Toyota Aygo X Limited – Hrabro u nove izazove
Modelu Aygo X zapravo ćete pronaći vrlo malo izravnih konkurenata, jer povišena mini gradska klasa nešto je potpuno novo na tržištu. Toyota je svjesno ušla u takav marketinški potez, no može li viša cijena pomrsiti račune japanskom proizvođaču? Prvi test
Što je zapravo Aygo X? Pa možemo reći da je, unatoč masi novih klasa vozila i njihovom miješanju, jedan od pionira klase. Naravno da se ovdje teško može govoriti o SUV-vozilu, poglavito jer je Aygo X (čitaj – kros) automobil koji udobno može prevesti dvije osobe koje sjede sprijeda, dok će dva sjedala straga biti rezervirana za niže od 170 cm, odnosno djecu. Dugo smo promišljali koji bi modeli mogli biti konkurenti Aygu X i na kraju je izbor pao na dva modela – Suzuki Ignis i Fiat Pandu Cross. Sličnih dimenzija i pogona, Ignis i Panda nude sličan koncept, no ipak za osjetno manje novca. Tu nailazimo na prvi kamen spoticanja. Iako početna cijena kreće od 100.000 kuna, svi opremljeniji modeli, dakle sličnih paketa poput onih u Pandi ili Ignisu, streme prema brojci od 130 do 140 tisuća kuna. Naš testni AygoX stoji 147.000 kuna i samim time je najskuplja izvedba koju možete kupiti.
TNGA-B platforma
Ekskluzivnost modela i imidž zasigurno će, unatoč višoj cijeni, privući velik broj kupaca koji žele baš takvu vrstu gradskog vozila. No s pojavom X u nazivu, mali Aygo, rođak Citroëna C1 i Peugeota 108, u potpunosti se gasi. Da, kao i njegovi rođaci, više neće silaziti s proizvodne trake u Kolinu (Republika Češka), već će iz istog proizvodnog pogona sada dolaziti isključivo Aygo ‘kros’.
Stiže na istoj platformi kao i modeli Yaris i Yaris Cross. Znači li to da dinamika ovjesa i čvrstoća karoserije osiguravaju dosta zabave u vožnji, kao što je to slučaj u svim novijim Toyotinim modelima? Da! Nešto tvrđe ugođen ovjes, čemu zasigurno doprinose i nešto tanje gume (175/60 R18) na velikim 18-inčnim kotačima, solidno i spremno upija rupe i neravnine, ali i osigurava brže prolaske zavojima, bez pretjeranog naginjanja karoserije.
Kratak međuosovinski razmak omogućuje uživanje u kraćim zavojima kao da vozite go-kart i zaista trebate obilno pretjerati da biste natjerali Aygo X u podupravljanje. Stražnjicu ćete isto tako teško izbaciti iz balansa, a dobro ugođen ESP osigurava velik osmijeh na licu. Aygo X ostaje izvanredno miran unatoč povišenom ovjesu i višem središtu gravitacije, dok se upravljačem lijepo može dozirati kut ulaska u zavoj. Krug okretanja je također vrlo korisna 9,4 metra.
U ponudi samo jedan motor
Šteta što je kod svih modela za pogon zadužen slabašni jednolitreni trocilindraš sa 72 KS te svega 93 Nm okretnog momenta. Radi se zapravo o dorađenom jednolitrenom motoru iz prijašnje generacije Ayga. Ipak, u svakom trenutku imate osjećaj kako bi vam dobro došlo još malo ‘konja’, no u Toyoti su svjesno u smanjenju troškova pribjegli ovom rješenju. Ruku na srce, većini budućih korisnika u svakodnevnoj uporabi bit će dovoljno ubrzanje od 15,6 sekundi do 100 km/h te 158 km/h najviše brzine. Petstupanjski mjenjač ima dobro pogođene omjere, lijepo klizi kroz stupnjeve te ima relativno kratak hod.
U redu, ručica je možda malo previsoka, no osim toga rekli bismo de je idealan izbor za ovaj model, iako se kod Ayga X može doplatiti i CVT-mjenjač za 9500 kuna. S druge strane, ni jedan sustav asistencije za vozača se ne mora doplatiti, jer je Toyotina hvalevrijedna politika da već u početnom paketu opreme kod njihovih modela imamo ‘Lane assist’, adaptivni tempomat, PCS-sustav automatskog kočenja u gradu, prepoznavanje prometnih znakova, automatsko paljenje te gašenje kratkih i dugih svjetala i sustav detekcije i praćenja prometne trake.
Sprijeda dobro, straga skučeno
Ako ste sjeli za upravljač posljednje generacije Yarisa, u Aygu X ćete pronaći mnogo sličnosti. Volan, kontrole i automatski klima-uređaj migrirali su iz većeg modela, što je dobra vijest, jer je u Yarisu ergonomija izuzetno dobro riješena. Široki devetinčni dodirni zaslon multimedije najveći je koji se može pronaći u interijeru Ayga X i serijski dolazi kod opreme Limited. Na njegov rad nemamo nikakvih zamjerki, jedino što nas je tijekom testa iritiralo jest glasan piskutav zvuk koji je potvrda da je sustav prepoznao vašu naredbu. Čujete ga kad god biste se služili infotainmentom ili audio-uređajem.
Sprijeda će se udobno smjestiti dvoje odraslih putnika, no to će značiti, ako ste visoki od 180 cm naviše, da će iza vas teško ući putnici prosječnih gabarita. Ulazak i izlazak sa stražnje klupe također nije olakšan zbog dizajnerskih odluka, koje također utječu i na preglednost u svim pravcima. Srećom, tu je dobra širokokutna stražnja kamera koja olakšava kretanje unazad i isparkiravanje.
Prtljažnik mjeri 231 litru obujma, što je neki zdrav prosjek klase. Što se materijala tiče, ponegdje gumirana plastika ne bi smetala, ovako dojam ostaje pomalo blijed. No činjenica jest da proizvođači kod stvaranja vozila A-segmenta često štede na takvim stvarima, pa ni kod konkurencije nećemo baš naići na kvalitetnija i skuplja rješenja.
Zaključno – Toyota Aygo X dopadljiv je i zabavan mali automobil, koji je itekako svjestan svojih ‘mušica’, ali igra na kartu pionira A-segmenta koji možemo nazvati ‘mini gradski crossover’. Također, atraktivan dizajn i imidž zasigurno će privući određen broj kupaca, i to većinom žena. Pitanje je samo koliko će ih smetati nešto viša cijena nego kod konkurencije.
OKVIR:
Razlika čak 30 tisuća kuna
Kada smo se bacili na istraživanje konkurencije, jedina dva modela koja se mogu nazvati mini gradskim crossoverima su Suzuki Ignis i Fiat Panda Cross. Podvukli smo crtu te usporedili cijene ovih mališana s otprilike istim paketima opreme. Jasno, i motorizacija je slična – kod Ignisa imamo 1,2-litreni motor sa 83 KS, dok Pandu pogoni jednolitreni motor sa 70 KS. Došli smo do saznanja da Toyota za svoj, doduše, najskuplji model traži i do 30 tisuća kuna više. Kupci koji se baš zažele tržiti Aygo X, uvijek se mogu odlučiti za relativno bogat paket X-Trend s kojim je ovaj model osjetno povoljniji te stoji 123.300 kuna.
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
D x Š x V 3700 x 1740 x 1510 mm, međuosovinski razmak 2430 mm, obujam prtljažnika 231/829 l, masa 1015 kg, nosivost 350 kg
Motor
Benzinski motor, tri cilindra, 998 ccm, 53 kW (72 KS) pri 6000 o/min, 93 Nm pri 4400 o/min
Vozne osobine
0-100 km/h……15,6 s
Najviša brzina…..158 km/h
Potrošnja (WLTP)….4,7 l/100 km
Emisija CO2….107 g/km
Potrošnja na testu…..6,0 l/100 km
Konkurenti
Suzuki Ignis 1.2 GLX AAC za 113.256 kuna, Fiat Panda 1.0 City Cross GSE Red za 114.900 kuna
Cijena
Osnovni model……99.900 kn
Testni model……147.300 kn
Ocjena
Plus – vozne osobine, imidž, svi sustavi asistencija za vozača već od početne opreme
Minus – skroman prostor za stopala i koljena straga, jeftini materijali u interijeru, buka na višim okretajima, cijena