Usporedni test – BMW X2 vs. Mercedesa GLA vs. Volva XC40
Ovaj trojac ne želi svladavati zahtjevne terene, no BMW X2, Mercedes GLA i Volvo XC40 proširuju mogućnosti svakodnevice stilističkom odvažnošću. Ovdje se susreću pokretani čistim te još uvijek zanimljivim dizelašima
BMW X2 xDRIVE 20d 190 KS, Euro 6d-Temp, od 351.062 kune, osnovna cijena modela 256.551 kuna
MERCEDES GLA 220 d 4MATIC 177 KS, Euro 6b, od 337.897 kuna, osnovna cijena modela 232.889 kuna
VOLVO XC40 D4 AWD 190 KS, Euro 6d-Temp, od 353.384 kune, osnovna cijena modela 353.384 kune
Ovo su teška vremena za dileme, neizvjesnosti i eventualnosti. Kao i kod dugo zanemarivana para rizika i nuspojava, glavno je u ovom trenutku isključiti ih. Prometne gužve se zaobilaze, odredišta bez poznavanja lokacije uz navigaciju dostižu se u točno unaprijed proračunato vrijeme. I otkako toliko mnogo ljudi vozi pogonom na sve kotače pokretane SUV-e po asfaltiranim cestama, ne zaglavljujući se čak ni po snijegu ni ledu, možda se još samo putovanje hrvatskim željeznicama može ubrojati među velike nepredvidive izazove mobilnosti našeg doba.
Ah, psiholozi će voljeti ovu tezu – SUV-boom iz straha od opasnosti. Pritom se BMW X2, Mercedes GLA i Volvo XC40 zapravo ubrajaju među automobile koji proširuju mogućnosti ljepših strana života. Sada će se pridružiti usporednom testu. Svi s dizelskim motorom, pogonom na sve kotače, automatskim mjenjačem no ne bez rizika – samo će jedan pobijediti.
BMW – X dolazi na svoje
Ako ne želite otvoriti nišu, pokrenite se u vlastitom programu. Ne, to nije bio slogan BMW-ova bivšeg šefa prodaje Paula Hahnemanna (poznatog i kao nišni-Paul), ali mogao je biti. U svakom slučaju, doista je postojala niša u rasponu modela, uzevši u obzir da je X1 pomaknuo vlastite prioritete te se kao prostraniji i varijabilniji SUV nametnuo najtalentiranijima te vrste.
Uz isti međuosovinski razmak, X2 je 7,9 centimetara kraći te 7,2 niži u odnosu na X1, tako da je kod njega prostranost ipak nešto manja. Iako u kabini bez problema može smjestiti četvero odraslih. Na dobro oblikovanoj, trodijelno preklopivoj stražnjoj klupi zbog manjih se prozora putuje u nešto tamnijem te manje varijabilnom ambijentu, jer se klupa ne može uzdužno pomicati. No, ne nedostaje prtljažnog prostora, sa 470 do 1355 litara X2 ovdje pakira najviše.
Sprijeda X2 pilota i kopilota integrira intimno, kao što se i očekuje od jednog BMW-a. Pritom su X2 i očekivano pametno osmislili. Za sustave asistencije postoji središnji prekidač. Unatoč bogatstvu funkcija, iDrive ovdje najbolje organizira rukovanje no kao i uvijek – kvaliteta materijala u unutrašnjosti nije baš najbolja. X2 igra u ligi od 350.000 kuna, stoga površine i pokrovi trebaju biti kvalitetniji i solidniji.
Ističe se ne samo bojama i stilski, sa širokim i emblemom ukrašenim C-nosačem, već naposljetku – i u vožnji. Dvolitreni turbodizelaš pali se spontano pritiskom na tipku. Za razliku od ostalih, 20d ima samo jedan turbopunjač, ali ‘twin-scroll’ tehnologija – dakle, po jedan protočni kanal po dva cilindra – osigurava neprekinut protok plinova te brzu reakciju. Drugim riječima, motor od niskih okretaja kreće homogeno, snažno i kultivirano. Aisinov automatski mjenjač dobro je podešen za rani val okretnog momenta. Ubrzano sortira svojih osam stupnjeva, mijenja ih kada za to ima razlog, dopušta motoru isporuku snage kada je može isporučivati i vrti se kada se mora vrtjeti.
Da, u svakom se pogledu kreće užurbano. BMW-ovci su ovjes namjestili prema dinamičnom temperamentu – još sportskije nego na X1, kažu. Ponajprije je odlučniji. I odlučnije tvrđi. Uz opcijske podesive amortizere čini se da u modu Comfort nije toliko nervozan kao X1. No nije ni podatan – preko kratkih, dubokih neravnina i poprečnih spojeva grubo prelazi i grubo udara.
Kod upravljivosti X2 vlastitu agilnost promovira privlačno oštrim, preciznim, na autocesti ipak i nešto nervoznim upravljačem. Kroz zavoje ga vodi točno i uz mnogo povratnih informacija. Kod promjene opterećenja stražnji se kraj rado zanese – zbog nižeg težišta to je osjetljivije nego kod X1 – kod njega to plaši, a kod X2 zabavlja. Kao i općenito cijeli X2. Da, skup je, pa se računica jedva može opravdati niskim troškovima za gorivo (7,0 l/100 km). Nije svestrani talent poput X1, ali možda je upravo zbog toga iskreniji BMW. Uostalom, i jer se usuđuje nešto riskirati.
Mercedes – Ujak Benz
Puni rizik – ali u kontekstu pažljive procjene rizika. To karakterizira samu bit Mercedes-Benza, gdje je poželjno pridružiti se trendovima samo ako posjeduju određenu tradiciju. Kod kompaktnih SUV-a, međutim, Mercedes se ubraja među ranije dinamičare forme i upravljivosti. GLA je formu i upravljivost gotovo u cijelosti preuzeo od A-klase. Posljedično je u pogledu karoserije stjeran u kut. Iza malog prtljažnika, prije prigušenog stražnjeg dijela, 5,5 cm je uži, ali barem 3,5 cm viši nego u X2. Nisu vrlo obećavajuća mjesta na GLA-ovoj strmo nagnutoj stražnjoj klupi – također zbog integriranih naslona za glave koji ometaju pogled prema naprijed te istodobno prema sprijeda guraju glave vozača i suvozača.
GLA nije mnogo naprijed ni u pogledu rukovanja. Izravnim selekcijskim tipkama i okretnim gumbom potrebno je navigirati kroz uklopljene izbornike. Opsežnim sustavom asistencije upravlja se malim tipkama na upravljaču.
Ali u vožnji, o da, GLA još uvijek ima ono nešto. On vozi, naime, jednostavno podatno i bez nervoze i tvrdoće BMW-a. X2 više animira, ali to čini i kada vam nije do toga. Njegova agilnost na autocesti djeluje nesmotreno. GLA s podesivim amortizerima pažljivo svladava čak i velike neravnine. Njegova se dinamika nikad ne gura u prvi plan, već uvijek rezonira – u fino uravnoteženom upravljaču i skladnom, vrlo sigurno postavljenom ovjesu kojim Mercedes u zavojima dugo ostaje neutralan, a tek kasnije prijeđe u blago podupravljanje. U testovima dinamike, GLA je brz poput X2, ali bez egzibicija kod promjene opterećenja. No Mercedes je slab kod ocjenjivanja kočenja, gubi 12 bodova u odnosu na BMW.
Otpočetka je žestok, ali sa starim OM-651 dizelašem i ne tako čist (Euro 6b) i kultiviran. Taj 2,2-litreni biturbo nikad nije bio poznat po uglađenim manirama. Neodlučna isporuka snage ne bi bila toliko primjetna da su motor i mjenjač s dvostrukom spojkom bolje usklađeni. Ali i mjenjač kontemplativno bira svojih sedam stupnjeva, neočekivano počne žuriti ako bi trebalo ići brže. Zatim dopušta da se dizelaš visoko zavrti, a zapravo bi snažnije povukao od nižih okretaja. Unatoč tome, ne škodi učinkovitosti – sa 6,9 l/100 km ovaj 220d pokazao se najštedljivijim. Kao i cijenom – Mercedes tu glatko riskira jednu tradiciju.
Volvo – Snažan i fin
Očuvanje tradicija također znači prihvaćanje da se forma s vremenom može mijenjati. Ali, klasa mora ostati. Trenutačno, Volvo je u najboljoj formi, stvara prvoklasne modele, koji oduševljavaju i ‘najšvedskije’ tradicionaliste. Kao prvi model nove platforme s poprečno ugrađenim motorima, XC40 aktualni dizajn marke donosi i u kompaktnu klasu. Uglati Volvo na 4,43 metra dužine stvara srednjeklasnu prostranost. U njegov prtljažnik stane od 460 do 1336 litara, može se varijabilnim podnicom podijeliti po visini i dubini. Samo se ovdje dijelovi naslona sjedala preklapaju u zaista ravnu površinu.
Čak i uz udoban ulaz, povišeni položaj sjedenja, kao i raskošne police, XC40 pokazuje visoku svakodnevnu korisnost. Detalji poput držača parkirnih karata ili švedske zastave na poklopcu motora stvaraju folklorističku vezu s modelima serija 60/90 od kojih XC40 preuzima motor, infotainment te sustave asistencije.
Dakle, Volvo dolazi s cijelim arsenalom sigurnosnih elemenata, opcijski može poluautonomno voziti po autocesti i kod kočenja u slučaju opasnosti razlikovati crvenog jelena, klokana i losa. Sustavima se može upravljati uspravno postavljenim zaslonom osjetljivim na dodir – ili ne. Jer opasnost slijetanja s ceste nikad nije viša nego kada tražite tipku za sustav zadržavanja vozila u prometnom traku. No, smanjeni ambijent jedan je od elemenata koji izgrađuju karakter automobila. Ipak, Volvo je XC40 opremio s više plastičnih i jednostavnijih materijala nego veće modele.
Ovjes također ima jednostavnije rješenje – sprijeda McPherson i straga multilink osovina. Nudi se i verzija R-Design opremljena sportskim ovjesom koji ne uvjerava ni u udobnost, a ni upravljivost. Kao D4 u opremi Momentum, XC40 dolazi samo sa standardnim ovjesom – i djeluje uvjerljivo, kako po udobnosti, tako i upravljivosti. Stoga još uvijek oštro rješava neravnine, grubo prelazi kratke izbočine i neko se vrijeme primiruje. Sveukupno malo manje pažljivo upija, odnosno još se snažnije naginje nego sa sportskim ovjesom. XC40 vanjskim kotačima duboko zadire u zavoje. Rano podupravlja – također jer pogon na sve kotače snagu poprilično kasno šalje straga – i strogo je kočen ESP-om.
U međuvremenu, Volvo nudi XC40 s adaptivnim amortizerima, koje testno vozilo nema. Stoga njegovi vozački modovi mijenjaju samo karakteristike automatskog mjenjača, motora i upravljača – bez velikog utjecaja. Naime, upravljaču u svim podešenjima nedostaje povratnih informacija i preciznosti, Aisinov automatski mjenjač nespretno luta kroz osam stupnjeva prijenosa, što je prekinuto nepredvidivim fazama nemira u kojima previše mijenja amo-tamo umjesto jednom kako treba. To ujedno utječe na temperament turbodizelaša. Među njegove izvanredne značajke manje ubrajamo sklonost vrtnji i spremnost na isporuku snage, a više certifikaciju ispušnih plinova prema normama Euro 6d-Temp. Trezvenije razvija snagu u odnosu na suparnike i troši više (7,8 l/100 km) – to je također zbog veće mase koju XC40 u usporedbi mora tegliti uokolo. Pobjedu stoga više ne odnosi Volvo. Nju uvjerljivo osigurava X2. Svestrani talent poput njega vjerojatno sam unosi dilemu u dilemu.
5,0 l/100 km – Troši X2 na AMS-ovu ekološkom krugu. To odgovara 132 g CO2/km – 6 g/km više od standardne vrijednosti NEDC-a. Kod GLA i XC40 odstupanja su 10 i 21
54 cm – Visoko X2 pozicionira svog vozača. Samo pola centimetra više sjedi vozač u GLA. S druge strane, pilot i kopilot u XC40 putuju na podignutoj sjedećoj visini od 65,5 centimetara
62,8 metara – GLA treba da bi se s hladnim kočnicama zaustavio s brzine od 130 km/h. X2 treba 5,7 metara manje – kada je već zaustavljen, GLA se još uvijek kreće sa 39 km/h
TEHNIČKI PODACI
Model | BMW X2 xDrive 20d M Sport X | Mercedes GLA 220 d 4Matic Urban | Volvo XC40 D4 AWD Momentum |
Pogon | |||
Tip motora/broj cilindara | redni/4 | redni/4 | redni/4 |
Obujam ccm | 1995 | 2143 | 1969 |
Snaga kW (KS) pri 1/min | 140 (190) 4000 | 130 (177) 3600 | 140 (190) 4000 |
Obujam Nm pri 1/min | 400 pri 1750 | 350 pri 1400 | 400 pri 1750 |
Prijenos snage | pogon na sve kotače automatski, 8 brzina | pogon na sve kotače DCT, 7 brzina | pogon na sve kotače automatski, 8 brzina |
Gume | 225/45 R 19 Y Pirelli P Zero | 235/50 R 18 V Yokohama C.drive 2 | 235/50 R 19 V Continental PremiumContact 6 |
Masa/dimenzije | |||
Masa/nosivost kg | 1676/514 | 1619/456 | 1777/473 |
Dužina × širina mm (s retrovizorima) × visina | 4360 × 1824 (2098) × 1526 | 4417 × 1804 (2022) × 1494 | 4425 × 1863 (2034) × 1652 |
Međuosovinski razmak mm | 2670 | 2699 | 2702 |
Krug okretanja lijevo/desno m | 11,5/11,5 | 11,2/11,1 | 11,8/11,7 |
Prtljažnik l/VDA | 470/1355 | 421/1235 | 460/1336 |
Kvadar prtljažnika mali mm Dužina × širina × visina veliki mm | 480 × 880 × 620 1310 × 880 × 620 | 370 × 855 × 590 1175 × 855 × 590 | 400 × 915 × 680 1270 × 915 × 680 |
Masa prikolice/s kočnicom kg | 750/2000 | 750/1800 | 750/2100 |
Unutrašnja širina spr./str. mm | 1450/1455 | 1430/1400 | 1465/1440 |
Unutrašnja visina spr./str. mm | 1030/925 | 995/960 | 1015/930 |
Prostor za sjedenje mm | 690 | 690 | 690 |
Potrošnja/doseg/CO2 | |||
Potrošnja na testu l/100 km ams-eco ams-prigradska ams-sportska CO2-emisije g/k | 7,0 5,0 6,9 9,3 184 | 6,9 5,2 6,8 9,2 182 | 7,8 5,9 7,8 9,8 205 |
NEDC-potrošnja l/100 km grad/magistrala/ukupno | dizel 5,4/4,4/4,8 | dizel 5,8/4,3/4,8 | dizel 5,8/4,8/5,1 |
Ekološka norma | Euro 6d-Temp | Euro 6b | Euro 6d-Temp |
CO2-emisije (NEDC) g/km | 126 | 127 | 135 |
Energetski razred | A | A | A |
Spremnik goriva / Doseg l / km | 51/728 | 56/811 | 54/692 |
Ubrzanja/najviša brzina | |||
Mjerenje ubrzanja s 0 – 80 km/h 0 – 100 km/h 0 – 120 km/h 0 – 130 km/h 0 – 160 km/h 0 – 180 km/h 0 – 400 m | 5,2 7,8 11,2 13,4 22,0 30,5 15,7 | 5,3 7,9 11,5 13,6 22,6 32,3 15,8 | 5,8 8,6 12,2 14,5 24,1 36,1 16,1 |
Elastičnost s 60 – 100 km/h 80 – 120 km/h | 4,5 6,0 | 4,5 6,2 | 5,0 6,4 |
Najviša brzina km/h | 221 | 218 | 210 |
Test kočenja | |||
sa 100 km/h hladne m sa 130 km/h hladne/zagrijane sa 160 km/h hladne | 33,7 57,1/58,4 87 | 36,5 62,8/62,3 93 | 35,6 59,8/59,1 95 |
Unutarnja buka | |||
pri 80 km/h najviši stupanj pri 100 km/h dB(A) pri 130 km/h pri 160 km/h | 64 66 69 72 | 64 67 70 73 | 64 68 70 72 |
Test dinamike | |||
Slalom 18 m TC/ESP uklj./isklj. Dvostruka izmjena trake km/h | 63,5/63,8 130,7/132,4 | 63,7/63,8 130,7/132,0 | 63,3/63,4 127,7/128,2 |
Troškovi | |||
Cijene kn Početni model Optimalni model Testirani model (bez doplata) Najskuplji model | 256.551 – 402.603 – | 232.889 – 337.897 – | 353.384 353.384 353.384 379.910 |
Zaključak
1. BMW
U BMW-u su još jednom stvorili X1, ponovno agilan i samostalan, kakav je nekad bio. Sada se naziva X2, čini nekoliko kompromisa za svakodnevicu, nijedan kod upravljivosti.
2. Mercedes
U Mercedesu su zapravo iznova stvorili A-klasu – samo se naziva GLA. S finom udobnošću, podatnom dinamikom, ali ovaj put neuvjerljivim kočnicama.
3. Volvo
U Volvu su ponovno stvorili jedan Volvo – samo kao kompaktni SUV. Uz stil, izvrsnu sigurnosnu opremu, pametne detalje, ali i rustikalan ovjes.