Subvencije na e-aute – Od ‘ekološkog vozila’ do prodaje u dijelovima

Subvencije na e-aute su promašene i nepotrebne? Pronašli smo situaciju iz stvarnog života koja potvrđuje ovu tezu

Statistika Centra za vozila Hrvatske (CVH) govori nam da je 2023. bilo ukupno registrirano 7032 automobila na električni pogon. Popriličan broj, znamo li da je prije 11 godina ta brojka bila – 64! No kada tu brojku stavimo u odnos sa 1,860.096 registriranih osobnih vozila u Hrvatskoj ili pak 2,621.536 motornih vozila, jasno je da se radi o jednom zrncu na pješčanoj plaži.

Upravo zbog toga država dodatno potiče ‘zelenu tranziciju’ nametnutu od strane EU-a a koja se između ostalog tiče i elektrifikacije voznog parka. To čini na način da subvencionira kupnju energetski učinkovitih vozila, a ona koja su prepoznata kao takva su električna i plug-in hibridna. Mišljenja javnosti oko subvencija ‘Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost’ su (kao i uvijek i oko svega) podijeljena. Neki su u cijeloj priči vidjeli dobru priliku da uštede popriličan iznos (do 9000 eura) prilikom kupnje novog automobila, dok su drugi protiv toga da država u ovim vrlo izazovnim vremenima odabranim pojedincima dobre platežne moći subvencionira ‘kupnju luksuza’.

Većina razvijenih i bogatih europskih tržišta već neko vrijeme ne može računati na državni ‘milodar’ prilikom kupnje plug-in hibrida, a od nedavno niti električnih automobila. Tvrde da to više nije potrebno budući su se cijene e-auta gotovo izjednačile s onim klasičnim, te da je nova tehnologija kao takva prihvaćena od strane potencijalnih kupaca. Ujedno, budući da se masovno ukidaju i ostale subvencije (poljoprivreda, industrija) bilo bi licemjerno zadržati one za kupnju automobila.

Kolege iz njemačkog izdanja Auto motor i sporta nedavno su prilikom izrade teme o rabljenim električnim automobilima naišli na konkretan primjer koji ukazuje na svu promašenost ideje subvencioniranja e-automobila. Otkrio im ga je Alexander Parzigas, voditelj prodaje u Smart-centru u Bruchsalu. “Smart je 2009. lansirao električnu verziju mini-gradskog automobila.

Baterija kapaciteta 16,5 kWh je bila iz Tesle, e-motor iz Zyteka a doseg prema NEDC-u 135 km. Druga generacija je bila naprednija, još popularnija i prodavanija. Budući se koristi u gradu, Smart ForTwo Electric Drive je bio ogledni primjer onoga što bi e-mobilnost trebala predstavljati u budućnosti a u kombinaciji sa subvencijom, cijena mu je u konačnici bila prihvatljiva.”

Parzigas, koji ne spada u klub obožavatelja kratkoročnih mjera poput e-poticaja, našim je kolegama otkrio kako rabljeni Smart ED danas kotira kao rabljeni. “Desetak godina stari E-Smartovi za 5000 do 6000 eura su definitivno meta kupcima, no ne za vožnju. Naime, njih baterija zanima isključivo kao stacionarni uređaj za pohranu energije u prostoru kuće, vikendice i sl. U nju pohranju energiju iz solara (za koje su također dobili subvencije) a koju onda koriste za grijanje, svjetlost i sl. Dakle, zanima ih isključivo baterija dok ostatak automobila rashoduju, tj. prodaju u dijelovima. Podsjetit ću vas, država je subvencionirala kupnju tog automobila kao ‘ekološkog’. Trebala je to biti investicija za budućnost, no namjesto toga njega već nakon desetak godina više nema na cesti. Toliko o subvencioniranju i elektrifikaciji voznog parka.”