
Zapravo, najviše nas oduševljava forma sjedala čije je bočno držanje fantastično. Ergonomiji se također nema što prigovoriti – upravljač je na pravoj poziciji, ostale komande nadohvat ruke…
Dok kompresor – koji je integriran u usisni trakt – pjeva pjesmu visoke kompresije, razne nam se misli motaju po glavi. Kako će Mustangu u budućnosti pristajati ‘živčani’ električni motor?
Preskočimo li pojmove poput ‘sramota’, ‘svetogrđe’, ‘heretizam’ i slično – a kojih smo se u proteklom razdoblju dovoljno naslušali – zaključujemo da će, bez obzira na pogon, Mustang i dalje ostati dosljedan i emotivan automobil. I povrh toga, odsad i učinkovit. Samo da ovdje ne sretnemo Leonarda di Caprija kako ‘kruza’ u svojoj Toyoti Prius, to bi zaista pokvarilo današnju idilu… Sreća ili nesreća, kako želite, većina Amerikanaca ne smatra ga uzorom, već radije bira – Ford Mustang.
Malo i o brojkama – GT-u 500 za ubrzanje od nule do 160 km/h te potom kočenje do zaustavljanja treba svega 10,6 sekundi! U redu, Mustang je oduvijek znao ubrzati, no kada je počeo tako dobro kočiti? U GT su ugrađene šesteroklipne kočne čeljusti i 420-milimetarski diskovi (straga četveroklipna čeljust i 370-milimetarski diskovi) iz Bremba, pa nije isključeno da komadi gume lete po California State Routeu i pri usporavanju.
Trenutak za umjetnost
No unatoč svim kvalitetama i osebujnostima, Ford Mustang Shelby GT 500 na kraju dana ipak će ostati u LA-u. Uzrok, naravno, nije kvar već europski ekološki standardi. Naime, malo je vjerojatno da će Ford prilagoditi ispušne norme za Europu, tako da će čari V8-kompresora ostati rezervirane samo za američki kontinent.