

Flashback, studeni 1983. godine. Suzuki Swift kao SA 310 slavi svoju premijeru na Tokijskom salonu. Razvijen uz pomoć General Motorsa, 3,59 metara dug gradski mališan s dvojim vratima nudi dovoljno mjesta za smještaj četiri osobe. Zahvaljujući kompaktnim dimenzijama i krugu okretanja od svega 9,2 metra, izuzetno je sposoban za okršaj s gradskom vrevom. No vrhunac malenog ‘japanca’ nalazi se ispod poklopca motora. Tada moderan trocilindarski motor od aluminija razvija 50 KS, a automobil težak svega 680 kilograma ubrzava do dobrih 140 km/h. Motor obujma jedne litre tada se zadovoljavao sa 5,8 litara benzina na 100 kilometara.
Vremenski odmak, godina 2022. Suzuki Swift je u svome četvrtom generacijskom izdanju prošao poprilično značajnu tehnološku, sigurnosnu i ekološku katarzu. Naime, ne samo da je postao digitalan i umrežen, već je podvrgnut i procesu blage hibridizacije. Dobro poznati 1,2-litreni benzinac (K12D), koji sa svoja četiri cilindra zadržava savršeni balans, u potrazi za nižom potrošnjom i redukcijom štetnih plinova potražio je pomoć u vidu 12-voltnog hibridnog sustava.
Potonji dolazi pak u vidu vrlo kompaktnog starter-generatora mase tek 6,2 kg koji pomaže prilikom kretanja i ubrzavanja s dodatnih 2,3 kW i 50 Nm. U suprotnom smjeru, prilikom usporavanja ili kočenja, generiranu struju sprema u novu litij-ionsku bateriju kapaciteta 10 Ah. Što to znači za krajnjeg korisnika? Naravno, nižu potrošnju goriva, a tijekom paralelne vožnje aktualne i prošle generacije Swifta uvjerili smo se da tomu doista jest tako. No krenimo redom.
SUV-izacija ga nije dotaknula
U Suzukiju kažu da je Swift – uz Vitaru – možda i jači brend od same marke. To potvrđuje i činjenica da je Swift jedan od rijetkih modela iz gradske klase koji SUV-izacija uopće nije ugrozila, tj. još uvijek se vrlo dobro prodaje. Kupci prije svega prepoznaju izvrstan omjer uloženo-dobiveno, a naravno da polažu i na solidnu završnu obradu, dobre vozne karakteristike, tradicionalnu japansku pouzdanost… Da, iako se proizvodi u Mađarskoj, Swift je zadržao sve karakteristike ‘žilavog japanca’, pa su kvarovi gotovo pa nepoznanica na ovome modelu. Naš testni primjerak redizajna treće generacije (od 2015.) to i potvrđuje. Šest godina i 55.000 km na tijelu karoserije, izuzev sitnih oštećenja od kamenčića na pragu i rubu stražnjih vrata, nisu ostavili traga na njemu.
Boja je i dalje postojana, ističe se njezin kvalitetan dubinski sjaj, a ništa gore ne djeluje ni sama unutrašnjost automobila. Rub vozačeva sjedala je lagano promijenio boju (svjetliji), što je zapravo jedini detalj po kojem se ovaj automobil razlikuje od novog. Redovito održavanje (mali servis) u ovlaštenom Suzukijevom servisu svodi se na 1000 do 1200 kuna godišnje, a potrošnja goriva u dugoročnim okvirima mjeri 6,5 l/100 km (gradska i prigradska vožnje). U cijeloj ovoj priči morate se zapitati – što bi uopće kupca rabljenog Swifta natjeralo da svoj automobil zamijeni za novi(ji)?
LED-svjetla kao veliki forte
Prije svega, aktualno izdanje Swifta jedna je od najpovoljnijih i najisplativijih kupnji na hrvatskom tržištu. Testni automobil u srednjem paketu opreme (GL+ AC) s doplatom za metalik boju stoji 121.917 kuna, a riječ je o najprodavanijoj izvedbi tog modela. I tu dolazimo do merituma – ni jedan automobil na domaćem tržištu ne nudi toliku količine aktivne i pasivne sigurnosti, kao ni komfornih pomagala za tu cijenu.
A sada slijedi odgovor na prethodno pitanje. Ono što bi ponajprije moglo smetati vlasnike prethodne generacije Swifta je nedostatak prednjih (i stražnjih) LED-svjetala. Naime, koliko su se puta pronašli u situaciji da im dnevna LED-svjetla na parkingu jače bliješte od kratkih! I ne, razne kvalitetnije izvedbe žarulja tu, nažalost, nisu mnogo pomogle. Novi Swift pak uklanja taj nedostatak, a uz to nudi i mogućnost umrežavanja smartphonea s infotainmentom koji podržava Apple CarPlay i Android Auto. Na sedmoinčnom ekranu ćete tako moći pratiti navigacijske upute ili upozorenja za radarsku kontrolu brzine ili pak uživati u blagodatima handsfree telefoniranja. Za mlađe generacije ovo je itekako važna stavka, no nju ne treba stavljati ispred činjenice da je novi Swift i znatno sigurniji automobil.
Aktivni tempomat, sustav nadzora mrtvog kuta, kočenje u nuždi, prevencija napuštanja trake – sve to dolazi u seriji i u vožnji funkcionira besprijekorno. U redu, možda je sustav kočenja u nuždi podešen preaktivno (upozorava čak i dok vi kočite i evidentno usporavate prema automobilu ili pješaku), no u konačnici tako nešto ne šteti.
Evidentne razlike u vožnji
Dok su dvije generacije Swifta parkirane jedna do druge i miruju, uočavamo više sličnosti no razlika. Dizajn, ergonomija, kvaliteta interijera i eksterijera… Sve to nekako dosljedno prati odavno postavljenu Suzukijevu nit vodilju. U redu, očigledna je razlika u bočnoj prostranosti unutar kabine, jer novi Swift u širinu mjeri čak četiri centimetra više. Isto tako, razliku čini i prtljažnik, ne samo zbog činjenice da u aktualnom izdanju mjeri 55 litara više, već i same konstrukcije koja, primjerice, podržava polaganje velikog kofera na bok (vidi fotografiju). Rezervni kotač i dalje izostaje, na raspolaganju vam je set za krpanje guma. Jedini segment, izuzev obujma motora i snage, gdje prethodna generacija nudi više jest spremnik goriva (42 litre spram 37 kod novoga) koji sa sobom povlači i nešto veći doseg.
U vožnji se pak sve drastično mijenja, pa već nakon prvih odvezenih kilometara uviđamo da je riječ o dva karakterom potpuno različita automobila. Iako je svakim izdanjem postajao sve pitomiji i suzdržaniji, prethodnik se i dalje može pohvaliti oštrim odazivom na gas, žustrim karakterom i prodornim tonom. U konačnici je ipak i snažniji (plus od devet KS i 11 Nm), no toga ćete postati svjesni tek kada četverocilindraš stare škole gradnje potjerate iznad granice od 4000 o/min. Nasljednik pak sve to radi uglađenije, mirnije, tiše i suzdržanije.
Najviše mu odgovara režim od 2000 do 3000 o/min, bez obzira u kojem se stupnju prijenosa nalazi. U tom rasponu svladava sve prepreke, što zapravo ne čudi, s obzirom na to da najviši okretni moment od 107 Nm razvija pri niskih 2800 o/min. Svako otpuštanje gasa rezultira evidentnim usporavanjem uslijed procesa regenerativnog kočenja, a dodavanje gasa ni približno ne prati žustrinu njegova prethodnika. Konkretno, u ubrzanju do stotke novi Swift za prethodnikom zaostaje gotovo sekundu, no s druge strane postiže 15 km/h višu maksimalnu brzinu (180 km/h).
No mnogo važniji podatak u cijeloj priči jest da se u režimu gradske vožnje kod novog Swifta itekako osjeća pomoć elektromotora pri kretanju s mjesta. Potrošnja na testu (80 posto grad) iznosila je 0,8 litara manje u korist novoga (5,4 l/100 km), što znači da u njemu na 100 km štedite oko devet kuna. Nije zanemarivo.
Dotaknimo se i nekih zajedničkih karakteristika. Mala masa automobila (965 kg) ponovno je stavljena u perspektivu, a za nju je zaslužan pametan izbor materijala.
Swift ima malu masu, što inženjeri objašnjavaju prvenstveno platformom Heartect i strukturom okvira visoke čvrstoće, drugim riječima – nije potrebna dodatna stabilizacija, a time se štedi 120 kg. Sve u svemu, automobil djeluje jednostavno, no s druge je izuzetno čvrst. Da, kroz tanku zvučnu izolaciju lakše se probijaju buka vjetra i motora, no u konačnici automobil će se većinu radnog vijeka ipak voziti po gradu, gdje su brzine kretanja niže.
Dinamičnost i agilnost krase obje generacije Swifta, s time da je novi na upravljaču mirniji ali precizniji. Ovjes je podjednako dobar na oba automobila, no novi Swift zahvaljujući većoj širini te većem međuosovinskom razmaku osjetno ugodnije upija sve vrste neravnina na cesti. Jesmo li što zaboravili? Da, vrijedi spomenuti još jednu sličnost. Naime, oba automobila pri odvrtanju čepa spremnika goriva i dalje pate od ispoljavanja vakuum-efekta. Unatoč potpuno različitim karakterima.
Zaključak
Okretan, lagan, štedljiv, kvalitetan, cjenovno pristupačan – aktualno izdanje Swifta se u spomenutim osobinama uopće ne razlikuje od prethodnika. S druge strane, hibridizacija i digitalizacija su sa sobom donijele i promjenu karaktera, a sve nauštrb toga da Swift bude – još bolji, sigurniji, štedljiviji…