

Kada je Volkswagen u pitanju, poznata uzrečica – tko prvi njegova djevojka – kao da i nema neku jaču podlogu u stvarnosti, barem kada su SUV-i u pitanju. Još je s Tiguanom VW poprilično kasno u odnosu na konkurenciju stigao na tržište, a ni T-Roc nije bio mnogo bolji.
Međutim, u oba slučaja to nije spriječilo VW da se njihovi modeli probiju u same vrhove prodajnih tablica. No za ekipu iz Wolfsburga dobro često i nije dovoljno pa bi najnoviji SUV, ili sada više trendovski rečeno crossover, trebao potpuno pokoriti tržište.
Dakle, poznati scenarij? Možda, ali ovaj put to neće biti nimalo lagana zadaća.
Za početak, segment gradskih SUV-a jedan je od najnapućenijih i praktički svaki proizvođač ima svog aduta u toj klasi. U europskim okvirima Renaultov Captur je onaj koji želi skinuti s prijestolja, u Hrvatskoj neprikosnovena osvajačica srca, ili bolje reći novčanika domaćih kupaca, je Suzukijeva Vitara. Vrijeme je da vidimo što sve nudi najmanji Volkswagenov SUV.
Kao što znamo, VW T-Cross nastaje na modularnoj poprečnoj platformi VW-koncerna, ali za razliku od većih T-Roca ili Audija Q2, ovdje je riječ o jednostavnijoj varijanti MQB-A0 na kojoj nastaju modeli poput Pola, A1, ali i Škodine Scale koja se gura u kompaktnu klasu.
Početna platforma ujedno znači da pogon na sve kotače nije opcija, ali i da – osim 12 cm duže karoserije – bratski T-Roc nudi i nešto drukčiji položaj sjedenja.
Jasno je da T-Cross dolazi kao svojevrsna derivacija pet centimetara kraćeg Pola, ali nazvati ga isključivo njegovom povišenom derivacijom, bilo bi površno i nepravedno. Naime, iako ta analogija možda vrijedi u slučaju Seata Ibize i Arone, VW je od samog početka projektirao T-Cross kao malen SUV.
To je vidljivo iz 11 cm više karoserije od Pola, ali još i više iz uistinu visoke pozicije sjedenja koja je sa 63 cm od poda deset centimetara odignutija od Pola, ali i centimetar viša od Arone. Dovoljno da s komandirajuće vozačke pozicije jasno vidite cijelu haubu, što itekako olakšava manevriranje u gradu.
Najveći kamen spoticanja svakako je tvrda plastika kokpita. Iako je vizualno djelomice pokriva središnji umetak s uzorkom, teško se oteti dojmu da se teško uklapa uz ‘high-tech’ elemente kao što su digitalni instrumenti ili staklenom površinom prekriven infotainment sustav.
Je li ova štednja posljedica Dieselgatea ili značajnih investicija u električare, teško je reći, ali Polo od srednje opreme nudi mekani kokpit.
Međutim, općenit je dojam vrlo solidan, dok stvari značajno popravljaju nasloni za laktove, na vratima, a poglavito središnji, koji su ugodno podstavljeni. Isto vrijedi za kožom obloženu ručicu mjenjača i ručnu kočnicu koja, zanimljivo, nije ustupila mjesto elektronici.
Pozitivnih osobina ipak ima znatno više, što primijetite čim primite jednu od kvaka. Sva se vrata, naime, otvaraju u izuzetno širokom luku, jednako su raskošno krojeni i otvori pa u kombinaciji s visokim sjedenjem česti ulasci i izlasci nisu nikakav problem.
Iznutra se T-Cross pokazuje među najraskošnijima u segmentu po pitanju ponude prostora za glavu i koljena putnika te će unutar 255 cm – koliko iznosi razmak između osovina – bez problema ugostiti kombinaciju putnika sprijeda i straga visine do 185 cm.
Kako to ne ide nauštrb prtljažnika (385 do 1281 l), tako ovaj VW gotovo oduzima Škodi njezin primat na nenadmašnu ponudu prostora.
T-Cross u seriji nudi kliznu stražnju klupu s dvodijelnim naslonom, dok je testni primjerak ponudio i obaranje suvozačkog naslona za utovar ekstra dugih predmeta (do 235 cm). Tko voli VW zbog praktičnosti, u T-Crossu će pronaći idealnog partnera te po želji utovariti kutiju najviših dimenzija 1130x970x670 mm.
Testni primjerak T-Crossa stigao je s jednolitrenim turbobenzincem snage 115 KS koji je obavezan kada govorimo o najbogatijem paketu opreme Style, ali i sedmostupanjskom DSG-mjenjaču s dvostrukom spojkom.
Riječ je o poznatom trocilindrašu koji svoju primjenu pronalazi diljem koncerna pa ga i ovdje karakterizira predvidiv rad. Budući da je masa zadržana ispod 1,3 tone, ovaj motor pokazuje da može biti i živahan, pa je dojam u vožnji stepenicu iznad izmjerenog – 10,7 s do stotke te najviših 193 km/h.
Zvučna kulisa rijetko dolazi u prvi plan, osim u jako visokim okretajima, što i nije teško jer se TSI rado vrti. DSG-mjenjač u startu zahtijeva ne tako malu doplatu od 17 tisuća kuna, ali značajno podiže razinu komfora. Osim manjim dijelom kod kretanja, vozača puno može rješiti doziranjem gasa.
Ručne intervencije putem poluga iza upravljača tako preostaju samo kada se prebrzo približite zavoju ili si želite dati oduška na otvorenoj cesti. Atraktivni opcionalni dizajn R-Line podrazumijevao je i 18-colne gume kao jamstvo još bolje dinamike pa je T-Cross dvostruku izmjenu trake bez problema odrađivao iznad 133 km/h.
Uz nešto izraženije naginjanje karoserije nego kod Pola, sportskim ambicijama bi na put stao tek konzervativan rad ESP-a jer je i upravljač iznimno precizno vodio kroz zavoje. Jedina ‘žrtva’ dinamike koja donosi nešto tvrđi ovjes i niskoprofilne gume je djelomice narušena udobnost koja se ponajprije očitava na izbrazdanim gradskim prometnicama.
No stražnji ovjes junački lupi tek nailaskom na značajnije poprečne neravnine, pri čemu najviše odzvanja na račun velike rupe u prtljažniku, gdje umjesto rezervne gume stoji set za krpanje. Tako je na kraju dojam neudobniji za putnike negoli vozača.
Iznimno vižljasti T-Cross okrenut će se unutar samo 10,4 metra, što ga uz prostranost čini idealnim za grad. U njemu pak možete računati na potrošnju između 7 i 7,5 litara, što je u skladu s poznatim performansama motora, ali i činjenicom da se vozite na širokim gumama.
Krajnosti predstavljaju posve ekonomična vožnja, kada potrošnja pada ispod šest litara, gdje pomaže što se pri 130 km/h motor vrti tik ispod 3000 okretaja, odnosno sportska ‘šarf’ vožnja kada se prosjek lagano popne iznad devet litara.
Kako u ponudi nema početne opreme Base, tako T-Cross započinje od 128.868 kuna s opremom Life, ali i slabijim TSI-motorom snage 95 KS. Top-oprema Style donosi 115 KS, a u kombinaciji s DSG-mjenjačem cijena je 163.578 kuna.
Konačno, testni je primjerak koštao 224.962 kune, no treba znati da je riječ o pravom pokaznom automobilu u kojem je precrtano gotovo sve s popisa opcija, od sustava Blind Spot Plus, automatske klime, navigacijskog sustava s osmoinčnim zaslonom do sustava pokretanja bez ključa i Beats audija. Međutim, T-Cross nije jeftin i dobar dio konkurencije, pa čak i ona unutar koncerna, nudi se za manje novca.
No to ne mora biti i povoljnije jer su kupci VW-a oduvijek cijenili ono što donosi dobro zaokružen proizvod, kad god se pojavio na tržištu. A kada je o novom T-Crossu riječ, aduta svakako ne manjka, osobito onih koji se traže u segmentu gradskih SUV-a – prostranost, praktičnost, varijabilnost i, ništa manje važno – trendovski izgled.