Smart #1 – Nije više mali, ali je i dalje opasan

Smart će se odsad, umjesto na male gradske automobile, fokusirati na - kompaktne crossovere. Prva vožnja u Smartu #1 iz Kine brendu je dala novi zamah

INFO:

SEGMENT: Kompaktni crossover s električnim pogonom

CIJENA: Četiri razine opreme (Pro+, Premium, Launch Edition, Brabus) od 41.490 eura*

POČETAK PRODAJE: U Hrvatskoj ne prije 2024.

KONKURENCIJA: Cupra Born, Hyundai Kona Electric, Mercedes EQA, Polestar 2, Renault Megane E-Tech, VW ID.3

*U Njemačkoj

Kako si samo narastao! Inače ovo slušamo samo kada rodbina dođe u rijedak posjet i vidi klince, ali danas to isto možemo reći za novi Smart #1 (izgovara se: hashtag jedan). Jer osim naziva nema nikakve veze s nekadašnjim kraćim i manjim dvosjedima i četverosjedima. Dakle, sada je umjesto gradskog automobila pred nama kompaktni crossover koji nudi smještaj za pet putnika. Samo malo, zar ne postoji već nešto slično kod Daimlera? Tako je, Mercedes EQA. Iako je duži 19 cm, nudi samo 17 litara veći volumen prtljažnika i košta 9000 eura više od lifestyle SUV-a koji je proizveo Geely.

Budući da je Mercedes odgovoran za dizajn i prodaju na europskom kontinentu u njemačko-kineskom joint-ventureu, ‘Hashtag One’ straga nesumnjivo nalikuje EQB-u i uskoro će se naći u mnogim prodajnim salonima pored interne konkurencije. Možda će čak i pokušati preoteti šou, tko zna?! A u Hrvatskoj? Budući da se radi o novoj pravnoj osobi, diljem Europe u tijeku je revizija zastupničkih ugovora. U svakom slučaju, da u konačnici sve završi idealno, u Hrvatskoj ga nećemo vidjeti prije 2024. godine.

Koristan i ergonomski

‘Hastag One’ ne dominira samo nenametljivim i opuštenim lifestyleom već i pristupom dizajnu koji je u svoje siluete vješto upakirao cW-vrijednost od 0,28. S ravnim prednjim poklopcem motora i strmim stražnjim krajem, također ima ono što je potrebno da bude koristan automobil u svakodnevici (1,6 tona nosivosti prikolice), uključujući cijeli niz standardne opreme. Čak i osnovna varijanta Pro+ (od 41.490 eura u Njemačkoj) dolazi s dvozonskom klimom, panoramskim krovom, kamerama od 360 stupnjeva, grijanim sjedalima i mnogim sustavima pomoći. U unutrašnjosti se SUV visok gotovo 1,64 metra ističe dovoljnom količinom prostora, dobrom ergonomijom (brojne police, visoko postavljen zaslon osjetljiv na dodir od 12,8 inča), udobnošću (sprijeda podesiva lumbalna potpora u četiri smjera, višestupanjski nagibni stražnji nasloni) i varijabilnošću (klizno i sklopivo stražnje sjedalo, promjenjivi pod prtljažnika).

Dobro je i što se mislilo na pretinac za kabel ispod prednjeg poklopca. Šteta je što se kabel mora dosta stisnuti kako bi tamo stao. Sprijeda se sjedi duboko i dobro pozicionirano na udobnim sjedalima (premium oprema, od 44.990 eura; toplinska pumpa uključena), kojima nedostaje malo više potpore za bedra i ramena. Putnici na stražnjim sjedalima sjede s blago savijenim nogama zbog udaljenosti između poda i klupe, a sama sjedala su malo preniska. Ali prostora za koljena i stopala ima dovoljno i zato što nema glomaznog središnjeg tunela.

Kvaliteta? Zadovoljavajuća!

Dojam kvalitete dobro izoliranog testnog automobila koji vozi na gumama Conti EcoContact 6 Q također je visok – s presvlakama od prave kože, dva hidraulična podizača haube, prozorima bez okvira na vratima koja se zatvaraju uz dojmljiv zvuk i tipkama obloženim metalom. Među djelomično pjenastim i sjedalima prekrivenim tekstilom također postoje elementi od tvrde plastike, a umjesto nezgodnih gumenih poklopaca na priključku za punjenje (straga lijevo), ljepši bi bili preklopci na šarkama. Ali ustvari nema se mnogo za prigovoriti prvom kineskom Smartu, koji je, skoro smo zaboravili reći, potpuno električno vozilo.

I tu dolazi do izražaja Geelyjeva stručnost jer se ‘Hashtag One’ temelji na modernoj, varijabilno-skalabilnoj SEA-platformi. Naš testni automobil, koji prema proizvođaču teži 1,8 tona, ima 200 kW snažan elektromotor Geelyjeve vlastite marke Vremt na stražnjoj osovini (Brabus: dva motora) – s poluvodičima od silicij-karbida koji povećavaju učinkovitost te obećavaju manje gubitke toplinske energije i potvrđuju 20 km više dosega prema WLTP-u. Prema putnom računalu prije testne vožnje pisalo je 424 km, s razinom baterije (SOC) od 97 posto. Nakon dobrih 110 kilometara koje smo odvozili po gradu, magistralnim cestama, autocesti i u prometnoj gužvi, instrumentna ploča pokazuje prosječnu potrošnju od 16 kWh na 100 km, 69 posto napunjenosti baterije i autonomiju od 305 km.

Slijedi planiranje rute

Točno predkondicioniranje baterije unosom navigacijskog odredišta trebalo bi biti moguće tek kada se model lansira na tržište (početkom 2023.), kao i točno planiranje rute s automatski zakazanim stajalištima za punjenje. Prikaz točne snage u kW tijekom procesa punjenja (DC-punjenje s maksimalno 150 kW, AC-punjenje sa 11 ili 22 kW, od Premium opreme naviše) pojavit će se na zaslonu čim električna energija poteče u bateriju kapaciteta 66 kWh i njezine prizmatične ćelije koje isporučuje CATL ili Sunwoda. Ovdje također postoji i funkcija krstarenja, mogli bismo je prevesti – kotrljanja – gdje elektropogon umjesto da se regenerira, dopušta Smartu vožnju bez ikakvog otpora. Funkcija vožnje tzv. ‘One Pedal Drive’ gdje dozirate dodavanje snage i regeneraciju putem kočenja već je dostupna. Model #1 također se može voziti na razne načine zahvaljujući dobro uravnoteženoj šasiji i postavkama upravljanja.

Sprijeda su opružno-amortizerski elementi dovoljno osjetljivi, jedino straga ovjes zna ponekad malo glasnije upijati udarce. A ako na cesti naiđete na duže neravnine, Smart će stražnjim dijelom duboko leći i ponovno se snažno podići. No nema razloga za brigu, tijekom vremena koje je pred električnim Smartom zacijelo će se učiniti mnoga fina podešenja. Kompakt voli dinamično prolaziti zavoje, ali podupravlja rano i dobrodušno, ulazi u zavoj pod opterećenjem uz lagano proklizavanje stražnje osovine.

Usput rečeno, dok još glasovno upravljanje ne radi na hrvatskom, morat ćete se poslužiti dodirnim zaslonom, primjerice ako tražite odgovarajuću pjesmu na Spotifyju, koja bi ovdje glasila ‘Moj mali je opasan’, Tatjane Matejaš Tajči. Samo što više nije mali, ali je i dalje opasan.

Zaključak:

Ne, veliki #1 više nema nikakve veze sa Smartom kakvog smo do sada poznavali, pa nam se čini da su se nekadašnji prioriteti promijenili. Međutim, to ne opovrgava činjenicu da se ovdje radi o dobro napravljenom električnom automobilu za svakodnevno korištenje.