E-mobility by Porsche – Savjeti za punjenje e-vozila
Punjenje električnog automobila je proces koji se neprestano ubrzava i unaprjeđuje, no neka pravila postavljena na samom početku elektromobilnosti vrijede i danas. Donosimo odgovore na najčešća pitanja
1. Koji je idealan raspon SOC-a baterije?
Čak i ako e-automobil uopće ne vozi, njegova baterija stari, tj. smanjuje se njezin maksimalni kapacitet, a time i doseg. Slabljenje kapaciteta baterije ovisi o dva faktora – starosti baterije te broju njezina punjenja i pražnjenja. SOC (State of Charge) blizu nule i 100 posto posebno je stresan za bateriju. Ako nema dužih putovanja, baterija je najugodnija sa SOC-om između 30 i 70 posto. E-auto se stoga ne bi nužno trebao vraćati na utičnicu nakon svakog putovanja. Ako ćete putovati na duže udaljenosti, najbolje je to učiniti sa SOC-om od 100 posto neposredno prije početka putovanja. Proces starenja također ovisi o temperaturi – toplina uvelike potiče trošenje baterije. Najgore što možete učiniti bateriji električnog automobila je napuniti je do kraja, a zatim parkirati vozilo na izravnom ljetnom suncu.
2. Kod kuće je najpovoljnije?
Ovisno o tarifi (dostupne na hep.hr), Hrvati jedan kWh struje iz kućne utičnice plaćaju od 0,03 do 0,07 eura. Prijeđenih 100 km u kompaktnom e-autu bi vas stoga koštalo svega od 0,51 do 1,19 eura. Činjenica da kućna struja trenutačno poskupljuje ne mijenja mnogo na stvari, s obzirom na to da su javne punionice znatno skuplje. Jer one prije svega nude uslugu pa se vode pravilom ‘što brže to skuplje’. Ako možete puniti e-auto u svojoj garaži, javne biste punionice trebali maksimalno izbjegavati te ih koristiti samo kada nemate alternativu. No ako ih koristite, trebate znati i da postoje razlike u cijeni između onih na autocesti te izvan njih, kao i da je punjenje noću (od 22 do osam) povoljnije od onog danju.
3. Je li wallbox idealno rješenje?
Wallbox je uređaj koji omogućuje veću snagu punjenja uz određene preduvjete vezane uz električnu instalaciju u samom objektu. Nudi se u rasponu snage od 3,7 do 22 kW, s jednofaznim, odnosno trofaznim priključkom. Riječ je o pametnim napravama koje se mogu povezati putem interneta, bluetootha ili WLAN-a, a koje imaju mjerače, programirano vrijeme punjenja, statistiku korištenja… Riječ je o idealnom rješenju za kućno punjenje e-automobila s baterijama većeg kapaciteta.
4. Ima li još uvijek besplatne struje?
Veliki trgovački centri obično nude uslugu besplatnog punjenja e-vozila, ali je u pravilu riječ o AC-punjačima za čije se pokretanje trebate javiti na recepciju ili identificirati putem RFID-kartice. Budući da takvo sporo punjenje podrazumijeva dulje zadržavanje u objektu, izgledno je da ćete obaviti šoping ili barem sjesti u kafić i popiti piće. U jednu ruku, potrošit ćete manju ili veću količinu novca na što vas nitko ne tjera, ali spojit ćete ugodno i korisno te za tih sat vremena ostvariti ‘besplatnih’ stotinjak kilometara dosega. Bilo kako bilo, Konzum, Lidl, IKEA i Kaufland samo su neke od poznatijih adresa na koje svraćaju i oni koji nužno ne obavljaju kupnju, već koriste pogodnost korištenja besplatne električne energije.
5. Je li parking besplatan za vrijeme punjenja?
Besplatan parking na mjestu javne punionice ne znači da vozilo na njemu možete ostaviti cijeli dan. Kako bi sustav javnih punionica funkcionirao što efikasnije, na većini postoji tzv. naknada za prekomjerno zauzimanje konektora. Ista se naplaćuje nakon proteka određenog vremena punjenja (60 ili 180 minuta), primjerice po cijeni od 0,07 eura po minuti (punionice u sustavu ELEN-a). Do uvođenja spomenute naknade nepisani bonton vlasnika e-automobila je bio da se vozilo ne puni do 100 posto SOC-a, s obzirom na to da za posljednjih 10 do 20 posto napunjenosti baterije treba znatno više vremena.