Show je propao? Danas će sa salona u Frankfurtu izostati čak 24 velika proizvođača
Njih sutra neće biti! Evo vam popis: Alpine, Aston Martin, Citroen, Dacia, DS, Ferrari, Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Jeep, Chevrolet, Cadillac, Infiniti, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Rolls Royce, Subaru, Suzuki, Toyota i Volvo. Ali priča je zapravo još gora…
Iz godine u godinu sve je očiglednije kako veliki sajmovi automobila (Frankfurt i Pariz prvenstveno) gube bitku s digitalnim marketingom, live prezentacijama i mogućnostima koje Internet dozvoljava proizvođačima u prezentiranju automobila.
Što sajam danas nudi nakon što ste vidjeli super HD-snimku noviteta kojeg su neke redakcije već vozile a web-gusari “shareali” sadržaj…
Sajmovi jednostavno proizvođačima zadaju prevelike i preskupe glavobolje s obzirom na ono što nude. Boli glava i naše u Hrvatskoj. Počne pred zimu kad se vrli gospodin i svita uzvrpolje kako Zagreb zaslužuje sajam. Najveći, bolji od Beogradskog i Ljubljanskog. Veći proizvođači potroše milijun kuna pa i više, a od tog dobiju…
Brojke? Autobuse šetača koji brojku posjetitelja ZGAS dignu do zavidnih razina, a jedini tko zaradi jest serviser sjedala nakon što stražnjice doslovno poderu presvlake na izloženim automobilima.
Oh da, dođe i srednjoškolaca jer imaju popust na karte. Uglavnom, vrli stručnjaci pravdaju budžete s preko 100 tisuća posjetitelja (u HR su važni samo brojka i klik jer ne trošiš svoje pare), a za primjer CES u Las Vegasu posjeti tek nešto više posjetitelja – samo što tamo svaki vrijedi za posao. Zamislite da na sajam automobila u Zagrebu dođe 100 tisuća kupaca automobila…
Sami su si (nam) krivi
U Frankfurt ih dođe milijun, ali niti tamo nisu to pravi kupci… Ma ne trebaju niti biti, ali jednostavno je nestao onaj wow-efekt kad plašt klizne s karoserije još neviđenog noviteta, pa se fotografi potuku u prvom redu.
Jer, prije nego li se auto tamo otkrije, slike su već iscurile, velike europske redakcije su ga već provozale, a lokalni web-DJ-i su taj materijal ukrali i podijelili svojim društvenim mrežama. Auto je viđen i izlizan prije premijere. Tako je Opel predstavio Astru tjedan dana ranije samo da pretekne Golfa, a VW će ID3 predstaviti dan prije novinarskog dana samo da ne ukrade show novom Golfu 8. generacije, a na koncu ni njega neće predstaviti.
Hoće li se nakon Frankfurta njemačka autoindustrija osvetiti bojkotom salona automobila u Parizu? O da, hoće…
Paralelno sajmu, u Barceloni se odigrava prezentacija Mazde CX-30 (koja danas nama stiže u redakciju na test), u Torinu je novi 500X, a u petak za vrijeme sajma mi idemo u Frankfurt (ali ne na sajam) gledati nove električne Mercedese. I onda se vi čudite što se na IAA u Frankfurtu neće pojaviti čak 24 velika proizvođača.
Industrija minus njemački proizvođači jednako: Alpine, Aston Martin, Citroen, Dacia, DS, Ferrari, Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Jeep, Chevrolet, Cadillac, Infiniti, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Rolls Royce, Subaru, Suzuki, Toyota i Volvo.
Da će biti tako moglo se naslutiti još davno. Prije desetak godina. Možda i više, ali su stvar spašavali koncepti, a sve je nekako postalo očigledno kad je Mazda izostala s Pariza, pa godinu dana kasnije (2017.) Volvo s Frankfurta. Meni, osobno, to je bilo nepojmljivo.
Jer, istina, velik je to trošak, ali ako sve počneš propitkivati onda većina toga neće imati smisla. Samo što, realno, niti nema… Mogu se tako ukinuti i korporativni standardi u salonima kojima principali siluju trgovce. Čemu uopće protokoli… Čini se da će korak nazad u tom organizacijskom smislu, gdje su zarađivali uglavnom posrednici, biti najveći korak naprijed.
Dođe nas dvoje…
I mi novinari imamo problem sa salonima. S izvještavanjem sa salona zbog neuređenih zakona o vlasništvu materijala koji pliva internetom (da ne tražim pravno preciznije termine). Jer, kad dođe nas dvoje iz redakcije na sajam, pa pokuša odraditi 20-30 presica u jednom danu…
U pravilu se slomimo na trećini dana, pa lovimo svoj rep do kraja dana. Drugi dan spasimo stvar i pogledamo ono što nas je zaista zanimalo. Nismo sve stigli jer trebalo je odraditi intervju ili dva. S nekim dizajnerom…
Po povratku u pravilu zaključimo kako bi bilo bolje da smo ostali u redakciji i gledali presice live. Možda uz pivu s frendovima, dok gledamo dosadno sročene CEO-tekstove o 22 nova modela do 2025. na istoj platformi… I zato, kad gledate, nije ni čudo što je naš Rimac bio toliko iznenađenje. Nastupio je iskreno, sirovo i originalno.
Iskrenost je isto faktor jer na danas niti na intervjuu 1 na 1 nećeš dobiti ekskluzivu ako “čovjek iz marketinga” ne namigne sugovorniku.
Uglavnom, dok mi lovimo prve premijere i skupljamo fotke, mašinerija velikih redakcija ima vojsku od desetak pisaca u press-centru (oni sjede u podrumu) nekoliko fotografa trči kroz aute, snimaju se dva filma, a pet-šest urednika pliva okolo i pokriva presice, s pauzama gdje se pozdrave s glavešinama. Oni sve stižu napisati zapravo u realnom vremenu.
S njima se bori pošten hrvatski auto novinar, a većina web-autora prevodi tekstove velikih redakcija, često krivo i kratko, pa ih objavljuje, a vi klikate… Profitirao je onaj koji nije nigdje otišao i zato danas na salonu u Frankfurtu nedostaje više proizvođača nego što ih ima.
Zato će to iz globalnog sajma postati lokalni, a mi se samo još možemo pitati: je li sajmove ugušio CO2 ili digitalni marketing koji su provodili sami proizvođači.