

Moramo priznati da se proljepšao. Dizajn je uvijek nezahvalno komentirati, ali treća generacija Outlandera, ona iz 2013. dakle prije redizajna, nije baš bila po ukusu europskih kupaca. No redizajn iz 2016. značajno je popravio vizualni dojam, dok je tehnika ostala gotovo ista.
A potom je krajem 2018. obavljen još jedan blaži ‘facelift’ kojim su izmijenjeni pojedini detalji na branicima i prednjoj maski, ali važnije – optimiziran je hibridni pogonski sklop. Umjesto dvolitrena benzinca, odsad središnju ulogu ima 2,4-litreni benzinac, također poseban po tome jer može raditi i u Atkinsonovu ciklusu (u nižim okretajima, za bolju učinkovitost) i u otto-ciklusu (u visokim okretajima, za bolje performanse).
Reprogramirana je i upravljačka jedinica, koja još bolje postiže sinergijski efekt benzinca, dva elektromotora i baterije kapaciteta 13,8 kWh. I upravo ta litij-ionska baterija donosi niz prednosti.
Osnovna zamisao svakog plug-in hibridnog vozila (PHEV) je da se krene na vožnju s (donekle) punom baterijom te maksimalno iskoristi mogućnost vožnje na struju, jer je to i najjeftinija vožnja po kilometru. Ako je napunite iz kućne mreže u noćnoj tarifi i maksimalno pojednostavimo računicu te zaokružimo cijenu za 1 kWh od pola kune, onda ispada da smo bateriju od 13,8 kWH napunili za, recimo, jedan euro, što je uistinu simbolično. Ili čak besplatno, koristite li javne punionice koje još uvijek nisu započele sa sustavom naplate.
No mi smo otišli u sasvim drugu krajnost. Baterija je bila gotovo potpuno ispražnjena, a mi smo se uputili na ravničarsku dionicu autoceste A3 od Zagreba prema Slavonskom Brodu i tempomat postavili na 140 km/h, što je za hibridni SUV poprilično izazovno.
Drugim riječima, Outlander PHEV izvukli smo iz ‘komforne zone’. Mala digresija – upravljačka jedinica ne dopušta da se baterija isprazni potpuno, jer benzinac razvija (samo) 135 KS, tek u sinergiji s elektromotorima koji se ‘hrane’ iz baterije razvija deklariranih 225 KS.
Nakon izvjesna vremena provedena u tempu 140 km/h, pri čemu je buka u kabini i dalje relativno niska, putno računalo ispisalo je prosječnu potrošnju od 11 l/100 km. E sad, je li to previše? Zapravo i nije, jer cijeli posao odrađuje atmosferski benzinac raskošna obujma, a ne treba zaboraviti na lošiju aerodinamiku tipičnu za korpulentne, povišene karoserije, veliku masu vozila kao i široke gume.
Budući da Outlander može puniti bateriju tijekom vožnje, pritisnuli smo tipku ‘Charge’ te pratili razvoj situacije. Potrošnja se vrlo brzo približila prosjeku od 13 l/100 km, pa odmah zaključujemo da punjenje ‘u hodu’ nema previše smisla, iako smo za otprilike svaka dva prevaljena kilometra dobili jedan ‘gratis’ u bateriji.
Ubrzo se isključujemo s autoceste i nastavljamo magistralom, također s praznom baterijom, da vidimo i tu krajnost. I zapravo ne ostajemo razočaranima, jer hibridni sklop uspijeva utažiti žeđ s prosječnih 5,5 l/100 km.
Nakon prospavane noći tijekom koje se baterija napunila iz kućne mreže za simboličan iznos, situacija s potrošnjom uvelike se poboljšala. Ponovno izlazimo na autocestu, ali ovog puta tempomat je postavljen na 130 km/h. Zahvaljujući ‘mekanom’ ubrzanju, benzinac je ostao uspavan i odmah stiže potvrda iz prakse – da, Outlander PHEV zaista može voziti do 130 km/h isključivo na električni pogon!
I u tom režimu baterija će ‘izdržati’ do 50 km vožnje, a kada je ‘iscijedite’, upravljačka elektronika počinje koristiti snagu benzinca s otprilike 50 kW. Zanimljivo, instrumenti nemaju klasičan okretomjer, već kazaljka ‘šeće’ između 0 i 99 kW, a na razini do 50 kW benzinski motor još uvijek radi prema Atkinsonovu ciklusu, za bolju učinkovitost.
Uglavnom, upravljačka jedinica kombinira najbolje iz obaju svjetova – vozi snagom benzinca kilometar-dva, povremeno dopunjava bateriju, a zatim ‘jedri’ samo na elektropogon neko kraće vrijeme.
U konačnici, kada se vozi autocestom s praznom baterijom, a održava ekonomičan tempo od 130 km/h, treba računati s prosjekom oko 9 l/100 km. Zaključak? Krenite s punom baterijom jer prvih 50 km prevalit ćete ‘za kikiriki’, a ostalih 50 po cijeni od oko 50 kuna. Ne zvuči loše!
Glavna poanta Outlandera PHEV je krenuti na svaku vožnju s donekle punom baterijom. Najbolje s punom ‘do vrha’, jer tada i gradski prosjek može biti rekordno nizak. Ako radite manje od 50 km dnevno, a bateriju punite svake noći, može se dogoditi da se benzinac neće uključivati tjednima!
S druge strane, ako sagledamo gradsku dionicu od 100 km, prosječna se potrošnja zaista može kretati oko 3 l/100 km – jasno, pod uvjetom da ste prvih 50 km prevalili na struju, a preostalih 50 uz prosjek od 6 l/100 km. U toj konstelaciji, ni cijena ne djeluje previsokom, a ne treba ni zaboraviti na učinkovit pogon na sve kotače, tako da su izleti izvan asfalta – dobrodošli.
Karoserija
D x Š x V 4700 x 1810 x 1710 mm, međuosovinski razmak 2670 mm, prtljažnik 550 l, masa 2015 kg, nosivost 375 kg
Motor / e-pogon
Atmosferski benzinac, četverocilindarski redni, obujam 2360 ccm, snaga 99 kW / 135 KS pri 4500 o/min, 211 Nm pri 4500 o/min, prednji elektromotor 60 kW/82 KS i 137 Nm, stražnji elektromotor 70 kW/95 KS i 195 Nm, litij-ionska baterija kapaciteta 13,8 kW/h, vrijeme punjenja 5,5 sati putem kućne mreže, 25 minuta putem brzog punjača (do 80 posto), snaga sustava 165 kW/225 KS
Prijenos
Automatski mjenjač, pogon na sve kotače
Vozne osobine
0-100 km/h……10,5 s
Najviša brzina…..170 km/h
Potrošnja NEDC…..1,8 l/100 km
Emisija CO2…..43 g/km
Potrošnja na testu…..6,5 l/100 km
Konkurenti
Toyota RAV4 Hybrid AWD-i Comfort od 296.900 kn, Honda CR-V Hybrid AWD Elegance Navi od 304.990 kn
Cijena
Mitsubishi Outlander PHEV Intense ………312.900 kn
Mitsubishi Outlander PHEV Premium……..362.900 kn
Ocjena
+ ponuda prostora, tih i uglađen rad, ugodni materijali, doseg na struju, kombinirana potrošnja, bogata oprema
– velika masa, monoton zvuk pri ubrzanjima, potrošnja isključivo na benzinski pogon