Škoda Fabia 1.0 TSI (2022.) – Prerasla okvire klase

Nećemo se sad poigravati doskočicama i mudrim izrekama, već ćemo testirati novu Škodu Fabiju. Tijekom testa shvatili smo da nam je jedna spoznaja posve razbila iluzije, a mogla bi i vama. Što se to dogodilo u Fabiji sa 110 KS s turbobenzinskim motorom, DSG-mjenjačem i raskošnom opremom?

Thomas Cromwell, prvi grof od Essexa i inženjer reformacije u Engleskoj, bio je jedan od onih koji su ostali bez glave zbog kralja Henrika VIII. Za one slabijeg srca, ispričavamo se zbog ove lakomislene formulacije, iako je potpuno točna, također zbog Cromwellova neugodnog kraja. Nakon što je, naime, pao u kraljevu nemilost 1540. (nije trebalo mnogo da Henrik to učini), pogubljen je zbog veleizdaje i hereze. U svakom slučaju, Cromwell je zaslužan za citat da je radom pod Henrikom VIII. ‘izgubio sve iluzije, ali ne i nadu’.

Zvuči – i tako dolazimo do testa – možda čak i krivovjerno, ali može se shvatiti kao kompliment. Vožnja u novoj Škodi Fabiji lišit će vas iluzija. Naime, postoji li ijedan razuman razlog za kupnju skupljeg ili većeg automobila? Ne postoji. A ovako to funkcionira – poput svojih rođaka iz VW-klana – Pola i Ibize iz 2017. – Fabia je sada izrađena na modularnom sustavu MQB A0. Jedna od njezinih najvećih prednosti je prostorna učinkovitost, koja Škodi daje više dužine (4,9 cm više od Seata; 3,4 cm više od VW-a). U odnosu na prethodnika, unutarnja širina sprijeda je šest cm veća, 3,5 cm više standardnog prostora za sjedenje, a tu je i dva cm više širine straga. U prtljažni prostor pak stane od 380 do 1190 l prtljage (prije 330/1150 l), čime se postiže format koji seže daleko izvan klase malih automobila.

Fabia kao Golf?

Kako bismo vjerno dokazali koliko je Fabia narasla, možemo je usporediti s Golfom posljednje generacije. VW je 16 cm duži, ali kada usporedimo prtljažnike (381/1237 l), Golf jedva da ostvaruje neku prednost. Sada se, izgleda, kompaktni automobil iz Wolfsburga mora natjecati s još jednim konkurentom, i to usred ne baš blistavog dijela svoje karijere. Fabia je tako, nismo nikad mislili da ćemo ovo reći, po prostranosti u interijeru dosegnula novi Golf.

Ne samo po pitanju ponude prostora, nova je ‘Čehinja’ podignula na drugu razinu stavke koje očekujemo kod gradskih vozila. Dojmi se vrlo solidne izrade, što iz Škode objašnjavaju činjenicom da je karoserija sastavljena od 80 posto čvršćih metala. Tako su ojačana i područja kod A i B nosača krova, kao i podnica, što je izuzetno važno pri apsorbiranju energije kod bočnih sudara.

Što se sigurnosnih stavki tiče, Fabia u startu nudi šest zračnih jastuka, prednja LED-svjetla i manji komplet sustava pomoći (automatsko kočenje u nuždi i održavanje vozila u traci). Sigurnosnu armadu moguće je doplatiti relativno jeftino – adaptivnim prednjim svjetlima Light Assist High (oko 910 kuna), kamerom za vožnju unazad (oko 1960 kuna) te prednjim i stražnjim parking senzorima (oko 2295 kuna).

Za trenutak ćemo pojasniti isplati li se. Ali prvo se smjestimo u veliko, masivno i udobno vozačko sjedalo koje je zasigurno podobno i za daleka putovanja. Stražnji dio opremila je jednako udobna klupa čiji se naslon preklapa u dva dijela. Nova nam Fabia u interijeru uz obilje prostora nudi i tradicionalna dostignuća krilatice ‘Simply Clever’.

Počelo je s držačem parkirne karte ili bilo kakve karte na vjetrobranskom staklu, nakon čega su uslijedili istaknuti detalji poput kišobrana u vratima i strugača za led na čepu spremnika goriva. Popis detalja Simply Clever sada broji 43 stavke, pri čemu najnovijim nedostaje blistavo bogatstvo ideja – uklonjivi držači za čaše ili pričvrsni predmeti za pohranu u prtljažniku. No gotovo da nam je drago što se Fabia barem trudi, ima se čime hvaliti te pokazuje želju da bude pomalo jedinstvena.

Novi osjećaj zbunjenosti

Iako se klima-uređajem može upravljati pomoću okretnih komandi, odnos s glasovnim asistentom karakteriziraju veliki problemi u komunikaciji. Osim toga, lako se zapetljati u zbrkanu strukturu izbornika sporo napredujućeg korporativnog informacijsko-zabavnog sustava osjetljivog na dodir. Uostalom, sustavima pomoći upravlja se drukčije, umjesto da su ‘skriveni’ u infotainmentu, njima se komandira pomoću izravnog gumba i valjka na upravljaču.

Kamo ćemo? Najprije se vozimo po gradu za koji je Fabia kao stvorena. Tu pokazuje sav svoj talent, ali da nas pogrešno ne shvatite – tu talenti ne prestaju. I zahtjevnija putovanja, zbog čega neki kupuju veće automobile, Fabia može svladati brzo, udobno čak i zabavno. Dakle, karoserija je – možemo reći – nježno čvrsta, što rezultira manjim uvijanjem te većom udobnošću. Na sve vrste prepreka Fabia nježno reagira samopouzdanim upijanjem rupa i neravnina. Trocilindraš bi mogao raditi ponešto diskretnije, EA211 i dalje je zadržao robustan ton poput bubnja. No postoje neke inovacije o kojima vas moramo izvijestiti – obloge cilindara obložene su plazmom umjesto košuljica (za manje trenje), kompresija je visoka (11,5:1), a benzin se ubrizgava na visokih 350 bara uz promjenjivu geometriju za brži odaziv.

Pored turbomotora sa 95 i 110 KS imamo i dvije izvedbe atmosferskog motora, također trocilindraša, sa 65 i 80 KS. Treba samo pričekati 1,5 TSI-motor sa 150 KS! A možda i ne treba kad imamo tako živahan 1.0 TSI sa 110 KS, gdje se sve tako harmonično uklapa.

A sad kroz zavoje

Početna slabost koja je obilježila odlazak pretproizvodnih modela, sada je svedena tek na malo oklijevanje. Samo trenutak i inače neprimjetno besprijekorna i precizna mjenjačka kutija s dvostrukom spojkom počinje surađivati s turbopunjačem. Tada Fabia kreće na turneju, marljivo ubrzavajući, homogena u svojoj vučnoj sili te moćna u svom zvuku. A sada malo o temperamentu. Fabiji od 0 do 100 km/h treba 10,2 s, a najviša brzina iznosi 205 km/h.

Dovoljno da se uskomešaju i najkritičnije glave, ovdje imamo vrlo solidne brojke kojih se ne bi sramio ni jedan kompakt. A poglavito kada ih usporedimo s nekim modelima iz prošlosti. Primjerice, Golf III GTI iz 1996. do 100 km/h stizao je za 10,6 sekundi, a najviša brzina iznosila mu je 196 km/h. No Fabia ne ubrzava samo kao GTI iz prošlosti, tu je i prosječna potrošnja od 6,6 l/100 km. Time ostaje štedljiviji od najekonomičnijih vozila iz 90-ih. Na našem testu iz 1994. VW Polo 45 (6N) trošio je 6,8 l/100 km, od 0 do 100 km/h trebalo mu je vječnih 22,7 sekundi, da bi u nekoj bližoj budućnosti konačno dosegnuo najvišu brzinu od 145 km/h.

Uostalom, Fabia danas koči kao sportski automobil – stane za 33,3 m od 100 km/h, što je samo jedan metar više nego što za istu zadaću treba moćnom Porscheu 911 GT3, koji je jedan od raširenih korporativnih srodnika. Mnogim automobilima ove klase prije 20-ak godina trebalo je čak deset metara više da se zaustave s brzine do 100 km/h, što je više od dvije dužine današnje Fabije. Za kraj smo sačuvali ono najnevjerojatnije o Škodi – jednostavno se odlično vozi. Ne u smislu pretjerane dinamike već opuštene suverenosti. Njezino upravljanje reagira izravno, ali ne oštro, povećava se homogeno u odnosu na brzinu, uklanja nepotrebne informacije kako bi izvijestila vozača točno o onome što se zbiva u kontaktu kotača s podlogom.

Iznad svega, impresivna je golema sigurnost u vožnji. Čak i pri vrlo intenzivnom ritmu, Fabia ostaje neutralna u zavojima, ne dopušta se vrpoljiti promjenama opterećenja i samo kasno gura u lagano podupravljanje. Mini Cooper S odrađuje slično s nešto više drame, ali neuzbuđenom preciznošću te fino podešenim ESP-om, Fabia je jednako brza, a neupadljivija u slalomu.

Koliko je samo automobila Fabia ovdje na našem testu pobijedila. Pa možemo to tako reći, iako se, naravno, nije radilo o klasičnoj usporedbi. Iza nas su Golf III i VIII, Polo 45 i Porsche 911 GT3, plus Mini Cooper S. Što iz toga zaključujemo? Drugi gradski automobili mogu se nadati da će na nekom skorijem usporednom testu pobijediti novu Škodu Fabiju. No ne treba se zanositi iluzijama – Fabia je jedan od najtalentiranijih automobila u klasi koji sada možete kupiti. Čak i kada pogledamo cijenu, ona nam se čini razumnom, s obzirom što sve ovaj automobil nudi.

OCJENA: Ne tako davno, samo su mini automobili bili tako ekonomični, samo su kompaktni automobili bili tako prostrani, samo su modeli srednje klase bili tako udobni, a samo limuzine više klase tako sigurne. Gotovo savršen auto za sve što trebate.

Karoserija

+ Izvrsna učinkovitost prostora, prostor za putnike i prtljaga na razini otmjenog kompaktnog automobila. Dobra preglednost u svim smjerovima. Svakodnevna svestranost, solidna izrada, uglavnom visokokvalitetni materijali

– Djelomično kompliciran i loše strukturiran rad, posebice infotainmenta na dodirnom zaslonu

Udobnost

+ Udoban ovjes kao u višoj klasi vozila, udobna sjedala

– Izraženije upijanje na kratkim, grubim izbočinama

Pogon

+ Primjereno kultiviran i učinkovit trocilindarski turbobenzinski motor, rad DSG-mjenjača

– Lagana slabost pri pokretanju

Vozne karakteristike

+ Sjajno izbalansirani šasija i ovjes s vrlo agilnim, preciznim i homogenim upravljanjem, učinkovit i diskretan ESP

Sigurnost

+ Dosta zračnih jastuka, sjajne kočnice, svjetla

– Doplata za stražnje disk-kočnice

Okoliš

+ Testna potrošnja (6,6 l/100 km) i temperament vozila primjereni

– Potrošnja 0,2 l viša nego kod prethodnika

Troškovi

+ Opsežna oprema, povoljne doplate

– Nešto viša početna cijena