Tesla Model 3 Long Range – E-gutač kilometara

Tesla se u okviru faceliftinga Modela 3 poigrala dizajnom i 'izbrusila' aerodinamiku. Novi bi model trebao voziti tiše, učinkovitije i dulje - unatoč staroj bateriji i pogonu. Može li uspjeti?

INFO

Segment: e-limuzina srednje klase

Cijena: osnovni model sa stražnjim pogonom od 40.959 eura

Početak prodaje: dostupan na tržištu

Konkurencija: BMW i4, Hyundai Ioniq 6, Nio ET5, Polestar 2

Projekt Highland je bio kodni naziv za redizajn Modela 3 i trebao bi donijeti dosta poboljšanja. Ako ništa drugo, tu su osvježeni dizajn, više udobnosti, manje buke u vožnji, kvalitetniji materijali, novi infotainment i audiosustav, niža potrošnja i veći doseg. Kada su pogon i baterija u pitanju, Tesla se oslanja samo na staru tehnologiju. Osnovna verzija sa stražnjim pogonom i dalje dolazi s LFP-baterijom kapaciteta 60 kWh i snagom od 208 kW (283 KS).

Naš testni automobil, izvedba s pogonom na sve kotače s maksimalnim dosegom (s asinkronim strojem sprijeda i PSM-om straga) oslanja se na 2170 NMC okruglih baterijskih članaka (79 kWh) te nudi izlaznu snagu sustava od 324 kW (440 KS). To Modelu 3 omogućuje sprint od 0 do 100 km/h za 4,4 sekunde (prema proizvođaču). Trakcija nije dostupna samo na ravnim dionicama, već i pri ubrzavanju kada izlazite iz zavoja.

Novo - stražnji difuzor, stražnja svjetla, natpis 'Tesla' na stražnjoj strani i 'Nova' naplatci od aluminija. Kao i prije - obujam prtljažnika i 'frunka' 594 i 88 litara

Općenito, Tesla sada nudi bolje prianjanje, revidirana je stražnja osovina, tu je i nova postava amortizera uz čvršću karoseriju koja utječe na trakciju, kao i udobnost ovjesa. Model 3 odsad osjetno bolje prelazi preko kratkih neravnina i valovitih površina na prometnici, te do kabine dolazi manje tutnjave od kotača.

Ovdje su jasno uočljivi materijali koji služe upijanju zvuka u unutrašnjosti, montirane su nove gume (Hankook iON Evo), poboljšana je aerodinamika (cd vrijednost 0,219), a tu su i akustična stakla. Zahvaljujući vršnoj snazi punjenja od 250 kW, čak i duga putovanja Modelom 3 su užitak – ili točnije; posebno duga putovanja. U gradskoj vrevi, novi model otkriva jasne slabosti. Zašto? Zbog određenih novih, nespretnih rješenja.

Žmigavci na volanu

Kao i kod modela visokih performansi Plaid, s upravljačem nalik onome u ‘Knight Rideru’, Model 3 sada nema polugicu pokazivača smjera na stupu upravljača. Žmigavci i duga svjetla pale se na kolu upravljača putem tipke. Funkcija ručice mjenjača zamijenjena je softverom ‘Smart Shift’ pa se izmjene vrše putem obnovljenog zaslona osjetljivog na dodir veličine 15,4 inča. Dok softver za automatski odabir stupnja prijenosa često griješi, osobito pri manevriranju na parkiralištu, prebacivanje između ‘D’ i ‘R’ gestom prelaska prstom na zaslonu neočekivano brzo prelazi u naviku. Drukčija je situacija kod upravljanja žmigavcima.

Ono što je neobično kada se mijenja trak na autocesti ili čak u kružnim tokovima, ako želite pritisnuti tipku žmigavca, morate maknuti pogled s ceste i pogledati u strelice, tražiti male simbole i razmisliti koji signal usmjerenja želite pritisnuti. Da ne govorimo o parkiranju Modela 3 kada volan može biti okrenut 180 stupnjeva pa se tada strelice nađu na drugoj strani i u obrnutom položaju. Ne pomaže ni vibriranje tipki za bolju povratnu informaciju.

Osim tog nespretnog rukovanja, redizajn Modela 3 dobio je i respektabilan paket poboljšanja. Uz nove gume, tu su i aerodinamičnije linije koje utječu na doseg. Prema WLTP-u, s opcijskim kotačima ‘Nova’ veličine 19 inča možete prijeći 629 km (plus od 27 km) s jednim punjenjem baterije.

Prema Tesli, sa standardnim 18-inčnim naplatcima ‘Photon’ doseg iznosi 678 km (plus od 52 km). No nismo uspjeli saznati je li poboljšan i autopilot. Na svjetskoj premijeri je, naime, bio isključen. Potpuno samostalna vožnja (Full Self Driving) koja se oslanja isključivo na prednju kameru i sustav za prepoznavanje znakova uz nadoplatu je i dalje tu, kao i sustav ‘Enhanced Autopilot’ za samostalnu izmjenu voznog traka. Početna verzija sa stražnjim pogonom u konfiguraciji hrvatske web-stranice Tesle stoji 40.959 eura.

Prva vožnja na svjetskoj premijeri u Norveškoj

Zaključak

Redizajn i sve što s njime ide su dobrodošli za Model 3, posebno kada je riječ o izradi, materijalima i buci u unutrašnjosti. Povećanje dosega je šlag na torti. Jedino na što se trebate naviknuti su tipke žmigavaca.

Čini se da su novi materijali bolje kvalitete, stražnji dio nudi dovoljno prostora i ima vlastiti zaslon infotainmenta od osam inča. Tipke pokazivača smjera otežavaju funkcionalnost

Tehnički podaci

Karoserija

Limuzina s pet sjedala, D x Š x V 4720 x 1850 x 1441 mm, međuosovinski 2875 mm, prtljažnik sprijeda/straga 88/594 litre, masa praznog/nosivost 1824 kg/n.p.

Podvozje

Dvostruka poprečna ramena/zavojne opruge sprijeda, multilink/zavojne opruge straga, diskovi sprijeda i straga, gume 235/45 R 18

Prijenos snage

Na sve kotače, kruti prijenos

Motor

Asinkroni e-motor sprijeda, sinkroni e-motor straga, snaga sprijeda/straga 121/203 kW, snaga sustava/okretni moment – sustav 324 kW (440 KS)/493 Nm, snaga (boost)/okretni moment (boost) 365 kW (496 KS)/560 Nm (opcija), nikal-mangan-kobalt baterija, kapacitet 79 kWh

Performanse

0–100 km/h 4,4 s

Najviša brzina 201 km/h

Potrošnja (WLTP) 14,0 kWh/100 km

Cijena

Tesla Model 3 od 40.959 eura