Toyota Proace City Verso 1.5 D-4D Family
Nastao u suradnji sa PSA-koncernom, Proace City Verso preuzima titulu najpraktičnijeg Toyotinog modela. Hibrid nije opcija, ali izvedba Family sa 130 KS te osmostupanjskim automatikom pokazuje zašto je u ovom slučaju dizel - bolja opcija
Monovolumeni su, a Prius Plus je savršen primjer, sve rjeđa pojava na cestama. Ipak, laki dostavnjaci kompaktnih dimenzija ostaju vrlo traženi, a u nedostatku monovolumena, posljedično i njihove putničke varijante. S Proace City Versom Toyota se vraća u segment, baš kao i s broj većim Proaceom, uz pomoć suradnje sa PSA-koncernom. Mnogo toga je stoga dobro poznato, od motora do dimenzija, no neki manji detalji ostaju svojstveni Toyoti. Uostalom, Japanci računaju na dodatne adute – snagu brenda, široku mrežu te povoljno financiranje – no hibridizacija, kao žrtva suradnje, nije jedna od njih.
Pragmatičnost u prvom planu
Testni primjerak stiže u karoseriji standardne dužine (440 cm, produženi 475 cm) i na račun pravilnih linija iskorištava prostor kako to samo kombiji mogu. Potvrda stiže u opciji čak tri reda sjedala unutar kompaktnih dimenzija, pri čemu su dva krajnja sasvim solidno iskoristiva. U slučaju da ih ne trebate, lako se (iz)vade te pritom oslobađaju čak 597 l utovarnog prostora. Uz to, obaranjem naslona u drugom redu ne samo da se dobiva ravan pod, nego i volumen raste na impresivnih 2126 litara. Dodatni bonus, posebno kod uskih prostora, su klizna bočna vrata, ali i ravan utovarni prag na samo 57 cm od tla. Kada se već distanciramo od kolnika, recimo i da vozač sjedi na poprilično visokih 61 cm, što je blizu razine SUV-a, dok 16 cm odmaka karoserije od tla dobro dođe u borbi s visokim rubnjacima.
Jasno je da je ovdje praktičnost u prvom planu pa spomenimo i velike retrovizore, policu iznad vjetrobrana, veliko spremište između prednjih sjedala, pretince na gornjoj strani armature, u podu, ali i – zahvaljujući inovativnom smještanju zračnih jastuka pod krov – čak dva ispred suvozača. Žaliti možemo tek što se suvozačko sjedalo ne može preklopiti, što bi omogućilo utovar predmeta i dužih od 175 do 195 cm (ovisno o poziciji suvozačkog sjedala). S druge strane, mnogočlane obitelji veselit će tri posve ravnopravna isofix-sjedala u drugom redu (širine 44 cm).
Arhitektura unutrašnjosti u osnovi je ista kao kod PSA-braće (Berlingo, Rifter, Combo), no Toyota više pretendira na smirenost nego razigranost. Dobra je vijest da su ovi laki transporteri – u odnosu na svoje prethodnike s izrazito teretnim genima – posljednjom generacijom učinili značajan iskorak po pitanju komfora. Naravno, visoko težište u kombinaciji s kutijastom karoserijom i dalje rezultira izraženijim naginjanjem karoserije u zavojima, odnosno guranjem nosa prema van, a situaciji ne pomažu ni sjedala s malo bočne potpore. Ipak, za razliku od francuske braće, Proace City Verso to nekako stoičkije podnosi. Uz to, 1,5-litreni dizel sa svojih 300 Nm sasvim se dobro nosi s gotovo 1,6 tona teškom karoserijom. Ako su i međuubrzanja (80-120 km/h za 8,9 s) prije dostatna nego impresivna, onda obrnuto vrijedi za rezultate kočenja, gdje Proace City Verso sa 100 km/h staje za 35,6 metara. U svakom slučaju, u svim uvjetima vožnje ostaje iznimno siguran.
Svakodnevni heroj
Percepciji komfora umnogome pomaže i osmostupanjski automatik koji mekano raspoređuje moment na prednje kotače, ali ne uvijek i uglađeno. Doduše, to djelomice ide i na dušu sustava start-stop koji grubo budi motor, pa u slučaju snažnijeg pritiskanja gasa najprije lete okretaji, dok ih snaga znatno sporije prati. Stoga, vozači koji ne vole kasniti na semaforima, to mogu smatrati preinertnim. Veliki čeoni presjek i visoke brzine na autocesti nisu prednost ovakve karoserije pa tada valja računati na potrošnju oko osam litara. Druga su krajnost lokalne prometnice kada, uz malo predviđanja prometa, prosjek pada na 5,5 litara, čemu pripomaže i dug osmostupanjski mjenjač (111 km/h pri 2000 o/min). U gradu, sa situacijama kreni-stani, kratkim relacijama i hladnim vremenom treba računati pak na 7,3 l, pa u konačnici prosjek testa iznosi 6,9 litara. Cjenovno se Toyota Proace City Verso kreće u okvirima bratske konkurencije, ali se nudi u čak pet paketa opreme, što olakšava personalizaciju prema željama i mogućnostima, a ne treba zanemariti ni pet godina jamstva bez ograničenja kilometara. Dakle, ako je Toyota vaš izbor, praktičniju od Proace City Versa nećete pronaći, čak i ako nije hibridna.
+ Prostranost, praktičnost, dovoljno snažan i ekonomičan motor, mogućnost vuče, automatski mjenjač (s polugama na upravljaču) ako ga se ne stišće, lagana i laka za vađenje sjedala u trećem redu, praktično otvaranje stakla na vratima prtljažnika, bogata oprema
– Naginjanje karoserije, naslon suvozačkog sjedala se ne preklapa, sustav start-stop, glasniji rad motora (osobito kada je hladnije), nedostatak utora za bocu na središnjoj konzoli, automatik u dogledno vrijeme neće biti dostupan uz dizel
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
DxŠxV 4403 x 1848 x 1844 mm, međuosovinski razmak 2785 mm, prtljažnik 597 – 2126 l, masa 1575 kg, nosivost 530 kg, mogućnost vuče 1300/600 kg
Motor
Turbodizelski common-rail, 1499 ccm, snaga 96 kW (130 KS) pri 3750 o/min, okretni moment 300 Nm pri 1750 o/min, četiri ventila po cilindru, zupčasti remen, SCR-katalizator, Euro 6
Prijenos snage i podvozje
Na prednje kotače, osmostupanjski automatski mjenjač; neovisna ovjes sprijeda i straga, sprijeda MacPherson, straga polukruta osovina, amortizeri; samoventilirajući diskovi sprijeda, diskovi straga; gume Toyo Snowprox 205/60 R16 C
Mjerenja
0-50/100/130 km/h 3,7/11,5/20,3 s
Najviša brzina 184 km/h
Međuubrzanja
60-100/80-120 km/h 6,6/8,9 s
Buka pri 50/100/130 km/h 58/66/71 dB(A)
Potrošnja (WLTP) 5,6 l/100 km
Potrošnja na testu 6,9 l/100 km
Konkurenti
Citroën Berlingo BlueHDi 130 EAT8 Feel 190.758 kn, Peugeot Rifter BlueHDi 130 GT (BVM6) 206.845 kn, Volkswagen Touran 2.0 TDI DSG (150 KS) Comfortline 271.004 kn
Cijena
Testirani model (130 KS, AT8) 196.700 kn
1.2 P Combi (110 KS, ruč. 6) 129.900 kn
1.5 D-4D Family (130 KS, ruč. 6) 185.800 kn