Svi e-auti i hibridi obuhvaćeni subvencijama u 2024.
Subvencije su napokon stigle, a nakon sušne 2023. domaći su zastupnici itekako željni riješiti se nagomilanih zaliha. Je li napokon stiglo idealno vrijeme da postanete vlasnikom električnog automobila? Donosimo detaljnu tablicu svih modela koji će se moći kupiti uz subvencije
O zelenoj tranziciji, elektromobilnosti ili sličnoj eko-temi možemo govoriti danima, no činjenica ostaje da je kupnja većeg broja električnih automobila u našim krajevima isključivo vezana uz subvencije. Najbolji dokaz tome je prošla godina, kada su izostali državni poticaji za kupnju što se odmah odrazilo na brojke. Ili manjak istih, iako su u konačnici prodana 244 električara više nego u 2022. godini. Problem je, međutim, što je to više bio odraz značajnog rasta cjelokupnog tržišta, globalnog rušenja cijena Tesli koja je najprodavanija u Hrvatskoj, ali i velikih prodajnih akcija dijela zastupnika kada se pred kraj godine shvatilo da od subvencija neće biti ništa.
U konačnici je udio novih električara s ionako minornih 3,1 pao na 2,9 posto, dok je njihov postotak unutar svih registriranih vozila još minorniji. No kako je osvanula 2024., ujedno i izborna godina, brzo se pronašao novac, ovaj put čak 15 milijuna eura, za sufinanciranje kupnje električnih, plug-in hibridnih, ali i automobila s pogonom na vodik.
O potonjima samo informacija da takve punionice u Hrvatskoj još nema. No za preostale pogone, uz dio zaliha iz 2023., ali i goruće želje proizvođača sada već duboko ‘zagrizlih’ u e-mobilnost da popustima povećaju prodaju, dolazimo do financijski idealnog vremena za kupnju ove vrste vozila. Potencijalni problem? 50.000 eura što je država postavila kao gornju cjenovnu granicu uz uvjet kupnje isključivo fizičkih osoba.
Pravne osobe, koje kod nas čine veliku većinu i dominiraju kod kupnje, morat će se strpjeti i vjerovati najavama Fonda da će se u doglednoj budućnosti i za njih pronaći novca. Štoviše, pritom se sramežljivo spominje i suradnja s Ministarstvom financija pa ostaje nada kako će tako nešto ići u smjeru raznih (trajnih) poreznih olakšica, što je svakako bolje i svrsishodnije rješenje od postojećeg. Kako za kupce tako i zastupnike. Uostalom, fokus na fizičke kupce koji godišnje prelaze zanemarivu kilometražu lako je okarakterizirati licemjernim. Ako je već fokus na ekologiji, a trebao bi biti (na stranu reperkusije o eko-predznaku električara), onda bi se pažnja prvenstveno trebala usmjeriti na vozila koja rade najviše kilometara, i to pretežno u urbanim područjima. Dostavnjaci, autobusi ili distribucijski kamioni prvi su koji padaju na pamet, barem kada su ekološki poeni važniji od političkih.
Znaju li kupci uopće što biraju?
Od prošle je godine uvedeno i pravilo da umjesto najbržeg prsta vrijedi pravilo najbržeg trgovca, odnosno da u prodajnom salonu podnose prijavu za kupce prema redoslijedu njihove prijave. Dio je kupaca stoga već požurio u salone i obavio svoje rezervacije prije službenog početka prodaje. Kako smo naveli, prilika je gotovo pa idealna jer se postati vlasnikom e-automobila može već od 12.000 eura koliko treba izdvojiti za Daciu Spring, ali i značajno uštedjeti na skupljim modelima koji su dosad možda bili izvan cjenovnog dosega. No isto se tako postavlja pitanje znaju li kupci što kupuju? Baš i ne – najčešći je odgovor prodavača u salonima koji navode da tek svaki peti kupac točno zna što hoće i(li) treba, dok većina ostalih kupuje električar kao drugi auto ili su naprosto privučeni velikim popustima.
Donosimo popis svih električnih automobila i plug-in hibrida na koje možete ostvariti poticaje za kupnju od Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost