Usporedni test Audi A3 Sportback 35 TDI, BMW 118 d, Mercedes A 200 d

Sredinom 90-ih Audi je s modelom A3 otkrio klasu premium kompakata, no već dugo u tom segmentu vlada gužva. Može li u svojoj četvrtoj generaciji novi A3 ostvariti prednost nad plemenitom konkurencijom, primjerice BMW-om 1 i Mercedesom A-klase?

Ljetni dan ne jamči lijepo vrijeme, baš kao što ni uspješnu sezonu. To znamo pogotovo ove godine, a to znaju i rivali ove usporedbe. Jučer toplo i blještavo sunce, a danas kiša, magla i opće sivilo.

Naravno da smo jučer imali grandiozne planove kamo ćemo odvesti ovu prestižnu trojku iz kompaktne klase, ali danas samo gledamo kako da izbjegnemo monsun koji nas uporno prati.

Vani lijeva k’o iz kabla pa dok se s najviših 80 km/h udaljavamo od redakcije, brisači u punom zamahu jedva da održavaju vjetrobran koliko-toliko čistim. Odjednom na zaslonu Audija iskače debelo upozorenje – ograničena vidljivost. Ma, tko bi rekao…

O tome, dakle općenito o sustavima pomoći još ćemo govoriti, baš kao i novcu, jer s audiouređaja dopiru zvuci istoimene pjesme Pink Floyda. Da, novac nije sporedna stvar kada kupujete svaki od spomenutih kompakata. No dosta s porukama, kišom ili novcem. Vrijeme je da krenemo.

BMW: Na neki način sportski

Promjena, uskačemo u BMW. I odmah primjećujemo kako je ovdje vozač znatno integriraniji u automobil nego u A3. Dobro, to možda ima veze i sa sportskim sjedalima koje nudi 118d Sport Line, uz podešavanje naslona sa savršenim bočnim držanjem tijela. Jedino je sjedeća površina izuzetno tvrdo podložena pa dio vozača time i neće biti pretjerano oduševljen. Srećom, tome vrlo uspješno kontrira ovjes s adaptivnim amortizerima koji dolazi kao opcija. U modu Comfort ‘Jedinica’ s mnogo manira apsolvira neravnine i valovite izbočine, dok u Sportu – na opću radost svih ljubitelja bavarske marke – zateže uzde lake noge na papučici gasa.

Samo što to pritiskanje gase više ne djeluje kao nekad. Sada je, naime, u igri prednji, a ne više stražnji pogon. Upravljač se primjetno bori s visokim pogonskim silama i posljedičnim sportskim folklorom pa je zapravo više nervozan nego izravan.

Na mokroj magistrali stoga će BMW prvi krenuti u podupravljanje. Čini se da je BMW vrlo konzistentan u svojim promjenama, pa se usporedo s odabirom prednjepogonske platforme, odlučio za sasvim novi start te usporedo umirovio i prekrasne stare instrumente sa stražnjim pogonom.

Vozač pred sobom odsad ima digitalni kokpit, sa suprotno rotirajućim kazaljkama brzinomjera i okretomjera, s malim i zbunjujućim informacijama smještenima između njih. Loš izbor je karta između instrumenata koja ponekad djeluje kao da ste bijelom kredom crtali po crnoj ploči.

Što se opsluživanja tiče, tu je poznati iDrive čiju cjelokupnu preglednost ne želimo propustiti još jednom pohvaliti. Straga se doista udobno sjedi, ima više mjesta no prije, ali je ulazak do klupe donekle ograničen usko krojenim vratima.

Što se sigurnosnih sustava tiče, BMW je najskromnije opremljen, no zato to nadoknađuje najboljom multimedijom. Potonje će, naravno, najviše cijeniti mlađa klijentela. Znamo da će zaljubljenici u tehniku izrazito cijeniti kako savršeno mirno i s punim zvukom dvolitreni dizel radi harmonično u kombinaciji s osmostupanjskim automatikom (nadoplata, konkurencija nema u ponudi ručne mjenjače).

Lagani pritisak desne noge rezultira i odgovarajućom promjenom stupnja, dok pred oštrim zavojima elektronika brzinom munje uključuje potrebne zupčanike. Stoga 118d ne manjka temperamenta, no to s testnom potrošnjom od 6,1 l/100 km u konačnici mora i platiti.

Mercedes: Ništa mu ne smeta

Sa šest litara Mercedes je još mrvicu štedljiviji, ali usprkos tome eklatantno okretniji. Do 100 km/h uzima ‘Jedinici’, ali i A3, gotovo sekundu vremena, a i iznad toga nastavlja graditi prednost. Kod punog opterećenja osmostupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom radi uistinu dobar posao, no što se uljuđenosti u vožnji tiče, nije posve na razini BMW-ove mjenjačke kutije.

Na samom vrhu A-klasa nije ni po pitanju ovjesa, iako je opremljena adaptivnim podvozjem. Prilikom opterećenja s više osoba stražnja osovina nervozno poskakuje, a i kod solo korištenja nedostaje mrvicu više uglađenosti i suvereniteta.

Uglađenost nije na odmet ni kod sustava održavanja vozila unutar trake koji jednostavno djeluje prerevno s grubim reakcijama na upravljaču i kočenjem, iako su markacije na cesti dovoljno daleko za takvu akciju. Funkciju uključivanja i isključivanja Mercedes je jednako tako nepotrebno zakopao duboko u podizbornicima kroz koje se vozač kreće putem dodirne površine na upravljaču, rotacijskim gumbom između sjedala ili izravnim dodirom po zaslonu.

Ovakva redundancija koja zahtijeva usvajanje načina opsluživanja – jednom kada sve povežete – u konačnici i nije toliko nepraktična. Slično je i po pitanju funkcionalnosti. Samo po želji A-klasa može biti opremljena preklopnim suvozačkim naslonom, što može pak nadomjestiti izostanak varijabilne podnice u prtljažniku.

Vožnju karakterizira izuzetan prag sigurnosti u svim režimima, što prati smjela upravljivost, ali i uzorne kočnice. Tu, međutim, treba znati da je testni primjerak imao veće kočne diskove sprijeda, koji dolaze isključivo u paketu s farovima Multibeam. Serija su halogeni, kod BMW-a i Audija LED. Znatno više fer Mercedes uračunava sigurnosne sustave ili sustave komfora, odnosno nudi ih u mnogo smislenijim paketima.

Audi: Vozački automobil

Premium kompakti, barem naša testna trojka, cjenovno uvelike odskače od uobičajenog. No, s ovakvim modelima – čim malo zagrabite u popis nadoplata – to je i razumljivo. Za iznimno bogato opremljen Audi tako treba izdvojiti nemalih 58.000 eura, BMW i Mercedes su nešto ‘povoljniji’ s oko 54.000 eura. Ah, ništa što dobro ugođena rata leasinga ne može ispraviti. Neke su opcije ipak vrijedne doplate.

Poput sportskih sjedala koje donosi S line ili adaptivnog ovjesa i progresivnog upravljača. Zahvaljujući njima A3 – iako je imao i opcionalne 18-ice – i nadalje zadržava impresivan svekoliki komfor te zaista dojmljivu upravljivost. Audi leži na cesti kao zalijepljen, dok fino uhodana dvostruka spojka u kombinaciji sa snažnim i ambicioznim motorom koji se rado vrti čini vrlo dobru kombinaciju. I iznimno štedljivu – 5,9 l iznosi potrošnja na testu.

No tu pohvalama nije kraj. Sve one inovacije po pitanju novog digitalnog opsluživanja, A3 (srećom) ne koristi. Tako su tu još uvijek klasične komande za upravljanje temperaturom ili radom ventilacije, kao i odgovarajuće površine s punim haptičkim odazivom.

Također, dobro je što se sustav održavanja unutar trake može deaktivirati jednim pritiskom gumba. A to je, da se vratimo na početak, ne samo za vrijeme jake kiše vrlo poželjna mogućnost. Jer, primjerice čim naletite na kakvo gradilište s brojnim ispresijecanim markacijama na asfaltu, upravljač započinje s korekcijama, samo da bi trenutak kasnije one nestale, a on posljedično kapitulirao.

Trebat će svakako još utrošiti milijune i milijune inženjerskih sati kako bi prilikom (ne)vremena svake vrste samovozeći automobili, prije svega bez upravljača, postali opipljivom stvarnošću.

Osim toga, A3 funkcionira izvrsno, što u svjetlu snažnog predstavljanja Golfa ‘Osmice’ i nije pretjerano iznenađujuće. Ponuda prostora je standardno dobra, volumen prtljažnika sve do malog minusa s položenim naslonima, posve je na razini prethodnika.

Razlika je u kvalitetnijoj izradi, ponegdje sjajnijim okvirima ili pak sličnim dotjeranim detaljima. Kada je o sigurnosnim sustavima riječ, odnosno pitanjima umreženosti, naravno većinom uz nadoplatu, A3 ne ostavlja samo prethodnika u arhaičnom svjetlu. Stoga se lako priviknuti na kratku kontrolnu polugicu, baš kao i digitalne instrumente koji nude dovoljno prostora za detaljan prikaz karte Google-Eartha.

Na kraju možemo listati cjenike, uspoređivati, računati, raspravljati, bodove oduzimati ili dodavati, ali ni jedan od testne trojke ne odgovara standardnom formatu papira A3. No kada govorimo o poretku premium kompakata na ovoj usporedbi, onda završna ocjena na papiru, A3 ili bilo kojeg drugog formata, zaslužuje pobjednički pečat s Audijevim logom.

1. AUDI A3

Novi je A3 prostran i praktičan. Vozi se vrlo, vrlo dobro. S uzornom dinamikom i visokom razinom komfora. Međutim, trenutačno ispunjava samo normu Euro6d-Temp.

2. MERCEDES A-klase

Dinamički manje ambiciozna te ponešto nemirnija u podvozju dolazi A-klasa. Nudi mnogo komfora te obilje sigurnosnih sustava, već tvornički dostupnih. Iznimka su halogena svjetla.

3. BMW Serije 1

‘Jedinica’ je svoje pregledne instrumente i pogon na stražnje kotače arhivirala, a s njima i dio svoga šarma. U konačnici je prostranija, ali s određenim manjkavostima. sigurnosnih sustava