Usporedni test Audi A8 50 TDI vs. Mercedes S350d
Čak i nakon četiri generacije i četvrt stoljeća proizvodnje Audi A8 još uvijek slovi kao izazivač etabliranog Mercedesa S-klase koji se, ako pitate sveznadarske dušebrižnike, još uvijek ne bi smio pokoriti članu uprave iz Ingolstadta
Na ovoj razini vrlo je teško raspravljati o vrijednosti i kvaliteti. Jer, ovo su prema apsolutnim standardima, najbolji automobili na svijetu. Prvi razred sa svim doplatama, opcijama i osiguranjima. Članovi uprave dviju najuspješnijih kompanija koje nećete vidjeti pogrešno parkirane, čak ni na hrvatskim cestama. Ovdje su frak i leptir mašna dio serijske opreme, a u ovim limuzinama, samo u produženim izvedbama, voze se i predsjednici. Ne, uopće ih nije lako usporediti i zapravo, već godinama, bolji je onaj koji ima svježije rezultate i mlađi je na tržištu. Sad je to Audi A8, pa da vidimo što precizna mjerenja kažu – idu li podaci njemu u korist? Hoće li pobijediti na izborima? Osobito sada kada je stigao naoružan brojnim inovacijama. Prvi Audi A8 stigao je 1994., a sad gledamo četvrtu generaciju naoružanu inovacijama.
Od tradicije do revolucije
To je možda manje očito kroz dizajn jer tradicionalisti ionako ne vole velike promjene, pa revolucija kod Audija ne ide izvana nego iznutra. Umjesto dosadašnjeg potpuno aluminijskog okvira i karoserije (spaceframe) sada je tu koktel najmodernijih materijala – magnezij, aluminij i čelik i ugljična vlakna (CF). Time Audi podiže torzijsku čvrstoću čak 24 posto, ali svejedno ne zapostavlja ideju lake gradnje pa je A8 i dalje najlakši u klasi. Konkretno, testni model je 14 kg lakši od S350d 4matic. Audiju odgovara takav pristup, dijelom i zbog imidža brenda, jer lagani A8 želi biti i najsportskiji u klasi, a istodobno i najinovativniji te najluksuzniji. Važna opaska! Nema više onog okruglog selektora, ni kućnog MMI-infotainment sustava pa upoznavanje svih mogućnosti nove arhitekture multimedije započinjemo pod neonskim svjetlima u garaži.
Polako i studiozno, jer sve je novo. Dok stojimo, sve izgleda fantastično. Pod prstom osjećamo povratnu informaciju haptičkih zaslona koji su u digitalnu ideju doveli analogni osjećaj. Izbornici su logični, pregledni i lako ih je svladati. Međutim, u vožnji se stvari drastično mijenjaju, pa bi vozač svakako trebao pripremiti svoje postavke prije vožnje. Aktivirati prečace i memorirati organizaciju foldera, a Audi tu zaista nudi čudo mogućnosti jer je podesivo više od 400 parametara. Na koncu, posebno nas se dojmio donji, manji ekran na koji je lako staviti spomenute prečace i pisati.
U S-klasi nije mnogo intuitivnije jer usprkos nekoliko analognih prekidača na volanu za sustave pomoći i navigaciju, tu je i komplicirana arhitektura iza okruglog selektora na središnjem tunelu. A potom i male površine osjetljive na dodir – za pisanje gestama prstiju.
No sada je vrijeme da pritisnemo najvažniji gumb – start motora. U S-klasi radi dizelski redni šestcilindraš koji je stigao krajem prošle godine. Svoju istinsku moć pokazuje sa 600 Nm dostupnih od 1200 o/min i 286 KS na 3400 okretaja, pa je jasno da visoki okretaji nisu tema u ovoj limuzini. Umjesto toga S350d oslanja se na raniji razvoj snage, pa od najnižih okretaja rasprostire crveni tepih najvećih performansi. Nastupa pun samopouzdanja, demonstrativno i sa snagom u prvom planu. Dovoljno uglađeno i uvijek impresivno. U međuvremenu njegov automatik radi vrlo nježno i mekano. Istodobno i izuzetno brzo, pa je cijeli spektar performansi fino ‘nasjeckan’ na devet izvrsno proračunatih stupnjeva. I to zapravo odgovara svemu što S-klasa predstavlja i prenosi na svog vozača koji sjedi poprilično povišeno te uz manjak dobrog bočnog oslonca. Na kraju poklopca motora, naravno, nazire se zvijezda poput pravog pramca. Sve vrijeme bez pogovora radi zračni ovjes koji putnike optimalno štiti od stresa podloge. Naginje se minimalno te doslovce preleti preko kratkih neravnina. Tu je ‘S’ zaista i dalje klasa za sebe, pa ne čudi da se Mercedes nije toliko zamarao handlingom i oštrinom upravljanja. On promjene smjera izvodi lakonski s prioritetom očuvanja komfora i sigurnosti, a sa znatno manje sportskih ambicija, pa mu je i upravljač manje izravan.
Ponuda prostora je solidna, jako dobra, ali ne i tako raskošna kao što bismo očekivali. Za to ipak treba birati izvedbu L. Materijali i kvaliteta izrade su također visoki, ali ne očaravaju. Ponovno, i kočnice su moćne, ali ne toliko kao Audijeve. Motor je učinkovit, ali ne toliko štedljiv… Nesumnjivo postoje točke u kojima S-klasa pokazuje svoje godine te čeka novi ‘update’. To možda ponajbolje otkrivaju sustavi asistencije u vožnji, koji nisu toliko opsežni kao u A8, a ni toliko učinkoviti. Na testnoj vožnji aktivni nadzor vozne trake u jednom je trenu poželio ‘snubiti’ malu staru Opel Corsu u susjednoj voznoj traci, što baš i nije prema Mercedesovim korporativnim standardima.
Inkognito hibrid
Želja za perfekcijom pokreće A8 te, naravno, trolitreni V6 TDI koji Audi radi bolje učinkovitosti potpomaže 48-voltnom instalacijom te elektromotorom snage 12 kW. Smisao te ‘elektrike’ nije podrška i ‘boostanje’ snagom jer motor ionako nudi 600 Nm i 286 KS. Njegova je konjica dojmljivija od Mercedesove, iako je broj grla identičan, a bolji je i rad osmostupanjskog automatskog mjenjača. Boschev 48-voltni sustav sastoji se od litij-ionske baterije kapaciteta 10 Ah te spomenuta starter-generatora. Snaga tog električnog paketa pokreće sve sustave, a kako je remenicom vezana s radilicom, tako izravno može i pomagati vožnju. Odnosno, pri brzinama između 55 i 160 km/h A8 može, do 40 sekundi, kliziti bez pomoći snažnog dizela. Osim pomoći pri višim brzinama, elektromotor proširuje rad sustava start-stop, tako da ga isključuje motor već pri brzinama od 22 km/h dok lagano usporavate prema semaforu. Potencijal uštede ponajbolje se očituje na mjerenju testne potrošnje koja iznosi samo 7,6 l/100 km, pa je prosjek S-klase od osam litara ponovno u drugom planu.
Što još nudi Audi A8? Opcionalno potpuno umreženi AI-ovjes (umjetna inteligencija), gdje svakim kotačem pojedinačno upravlja elektromehanički aktuator koji, u slučaju bočnog naleta vozila, može čak pravovremeno podići karoseriju A8 (do osam cm) pa za udar namjestiti tvrđi prag umjesto mekanih vrata. Testni primjerak stigao je sa standardnim ovjesom, što je manjkavost u odnosu na S-klasu koja serijski stiže sa zračnim ovjesom. A8 tako nudi osnovne tvrđe postavke ovjesa, grublji je na kratkim neravninama, ali svakako bolje kontrolira naginjanje karoserije u svakom vozačkom modu u kojima razlike zapravo nisu velike. Uz to, Audi A8 je uvijek osjetno povezaniji s vozačem, pa i nešto tvrđi, dok S-klasa njeguje plovidbu stare škole.
Kao i kod Porschea Panamere i kod Audija postoji zakretanje svim kotačima, odnosno i stražnjima. Pri višim brzinama stražnji kotači okreću se u smjeru prednjih kako bi zadržali stabilnost i veću trakciju (iznad 60 km/h), dok se pri nižim brzinama stražnji kotači okrenu nekoliko stupnjeva suprotno smjeru prednjih te tako smanjuju krug okretanja (1,1 m) i povećavaju agilnost. Ponekad se, a dijelom i zbog dobre preglednosti, čini kao da ne sjedite u 2,1 tonu teškom autu koji zauzima površinu spavaće sobe od 10,1 m2. Umjesto toga, Audi djeluje kompaktnijim te nudi jednostavno i odlučno vođenje zavojima. Zaokružuje ih sigurno, neutralno i vrlo je brz na svakom izlasku iz zavoja. Besprijekornu trakciju osigurava pogon na sve kotače koji u uobičajenoj vožnji šalje 60 posto momenta na stražnje kotače. Čak i odziv na upravljaču nudi povratnu informaciju koja je kod prethodnika bila nejasno definirana. Sada A8 daje jasne najave, a da pritom svaku izbočinu ili pukotinu na asfaltu pretjerano ne naglasi na volanu.
Moramo spomenuti i izvrsne kočnice. Jednako briljantna LED-svjetla kao i na S-klasi te, naravno, vrlo opsežnu ponudu sustava pomoći. Međutim, čak i ti provjereni sustavi kao nadzor trake znaju biti zbunjeni. Digitalni instrumenti, koji zaista jesu iznimni, toliko su nakrcani informacijama da zabavljaju, ali ponekad se prava informacija može izgubiti iz vida. Pa tako i ona o praćenju vozne trake.
Sitnice odlučuju? Sve se svodi na nastojanja za proizvodnjom najinovativnije luksuzne limuzine, što Audi A8 i uspijeva te pobjeđuje suverenu S-klasu. No uvijek treba imati na umu da je priroda perfekcije takva da će vizija uvijek biti nadohvat ruke, ali nikad uistinu dohvatljiva.
Model | Audi A8 50 TDI Quattro | Mercedes S350d 4Matic |
Pogon | ||
Tip motora/broj cilindara | V/6 | redni/6 |
Obujam ccm | 2967 | 2925 |
Snaga kW (KS) pri 1/min | 210 (286) 3750 | 210 (286) 3400 |
Obujam Nm pri 1/min | 600 pri1250 | 600 pri 1200 |
Prijenos snage | na sve kotače, 8-brzinski automatik | na sve kotače, 9-brzinski automatik |
Gume sprijeda straga | 255/45 R 19 Y 255/45 R 19 Y Michelin Pilot Sport 4 | 245/45 R 19 Y 275/40 R 19 Y Michelin Pilot Sport 3 |
Masa/dimenzije | ||
Masa/nosivost kg | 2119/571 | 2133/607 |
Dužina × širina mm (s retrovizorima) × visina | 5172 × 1945 (2130) × 1473 | 5125 × 1899 (2130) × 1496 |
Međuosovinski razmak mm | 2998 | 3035 |
Krug okretanja lijevo/desno m | 11,7/11,5 | 11,9/11,8 |
Prtljažnik l/VDA | 505 | 510 |
Masa prikolice/s kočnicom mm | 750/2300 | 750/2100 |
Unutrašnja širina spr./str. mm | 1600/1580 | 1540/1555 |
Unutrašnja visina spr./str. mm | 1050/955 | 1050/995 |
Prostor za sjedenje mm | 780 | 745 |
Potrošnja/doseg/CO2 | ||
Potrošnja na testu l/100 km ams-eco ams-prigradska ams-sportska CO2-emisije g/km | 7,6 6,7 7,4 9,4 200 | 8,0 6,2 8,0 9,6 211 |
NEDC-potrošnja l/100 km grad/magistrala/ukupno | Eurodizel 6,3/5,1/5,6 | Eurodizel 6,7/4,8/5,5 |
Ekološka norma | Euro 6 | Euro 6 |
CO2-emisije (NEDC) g/km | 145 | 145 |
Klasa učinkovitosti | A | A |
Spremnik goriva l | 72 | 70 |
Doseg km | 947 | 875 |
Ubrzanja/najviša brzina | ||
Mjerenje ubrzanja s 0– 80 km/h 0–100 km/h 0–120 km/h 0–140 km/h 0–160 km/h 0–180 km/h 0–400 m | 4,2 6,0 9,7 15,2 20,1 26,4 14,2 | 4,2 6,1 10,0 15,3 20,0 26,3 14,3 |
Elastičnost s 60–100 km/h 80–120 km/h | 3,3 4,1 | 3,4 4,4 |
Najviša brzina km/h | 250 | 250 |
Test kočenja | ||
sa 100 km/h hladne m sa 130 km/h hladne/zagrijane sa 190 km/h hladne | 34,8 56,8/57,2 122 | 35,4 58,4/59,3 128 |
Unutarnja buka | ||
pri 80 km/h najviši stupanj pri 100 km/h dB(A) pri 130 km/h pri 160 km/h pri 180 km/h | 61 63 65 68 70 | 59 63 67 70 73 |
Test dinamike | ||
Slalom 18 m TC/ESP uklj./isklj. Dvostruka izmjena trake km/h | 65,2/65,8 134,7/135,2 | 65,3/65,5 130,3/132,9 |
Troškovi | ||
Početna cijena | 900.848 kuna | 847.635 kuna |