Toyota C-HR – Više od šminkera
Druga generacija Toyotinog ekspresivno dizajniranog gradskog SUV coupea dolazi isključivo kao hibrid te nesumnjivo ima potencijal za uspjeh na tržištu. Prve smo kilometre prevezli na sunčanoj Ibizi, ovo su naši dojmovi
Ceste na sjeveroistočnoj strani otoka Ibize, na kojem i u studenom vladaju temperature više od 20 stupnjeva, odjednom poprimaju zanimljivu konturu. Zanimljivu, naravno, iz vozačkog aspekta, jer dosadašnjih 80-ak kilometara testne rute koji su iza nas većinom su nas podsjećali na kombinaciju bjelovarske obilaznice i zagrebačkog Jankomira.
No ono što je mnogo zanimljivije od ambijenta vatrenog španjolskog raja za partijanere iz svih krajeva svijeta jest podatak o potrošnji druge generacije Toyote C-HR pogonjene 1,8-litrenim hibridom. Naime, ‘opterećeni’ s još dva suputnika koji su nam pravili društvo, prosječna potrošnja na kraju 120 km duge rute stala je na nevjerojatnih 3,6 l/100 km, i to uz prosječnu brzinu od 49 km/h.
Kao što smo već naveli, riječ je većinom o otvorenoj cesti koja na trenutke prolazi kroz malena naselja, a vrvi usponima, padinama i oštrim zavojima. Dakle, sasvim realni uvjeti koji ne spadaju nužno pod ‘domaći teren’ ovog automobila – mnogo će se češće kretati u urbanim središtima. Unatoč tome, rezultat je izvrstan, osobito jer se u slučaju C-HR-a ne radi o ‘silovanju dizajna nauštrb ekonomičnosti’, već o atraktivnoj crossover pojavi koja je već 2016. unijela popriličan šušur na tržište. Naravno, C-HR-u je cilj privući mlađahnu klijentelu željnu stila i dinamičnosti, pa otuda valjda i otok Ibiza kao odabir mjesta europske prezentacije novoga C-HR-a.
Gotovo iste dimenzije, a više mjesta straga
Da, Toyota predano radi na ispunjenju svog obećanja za Europu. Novi C-HR je – iako dolazi na globalnoj platformi GA-C – potpuno dizajniran u Europi te je podređen potrebama ovdašnjih kupaca. Dakle, proizvod po mjeri Europljana koji se uz to i proizvodi isključivo u Europi, gdje se sklapaju i njegove baterije. U dizajnerskom smislu uvelike podsjeća na Toyotin premium brend Lexus, pa nije uzalud na prezentaciji nekoliko puta naglašavano da Lexusov najljući konkurent sve više postaje – upravo Toyota!
Isto tako, druga generacija japanskog crossovera je uz minimalne korekcije uglavnom zadržala izmjere svog prethodnika. U dužinu mjeri tek tri centimetra manje (4360 mm), visina je ostala ista (1560 mm), a dodatna tri centimetra mjeri u širinu (1830 mm). Razmak između osovina nije mijenjan, te je ostao na 2640 mm, no naš suputnik koji se smjestio straga unatoč tome je uživao u poprilično dobrom komforu. Poprilično dobrom u smislu da je normalno smjestio svoja stopala pod suvozačevo prednje sjedalo, te da je isto tako imao dovoljno mjesta za koljena i na glavi nije osjetio ‘draži’ padajuće linije krova. A što ga je iritiralo? Pomalo nezgrapna forma prostora za sjedenje. Sve u svemu, Toyota je ipak održala obećanje i povećala prostor u unutrašnjosti – C-HR je odsad i obiteljski automobil koji nije kao nekoć limitiran prostorom na stražnjoj klupi. U prvom se redu sjedala malo toga promijenilo – blago visoka, udobna sjedala s presvlakama od recikliranih materijala su poprilično komforna te nude dobru bočnu potporu.
Četiri hibridizirana pogona
Novi C-HR je dostupan s četiri elektrificirana pogonska sklopa. Ponudu otvaraju 1,8- i dvolitreni hibridni električni modeli (HEV) koje smo imali prilike provozati, a tu je i dvolitreni plug-in hibrid (PHEV) koji na tržište stiže nešto kasnije (veljača). Osim toga, dostupna je i dvolitrena HEV-varijanta s opcijom inteligentnog pogona na sve kotače (AWD). U globalu, riječ je o petoj generaciji Toyotine hibridne tehnologije, snage 140 (1.8 HEV) i 197 KS (2.0 HEV), dok plug-in hibrid razvija 223 KS.
PHEV u svakom slučaju širi aspekt spektra pogona C-HR-a jer može prijeći do 66 km isključivo na struju, što je idealno za svakodnevicu i lokalne rute poput one do posla. No svatko tko vozi više od 66 km dnevno ili jednostavno nema načina napuniti automobil u vlastitoj garaži, odnosno na parkingu, bit će jako zainteresiran za neki od dvaju klasičnih hibrida.
Razlika u performansama od 57 KS (između HEV-a 1.8 i 2.0) ne ogleda se samo u najvišoj brzini i ubrzanju do stotke, već i odzivu na gas i dodatnim rezervama snage. Koordinacija između električnog i motora s unutarnjim izgaranjem je uzorna, izuzetno nježna i komforna, što nije nikakvo iznenađenje. Toyota je već u prethodniku uspjela smanjiti negativan doživljaj CVT-a, koji nalikuje rastezanju trake i nekoć je bio tipičan za hibride. Sada se gotovo ništa od toga ne osjeti, barem ne pri nježnoj vožnji. Na nižim je okretajima akustika motora s unutarnjim izgaranjem izuzetno diskretna, tako da u kabinu dopire relativno malo buke. Pri punom opterećenju, pak, ‘japanac’ počinje vrištati, što automatski rezultira defenzivnim stilom vožnje. Otud vjerojatno i respektabilne izmjere potrošnje, koje su na snažnijem hibridu (s prednjim pogonom) jedva dosezale brojku od pet litara.
Kao što smo rekli, Toyota nudi i hibrid s dodatnim elektromotorom na stražnjoj osovini, odnosno s potpuno električnim pogonom na sve kotače. Ovo ništa ne mijenja u smislu performansi, ali bi AWD trebao biti poprilično zanimljiv u regijama gdje je snijeg još uvijek česta pojava. Zanimljiva je i nova oprema GR Sport, koja C-HR-u daje malo više elana i agresivnosti. Ne, dinamično dizajnirani crossover u ovoj konfiguraciji ne postaje sportaš, no s druge strane konačno ima priliku da odbaci mekano (često i premekano) podvozje.
Preglednost (i dalje) loša
Bez obzira koja vam pogonska varijanta odgovara, nova Toyota C-HR nas je već na prvoj testnoj vožnji impresionirala kvalitetom izrade i materijala u interijeru. Upravljanje preko 12,3-inčnog zaslona osjetljivog na dodir ne bi trebalo predstavljati značajnije izazove ni za početnike, jer Toyota koristi i standardne, ali već dobro prokušane prekidače za klimatizaciju i razne druge funkcije.
Obujam prtljažnika (od 350 do 443 litre, ovisno o pogonu) i preglednost u svim smjerovima također su očekivano umjereni. Iako Toyota tvrdi da je poboljšala vidljivost unazad kroz veće bočne prozore, na kraju se to pokazalo kao kap u moru s obzirom na masivan C-stup.
Kada već govorimo o nešto lošijoj preglednosti u svim smjerovima – bilo da se radi o upozorenju na mrtvi kut, sustavu za pomoć pri naglom kočenju ili adaptivnom tempomatu s održavanjem razmaka, novi C-HR je iznimno dobro opremljen. Sustavi pomoći u pravilu djeluju dosta oprezno, što iritira vozača u većini prometnih situacija. Na vašu koncentraciju će svakako utjecati pretjerano iritantno piskutanje (brzina kretanja, prelazak vozne trake, znakovi upozorenja). Dobra vijest – detekcija brzine može se jednostavno deaktivirati s pomoću kontrola na upravljaču te dva klika.
Na kraju i o cijenama. Toyota je u prvih deset mjeseci ove godine bila najuspješnija marka po prodaji u Hrvatskoj kada su u pitanju fizičke osobe. Do tog je fantastičnog rezultata, između ostalog, stigla i zahvaljujući dobro osmišljenim modelima financiranja. Tako, primjerice, C-HR 1.8 HEV u početnom paketu opreme C-Enter uz Toyota financiranje košta 30.785 eura, što je 1500 eura povoljnije od redovite cijene (32.285 eura) ili pak 750 eura povoljnije od one za gotovinu (31.535 eura). Blaga korekcija cijena u odnosu na prethodnika također bi trebala biti kamenčić u mozaiku uspjeha novog C-HR-a.
Zaključak
Oštar i vrlo privlačan dizajn u formi omiljenog SUV-coupea, štedljivi hibridni pogoni koji ne oskudijevaju u performansama, komforan ovjes, izravan upravljač, umjereno korigirane cijene. Da, druga generacija Toyote C-HR ima poprilično dobre izglede za uspjeh na tržištu.