VW Up! – Otporan na metke
Brojni vlasnici rabljenih VW-a na svojoj su koži osjetili trošak puknutih razvodnih lanaca, neispravnih DSG-mjenjača ili 'umrlih' TSI-motora, a popis bi se mogao i produžiti... No Up! nije jedan od automobila koji pripadaju ovoj priči. Najmanji Volkswagen i dalje njeguje kvalitete po kojima je marka nekoć bila poznata. Prije svega i ispred svega - vozi do iznemoglosti
Posao autonovinara često uključuje i preporuke za kupnju automobila. Prijatelji, poznanici, kolege žele čuti vaše mišljenje glede pojedinih modela koji su ušli u njihov uži izbor. No naše mišljenje nužno ne znači i potvrdu njihova. Upravo suprotno, uvijek ćemo najprije navesti najmanje pet tipičnih nedostataka koji nam padaju na pamet za određenu modelsku seriju, a tek potom istaknuti prednosti i vrline koje ju krase. Što je zapravo logično, jer ako ‘promašimo metu’, bilo bi to izuzetno štetno za ugled profesionalca koji se bavi automobilima.
Međutim, nesumnjivo postoje vozila kod kojih je rizik preporuke unutar prihvatljivih granica. Uostalom, autor ovoga teksta i sam je prije šest godina bio potencijalni kupac rabljenog VW Up!-a, a poznaje još dvojicu kolega autonovinara koji se mogu pohvaliti da su bili vlasnici istoga.
Stoga krenimo odmah u meritum – što rabljeni VW Up! čini preporukom za kupnju? Automobil koji preživi i do 200.000 kilometara u dostavi pizza i ćevapa, a prije toga je pedesetak tisuća kilometara bio u službi rent-a-cara, jednostavno ne može biti loš! Što, naravno, ne znači da vi trebate kupiti takav rabljeni na kojem su se prije vas izredale sve dostavne i kurirske službe, kao i vozači iz svih krajeva svijeta.
Upravo suprotno, birat ćete ga prema standardnim kriterijima – općenito stanje, broj vlasnika, kilometraža, povijest održavanja… U relevantnim hrvatskim internetskim oglasnicima ih nema previše, no zasigurno postoji barem jedan uredan koji će zadovoljiti vaše prohtjeve. Poput onog na stranici rabljena.autohrvatska.hr iz 2020. sa 50 tisuća kilometara za 10.500 eura. Ili recimo ‘mayan plavog’ iz naše priče čiji datum prve registracije datira iz siječnja 2016., a prevezao je svega 22.300 km. Uz to, riječ je o dobro opremljenoj, srednjoj izvedbi opreme Move Up. Dodaci uključuju grijanje sjedala i audiosustav RCD 215 s boljim zvučnicima te dvostruku podnicu u prtljažniku.
Izdržljivi trocilindraš
Pogoni ga trocilindarski osnovni motor obujma jedne litre sa 60 KS, koji dolazi iz obitelji motora EA211. Isti je imao premijeru upravo u Up!-u 2011. godine. U to se vrijeme taj motor smatrao svojevrsnim priznanjem grupe VW da nije u stanju konstruirati ni jedan izdržljivi motor s razvodnim lancem. U EA211 rotaciju dvaju bregastih osovina preuzima zupčasti remen za koji inženjeri vjeruju da ima ‘doživotni’ radni vijek. Koliko točno kilometara traje taj ‘doživotni’ radni vijek je enigma, no za pretpostaviti je da će pumpa za vodu kad-tad privući pozornost na njega, kada ga svakako treba i zamijeniti.
Inače, motor koji je kasnije korišten u cijeloj VW-grupi kao četverocilindarski obujma 1,5 litara, nudi i druge konstruktivne finese poput fazno podesive usisne bregaste osovine ili ispušne grane u glavi motora. Tako se pomoću vrućih ispušnih plinova motor brže dovodi na radnu temperaturu, a ujedno se zimi i brže zagrijava rashladna tekućina koja je ključna za grijanje unutrašnjosti automobila. Blok motora također ima vlastiti rashladni krug, s time da turboverzije imaju još jedan za međuhlađenje.
Kad smo već spomenuli turbomotore, recimo da oni u Up!-u imaju udio od svega deset posto. No izvedbe TSI i GTI su zaista zabavne za vožnju te umnogome podsjećaju na izvorni koncept GTI-ija u Golfu jedinici. Inače, bazni Up! sa 60 KS sasvim je dovoljan za većinu situacija u kojima će se koristiti. Motor se veselo vrti u okretaje te pritom nudi karakteran zvuk, a na kratkim brzim dionicama, tj. autocesti hrabro drži korak s ostatkom prometa te pritom ostaje nevjerojatno tih – prije nekoliko godina, vrijednosti buke u unutrašnjosti bile su na razini prosjeka srednje više klase.
Malo ćemo i o nedostacima. Poprilično neugodna, ili da budemo potpuno otvoreni, donekle nesigurna stabilnost na pravcu pri višim brzinama itekako je osjetna. Naime, Up! ima kratak međuosovinski razmak koji je kombiniran sa širokim tragom kotača, što baš i nije jamstvo za stabilnost na pravcu. Zbog toga vozač mora češće korigirati baršunasto osjetljiv servoupravljač (napomena – osnovni modeli Up!-ove braće i sestara, Seat Mii i Škoda Citigo, nisu imali servoupravljač!).
S druge strane, Up! je zaista agilan na zavojitim magistralnim cestama i vrlo je okretan u gradu. Za to je pak zaslužno poprilično čvrsto podešeno podvozje, što je zapravo zaštitni znak VW-grupe. Međutim, ako je, kao kod Up!-a, nosivost oko 40 posto mase praznog vozila, tada opruge ovjesa moraju biti malo jače ‘zategnute’. Ipak, u konačnici se komforu vožnje nema što prigovoriti, a prednja sjedala su itekako pogodna i za duža putovanja. Također, straga se sjedi uredno, s dovoljno prostora u predjelu koljena, a volumen ravnog prtljažnika može konkurirati onom u Polu.
Malo i o nedostacima…
No generalno ste sve navedeno već znali o Up!-u. Pretpostavljamo da vas najviše zanima odgovor na pitanje – koliko je zaista pouzdan? Statistike Njemačkog autokluba ADAC za model iz 2012. su u zelenoj boji, no od 2013. do 2016. indeks nedostataka skliznuo je u žutu. Tek je s velikim faceliftom sredinom 2016. ponovno postao zelen. Najčešći uzrok kvarova – akumulator.
To koincidira s raznim internim servisnim radnjama za koje se VW pobrinuo na redovitim servisima. Većina njih bila je (upozorenje: igra riječi!) Up-Date. Instrumentna ploča je u mirovanju povlačila previše struje. Izuzev toga, takozvana mjera poboljšanja kvalitete uključivala je ažuriranje (gateway) upravljačke jedinice ili pak reprogramiranje upravljačke jedinice karoserije. Govoreći o ‘mjerama poboljšanja kvalitete’, jedna od najvažnijih je vjerojatno zaštita od hrđe oko izreza na čepu spremnika.
Na modelima sve do 2016. (uključujući i 2016.) na tom se mjestu može pojaviti korozija, pa čak i prohrđavanje bočne ploče. Ljubitelji oldtimera i youngtimera poznaju ovaj fenomen još iz Golfa I i II, a slave njegovo ponovno oživljavanje u modelu Up!. Uzrok je oštećenje zaštitne obloge lima u predjelu stražnjeg desnog kotača koje je u vezi s debelim nakupinama prljavštine (zemlje). U ekstremnim slučajevima prohrđavanja je VW mijenjao bočni dio te naknadno ugrađivao unutarnje blatobrane. Nedostatak poznat kod Up!-a sve do 2016. je i ulazak vode u unutrašnjost. Najčešće su zahvaćeni pragovi vrata, što ćete prepoznati po glasnom pljuskanju pri zatvaranju vrata. Zimi je to pak kvrckanje komada leda u njima. Usput, kao protumjeru, VW preporučuje bušenje rupa u šest posebnih gumenih čepova.
Ostali uzroci vlage u automobilu mogu biti nenamještena prednja vrata (čije brtve zatim propuštaju vodu), treće stop svjetlo, kao i brtva na osovini stražnjeg brisača. I naravno, kanali za vodu ispod vjetrobranskog stakla – dovoljan je tek zalutali list i eto problema. Stoga pri kupnji obratite pozornost na zagušljivu unutrašnjost, plijesan ispod tepiha/guma i vlagu u najdubljem dijelu prtljažnika. No to bi doista trebao biti standardni postupak za bilo koju kupnju rabljenog, a ne samo za Up!. I na ovom mjestu zatvaramo njegov popis problema, a autor teksta ga navodi kao – toplu preporuku za kupnju.
Zaključak
VW Up! u segmentu rabljenih gradskih automobila slovi kao prvi izbor te topla preporuka. Jednostavni trocilindarski benzinski motori su se – unatoč kuknjavi i naricanju brojnih skeptika – u međuvremenu pokazali neuništivima, i to u svim uvjetima eksploatacije. Ako kvalitetno suzite izbor rabljenih te prepoznate nedostatke koje smo naveli, dobit ćete pouzdan rabljeni automobil koji će uz malo pažnje zablistati dugim vijekom trajanja te niskim troškovima održavanja. Alternativa vrijedna promišljanja – izvedbe TSI i GTI su jeftina vozila za svakodnevnu upotrebu s iznimno visokim faktorom zabave.
Treba li izbjegavati Up!-ove iz rent-a-cara? Ivica Dugandžić, voditelj prodaje rabljenih vozila daje odgovore na ovom linku