Test Jaguar E-Pace D180 AWD First Edition
Drugi Jaguarov SUV ima sve predispozicije da se u premium kompaktnom segmentu nametne kao primamljiva alternativa njemačkim i jednom novom švedskom suparniku. No može li Jaguar E-Pace D180 AWD u tome uspjeti?
Nije teško zamisliti da su Jaguarovi čelnici u nevjerici promatrali prodajne rezultate, misleći da je riječ o pogrešci – neočekivano dobre brojke i grafovi strelovito uzlaznih putanja ukazivali su da je početkom 2016. lansirani F-Pace postao najbrže prodavani Jaguar u gotovo 100-godišnjoj povijesti britanske marke. Samo tijekom prvih 12 mjeseci prodaje diljem svijeta više je primjeraka njihova prvog SUV-a pronašlo kupce nego svi modeli zajedno samo nekoliko godina ranije.
Lako je zamisliti i da su, inspirirani tim uspjehom, održali hitan sastanak s razvojnim odjelom te im odmah naložili da osmisle još jedan, manji model koji bi se, prema svakoj logici, trebao još bolje prodavati. Tako je otprilike, barem prema našem imaginarnom scenariju, nastao E-Pace, Jaguarov novi predstavnik klase kojoj pripadaju i konkurenti poput Audija Q3, BMW-a X1, Mercedesa GLA i netom pristigao Volvo XC40. Pritom nije trebalo izmišljati ‘toplu vodu’, već su iskoristili postojeću JLR-ovu platformu na kojoj su nastali Range Rover Evoque i Land Rover Discovery Sport, a karakteriziraju je poprečna ugradnja motora i prednji, odnosno pogon na sve kotače (E-Pace je prvi Jaguar s opcijom prednjeg pogona od odavno zaboravljena X-Typea).
I zaista, E-Pace ima sve predispozicije da postane još prodavaniji od većeg brata, Jaguarova aktualna bestselera – osim što je cjenovno pristupačniji (premda ni u kojem slučaju povoljan), izgleda jednako prepoznatljivo i poželjno (možda i još poželjnije) te ima neodoljivu auru (rekli bismo i posebnost) koja serijski dolazi uz prestižan brend identificiran s tajnovitom južnoameričkom divljom mačkom.
Oprema na razini premium očekivanja
Iako iz nekih kuteva može djelovati zdepasto, smatramo da novi SUV sprijeda i straga izgleda bolje od 336 mm većeg F-Pacea te da je od njega uspješno diferenciran, pa ćete ih teško zamijeniti. Jaguarovi dizajneri uglavnom su uspjeli E-Pace učiniti vizualno većim nego što jest, premda dužinom od 4395 mm zapravo nije znatno duži od kompaktnih hatchbacka (čak je 65 mm kraći od Mazde 3). Dojmljivo i dinamično izgleda u svakom od izdanja (nude se dva modela, standardni i R-Dynamic te četiri razine opreme – Base, S, SE i HSE), a posebice u testiranoj verziji First Edition koja se nudi samo tijekom prve modelske godine.
Temeljena na inačici R-Dynamic SE, ova limitirana serija ima vrlo dug popis serijske opreme koji, među ostalim, uključuje fiksni panoramski krov, posebne 20-inčne Style 6014 aluminijske naplatke te jednu od triju specifičnih boja karoserije (u našem slučaju, Caldera crvenu).
Unutrašnjost se, recimo, ističe i raskošno mekom Windsor kožom presvučenim i udobnim sjedalima (sprijeda električno podesiva, grijana i s memorijom…), antilopom Ebony presvučenim stropom, vrhunskim audiosustavom Meridian te head-up zaslonom, a tu je i pregršt moderne tehnologije kakva se i očekuje od automobila ovog cjenovnog ranga. Osim adaptivna tempomata, sustavi asistencije, primjerice, kod testiranog primjerka uključuju i nadzor ‘mrtvog kuta’, automatski sustav parkiranja, 360-stupanjsku pomoć pri parkiranju te nadzor nadolazećeg prometa.
Luksuzan i primjereno prostran interijer
Čim se smjestite u prostrano vozačko sjedalo i zatvorite debela vrata, drugim riječima, nema dvojbe da se nalazite u otmjenom i raskošno opremljenom SUV-u premium segmenta. Kokpit je odvojen linijom koja obuhvaća jednostavnu i 10-inčnim dodirnim zaslonom dominiranu središnju konzolu te služi i kao rukohvat za suvozača. Pažnja prema detaljima možda nije kao u nekim još luksuznijim modelima marke, ali E-Paceov interijer svejedno djeluje luksuzno i vrlo premium. Iz drugih JLR modela poznat multimedijski sustav Touch Pro vrlo je intuitivan i jednostavan za korištenje, s jasno raspoređenim izbornicima za najvažnije funkcije, a spomenuti dodirni zaslon funkcionira i reagira jednako dobro kao na najboljim tabletima. Nadalje, umjesto klasičnih analognih, tehnofilima se nude i opcijski 12,3-inčni visokorezolucijski digitalni instrumenti.
Kao i u svakom Jaguaru, vozački položaj je optimalan – velik raspon podešavanja upravljača omogućuje njegovo povlačenje što bliže tijelu, a sjedi se i ugodno nisko, gotovo kao u uobičajenom automobilu.
Čak i uz panoramski stakleni krov, kakvi su u brojnim automobilima poznati po oduzimanju dragocjenih centimetara prostora za glave, sprijeda ima mnogo mjesta, a straga će se, unatoč nešto uspravnijem naslonu sjedala, dovoljno udobno smjestiti dvoje putnika visokih do 185 cm. Električno pokretana vrata prtljažnika otkrivaju prostor u koji stane 577 litara.
Poželjan spoj motora i mjenjača
E-Pace se nudi s izborom dva moderna dvolitrena turbomotora Ingenium u pet razina snage, a testirani je pokretan srednjim dizelašem oznake D180 (jedna od dviju opcija za verziju First Edition) – serijski se isporučuje sa šestbrzinskim ručnim, ali u ovoj je izvedbi opremljen poželjnijom opcijom, ZF-ovim automatskim mjenjačem s devet stupnjeva prijenosa te Haldex pogonom na sve kotače.
Potpuno aluminijski te 180 KS snažan četverocilindraš vrlo je uglađen i do iznad 3200 o/min ugodno tih, a uz impresivnih 430 Nm okretnog momenta od samo 1750 o/min, očekivano je elastičan, pružajući uvjerljiva međuubrzanja u širokom rasponu okretaja. Da, jasno je da se ubrzanje s mjesta do 100 km/h od 9,3 sekunde na papiru ne doima nimalo impresivnim, no kao što je čest slučaj, brojke ne govore cijelu priču – ovaj dizelski E-Pace više je no dovoljno brz, kako u svakodnevnoj vožnji gradom, tako i na otvorenoj ili autocesti (postoji i 240 KS snažna verzija ovog dizelaša, ali za sve osim najzahtjevnijih vozača, zaista nije potrebna).
Po pitanju brzine, a katkad i uglađenosti, ZF-ov automatik nije ni blizu mjenjačima s dvostrukom spojkom, no izmjene svejedno uglavnom vrši neosjetno meko, odgovarajuće brzo i pravodobno, samo u nekim situacijama za tren predugo zadržavajući određene stupnjeve prijenosa. Osim toga, ulijeva povjerenje ‘slušanjem’ vozačevih naredbi pri poluautomatskim izmjenama ručicom mjenjača ili polugicama iza upravljača. Jedna od prednosti velikog broja brzina jest i veća uglađenost na autocesti – D180 pri 150 km/h, recimo, vrti samo 2000 o/min u devetom stupnju prijenosa, odnosno 1300 o/min pri 100 km/h.
Dinamičan, unatoč velikoj masi
Udobnosti pridonosi i E-Paceov standardni ovjes koji je, unatoč golemim 20-inčnim kotačima i ‘kompaktnom’ međuosovinskom razmaku (2681 mm), pohvalno podatan na dobro održavanim cestama. Takvih, međutim, u većini gradova nema mnogo, pa ste na onima s izraženijim poprečnim neravninama, izbočinama i rupama uvijek svjesni veličine naplataka putem osjetnih, ali ne pretjerano grubih te naposljetku dobro upijanih udaraca. Za još veću udobnost vožnje preporučujemo manje kotače i/ili od travnja 2018. i za 9025 kuna dostupan opcijski adaptivan ovjes (Adaptive Dynamics).
E-Pace je na otvorenoj cesti vrlo uvjerljiv, no poput svakog SUV-a, ne može pobjeći od povišena težišta i, u ovom slučaju, velike mase. Naime, za razliku od svih ostalih modela u ponudi britanskog proizvođača, koji su poznati po i dinamični zbog većinom aluminijske konstrukcije, Jaguarov mali SUV izrađen je od čelika (krivac je ‘stara’ platforma spomenute koncernske braće). Drugim riječima, testirani E-Pace je (1843 kg) 68 kg teži od za klasu većeg, ekvivalentno motoriziranog i većinom aluminijskog F-Pacea (1775 kg). Koliko je mali Jaguar zapravo težak, najbolje otkrivaju podaci o tome koliko je usporediva konkurencija lakša – XC40 (-210 kg), Q3 (-243 kg), X1 (-318 kg) i GLA (-348 kg).
Unatoč velikoj masi E-Pace ostaje uvjerljivo dinamičan, agilan i lakonog u brzim, dugim zavojima otvorene ceste. S druge strane, kile ne može sakriti na sporijim, planinskim cestama, gdje se na ulascima u zavoje i kod promjene smjera taj višak itekako osjeti te naposljetku vozača lišava želje za brzom vožnjom, čak i u modu Dynamic (postoje i Comfort, Eco i Rain/Ice/Snow, a svaki ima zasebno namješten odziv gasa i upravljača te rad mjenjača).
Prvoklasno upravljanje
E-Pace, dakle, u vozačkom smislu u ovoj izvedbi nije punokrvni Jaguar, barem ne na svim cestama na koje možete naići, no smatramo da će većini vozača uglavnom biti zabavan. Markin prepoznatljiv sportski DNK, doduše, ipak se nazire kroz prvoklasno podešen servoupravljač – izrazito precizan, linearan i jasan, vozaču ulijeva veliko samopouzdanje te omogućuje milimetarski točno namještanje nosa u zavoje.
Tijekom sedmodnevna testiranja E-Pace smo isprobali gotovo u svim uvjetima – snijeg, mokro, suho – te se uvjerili i u učinkovitost serijskog pogona na sve kotače. Iako u normalnim uvjetima svu snagu šalje prednjim kotačima, a Haldex spojka samo po potrebi do 100 posto prebacuje na stražnju osovinu, AWD uvijek jamči iznimnu trakciju te dojmljivo prianjanje. Pomalo je neobično da Jaguar na samom limitu, a tik prije vrlo brze reakcije Haldex spojke počne podupravljati, ali s obzirom na vrstu pogona i onoliku masu, to je i očekivano – izvrsna elektronika ionako se brine za minimalna odstupanja od željene putanje.
Dizajn, prestiž, luksuz, udobnost, uglađenost… E-Pace ima sve. Jedini značajan nedostatak je velika masa zbog koje vozački nije na razini koja se očekuje od jednog Jaguara. Ipak, većini vozača to neće biti nepremostiv problem, jer ima uvelike više prednosti kojima će ih privući te je itekako sposoban za nadmetanje s konkurencijom. No poželite li dizelsku verziju First Edition, budite spremni izdvojiti čak 543.115 kuna – cijena jednako motoriziranog modela s početnom opremom iznosi osjetno razumnijih 356.935 kuna.
Tehnički podaci |
Jaguar E-Pace D180 AWD First Edition |
Cijena | osnovni model 356.935 kuna, testni model 543.115 kuna |
Dimenzije | d/š/v 4395/1984/1649 mm, međuosovinski razmak 2681 mm, prtljažnik 577/1234 l, masa 1843 kg, nosivost 557 kg |
Motor | turbodizelski, 1999 ccm, 4 cilindra, 16 ventila, 132 kW/180 KS pri 4000 o/min, 430 Nm od 1750 o/min |
Prijenos | automatski mjenjač, devet stupnjeva prijenosa, pogon na sve kotače |
Performanse | najviša brzina 205 km/h, 9,3 s do 100 km/h |
Potrošnja | Test 8,6 l/100 km, NEDC 6,5/5,1/5,6 l/100 km |
Emisija CO2 | 147 g/km |
Konkurenti | Audi Q3 2.0 TDI quattro S-Tronic, od 357.814 kuna; BMW X1 xDrive20d, od 340.093 kune; Mercedes GLA 220 d 4Matic, od 325.069 kuna; Volvo XC40 D4 A AWD, od 353.384 kune |
AMS kaže | “E-Pace je pravi moderan Jaguar u svakom smislu, a određene vozačke nedostatke mu opraštamo jer se, naposljetku, od nijednog SUV-a ne može očekivati da pruža vozačko iskustvo sportskog automobila. Kupce će ponajprije privući upadljivim dizajnom, raskošnim interijerom i bogatom opremom, uvjerljivom udobnošću i umirujućom uglađenošću te značkom na nosu.” |