Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – Idemo dalje
Doseg s kojim nova varijanta Taycana kreće u akciju ograničava isključivo kapacitet baterije, ali njegovi vlasnici više nisu ograničeni isključivo na prometovanje asfaltiranim površinama. Pritom je Cross Turismo još i zabavniji
Nakon višesatne vožnje u novoj izvedbi Porscheova e-sportaša, koji hvata stotku za manje od tri sekunde, potrebno je prespavati noć kako bi se dojmovi slegnuli. Ali prije noćenja u hotelu dolazimo do prvog trezvenog uvida – putna torba koja se nalazi u prtljažniku zgužvana je poput kartonske kutije! Bez iznimke, svim budućim vlasnicima Taycana, odnosno njegove izvedbe Cross Turismo, toplo preporučujemo da svaku vrstu tereta u prtljažnom prostoru pomno osiguraju od pomicanja. A prostora je sasvim dovoljno za jedan Porsche, u kojem volumen prtljažnika često igra sasvim sporednu ulogu. Ipak, model Cross Turismo može se pohvaliti volumenom od 446-1212 litara (Turbo S 405-1171 l).
Naslon stražnje klupe može se preklopiti u tri dijela, što povećava varijabilnost relativno raskošnog prtljažnika, ali uvijek treba računati na g-sile. Ne postoji torba ili predmet koji se može oduprijeti brutalnim ubrzanjima, kao i centrifugalnim te ostalim inercijskim silama u električnom Porscheu s okretnim momentom od 1050 Nm. Dostupnim od stojećeg starta. Stoga odmah posegnite za opcijom doplata te izdvojite dodatnih 250 eura za sigurnosnu mrežu koja će sve stvari zadržati na mjestu.
Tek tada ćete moći bezbrižno uživati u britkim ubrzanjima, ali i silovitim kočenjima koje podržavaju keramičko-kompozitni diskovi, inače serijska oprema na modelu Turbo S. Tek kada su ispunjena ta dva uvjeta, pred Cross Turismo možete postaviti baš sve izazove.
Prozračnija kabina
Atmosfera u kabini još je bolja nego u tri centimetra ‘spljoštenijem’ Taycanu sedan, gdje samo putnici sprijeda mogu uživati u punom komforu. Budući da Cross Turismo njeguje sportsku formu karavana, putnici straga imaju na raspolaganju pet centimetara više u predjelu glave, što omogućuje ugodnije putovanje na dužim relacijama, uz ionako izdašan prostor u predjelu koljena te odlično profilirana sjedala. Donosi li prozračnija karoserija neke manjkavosti u smislu dinamičkih svojstava? Razlike su minimalne, praktički zanemarive. Povećanje mase u odnosu na Taycan sedan iznosi prihvatljivih 25 kg. No, svejedno je riječ o pozamašnoj masi od 2,32 tone (Turbo S), što je velik uteg za automobil sportskog predznaka.
Nije samo za cestu
Suštinske razlike čini 20 mm veći odmak od tla kao i off-road dizajnerski paket, standardno uz zračni ovjes koji omogućuje dodatna podešavanja po vertikalnoj osi. Naposljetku, ovaj Porsche nudi se isključivo s pogonom na sve kotače i baterijom velikog kapaciteta (93,4 kWh), a riječ Cross u nazivu šalje jasnu poruku da nije riječ o automobilu namijenjenom vožnji asfaltiranim prometnicama ravnim poput ogledala. Tajni sastojak zove se ‘Gravel mode’, novorazvijeni način rada koji se aktivira jednostavnim pritiskom na tipku. Gravel prilagođava rad ovjesa, ESP-a, raspodjele okretnog momenta, zaključavanje diferencijala, hlađenje, karakteristike pedale akceleratora i kontrolu trakcije. I što je najbolje, elektronika obavlja sav taj posao vraški dobro. Posebno pripremljen Cross Turismo isprobali smo na manje zahtjevnom off-road poligonu gdje se vješto uspinjao strmim, izbrazdanim puteljcima i makadamskim stazama na kojima smo odradili i pokoji drift. Načelno, to su okolnosti u kojima bi se snašao manje eksplozivan i manje ekskluzivan ‘obični’ Taycan s pogonom na sve kotače, ali ni Cross Turismo nije namijenjen većim terenskim izazovima.
Zakretna stražnja osovina
Ali vratimo Turbo S na cestu, njegovo prirodno okruženje. Koliki mu je deklarirani doseg? Veći od 400 km. Biramo mod vožnje Sport Plus, karoserija se spušta 22 mm, a iz zvučnika dopiru warp-melodije. Launch-control ovog puta preskačemo, ali svaki, baš svaki put reakcije na pedalu akceleratora ostavljaju bez teksta. Osim toga, desnim stopalom lako se i precizno dozira sila ubrzanja. Ako ćemo sasvim iskreno, već nakon dva brza zavoja i najzagriženiji ljubitelji oktana ostat će zapanjeni olujnom tišinom, munjevitom brzinom, ali i stabilnošću kojom Cross Turismo svladava zavoje svih radijusa. Tajna je u zakretnoj stražnjoj osovini kojom se ostvaruje optimalno prianjanje i prijenos snage na podlogu.
Na kraju dana valja se i spojiti na struju, Cross Turismo podržava brze punjače do 150 kW, pa se u teoriji baterija može napuniti od pet do 80 posto u manje od pola sata. No svejedno je potrebno i prespavati kako bi se napon u našem tijelu – vratio u normalu.
Zaključak
Cross Turismo nije samo virtuozni trkač kao Taycan, već mnogo upotrebljiviji automobil u smislu svakodnevna korištenja. Prostrana unutrašnjost ugodno će ugostiti četiri odrasle osobe, a prema potrebi tu je i relativno raskošan, varijabilni prtljažnik. Istinski električni sportaš sa snažnim predznakom – praktičan!
TEHNIČKI PODACI
Karoserija
Četverosjed s peterim vratima, D x Š x V 4974 x 1967 x 1409 mm, međuosovinski razmak 2904 mm, prtljažnik 405–1171 l; masa/nosivost 2320/560 kg
Ovjes
Dvostruka poprečna ramena/zračni ovjes sprijeda, multi-link/zračni ovjes straga, keramički diskovi sprijeda i straga, prednje gume 245/45 R 20, stražnje gume 285/40 R 20
Prijenos snage
Pogon na sve kotače, fiksni omjer sprijeda, dvostupanjski automatski mjenjač straga
Motor
Po jedan motor na prednjoj i stražnjoj osovini, snaga sustava 460 kW/625 KS (Boost 560 kW/761 KS), okretni moment sustava 1050 Nm, litij-ionska baterija, bruto/neto kapacitet baterije 93.4/83.7 kWh
Performanse
0-100 km/h …………………………………….. 2,9 s
Najviša brzina ………………………….. 250 km/h
Prosječna potrošnja (WLTP) …………. 24.4 kWh/100 km
Početna cijena Taycan Turbo S Cross Turismo …….. 1.217.719 kn