Vozili smo novi električni Smart EQ

Nema više benzinskih Smartova, samo električnih, a oni se zovu Fortwo EQ i Forfour EQ. Uz gotovo istu tehnologiju kao dosad nove modele svaki kupac moći će dijeliti s prijateljima i familijom samo putem telefona

Smart je jedan od pionira gradnje potpuno električnih automobila jer još od 2007. u ponudi ima potpuno električni model Fortwo koji je ukupno prodan preko 18.400 primjeraka. To je dobro znati jer 13 godina proizvodnje ipak znači nekakvo iskustvo.

No, još je važnije što je Smart postao prvi „klasični“ proizvođač koji se u potpunosti odrekao benzinskih i dizelskih motora. Naime, posljednji benzinac za Smart proizveden je u svibnju 2019.

Zbogom Smartu s „auspuhom“

U Valenciju smo otišli voziti treću generaciju Smarta na struju, sve njih (Fortwo cabrio i coupe te četverosjed Forfour). Zapravo, čak i više od toga otišli omirisati aromu sada potpuno električnog proizvođača. Jer, na električnim Smartovima nije se puno na promijenilo od početka proizvodnje.

Prvi je model bio nešto slabiji, pa je električni pogon 2013. sa 30 kW osnažen na 40 kW trajne snage, odnosno 60 kW vršne snage. A upravo su toliko snažni i ovogodišnji novi modeli. Tih 80-ak „konja“ ne treba valorizirati kao u drugih automobila jer, prvo tu je trenutno raspoloživo 160 Nm momenta, a i masa Smarta Fortwo iznosi 1125 kg.

Pa i nije to tako malo, smijete pomisliti, ali to su jednostavno relacije električnih automobila jer recimo Renault Zoe je težak oko 1,5 tona. I zato, motor u Smartu Fortwo ostavlja utisak snage kao barem 50 posto snažniji u nekoj drugoj, većoj karoseriji.

Tehnološki se niti baterija kapaciteta 17,6 kWh sa 96 HV ćelija nije promijenila, pa je ovo samo ažurirana generacija modela koji se proizvodi od 2016. s time da je sada oznaka EQ postala sastavni dio naziva. Takve, ovogodišnje Smartove EQ prepoznat ćete i po sitnim vizualnim novostima.

Na prednjem kraju maska više nije u kontrastu s bojom karoserije. Sada je i ona u istom tonu, baš kao što je i dosad bilo na električnim Smartovima. Kontrastnu masku su imali benzinci, pa su sada najkarakterniji dio prednjeg kraja izražena svjetla s trostrukim LED-elementom.

100 km prave sreće

Isti pogon nalazi se u sva tri modela s time da je četverosjed Forfour teži svega 75 kg, pa za porastom snage zaista nije bilo potrebe. Prve kilometre odradili smo s kabrio-izvedbom Forwo i podsjetili se zašto je to obožavani gradski auto. Barem dok ne razmišljamo o ekologiji i udisanju plinova u prometu.

Poletan je, jednostavan i poznat – jer tehnološki sve je isto kao i dosad. Izvedba s tvrdim krovom u koju smo sjeli odmah nakon pokazala je puno tišu kabinu i zbog toga ukupno bolji dojam. Našli smo ranu dionicu i pratili potrošnju pri ravno 100 km/h. Rezultat? Prosjek od 13,5 kWh/100 km, što znači da s takvom vožnjom s jednim punjenjem Fortwo EQ može preći oko 125 km.

Ne baš sjajno, već pošteno, jer po NEDC-ciklusu Fortwo je obećavao doseg od 160 km, a po WLTP-normi 133 km. Jer, upravo to odgovara realnim uvjetima. Inače, Fortwo dobro povuče do 120 km/h, a na koncu ulovi i 130 km/h. Auto se tada ne napreže, ali brzo će potrošiti bateriju.

Realno, računajte na 100-120 km, jer nakon toga počinje stres, pa neka punionica bude blizu. Najbolje bi bilo da je opremljena Typ2 punjačem snage 22 kW jer na njoj će se Smartovi napuniti za 40-ak min do 80 posto, ili za oko sat vremena do 100 posto.

Spreman za dijeljenje

Odnosno, upravo je to i jedan od povoda za novu modelsku godinu Smartova – komunikacija novih parametara potrošnje i dosega. Odnosno, Fortwo vozi kao do sada, ali su tvornički podaci iskreniji.

Pored stilskih izmjena, novost je Smart Control App, kao aplikacija koja serijski dolazi u paketu. Preko nje ćete lako tražiti punionice, pratiti stanje baterije, računati vrijeme punjenja, daljinski upaliti klimu… Jednostavno, bit ćete uvijek povezani sa svojim Smartom.

No, još je zanimljivije poglavlje dijeljenja automobila na kojem Smart radi oko sedam godina, a od 2016. godine, zapravo je spreman za dijeljenje s prijateljima i familijom. Doslovno, pametnim telefonom možete otključati prijateljev Fortwo ili Forfour – ako vam dozvoli – i voziti se. A vjerojatno ga nećete ostaviti praznog na naplatnim kućicama.

Smart Fortwo još uvijek ima najčudnije otvaranje prednjeg poklopca, gdje je akumulator i tekućine

Takva usluga jednostavno pomaže vlasnicima Smarta da podijele troškove i lagodno zajednički koriste automobil. Odnosno, vlasnik Smarta može pozvati svoje prijatelje u dvije korisničke grupe: besplatna vožnja i podjela putnih troškova – u kojoj može definirati cijenu korištenja po minuti.

I zato, kad vam kažemo da početni model Smarta Fortwo EQ stoji oko 170 tisuća kuna – samo trebate razmisliti s kime ćete ga podijeliti.

Smart iz Kine

Europa jednostavno nije dovoljan za dobar i brz električni razvoj. Zato su Mercedes i Geely zajedno (50:50) pokrenuli izgradnju tvornice u Kini, u Ningbou, gradu nedaleko od Šangaja. Za nju će Mercedesov globalni dizajner nacrtati novog Smarta koji će se u Kini proizvoditi za čitav svijet.

Kinezi svakako napreduju jer nakon što je Geely kupio Volvo 2010. godine, sada je dogurao do 9,7 posto vlasničkog udjela u Daimleru. S druge strane, isto to radi i BMW koji će električne Minije također proizvoditi u Kini, ali s proizvođačem Great Wall. Sve jasno…