Test Peugeot e-208: Zima prepolovila deklarirani doseg

Električna verzija Peugeota 208 raspolaže sa 136 KS, dok baterija kapaciteta 50 kWh osigurava doseg od 340 km prema WLTP-ciklusu koji je vrlo blizak stvarnim uvjetima vožnje. No temperature oko nule priredile su nam neugodna iznenađenja

Na papiru, sve zvuči sjajno. Zahvaljujući korištenju modularne platforme e-CMP, koju Peugeot dijeli s bratskom Opel Corsom, omogućena je ugradnja motora s unutarnjim izgaranjem ili elektromotora, bez oskvrnjivanja obujma prtljažnika, odnosno putničke kabine. Elektromotor snage 100 kW, naime, smješten je na istom mjestu gdje nalazimo benzinski, odnosno dizelski, dok su baterije kapaciteta više nego pristojnih 50 kWh smještene u podnici vozila. Budući da električna verzija nema ni ispušni sustav ni spremnik goriva, prostor je mudro iskorišten i pronađen je dobar kompromis koji će ovu platformu učiniti uporabljivom u srednjoročnom razdoblju, dok se stvari po pitanju elektromobilnosti sasvim ne iskristaliziraju. Istovremeno, modularna platforma donijela je znatne financijske uštede kompaniji.

Razlike ipak postoje

Zaista, obujam prtljažnika električne verzije identičan je onome u benzinskom 208. Na raspolaganju je 311 litara što nije rekord u klasi, ali pitanje prostranosti putničke kabine nije istovjetna onoj u konvencionalne 208-ice. Naime, to smo shvatili kada su u testni automobil ušle tri osobe. Kolega koji je sjedio iza vozača imao je velikih problema sa smještajem stopala, pa zaključujemo da su baterije u podnici ipak oduzele nekoliko dragocjenih centimetara. Uzeli smo metar u ruke pa provjerili udaljenost između najnižeg dijela vozačkog sjedala i same podnice. Ni deset cm! To znači da će svaka osoba s malo izraženijim ristom morati zamoliti vozača, odnosno suvozača da svoje sjedalo postavi u povišen položaj. Prostranost za koljena također nije bajna, toga se sjećamo još s lanjskog usporednog testa Corsa-208-Clio, ali sve je to ‘tu negdje’ i u okviru gradskog automobila – podnošljivo.

Jutro donosi razočaranje

Razumljivo je i prihvatljivo da baterije na nižim temperaturama gube dio kapaciteta. Uostalom, tako je i s mobitelima. Međutim, u tjednu kada smo Peugeot e-208 imali na testu, nisu vladale polarne temperature s debelim minusima. Pitanje je što bi se u takvim uvjetima dogodilo s dosegom, jer ono što smo doživjeli na temperaturama oko nule izazvalo je frustracije u kombinaciji s kiselim podsmijehom. Budući da smo za sljedeće jutro planirali putovanje na relaciji Zagreb-Slavonski Brod, uvečer smo e-208 spojili na brzi punjač i baterija je na 98 posto napunjenosti ispisala doseg od 320 km u eko-modu. Super, znači da put od 200 km, kombinacijom autoceste i magistrale možemo odraditi bez zaustavljanja. Kako da ne! Noć na parkiralištu ispred zgrade učinila je svoje i ujutro prilikom pokretanja doseg je pao na 290 km. Hladna, ali nipošto prehladna noć ‘odnijela’ je dobrih 30 km ispisanog dosega, ali opet se tješimo, put od 200 km svladat ćemo bez većih poteškoća.

Autocestom lagano

Svjesni eksponencijalnog rasta potrošnje e-automobila na autocesti, tempomat postavljamo na racionalnih 115 km/h i plan je nakon 100 km u Novskoj napustiti autocestu A3 te dalje nastaviti u laganom ritmu magistrale do Slavonskog Broda. Uz uključen eko-mod trebali bismo stići na krajnje odredište, ali još jednom kreću zavrzlame. Iz ventilacijskih otvora neprestano dopire ledeni zrak, bez obzira je li klima-uređaj (A/C) uključen ili isključen, je li temperatura postavljena na 27 stupnjeva, je li podešavanje temperature ručno ili automatsko. Putnicima je najhladnije u predjelu potkoljenica, a vozač je dodatno opterećen ‘topljenjem’ dosega koji putno računalo ispisuje po nekom svom algoritmu.

Logika nalaže da isključimo štedljivi eko-mod koji maksimalno reducira isporuku energije trošilima u vozilu, što se odnosi i na rad ventilacijskog sustava. Prebacujemo u mod ‘normal’ te konačno iz ventilacijskih otvora počinje pristizati topli zrak. Ali i to ima svoju cijenu, jer ispisani doseg se topi poput sladoleda na kolovoškim temperaturama. Smanjujemo brzinu kretanja na tempo 90-100 km/h i do brzog punjača na odmorištu Novska-jug stižemo uz preostali doseg od 70 km! A jutros je pisalo 290 km, što znači da su brojke o dosegu posve nepouzdane. Pa prevalili smo svega polovicu puta, točno 100 km. I veliko je pitanje može li se na osnovi ispisanog preostalog dosega od 70 km prevaliti tih 70.000 metara. S putnim računalom koje skriva istinu, odlučili smo ne upuštati se u takvu avanturu, već dopuniti bateriju na brzom punjaču do 80 posto te nastaviti putovanje do cilja, ali magistralom u tempu između 60 i 80 km/h.

Jutro je realnije od večeri

Nakon što smo stigli na cilj, u večernjim satima potražili smo brzi punjač i napunili bateriju do 92 posto kako bismo sljedeće jutro odmah bili spremni za pokret. Istovremeno smo svjesni da udaljenost od Slavonskog Broda do Zagreba (pola autocestom, pola magistralom) nećemo prevaliti bez dopunjavanja, iako je putno računalo ispisalo doseg od 290 km. Poučeni iskustvom od dana ranije, ujutro ponovno očekujemo neugodno iznenađenje. Temperature oko nule ‘pojele’ su dobrih 40 km dosega, odnosno Peugeot e-208 ispisuje doseg od 248 km. S infrastrukturom (brzih) punjača raspoređenih na svakih 50-ak kilometara, odlučili smo bateriju ‘osvježiti’ već u Novoj Gradiški, jer je doseg tijekom vožnje po magistrali počeo rapidno padati po ubrzanoj stopi. Dakle, za jedan prevaljeni kilometar puta računalo je umanjivalo doseg za dva! Tako nešto nije nam se događalo s električnim vozilima na testovima, a bilo ih je u posljednje vrijeme podosta. Najprecizniji i najdosljedniji u ispisivanju dosega bio je VW ID.3, a Renault Zoe i Nissan Leaf također bismo svrstali u skupinu iskrenih.

Tri i pol sata za 200 km

Da skratimo priču, do Zagreba smo bili primorani još jednom dopuniti bateriju na brzom punjaču, jer smo se u Kutini uključili na autocestu i tempomat postavili na 110 km/h. Glavobolju i zabrinutost o dosegu (range anxiety) potiče svaki pogled na instrumente, a posebice podatak da baterija pri 50 posto napunjenosti nudi doseg od svega 80 km!? Za svaki slučaj spuštamo brzinu na ‘šleperski’ ritam i ubrzo se, kao naručen, ukazao brzi punjač ELEN na BP Križ, gdje provodimo sljedećih pola sata. I tako se naše putovanje ‘od vrata do vrata’ rastegnulo na nepuna četiri sata. Po svemu sudeći, temperature oko nule uzele su ‘danak u dosegu’, no prema našem sudu – kudikamo previše. Stoga smo domaćem zastupniku sugerirali da se napravi kontrolni pregled stanja baterije (health check), nakon čega možemo ponoviti testiranje.

Ima e-208 i vrlina

Kako cijeli te(k)st ne bi poprimio naglašeno negativne konotacije, valja istaknuti da su vozne osobine uzorite i sasvim na tragu konvencionalnog modela 208 koji je i pobijedio na našem lanjskom usporednom testu u kojem su sudjelovali Renault Clio i Opel Corsa. Iako e-208 nosi dodatni balast od 400 kg u odnosu na benzinsku inačicu, osjećaj u zavojima je dobar zbog niske točke težišta, a subjektivan dojam za upravljačem je kao da u automobilu sjede ukupno tri osobe. Zanimljivo, električni 208 je i najsnažniji 208 koji možete kupiti, a snaga od 136 KS isporučuje se u manirama najbolje ‘francuske škole’. Ugodno, fluidno i zapravo posve bešumno, bez neželjenih i čudnih zvukova. Ipak, poželjeli bismo istančaniji osjećaj i progresivniji učinak kočnica, koje djeluju vrlo spužvasto i nemaju harmoničan prijelaz između regenerativne funkcije elektromotora i trenutka kada kočne pločice uslijed hidrauličke sile pritisnu diskove. Stoga se iza cijene testnog primjerka od 272.000 kn, pa čak i ako se dočepate državne subvencije od 70.000 kn, kriju kompromisi na koje nije lako pristati.

TEHNIČKI PODACI

Peugeot e-208

Karoserija
DxŠxV 4055 x 1745 x 1430 mm, međuosovinski razmak 2540 mm, prtljažnik 265-960 l, masa 1501 kg, nosivost 409 kg

Motor
Sinkroni elektromotor, snaga 100 kW (136 KS), okretni moment 260 Nm, litij-ionska baterija kapaciteta 50 kWh

Prijenos
Fiksni prijenos, pogon na prednje kotače

Performanse
Ubrzanje 0-100 km/h……………8,6 s
Najviša brzina……………………..150 km/h
Kočenje sa 100 km/h…………….35 m

Potrošnja
WLTP……………….16,9 kWh
WLTP doseg………340 km
Na testu…………….23,5 kWh
Doseg na testu…….170 km

Konkurenti
Renault ZOE od 248.900 kn, Opel Corsa-e od 256.000 kn

Cijena
Početni model……………….247.900 kn
Testni model…………………257.000 kn
Testni s doplatama…………272.000 kn

Ocjena
PLUS: prijenos snage, uglađenost pogona, vozne osobine, digitalni instrumenti
MINUS: gubitak kapaciteta baterije u zimskim uvjetima, nerealan prikaz dosega na putnom računalu