Tesla X na reliju Budimpešta-Bamako

Hrvat prvi prešao pustinju na struju. Saša voli vožnju i električare, a svojom Teslom X uvijek želi pomicati granice. Tako je postao prvi koji je velik i zahtjevan reli odvezao električnim autom, i to u najčudnijoj konkurenciji šarenog relija Bamako.

„Zeznut je taj reli Bamako“, govorio nam je naš kolega iz Mađarske, Janos Mezo, koji je motorom triput vozio tu amatersku ludoriju poznatu kao replika relija Dakar. Avantura za one koji vole, žele i mogu. Jer, kaže Janos, mnogo naučiš od Bamaka, koji se ove godine vozio od Budimpešte do Banjula u Gambiji, kad ga prvi puta odvezeš. Recimo, onima koji voze jeftine ‘krame’, pametnije je auto dolje baciti (donirati nekome) nego plaćati prijevoz nazad u Europu. No stoga treba znati izabrati ‘krš kojim ćete putovati’. Ne smijete ga voljeti, a mora ići dobro.

Ipak, to nije vrijedilo za našeg Sašu Cvetojevića koji je ove godine reli Bamako odvezao svojom Teslom X koja je bila jedina takva među 150 automobila. Odvažan potez, kapa dolje, jer 8629 km u 16 dana (539 km na dan) na teškom terenu nikada nije ‘mačji kašalj’. A Saša Cvetojević, Oleg Maštruko i Tomas Konvička su kroz snježno gorje Atlasa, pijesak Sahare i savane Senegala jurili na struju, uz Daciju kao prateće vozilo. Imali su i agregat – reći će zli jezici. Istina, pa što onda, i dizelaši nose nešto goriva sa sobom… U svakom slučaju, Tesla na Bamaku se pokazala drukčijim iskustvom od testa s prikolicom na alpskom usponu koji možete čitati na prethodnim stranicama AMS-a.

Poput moreplovaca do Guinnessa

Lijepo se Saša izrazio na svom profilu na Facebooku gdje je pojasnio svrhu ovog putovanja, kazavši da su poput prvih moreplovaca nekoć crtali prve karte za buduće ‘putnike na struju’. Jer, svakom sljedećem ‘električnom putniku’ bit će osjetno lakše, uz njihove upute i iskustvo s lokalcima.

Reli Bamako je velika avantura bez obzira vozili se u Peglici, Wartburgu ili skupocjenom terencu jer svaka se prednost vrlo brzo pretvara u manu. Peglicu ćete tako svugdje popraviti, BMW X5 teško, a Teslu X? I zato, Tesla je poslužila besprijekorno, probila se kroz sve uvjete te na koncu prošla ciljem. Iako na potvrdu treba čekati i do nekoliko tjedana, zaslužila je i Guinnessov rekord. Saša je, baš poput nas 2011. s Passatom, prikupio svu dokumentaciju, elaborat puta te poslao Guinnessu. Provjerom te dokumentacije Guinness bi trebao potvrditi da je upravo to bio prvi prelazak pustinje u električnom autu. I stoga ne čudi što su taj pothvat prepoznali Bosch Hrvatska i energetska tvrtka RWE Hrvatska.

Na koncu, nakon što je prošao ciljem, hrvatski Tesla Team je svoj generator, koji im je trebao kako bi prešli pustinju, donirao humanitarnoj organizaciji Lighthouse Foundation koju u Gambiji vodi Slovenac Zdravko Volgar.

INTERVJU SAŠA CVETOJEVIĆ

Čuvanje baterije i naoružana žandarmerija

Evo što kaže Saša, poznati hrvatski poduzetnik i ljubitelj električnih automobila, nakon nezaboravne vožnje Teslom preko pustinje

Saša Cvetojević, poznati hrvatski poduzetnik i ljubitelj električnih automobila

AMS: Koliko ste najviše prošli s jednim punjenjem i kako se Tesla ponašala na pijesku?

Cvetojević: Najviše smo prošli 520 km. Na autu nisu rađene nikakve modifikacije, a na pijesku se ponašao odlično. Najviše mi je žao što nismo imali dovoljno energije baš u najdubljoj Sahari, u Mauritaniji, kako bismo Tesline mogućnosti u najdubljem pijesku isprobali kako treba. Naime, morali smo štedjeti baterije, a za ozbiljnu jurnjavu kroz pijesak treba poprilično energije, pa i potrošnja značajno raste. Auto se ponašao korektno i bez trikova poput ispuštanja guma.

AMS: Kakve ste gume koristili?

Cvetojević: I u Sahari smo koristili klasične zimske gume jer smo na putu prolazili i snijeg i planine, a nismo imali mjesta za kompletan set guma. A niti smo očekivali da bismo usred Afrike pronašli dimenzije i nosivost guma što pristaju na 2,5 tona težak automobil koji lako potegne do 250 km/h.

AMS: Koji su bili najteži trenuci?

Cvetojević: U pustinjskom kampu na ulasku u Mauritaniju, nakon tri neprospavane noći, kada smo cijelo jutro iz pijeska vadili naš prateći auto. Ostali smo sami usred pustinje, s nedovoljno energije u bateriji i uz pješčanu oluju. Kada na obzoru vidite Toyotu iscrtanu čudnim arapskim simbolima i slovima, punu naoružanih ljudi potpuno zamotanih glava kako juri prema vama, svakakvi scenariji vam prolaze glavom. Na sreću, to su bili pripadnici elitne žandarmerije i došli su pitati treba li nam pomoć.