Prekršajni bodovi – negativni

Dvanaest bodova - dvije godine pauze i ponovno polaganje. Negativni prekršajni bodovi u sustavu su već 22 godine, no tek mali broj vozača zna za što se dodjeljuju te kako cijeli sustav funkcionira. Odsad su na snazi nove odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje su dodatno pooštrile situaciju

Kazneni se bodovi za određene prekršaje vozačima dodjeljuju od 1996., a 2008. su preimenovani u negativne prekršajne bodove. Što su oni uopće, koliko ih smijemo imati i koliko ih dobivamo za koji prekršaj? Malo koji vozač će vam točno znati odgovoriti na ova pitanja, pa smo čak i mi bili u nedoumici kako funkcionira cijeli sustav.

Negativni prekršajni bodovi dodjeljuju se za teže prekršaje u prometu, ponajviše ih vozači ‘zavrijede’ pri vožnji pod utjecajem alkohola ili kod prekoračenja brzine. Primjerice, ako se ustanovi da ste za volan sjeli s količinom alkohola u krvi od 0,51 do jednog promila, ubilježit će vam se jedan bod, od 1,01 do 1,50 promila dva boda, a s više od 1,50 promila – tri boda.

S druge strane, kod prekoračenja brzine u naseljenom mjestu od 21 do 30 km/h dobivate jedan bod, od 30 do 50 km/h dva boda, dok ćete tri boda ‘zaraditi’ ako ste brzinu prekoračili više od 50 km/h od dopuštene. Ostali prekršaji koji donose negativne bodove mogu se iščitati iz članka 287. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Rok kušnje, odnosno vrijeme u kojem se skupljaju bodovi je dvije godine, a dopušten iznos je do 12 bodova, odnosno do devet bodova za mlade vozače. Mladim vozačima smatraju se svi do 24 godine. Ako se skupi nedopušten broj negativnih bodova, vozač ostaje bez vozačke dozvole na čak dvije godine, što nije kraj lošim vijestima. Naime, taj će vozač ujedno morati platiti i ponovno polaganje vozačkog ispita, kao da ga nikad nije položio, što je novost koju donose nedavne izmjene ZOSPC-a.

Dakle, vrlo je oportuno paziti da vam se to ne dogodi, ne samo zbog dugotrajnosti same kazne već i financijskog aspekta. Svi prekršaji, odnosno bodovi koje ste zaradili, a stariji su od dvije godine, automatski se brišu. Ako kojim slučajem sjednete za volan dok vam je vozačka oduzeta, tada ste uistinu nagrabusili. Iz vašeg će džepa u državni proračun otići između pet i 15 tisuća kuna, a ako ne možete platiti kaznu, čeka vas zatvor u trajanju do 60 dana. Dugoročnim istraživanjima u državama u kojima se primjenjuje dodjeljivanje negativnih prekršajnih bodova (većina zemalja u Europi taj je sustav uvela u 80-ima), te isto tako i u razdoblju primjene sustava u Hrvatskoj, pokazalo se da ponajviše s gledišta vozača prema poštivanju prometnih pravila, ovaj sustav pridonosi pozitivnom ponašanju te smanjenju težih prekršaja.

To u konačnici donosi povećanje stupnja sigurnosti na prometnicama, što je i konačna ideja cijelog Zakona, odnosno njegovih izmjena i dopuna.

 

Prekršaj Negativni prekršajni bodovi

Prekoračenje brzine (autocesta) iznad 50 km/h                        3
Prekoračenje brzine u naseljenom mjestu iznad 50 km/h      3
Prolazak kroz crveno svjetlo na semaforu                                  2
Nepropuštanje pješaka na pješačkom prijelazu                        1
Vožnja pod utjecajem alkohola (više od 1,50 promila)            3

 

Intervju

Josip Mataija, voditelj službe za sigurnost cestovnog prometa
Strogi zakon pogodit će samo najbezobzirnije

AMS: Postoji li službena tablica koliko se negativnih prekršajnih bodova dobiva za određeni prekršaj? Ne bi li trebalo jasnije komunicirati koliko bodova donosi određeni prekršaj?

Mataija: Člankom 287. Zakona o sigurnosti prometa na cestama određeni su prekršaji, odnosno koliki broj negativnih bodova koja vrsta prekršaja donosi. Oni se vozaču upisuju u evidenciju ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen krivim. Trenutačno se ažurira tablica s prekršajnim bodovima pa će nakon određenog vremena ona građanima biti dostupna na službenim stranicama MUP-a.

AMS: Vozaču je dopušteno tijekom dvije godine skupiti najviše 12 bodova. Prema kojem se principu ti bodovi brišu?

Mataija: Onog trenutka kada je isteklo dvije godine od pravomoćnim rješenjem donesene odluke o dodjeljivanju prekršajnih bodova, oni se automatizmom brišu. Dakle, svi bodovi koji ste dobili prije više od dvije godine se brišu.

AMS: Kako građanin može ostvariti uvid u vlastito stanje prikupljenih negativnih prekršajnih bodova?

Mataija: Može se podnijeti zahtjev za pristup informacijama u MUP-u, na web-stranicama može se pronaći zahtjev, a e-mailom poslati taj zahtjev. Drugi je način da jednostavno nazovete (postoji broj na službenim stranicama), a službenik će vas potom obavijestiti o vašem stanju negativnih prekršajnih bodova.

AMS: A kako se vrši evidencija prikupljenih bodova, tko kontrolira količinu bodova po vozaču?

Mataija: Naravno, evidencija postoji. Policijski službenici u policijskim postajama, koji su zaduženi za praćenje stanja prekršajnih bodova po vozaču, provjeravaju stanje prema mjestu nadležnosti, dakle mjestu gdje se vozač nalazi u evidenciji, odnosno prema prebivalištu.

AMS: Koja je procedura kada se ustanovi da je vozač skupio 12 bodova?

Mataija: Donosi se rješenje i osobi se uručuje obavijest da je prikupio nedopušten broj bodova. Tada je vozač dužan vozačku dozvolu predati u policijsku postaju.

AMS: Zašto se išlo u dodatnu represiju protiv mladih vozača – da je njima granica dopuštenih bodova na devet, a nama starijima na 12?

Mataija: Kao i u većini europskih država, mladi vozači imaju jače restrikcije. Ustanovljeno je iz iskustva da mlađi vozači uzrokuju veći broj prekršaja i prometnih nesreća, pa je namjera zakonodavca da određenim pravnim režimom pokuša prevenirati rizičnije ponašanje mlađih za volanom. Tako se izravno utječe na ponašanje mlađeg vozača u prometu.

AMS: Postoji li postupak trajnog oduzimanja vozačke dozvole bez mogućnosti ponovnog polaganja vozačkog ispita za vozače koji učestalo ogrješuju o zakon, dakle više puta im se dogodilo da su skupili 12 bodova te ostajali bez vozačke dozvole?

Mataija: Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama ta mogućnost nije predviđena. Tim se mehanizmima pretpostavlja da bi ‘recidivisti’, dakle oni koji učestalo krše prometne propise došli pod stroži režim, gdje bi se prije svega obrazovanjem i učenjem prometne kulture djelovalo na svijest tih vozača.

AMS: Smatrate li da će u konačnici novi propisi i izmjene zakona pozitivno utjecati na broj počinitelja prekršaja te, na neki način, dodatno ‘obrazovati’ mlade vozače, a recidiviste pak staviti pod veću kontrolu?

Mataija: Naravno, svakom se vozaču dogodi greška i počini prekršaj. Nove izmjene su tako formirane da kažnjavaju ipak samo one koji učestalo bezobzirnije voze te krše prometna pravila. I da, moram reći da od ovih izmjena uistinu mnogo očekujemo. One nisu rigorozne, pogodit će samo one koji češće griješe te imaju, rekao bih, takav stil vožnje. Smatramo da je ovakav zakon dobra preventiva, važno je smanjiti posljedice i natjerati vozača koji je prije griješio da se zapita kako vozi. Znate, nije lako skupiti 12 bodova. Ako se vozite prema propisima, teško ćete ostati bez vozačke dozvole.