Test – Renault Clio e-tech
Dolaskom hibridne tehnologije, Clio više neće pokretati popularni 1.5 dCi. Već u prvim kilometrima postaje jasno da oktansko-elektronski miks predstavlja više nego dostojnu zamjenu, kako po pitanju performansi, tako i potrošnje
Iako ga mnogi nikad neće prežaliti – nakon što osjetite sve čari novog hibrida s oznakom E-Tech – 1.5 dCi je lako zaboraviti. Pritom, mnogi će se ‘spotaknuti’ na cijenu koja kreće od 141.400 kn, ali pogledajmo najprije što se sve krije iza tog broja. Kao prvo, suradnja benzinca, dvaju elektromotora i baterije rezultira snagom sustava od 140 KS. Tu je i automatski mjenjač koji se uvelike oslanja na rješenja iz Formule 1, a tvornički podaci govore o mješovitoj potrošnji između 4,3 i 5,1 l/100 km. Dakle, kada bismo se vratili malo unazad te na konfiguratoru izabrali snažniji dizel od 115 KS te zatim doplatili automatski mjenjač EDC, cijena bi bila približno jednaka, a isto vrijedi i za potrošnju goriva prema tvorničkim specifikacijama. Stoga možemo reći da računica štima, tim više što je hibrid kudikamo darežljiviji sa 140 KS, koji osiguravaju dinamične performanse.
Još malo tehničkih detalja koji idu u prilog hibridu – za motor s unutarnjim izgaranjem odabran je klasičan benzinski 1,6-litreni atmosferac, koji još k tome ima razvodni mehanizam pokretan lancem. Dakle, ne mijenja se zupčasti remen, a nema ni čađavih EGR-ventila, zaštopanog DPF-a, osjetljivih visokotlačnih brizgaljki, turbopunjača i svih ostalih komponenti koje dizelski motor čine učinkovitim, ali istovremeno i ranjivim.
Kada mane postanu prednosti
Jednostavnim i poznatim receptom, snaga elektromotora nadomjestila je sve ‘slabosti’ benzinskog atmosferca koji u gradskim uvjetima vožnje može ‘spavati’ do 80 posto vremena (tvornički navod) jer tu je i baterija kapaciteta 1,2 kWh. Clio E-Tech ima zanimljivo izveden prijenos čija su rješenja inspirirana onima iz Formule 1, a sklop s kandžastom spojkom ima ukupno 15 kombinacija prijenosa, s time da su kretanja iz mjesta uvijek na električni pogon. Ne nužno bešumna, jer ako je baterija gotovo ispražnjena, benzinac će odmah početi ‘glumiti’ elektranu, ali će kotače okretati električna energija. Kasnije, s postizanjem brzine ili kod jačih pritiskanja pedale gasa, benzinac će svoju snagu usmjeriti izravno na kotače, a može istovremeno i puniti bateriju.
Koja je točno faza rada u tijeku, jednostavno se može pratiti putem male infografike u gornjem lijevom kutu digitalnih instrumenata – unutar trokutića u kojem su iscrtane ikone baterije, motora i kotača, kreće se strelica koja ukazuje na trenutačni izvor snage. Isključivo na struju može se prevaliti kilometar ili dva, ovisno o napunjenosti baterije, ali ovo je ipak klasičan hibrid koji sve karte polaže na sinergijski efekt oktana i elektrona. Za sve koji žele veći domet isključivo na struju, Renault je pripremio Captur i Megane u plug-in hibridnim varijantama čije baterije omogućuju bešumnu vožnju od 50-ak kilometara.
Vrlo dobro uglazbljeno
Toyota, kao specijalist za hibride, odlučila se za bezstupanjski (CVT) prijenos, Hyundai je hibridnu Konu opremio ‘pravim’ automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom, a Renault je izabrao svoj put ugradivši inovativni ‘dog-clutch’ mjenjač. U praksi, ovo je ponajbolje rješenje koje gotovo neprimjetno ‘preslaguje’ zupčanike s ciljem optimalnog i fluidnog nabiranja brzine, uz nenametljivu zvučnu kulisu. Dakle, nema karakterističnog zakucavanja okretaja u visoke sfere kao kod CVT-a, ali ni potrebe za stalnim izmjenama šeststupanjskog automatika. Linearno, fluidno te iznimno učinkovito. Ipak, režija pod kojom hibridni Clio ubrzava do 100 km/h lišena je svake dramatike. Rezultat od 9,9 s sasvim je solidan za automobil ekološkog predznaka, kao i najviša brzina od 180 km/h.
A koliko troši?
Dobro se sjećamo, ovakav atmosferski 1,6-litreni benzinac koji se posljednjih desetak godina ugrađivao u brojne modele subkompaktne i kompaktne klase, uredno je znao trošiti 10 l/100 km, osobito u gradskim gužvama. I nakon dobrih 1000 km provedenih za upravljačem hibridnog Clija, zaključujemo da se potrošnja – prepolovila! Kako bismo otišli u krajnost, mnogo smo vremena proveli na autocesti, u visokom ritmu neprimjerenom hibridnim vozilima.
Jurili smo gore-dolje po polupustoj Dalmatini s tempomatom postavljenim na 150 km/h. To je neekonomična brzina kretanja tijekom koje velik danak u gorivu uzima i otpor zraka, ali ostali smo ugodno iznenađeni prosjekom od 7,5 l/100 km. Pa to je neznatno više od neke dizelske putne limuzine! Kada smo tempo pak spustili na 130 km/h, potrošnja se spustila na 6 l/100 km, što je posve prihvatljiva vrijednost.
No otišli smo i u drugu krajnost, pa se slavonskom magistralom vozili prateći ritam prometa, za što nam je bilo potrebno 3,8 l/100 km – ponovno je riječ o dizelskim brojkama potrošnje. Elektropogon ipak najviše od sebe daje u gradskim sredinama, gdje benzinac može ‘spavati’ tijekom tri četvrtine vremena. Bez puno pažnje kroz Zagreb se može voziti s prosjekom od 4,5 l/100 km, a u nekom od manje napučenih gradova taj se prosjek može spustiti dodatne pola litre.
A mane?
Pa dobro, ima li hibridni Clio i neku manu? Ima, ali lako ju je ‘pregrmjeti’. Naime, baterija smještena u stražnjem dijelu vozila smanjila je obujam prtljažnika na 254 litre (benzinac 340 l), a već smo ranije kritizirali prostranost stražnje klupe. Sprijeda je izvrsno, ali četvero odraslih neće uživati na duljim putovanjima jer je prostor za koljena putnika straga vrlo ograničen. S druge strane, atmosfera u kabini je izuzetno ugodna, ponajprije zbog kvalitetnih materijala, uredne završne obrade, dobre zvučne izolacije, ali i vrhunskog Boseovog audiosustava kojim je opremljen testni primjerak. Ma, pjesma!
TEHNIČKI PODACI
Renault Clio E-Tech 140
Karoserija
DxŠxV 4050 x 1798 x 1440 mm, međuosovinski razmak 2583 mm, prtljažnik 254-979 litara, masa 1238 kg, nosivost 450 kg
Motor
Benzinski atmosferski 1598 ccm, dva elektromotora, baterija 1,2 kWh, snaga sustava 140 KS
Prijenos
Automatski mjenjač Multi-Mode, pogon na prednje kotače
Vozne osobine
0-100 km/h…… 9,9 s
Najviša brzina…..180 km/h
Potrošnja (WLTP)….4,3 l/100 km
Potrošnja na testu ….5,4 l/100 km
Emisija CO2 (WLTP)…….98 g/km
Konkurenti
Toyota Yaris 1.5 Hybrid od 137.500 kn, Honda Jazz Hybrid od 179.990 kn, Hyundai Kona 1.6 GDI Hybrid od 189.990 kn
Cijena
Osnovni model………………………….141.400 kn
Testirani model (bez doplata)……163.616 kn
Testirani model (s doplatama)…….180.716 kn