

Kada je električni automobil ekološki najprihvatljivije rješenje? Pitanje je vrlo kompleksno te traži detaljno istraživanje i slojevitu analizu, no mnogi će se složiti kako to ipak ponajviše ovisi o načinu dobivanja električne energije, odnosno iz kojih izvora ona potječe.
GT…..248.900 kn
GT Plus…..248.900 kn
GT Plus/Luxury Modern…..248.900 kn
GT Plus/Luxury Vintage…..248.900 kn
Paket Premium….8000 kn
Krovni otvor….6000 kn
Metalik lak…. od 3300 do 13.900 kn
U Mazdi su otpočetka razmišljali da MX-30 mora biti smislen omjer mase, potrošnje i dosega, i to prije svega u okolini u kojoj električni auto ima najviše smisla. Pogađate, riječ je o gradskoj vrevi. To promišljanje su objedinili u pojam ‘rightsizing’, što nije ništa drugo no – ekonomičnost.
Koliko je ta ‘ekonomičnost’ uopće utemeljena? Baterija kapaciteta 35 kWh na vagi pokazuje 310 kg, a cijeli automobil bez vozača – 1645 kg. MX-30 u gradu mjeri potrošnju od 14,5 kWh/100 km, u prosjeku pak 19 kWh, što odgovara dosegu (WLTP) od 200 do 262 km.
Neovisno o vremenskim uvjetima i broju uključenih trošila, doseg u svakodnevici ni u jednom trenutku ne bi trebao biti tema rasprave. Ipak, ako se krene u debatu, valja naglasiti da je u pripremi Wankelov motor koji će služiti kao produživač dosega (range extender).
Baterija se uz maksimalnih 6,6 kW na wallboxu napuni za pet sati. Budući da on-board punjač podržava samo jednofazno punjenje, wallbox mora biti snage 22 kW, tj. 7,3 kW po fazi. Takav se wallbox može instalirati u kući, no vrijedi napomenuti da su uobičajene varijante snage do 11 kW, a u tom slučaju punjenje traje – devet sati. Brzi punjač (50 kW) bateriju u 30-40 minuta puni do 80 posto njezina kapaciteta.
Uz toliko puta spomenutu ekonomičnost ne smijemo zanemariti ni doživljaj vožnje. Recimo da Mazda MX-30 nudi pet intenziteta rekuperiranja energije, od kojih najslabiji pruža otpor koji je manji nego na klasičnom automobilu s motorom na unutarnje izgaranje.
Rijetko ćete osjetiti prijelaz između rekuperacije i mehaničke kočnice, a općenito vrijedi da je ‘brake by wire’ izvrsno podešen. Unatoč kratkom hodu pedale za gas, doziranje se izvodi savršeno precizno, a isto vrijedi i za kočenje otpuštanjem pedale. Naravno, prethodno je potrebno malo treniranja, no jednom kada uđete u ‘štos’, vrlo ćete vješto vladati cijelim procesom.
A kako MX-30 vlada sportskim vještinama? Mazda je oduvijek polagala na zabavu u vožnji, riječ je o svojevrsnoj tradicionalnoj disciplini, a s druge strane MX-30 ne pripada rangu onih koji su teški poput lokomotive. Da se razumijemo, 1,7 tona nije ‘bantam’ kategorija, no masa je pravilno raspoređena, a centar težišta nizak. U svakom slučaju, na zavojitim dionicama faktor zabave itekako dolazi do izražaja.
Iako 107 kW (271 Nm) snažan e-motor ne spada u kategoriju onih koji ubrzavaju suludo, subjektivno djeluje mnogo žustrije od izmjerenih 9,7 sekundi do stotke. Kretanja s mjesta ne ostavljaju bez daha, no međuubrzanja su itekako impresivna.
Najviša brzina ograničena je na 140 km/h, a buka u unutrašnjosti gotovo nepoznat pojam. MX-30 je općenito iznimno ugodan i komforan automobil koji odiše opuštenošću, a takav je i pri prelasku neravnina. Ništa ga ne izbacuje iz takta, što ni ne čudi jer je MX-30 gotovo 10 cm duži od, primjerice, VW Golfa VIII.
S druge strane, osobe više od 180 cm će se na stražnjem sjedalu ipak osjećati pomalo skučeno. Ah da, tu je ulazak u vozilo. Procedura ide ovim redoslijedom – otvaranje prednjih vrata, zatim stražnjih, pomicanje prednjeg sjedala te na kraju – hopla, ulazak na stražnju klupu.
Sprijeda situacija nije samo čista već i komfornija. Udobna sjedala smještena su na visinu tipičnu za CUV, izbor materijala u unutrašnjosti je kvalitetan, a završna obrada solidna. Naravno, Mazda je u cijelu priču ubacila i neophodan eko-element – materijal na vratima nije ništa drugo no reciklirana PET-ambalaža, dok su ulošci na konzoli izrađeni od pluta.
Ostalo vrijedno spomena? Preglednost bočno prema nazad je loša, jamstvo na bateriju iznosi osam godina (do 80 posto kapaciteta). Cijena za Hrvatsku? Već sada poznata, iako automobil stiže tek u rujnu, a iznosi 248.900 kuna. Uz subvenciju koju daje Fond za energetsku učinkovitost, to naravno ispada – osjetno prihvatljivije.
Ako MX-30 na našem testu potvrdi deklarirane WLTP-vrijednosti, tada sa sigurnošću možemo reći da je ‘rightsizing’ – uspio! Faktor zabave je izražen, komfor izvrstan, no trofazni bi punjač ipak bio od velike koristi.