VW ID. 5 GTX – Na duge staze

Volkswagen ID. 5 bi svojom kupe pojavom trebao donijeti stil i prestiž u inače tradicionalnom segmentu električnih SUV-a, a varijanta GTX s dva e-motora solidnu dozu sporta. Nas je pak zanimalo imaju li te vrijednosti - uz aktualni popust od 15.250 eura - težinu kod obiteljskih kupaca

Kada se kupuje za obitelj, bez obzira o kojoj se klasi automobila radi, prostranost i praktičnost bi trebale biti jedni od, ako ne i glavni, parametri za kupnju. No automobili su danas (po)prilična investicija pa ispada da je i stil gotovo podjednako važan. Drugim riječima, kada ujutro prilazite autu, lakše ćete podnijeti mjesečnu leasing ratu ako vam vaš limeni ljubimac izmami osmijeh na lice. Izgled je, naravno, subjektivna stvar, no kod Volkswagenova ID. 5 je dobro što kupeasto formirana karoserija ne oduzima mnogo u odnosu na klasičniji ID. 4 s kojim dijeli platformu. Kako su stvari posve identične do B-nosača, razliku čini padajuća linija krova koja oduzima koji centimetar za glave putnike straga. Ili recimo to ovako, ako je sjedalo sprijeda podešeno za vozača visokog 185 cm, oni straga iznad te visine morat će malo dublje utonuti u sjedalo. Dobra vijest je pritom da to nije problem jer mjesta za koljena ima i za one od dva metra.

Što se prtljažnika tiče, stvari su još i bolje jer je ID. 5 sa 460 cm dužine čak i nešto duži (+16 mm) od ID. 4 te nudi i veći prtljažnik od 549 l (+6 l). Kada je dužina u pitanju, recimo i to da je ID. 5 s njom u rangu VW Passata (B4) i njegove konkurencije u srednjoj klasi od prije tridesetak godina. Kako decidirana elektroplatforma s čak 277 cm između osovina donosi nemjerljivo prostraniju unutrašnjost, a ujedno radi razliku i dijela između e-konkurencije koja na iste postavlja i modele s klasičnim motorima, tako ID. 5 zaslužuje još jednu kvačicu na popisu prednosti. GTX? Dodatni motor sprijeda zasigurno nije na popisu obiteljskih prioriteta, ali to možemo gledati i kao dodatnu sigurnost na snijegu ili mokroj podlozi. O sportskim aspiracijama koje vozački nastrojen roditelj ima na raspolaganju s ukupnih 299 KS nešto kasnije. Vrijeme je za vožnju.

16,6 kWh do Šibenika

Put na more temeljni je test svih automobila i ultimativno obiteljsko iskušenje. Prvi zadatak, autocestom od Zagreba do Karlovca pa na staru D1 put mora. Vrag leži u detaljima, a tu ID. 5 impresionira igrom svjetlosti farova i stražnjih svjetala čim mu se približite. Ulazak s ključem u džepu i jednostavno kretanje zakretanjem ‘uha’ mjenjača s desne strane instrumenata za roditelje je vjerojatno jednako važno kao i dostupni USB-punjači za djecu. Istina, VW štedi na pogrešnim mjestima pa na vozačkim vratima stoje samo dva gumba za kontrolu svih četiri prozora, no s druge strane barem znate da klinci neće prtljati po njima. Zanimljivo, sa središnjom konzolom između prednjih sjedala u dva nivoa, VW se pokazuje čak i nešto praktičnijim od bratske Škode kojoj je tako nešto zapisano već u genima. Povremenu nervozu izaziva tek multimedijalni sustav s ponekom zakašnjelom reakcijom i neosvijetljenim kliznim površinama za podešavanje zvuka ili temperature.

S novom generacijom softvera stvari su bolje, ali trebat će nova generacija ID. 5 da se VW vrati na slavno besprijekorno opsluživanje kao nekad. Vratimo se vožnji i prvoj prednosti pogona na sve kotače – ubrzanju. Impresivno je što za samo 6,3 s digitalni brojčanik iscrtava brojku 100 na instrumentima ili što ste 16,4 s kasnije već na najviših 180 km/h, no mnogima će biti važnije što kod takvih naglih ubrzanja izostaje proklizavanje kotača. Usprkos masivnim kotačima, buka u unutrašnjosti je sa 67 dB pri 130 km/h ugodno niska. Barem dok je pomladak iza zaokupljen svojim elektroničkim uređajima. Silazak s autoceste u Karlovcu i svođenje prvih računa. Prosjek potrošnje iznosi 20,2 kWh/100 km, brzine 118 km/h. S višim brzinskim prosjecima vjerojatno bismo i bolje iskoristili dobru aerodinamiku ID. 5, no D1 ne obiluje punionicama, a mi želimo isprobati i taj GTX u nazivu. Do Slunja, međutim, malo vajde od toga, kamere, policija s radarima, gust promet u oba smjera rezultira vožnjom u koloni i dodatnom zahvalom na adaptivnom tempomatu koji štedi živce.

Nakon Plitvica počinje raj za vožnju željnih solo roditelja. U rasponu brzina od 60 do 100 km/h (3,2 s) GTX ekspresno rješava povremena smetala, dok se vrlo učinkovitim pokazuju i kočnice na oštrim velebitskim zavojima, premda straga djeluju bubanj-kočnice. S gotovo 2,3 tone prazan ID. 5 GTX ni u kojem slučaju nije lagan i ta se masa itekako osjeti dok školjkasto sjedalo pokušava zadržati tijelo vozača. GTX tu nije na tragu GTI-ja, ali mu se ne može poreći poprilično izravno podešen upravljač, kao i sklonost da tvrdoglavo ostaje neutralan čak i kada ste na granici. Kada se pretjera, GTX je sklon preupravljanju, no elektronika vrlo promptno i diskretno zauzdava stražnji kraj. Sigurnost je također vrlo visoko na popisu obiteljskih prioriteta. Kratko osvježavanje muškom vodom na izvoru u benkovačkom Šopotu za posljednju dionicu do Šibenika. Nakon 340 km stižemo na cilj uz prosječnu potrošnju tijekom cijelog puta od 16,6 kWh s prosječnom brzinom od 69 km/h i baterijom na 14 posto (krenuli sa 95 posto). Izvrsno.

Nema straha s baterijom od 77 kWh

Novi put nas vodi iz Šibenika za Pulu, ovaj put s punim automobilom te maksimalno iskorištenom nosivošću od 487 kg. Autocesta do Žute Lokve mnogo je veći izazov nego ona do Karlovca, ID 5. GTX većinom drži tempo 130-135 km/h, a prosjek potrošnje se podiže na 24,6 kWh/100 km. Rekuperacija dobro radi pa spuštanje na Senj podiže nivo baterije za postotak, a spušta potrošnju. Penjanje na Učku i brzi Istarski ipsilon ponovno podižu prosjek pa nakon 410 km bilježimo – 19,9 kWh uz 80 km/h prosječne brzine. Povratak u Šibenik je zbog gužvi na Jadranskoj magistrali čak i nešto ekonomičniji pa izlet od 1150 km zaključujemo prosjecima od 18,8 kWh i 71 km/h. Straha od dosega tako nema jer u praksi na autocesti – ako je gužva na prvoj željenoj punionici – imate još dva pokušaja.

Druga je priča infrastruktura, odnosno činjenica da su punionice iznad 100 kW rijetkost pa činjenica da ID. 5 GTX drži konstantnu snagu punjenja oko 120 kW do 70 posto napunjenosti baterije ne dolazi do izražaja. Također, rijetke su prilike i kada na dostupnim punionicama snage 50 kW sve iz prve krene kako treba. Više je pravilo no iznimka da se pet-deset minuta potroši prije nego što započne samo punjenje. VW ID. 5 GTX, naravno, nema ništa s time, ali ima s činjenicom da se pokazao kao vrlo zanimljiv obiteljski izbor. Naravno, ne samo obiteljski jer je Volkswagen značajno korigirao cijene svojih ID-modela pa je superbogato opremljen testni primjerak (toplinska pumpa, adaptivni ovjes, paketi Assistance, Comfort Plus, Design Plus, Infotainment Plus…) u odnosu na inicijalnih 76.587 eura čak 15.250 eura povoljniji. Drugim riječima, početni se model može dobiti već od 53.450 eura, što VW ID. 5 GTX čini još intrigantnijim izborom.

TABLICA

Karoserija

DxŠxV 4599 x 1852 x 1616 mm, međuosovinski razmak 2770 mm, prtljažnik 549/1561 litara, masa 2263 kg, nosivost 487 kg, vuča prikolice 1200 kg

Motor

Dva elektromotora, sprijeda asinkroni 80 kW/162 Nm, straga permanentni sinkroni 150 kW/310 Nm, ukupna snaga sustava 220 kW (299 KS), 460 Nm, litij-ionska baterija kapaciteta 77 kWh (82 kWh bruto)

Prijenos

Jednostupanjski mjenjač, pogon na sve kotače

Vozne osobine

0-80/100/140 km/h……4,5/6,3/11,4 s

Elastičnost 80-120 km/h 4,0 s

Najviša brzina…..180 km/h

Potrošnja WLTP….17,1 kWh/100 km

Potrošnja na testu….18,8 kWh/100 km

Doseg na testu…. 410 km

Emisija CO2…….0 g/km

Konkurenti (početni modeli)

Hyundai Ioniq 6 AWD Urban (77,4 kWh) od 55.890 eura, Kia EV6 Water AWD (77,4 kWh) od 68.899 eura, MG5 Long Range (66,1 kWh) od 42.000 eura, Škoda Enyaq iV RS (77 kWh) od 68.135 eura

Cijena

Početni model ID.5 GTX (akcija)………53.450 eura

Testni ID.5 GTX s opcijama……………..76.587 eura

Ocjena

PLUS: ponuda prostora, praktičnost, kvaliteta izrade, niska razina buke, udobna sjedala, sposoban ovjes, dojmljiv pogon, performanse, uglađenost, bogata oprema, prihvatljiva cijena

MINUS: rad infotainmenta, opsluživanje, relativno velika masa