Prvi test Mercedes GLA 220d 4matic

U stopu za vrlo zanimljivim i većim GLB-om, stigao je i novi Mercedes GLA. To je oznaka koju već poznajemo, kao i koncepciju, ali usluga je na novoj i konkurentnoj razini. Isprobali smo što GLA može ponuditi u izvedbi sa 190 KS i pogonom na sve kotače

Kada na stranici domaćeg uvoznika odaberete novi GLA, otvorit će vam se naslov ‘Grad, selo, grad’. Nad time se čovjek u posljednje vrijeme uistinu može zamisliti, a evolucija Mercedesa GLA čini se savršena za tu svakodnevicu. Odnosno, GLA je stvoren za grad, ali u svakom trenu spreman i za avanturu. I to piše na stranici uvoznika, iako je ta avantura poprilično ograničena jer udaljenost od tla iznosi samo 140 mm.

Doduše, testiranje je pokazalo da je GLA s pogonom na sve kotače 4matic i programom vožnje ‘offroad’ itekako spretan na terenu, sve dok ne zapne s podnicom. No isto smo tako svjedoci kako Mercedes mnogo poštenije komunicira svoju najnižu točku podnice, pa tako pamtimo da je za E-klasu All-terrain naveo udaljenost od tla od svega 129-156 mm, a riječ je o modelu koji je veći terenac od mnogih SUV-a što se hvale sa 17,5 mm udaljenosti od tla. Tako je i u ovom slučaju…

Iz crossovera u SUV-odijelo

Zbog svega toga slogan ‘Grad, selo, grad’ je sasvim priličan. GLA će biti izuzetno spretan u gradu, a na selu će ga svi rado škicnuti i vješto proći dalje od klasičnih automobila. Novi GLA s prethodnikom iz 2014. ima malo toga zajedničkog. Kao da su u Mercedesu iznova izumili isti model po novim standardima i s novim komponentama.

Sa 4,41 metrom GLA je nešto kraći od B-klase, ali je viši pet centimetara, dok je A-klasu nadvisio čak 17 cm. Zanimljivo, od svog prethodnika novi GLA viši je čak 11 cm. Dodajte na to tri centimetra duži međuosovinski, pa i mnogo širi trag kotača (sprijeda 36, straga 46 mm) i već možete namirisati posve drukčije vozilo.

Da skratimo, GLA je prestao biti crossover i postao pravi SUV! Hoće li se to svidjeti svim zaljubljenicima? Nismo sigurni, jer bila je zgodna ta tanka (kompromisna) linija po kojoj je prethodnik hodao. No sasvim je sigurno da je novi GLA u startu uvelike praktičniji od prethodnika koji je po pitanju komfora bio pravi škrtac.

Komfor značajno veći – osim u prtljažniku

Kao i kod jeftinije B-klase i novi GLA ima klizna stražnja sjedala koja putuju naprijed-nazad 14 cm, ali nisu serijska već u doplati stoje 2754 kune. Opcijski, može se preklopiti i suvozačevo sjedalo (1148 kuna), a trodijelni naslon straga je serijski. Svakako, logika i funkcionalnost većeg GLB-a uselila se i u manji GLA.
Volumen prtljažnika je narastao (ne baš značajno) na 425 litara, što je još uvijek manje od prvih skupih rivala. Stvar donekle spašava praktičnost jer je utovarni prag spušten čak pet centimetara, a tu je i podesiva podnica ukupno vrlo urednog prtljažnika.

Naravno, s obzirom na višu karoseriju ulazak u kabinu je lakši, a preglednost bolja. Putnici će u trenu osjetiti prozračniju kabinu, više mjesta u širinu (za ruke i ramena) te općenito više prostora. Straga je ponuda prostora narasla nevjerojatnih 12 cm, a putnik straga će profitirati i na udobnijim sjedalima, ne prekratkima. Središnji tunel je nezaobilazan, komfor sprijeda neupitan, baš kao i sjajna sjedala sa sjedećim dijelom koji se može produžiti.

Ljepota ima svoju cijenu

Neosporno je da je početna cijena novog GLA pozicionirana iznimno zanimljivo, ali još je zanimljivije koliko vozilo može osebujno izgledati uz prave kombinacije boja, materijala i detalja. Putem doplata, naravno. Dobar primjer su elegantni drveni umetci na kokpitu s otvorenim porama drveta lipe (1989 kuna). Ili svijetle kožne presvlake sjedala koje odišu kvalitetom, a serijski su dio paketa Progressive (11.667 kuna). Nema baš previše tvrdih slojeva plastike i ukupna je atmosfera nepogrešiv premium – i to je ono što je nedostajalo prethodniku.

Novi model paralelno konkurentnoj početnoj cijeni može biti i skupocjen model. Ipak je to Mercedes, pa bi bilo neobično da ne može, a ovako okićen testirani model koji ukupno stoji 426.903 kune, u opremi ima i napredni sustav prednjih svjetala (9563 kn), dodatne kamere (7115 kn), pa i paket Energizing (10.710 kn). Dakle, s početnih 310.000 kuna testirani se model udebljao na oko 427.000 i ostao konkurentnim, jer ni rivali kada su okićeni nisu ništa jeftiniji.

Zanimljiva cjenovna dvojba svakako je i između slabijih izvedbi. Tako je početni benzinac GLA 200 sa 163 KS vrijedan 249.330 kuna od dizelaša GLA 200d (260.175 kn) jeftiniji samo deset tisuća kuna. Takav dizelski pogon sa 150 KS nedavno smo testirali u većem i težem GLB i nije mu ništa nedostajalo, a ovdje je riječ o još manjem autu bolje aerodinamike.

Od njega je 40 KS snažniji GLA 220d sa 190 KS skuplji 23 tisuće kune (283.624 kn), pa tek potom dolazi osnovni testirani model koji donosi još pogon na sve kotače te spomenutu cijenu od 310.104 kn.

Uvijek dovoljan, nikad sportski

Taj dvolitreni dizel OM654q stvoren je za perfekcioniste koji se ne žele odreći dizelskog zagrljaja, poglavito u kombinaciji s osmostupanjskim automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom te pogonom na sve kotače. Tu su i veće disk-kočnice iza 19-colnih kotača koje zaustavljanje sa 100 km/h obavljaju za 35,6 metara, a 190 KS vas u drugom smjeru do iste brzine vozi za samo 7,4 sekunde – što je brže od obećanih 7,6 sekundi.

Ipak, takav se start neće razviti u ambiciozni galop i ples zavojima. GLA je uvijek dovoljan, nikad sportski, a slično smo zaključili i s većim modelom GLB. Karoserija, ne previsoka, mase 1,72 tone zavoje napada s laganim nagibom, a zatim kroz njih juri nevjerojatno neutralno.

Samo, čak i kada se trudite – brzine uvijek ima – ali sportskih ambicija baš i ne. Posebne zahvale zato će pisati ljubitelji udobnosti jer generalno GLA sada stoji na mnogo boljem podvozju. Uznemiruju ga jedino ‘hupseri’ kada ih vrlo brzo zaskočite, a vožnja je inače prava plovidba. Pri višim brzinama jedino se probudi nešto izravniji upravljač, a umjesto 20 posto okretnog momenta na stražnju osovinu počne stizati 30 posto.

Zadovoljni smo i s pogonom na sve kotače. Naravno, pomaže mu i što ga od 1600 o/min ‘gura’ 400 Nm. Problema s trakcijom nema zapravo nikad, a ako vas brine onaj mali postotak momenta koji stiže do stražnje osovine kada počnete voziti sportski… Bez brige, s aktivnim programom Offroad straga će stizati do 50 posto momenta.

Takav program za terensku vožnju ne nudi se kao zasebna opcija, već je dio velikog MBUX-paketa s kojim dobivate veliki medijski zaslon (koji donosi i HDD-navigaciju, touchpad te nove funkcije). Takav paket stoji 17.521 kunu.

GLA u svakom trenutku sa 190 KS vuče iznimno snažno i dominantno, bez početne zadrške, a mjenjač se trudi držati ga ispod 2500 okretaja. Svojim radom zaslužuje pohvale te ostavlja dojam kao da je riječ o klasičnom automatiku s pretvaračem okretnog momenta – toliko je uglađen. Trzaj ćete osjetiti samo ako ga isprovocirate, a na autocesti ćete uživati u dugom osmom stupnju prijenosa (zbog niske buke i potrošnje).

Generalno, ovo je iznimno miran i staložen auto, a zbog toga ćete primjećivati i ‘glasno’ treptanje pokazivača smjera. Podvozje je vrlo tiho, a izolacija zaustavlja šum čak i nakon 180 km/h. Bodove GLA skuplja i tijekom posjeta benzinskim crpkama. Prosječna potrošnja svela nam se na 6,7 l/100 kn, a kada krenete štedljivo otvorenom cestom, ona može pasti i na svega 5,1 l/100 km.

Kao izbor iz izloga

Kada je o opremi i ponuđenim sigurnosnim sustavima riječ, katalog opcija je i više nego dovoljan, a svakako i reprezentativan. Skupi sigurnosni sustavi rade izvrsno, a novost je program Fresh koji se može aktivirati za pranje auta – kada vozilo do 20 km/h klizi, zatvara sve otvore i ne pali brisače.
S novim GLA Mercedes već u početku ima bolje polazište nego sa starim.

Komforniji je, udobniji, praktičniji i finiji. Ovo je sveobuhvatni kompaktni SUV koji će zasigurno oteti nešto kupaca BMW-u X1 i Audiju Q3, ali je veće pitanje kako će preživjeti bratske svađe s većim te mnogo osebujnijim GLB-om koji je skuplji oko 23-35 tisuća kuna. Je li to previše za ‘rastegnuti se’? Ili će možda biti – jedan GLA za nju, a GLB za njega…