Renault Megane E-Tech EV60 – Te(c)hnološka poslastica
Megane E-Tech Electric dolazi kao prvi e-model nove elektroere Renaulta. Atraktivno zapakiran u kompaktno crossover ruho, testni primjerak posebno privlači pažnju zlatnim prednjim spojlerom u F1-stilu. Nas, naravno, zanimaju i njegove - unutarnje vrijednosti
Kada je elektromobilnost u pitanju, na ovim je prostorima Renault zasigurno jedan od sinonima za nju. Prije svih Zoe preko kojeg smo pratili napredak u razvoju baterija, kralj domaćih subvencija Twingo, neobičan Twizy, ali i dostavni Kangoo te najnoviji Master, dokazuju koliko je po tom pitanju francuska marka inovativna.
No sada je stiglo vrijeme da Renault zakorači u posve novu eru elektromobilnosti, a prvi od nove generacije e-automobila koji stupa na scenu jest Megane E-Tech Electric. I već visina od 151 cm, što je znatno niže od prosjeka kompaktnih SUV-a, odnosno činjenica da je 16 centimetara kraći od klasičnog Meganea s motorom na unutarnje izgaranje, pokazuje da je samo 11 cm ‘tanka’ baterija izuzetno kompaktna. Izvana visoka linija ramena koja se snažno podiže prema kraju u kombinaciji sa 20-colnim kotačima u top-opremi Iconiq rezultira poprilično moćnim crossover-nastupom.
I zapravo je nevjerojatno, osobito kada se autu približavate sa stražnje strane, percipirati kako je dizajneru uz toliko lima uspjelo uopće ugurati stražnje staklo. Posljedično je pogled s vozačke strane poprilično ograničen, no sam je pristup sjedalima dovoljno raskošan zahvaljujući širokom kutu otvaranja vrata koja idu uz dozu atrakcije – prednja vrata imaju u karoseriju upuštene kvake, dok su straga skrivene u stilu Clija.
Pomoć za bolju preglednost
Upravo zbog loše vidljivosti prema straga nadoplata za digitalni retrovizor u testnom primjerku pokazuje se punim pogotkom. Potonji može stići unutar paketa Augmented Vision (11.200 kn) ili Advanced Parking s dodatkom naprednog tempomata (15.000 kn). U svakom slučaju, vlasnici uz digitalni retrovizor dobivaju upozorenje o mrtvom kutu s korekcijama upravljača, parkirne senzore sprijeda i straga, upozorenje na nadolazeći bočni promet te sustav kamera od 360 stupnjeva.
Za najbrži pristup kameri najbolje je odabrati gumb ‘Favorite’ na multifunkcionalnom upravljaču, a sustav će vam odgovoriti neometanim pogledom na sve ono što se zbiva iza vozila pa je nevažno vozite li odrasle putnike na stražnjoj klupi ili pak imate prtljažnik natovaren do krova. Mi radije svoj pogled usmjeravamo prema naprijed i sa zadovoljstvom vrlo brzo zaključujemo kako ovjes Meganea E-Tech donosi poprilično mekan osjećaj u vožnji. Ne, Renault ne nudi adaptivan ovjes, no kako su stvari komforno posložene, to nije ni najmanje potrebno. U redu, pri nižim brzinama i većim neravninama prednjepogonski e-Megane zna povremeno djelovati malo drvenastije, ali podizanjem tempa stvari se ublažavaju. Poput udobnosti, vozač vrlo brzo percipira i nisku razinu buke.
Renault je mnogo uložio u izolaciju kabine, s posebno tankim, ali vrlo učinkovitim slojem iznad baterija koji i na zahtjevnoj autocesti razinu buke od vjetra drži u podnošljivim okvirima. Motor je ionako neprimjetan pa ostaje samo obavezan zvuk koji na niskim brzinama upozorava pješake o prisutnosti električnog Meganea. Činjenica da se moment prenosi na prednje kotače, Megane ne može sakriti. Naime, kod snažnih ubrzanja kotači proklizavaju i prenose nemir na lagani te vrlo izravan upravljač kratkog prijenosnog omjera, a kako je teško zadržati pravac, tako se elektronika relativno rano uključuje u cijelu priču.
No na tržištu ima elektro prednjepogonaša koje znamo sa znatno većim problemima od ovih. Usprkos ekonomično uskim gumama te manje informativnom upravljaču, ovaj Megane može pružiti pregršt zabave na otvorenoj cesti, tim više jer je za granično područje većina kupaca zainteresirana valjda jednako toliko kao i za aktualne cijene dizelskog goriva.
Baterije u dvije veličine
Na testu se našla varijanta Meganea snage 160 kW, što podrazumijeva i veću bateriju kapaciteta 60 kWh. Ponuda uključuje i manju bateriju od 40 kWh koja na početku ponude može nuditi samo jednofazno punjenje izmjeničnom strujom, što za razliku od naše top-varijante (DC 130 kW) traje beskrajno dugo. Za posebno štedljive kupce, s najdužim dosegom na umu, Renault nudi zanimljivu varijantu koja kombinira slabiji motor snage 96 kW (131 KS) s kapacitetnijom baterijom. Testna top-izvedba nema nikakvih limita po tom pitanju pa podjednako fascinira ubrzanje do 100 km/h – 7,8 s, kao i najviših 160 km/h. Naravno, tko se često prepušta izljevima snage, mora računati na doseg od 200 kilometara.
Na testu je prosjek potrošnje iznosio 24,2 kWh, što je u konačnici bilo dovoljno za doseg od 272 kilometra. Pohvalno, navigacija informira o mogućim točkama punjenja kako bi otklonila sve potencijalne strahove. Kako smo napomenuli, na brzim je punjačima moguće puniti snagom do 130 kW, no uz neka ograničenja (vidi izdvojeno).
S ukupno 420 cm u dužinu, Megane E-Tech teško možemo okarakterizirati velikim automobilom. Ipak, prtljažnik nudi sasvim solidan utovarni volumen od 440 litara, iako na račun visokog praga i relativno velike dubine i nije najpraktičniji. Potonjem donekle pomaže dodatna podnica koja barem manje stvari drži bliže rukama. Takve primjedbe nemamo na nosivost, 461 kg možda nije superiorna brojka, ali je sasvim solidna i dovoljna. Isto možemo ustvrditi i za ponudu prostora na stražnjoj klupi. Padajuća linija krova u stilu kupea bez sumnje ograničava unutarnju visinu, cipele standardnih veličina ne mogu se ugurati ispod posve upuštenih prednjih sjedala čije naslone gotovo i da dodiruju koljena putnika. No ne zaboravimo da je ovdje riječ o tek 4,20 metara dugom automobilu koji zahvaljujući naprednoj tehnologiji ugradnje supertanke baterije u podnicu nudi više mjesta za noge od 16 cm dužeg klasičnog brata.
Dodatno, Megane E-Tech znatno je i širi te općenito nudi veći osjećaj prostranosti. Ako već nešto želimo, to bi onda išlo u smjeru više iskoristive sjedeće potpore što bi se lako moglo riješiti opcijom naginjanja naslona, no tako nešto nije bilo dostupno u testnom primjerku. Također, kod prednjih sjedala ne bismo se bunili protiv više bočne potpore, baš kao i lakše dostupnije ručice za podešavanje nagiba.
Zabavljač? U svakom smislu
Impresivno opsluživanje ostavlja izvrstan dojam, ne samo vizualan već i zahvaljujući klasičnim mehaničkim prekidačima. Primjerice, onaj za izravno isključivanje sustava za održavanje vozila u traci što smatramo izuzetno važnim za opuštenu gradsku vožnju, ali i cijeli lijepi niz ispod multimedijalnog zaslona za kontrolu klimatizacije. I da, tko zimi želi veći doseg s liste opcija, odabrat će toplinsku pumpu za 6000 kuna. Digitalni instrumenti, srećom, ne generiraju ‘gazlijon’ futurističkih pogleda, već se jasno i precizno fokusiraju na najvažnije. Na spomenutom 12-inčnom uspravnom središnjem zaslonu (serijski od početka) u višim razinama opreme djeluje operativni sustav razvijen uz pomoć Googlea (s istovremenim nadogradnjama) koji nudi velike kvadrate, brze reakcije te sustav govornih komandi.
Još da postoji i konzola na koju se ruka može osloniti prilikom touch ili swipe operacija, stvari bi bile savršene. Poput, primjerice, cijele armade sustava pomoći i komfora koje su vozaču na raspolaganju.
GTI među električnim automobilima, kako prvi čovjek Renaulta Luca di Meo voli ‘pecnuti’ svoju bivšu firmu? Uostalom, novi je Megane E-Tech 100 kg lakši od konkurencije, s vrlo izravnim upravljačem (12:1) te itekako angažiranih 220 KS. Težište je 90 mm niže od klasičnog Meganea, a čak koristi i električno pobuđeni motor umjesto varijante s permanentnim magnetima koji troši zemljine rijetke minerale. Da ne govorimo o jednostavnom, ali atraktivnom sučelju, intuitivnom opsluživanju i materijalima koji odgovaraju plaćenoj cijeni.
Tako daleko ipak nećemo ići – upravljač s premalo povratnih informacija, prednji pogon pod utjecajem momenta ili ovjes više nagnut na komfornu nego sportsku stranu, tome govore u prilog. No da je prvi primjerak nove generacije Renaultovih električara zabavan, inovativan, solidno posložen te nudi mnogo toga za uloženo, u to nema dvojbe.
IZDVOJENO
Teorija i praksa
Kao što dobro znamo, teoretske vrijednosti koje se mogu pročitati u prospektima ili reklamnim prilozima, u pravilu odstupaju od realnih vrijednosti. To može biti manje ili više, kao što se i vidi u slučaju WLTP-potrošnje Meganea E-Tech koja na papiru iznosi 16,1 kWh na 100 km. Testni primjerak pak u pažljivo odvezenoj Eco-testnoj ruti troši 19,2 kWh. I dok je tu razlika koliko-toliko usporediva, sportski način vožnje gotovo da udvostručuje dobivene WLTP-vrijednosti – sa 24,2 kWh. Posljedično doseg se s obećanih 450 km spušta na mnogo realnijih 272 km. Zanimljivu činjenicu ustanovili smo i kod punjenja kada kroz navigaciju odabrani put do punjača rezultira dovođenjem baterije na optimalnu temperaturu pa na punjaču od 150 kW postižemo ‘peak’ punjenja od 125 kW. S druge strane, bez ovakvog predkondicioniranja baterije dosegnuta maksimalna snaga punjenja iznosi 80 kW, što značajno produljuje vrijeme punjenja.
Ocjena
Impresivna premijera na novoj platformi i ulazak među crossover kompakte. Ovjes, niska razina buke i onaj opušteni osjećaj vožnje osvajaju. Ispod prosjeka – ponuda mjesta straga, potrošnja i posljedično doseg
Karoserija
+ dobra ponuda prostora i osjećaj prostranosti sprijeda
sjajan zaslon
opsluživanje s izravnim gumbima
rad dodirnog zaslona
govorno upravljanje
veliki prtljažnik
kvaliteta izrade
– loša preglednost prema straga i dijagonalno unazad
visok utovarni prag
poprilično usko straga
Komfor u vožnji
+ iznimno mekan ovjes
niska razina buke u vožnji
– prekratka sjedeća površina sprijeda i straga
Pogon
+ tih i moćan motor
četiri stupnja rekuperacije
– viša potrošnja od obećane i na dužim dionicama
relativno malen doseg
Vozne karakteristike
+ mala razina snage potrebna za korištenje
ugodan osjećaj upravljanja
– upliv momenta na prednjim kotačima
bezosjećajan upravljač
Sigurnost
+ učinkovite kočnice bez tendencije zamora
sigurno ponašanje u vožnji
središnji zračni jastuk sprijeda
obilje sustava pomoći
– bez bočnih zračnih jastuka straga
Okoliš
+ lokalno bez štetnih emisija
udio recikliranih materijala
ograničen udio kobalta u bateriji
– potencijalno visoka potrošnja
Troškovi
+ niski osnovni troškovi
– godišnje održavanje
– dijelom skupe opcije