Volkswagen ID.4 – Tiguan na struju po cijeni Touarega V6 TDI

Uloga ID.4? Ništa manje nego ona globalnog svjetionika nade i spasa. Sa svojim bratom ID.3 - s kojim dijeli platformu - već se spušta s proizvodne trake u Zwickauu i prvi je potpuno električni SUV s VW-ovim logom. Izgleda neobično, no ne previše svemirski

Zwickau – šarmantni njemački gradić sa srednjovjekovnom jezgrom vrijedan je posjeta. Svim mladim automobilistima preporučujemo – ako će to uskoro opet biti moguće – edukativni posjet muzeju ‘August Horch’. Napokon, Zwickau je ‘rodno’ mjesto ‘Augusta Horch Motorwagenwerke AG-a’ (1904.), a tijekom ere Istočne Njemačke gotovo se 3,1 milijun Trabanata ondje skotrljao s proizvodne trake. VW ondje posluje tek otkad je prije 30 godina osnovan Volkswagen Sachsen AG, koji je do 26. lipnja prošle godine proizveo nešto više od šest milijuna automobila – modela Polo, Golf i Passat.

Otad se tvornica razvila u najveći proizvodni pogon za električne automobile u Europi i uzor za postrojenja u SAD-u i Kini. Za 2021. planirano je 330.000 električnih automobila, uložit će se 1,2 milijarde eura te prekvalificirati 8000 zaposlenika.

Proizvodnja ID.3 je u tijeku, a kompaktni SUV na istoj osnovi pridodan je proizvodnji uz naziv ID.4. Trebao bi privući kupce širom svijeta u ovom segmentu koji trenutačno cvjeta. MEB-platforma s elektromotorom skrivena je ispod 4,58 metara dugog tijela, snažna elektronika i mjenjač centrirani su iznad stražnje osovine, dok su baterije smještene duboko u donjem dijelu karoserije, između osovina. Na početku VW nudi samo modele prvog izdanja (1st Edition) s najsnažnijom pogonskom jedinicom.

Trajni sinkroni stroj ima snagu od 150 kW, a baterije od gotovo 500 kg pohranjuju 77 kWh neto kapaciteta. Jeftinije verzije sa 109 i 125 kW, s lakšom baterijom od 52 kWh, na tržište će stići nešto kasnije. Iz Volkswagena obećavaju da će se ‘..na osnovi istraživanja dobivenih od kupaca’ doseg kretati između 360 i 520 kilometara. Sportska izvedba ID.4 s dva elektromotora i sistemskom snagom od 225 kW također je u pripremi. Pri čemu toliko snage i nije potrebno, jer u usporedbi s ID.3, ID.4 ima više prostora te viši položaj sjedenja, nešto poput Tiguana. Masa? Oko 2,1 tone. U svakom slučaju, motor od 150 kW te okretnim momentom od 310 Nm sasvim je dostatan, osobito jer vozna dinamika ionako nije jedna od primarnih vrlina u ovom segmentu. Zahvaljujući pogonu preko stražnjih kotača i uravnoteženoj raspodjeli težine, snage rijetko nedostaje, a ako je potrebno, SUV s pet sjedala sprinta do ‘stotke’ za 8,5 sekundi. Najviša brzina je pak ograničena na 160 km/h.

Vrhunski opremljen, s vrlo dobrom zvučnom izolacijom, ID.4 1st Max za impresivnih 58.439 eura (u Njemačkoj) ne dopušta šumovima da dospiju u kabinu pri bilo kojoj brzini te ostaje ugodno tih. Zvukovi vjetra i vremenskih neprilika te kotrljanja guma rijetko dopiru do putnika, a udobnost ovjesa je za tako težak automobil također vrlo impresivna. Napokon, provjereno DCC-podvozje s adaptivnim ovjesom ovdje je jednako standardno kao progresivno upravljanje i udobna ergonomska sjedala s funkcijom masaže, izvlačivim naslonima za noge te naslonima za ruke.

Teškim SUV-om u načinu vožnje Comfort mogu se svladati i grube ceste sa svim vrstama oštećenja. Jedva da lagano podrhtavanje prodire u kabinu – čak i kada vozite polako u naseljenim mjestima. Po kakvom god terenu ili cestama vozili, tijela putnika neće se nikada neugodno ljuljati kao kada svjedočimo još jednom od beskrajnih potresa u posljednjih devet mjeseci.

Istodobno, ID.4 ostaje neutralan u liniji kada prolazi kroz zavoje i njime se može precizno upravljati. Klizanje preko nosa preko pogonskih kotača kao kod ostalih e-SUV-a? Ovdje ne, prvenstveno zbog stražnjeg pogona. Međutim, elektronika decentno sprječava mogućnost da stražnji kotači izgube kontakt s podlogom i e-SUV drži sigurno na putu. Ni u sportskom modu ne popušta uzde.

Većina će kupaca ionako vjerojatno više cijeniti prostranost i ergonomiju – i biti vrlo zadovoljni s njima. Kratki prevjesi, dug međuosovinski razmak, mnogo prostora i u predjelu glave. ID.4 je izuzetno prozračan, a poput Škode Superb, prostor za noge straga je izuzetno izdašan. Samo ventilacijski otvori na inače pametno opremljenoj središnjoj konzoli – koji su postavljeni nisko pa zrak udara u stopala – mogli bi umanjiti komfor putovanja, barem ljeti kada radi klima. S druge strane, kada je zimi uključeno grijanje, topao zrak ionako odlazi u gornje dijelove kabine. Stražnja je klupa neobično tvrda, ali površina nije prekratka za sjedenje. Kada se velikim panoramskim staklenim krovom (standardno uz 1st Max) otvara prozračni pogled na nebo, ID.4 postaje nalik krstarici.

A u ID.4 stane i obilje prtljage. Sa 543 do 1575 litara volumena prtljažnik je u skladu s klasom (Tiguan ima 520 do 1655 l). Tu je i širok utovarni prag, mrežna pregrada, mreže za prtljagu i prostor za kablove te još mnogo toga ispod prilagodljive podnice. Za razliku od ID.3, broj 4 smije vući prikolicu, ali ona ne smije biti teža od tone.

Dok ste na putu, punjenje također ne bi trebalo predstavljati problem. Uz opcionalnu snagu do 125 kW, ID.4 ne pokazuje nikakve slabosti, a zahvaljujući umreženoj navigaciji, aplikacijama i serverima, uvijek su prikazane dostupne punionice pa je lakše sve to planirati. Naravno, pod uvjetom da svi sustavi funkcioniraju kako treba, jer znamo da to kod VW-a dosad baš i nije bio slučaj. Problemi sa softverom su ozbiljni, i to ne samo na električnim modelima. Međutim, treba reći da za razliku od ID.3, ovaj testni automobil nije pokazivao nikakve slabosti. U konačnici, digitalni instrumenti, veliki dodirni zaslon i govorno upravljanje ‘Halo ID’ se u konkretnom slučaju ubrajaju u serijsku opremu.

Muzej Horch koji smo spomenuli ranije, također ima Golf trojku Citystromer iz 1994. godine. Doseg – 90 kilometara, a broj jedinica – oko 120. Ako sve bude išlo prema planu u Zwickauu, tvornica će dnevno proizvoditi 1500 električnih automobila – ID.3 i 4, Audi Q4 e-tron te Cupru el-Born. Budući da je riječ o prvom e-SUV-u marke, za budućnost bi svakako trebalo izdvojiti i nekoliko jedinica ID.4 kao muzejske primjerke. Očekujemo da će na hrvatsko tržište stići u travnju ove godine, kada će biti poznate i cijene.

Pored prostora i uravnotežena ovjesa, okretno upravljanje jedna je od velikih prednosti ID.4. Međutim, VW (ponovno) poprilično skupo naplaćuje težak SUV. Konkretno, početna cijena ID.4 1st (u Njemačkoj) izjednačena je s onom Touarega 3,0 V6 TDI. Može li pomodnost nadvladati razum? Procijenite sami…