Novi sustav naplate cestarina će nas sve iznenaditi – bez vinjeta!

Hrvatska će 2022. dobiti novi sustav naplate autocesta koji zaustavljanje na rampama i ručnu naplatu cestarine šalje u ropotarnicu povijesti. Donosimo odgovore na sva vaša pitanja

Otkrivamo sve što trebate znati o novom sustavu elektroničke naplate cestarine bez zaustavljanja:

Po kojim je smjernicama izrađen?
Vodilje prilikom izrade novoga sustava bile su povećanje protočnosti vozila tj. smanjenje gužvi na ulaznim/izlaznim postajama kao i smanjenje emisija štetnih plinova koje uzrokuju vozila u kolonama i zastojima

Tko je izradio studiju novog sustava naplate?
Španjolska tvtrka IDOM koja je 2018. odabrana na međunarodnom natječaju resornog ministarstva

Kada se počinje primjenjivati?
Radovi na sustavu započinju već iduće godine, a planirani početak rada novog sustava je krajem 2021. u što je uključen i tranzicijski period

Što vozač ima od uvođenja novog sustava?
U prvom redu – skraćivanje vremena putovanja budući da slobodno prolazi bez zaustavljanja na naplati. A cijena autoceste? Tarifni modeli stimulirati će korštenje autocesta u razdobljina nižeg prometa uz varijacije osonovne cijene na niže ili više. Naravno, ENC će i dalje biti povoljniji za korištenje

Koliko nas sve to skupa košta i koje su uštede?
Trošak kompletne implementacije sustava (nove tehnologije, izgradnja portala za automatsku naplatu cestarine, prilagodba postojećih staza, demontažu naplatnih postaja) iznosit će oko 570 milijuna kuna. S druge strane, država procjenjuje da će se s novim sustavom mjesečno štedjeti oko 13 milijuna kuna u odnosu na postojeći.

Zaposlenici će biti preraspoređeni na nove poslove koji uključuju i nadzor plaćanja cestarina kao i penalizaciju neplatiša a što će im omogućiti novi zakon koji tek treba biti donešen. U otprilike sedam godina će se doseći iznos kompletne investicije, a stručnjaci smatraju da će sustav biti pogodan za funkcioniranje najmanje 15 godina

Što je s vinjetama?
Vinjete su odbačene kao neprikladne, budući da će se težiti unificiranom sustavu naplate autocesta u cijeloj EU a koji preferira model plaćanja po prijeđenom kilometru. Sustav satelitskog praćenja (GNSS) također je odbačen budući da su troškovi njegova uvođenja znatno veći a tu je i problem privatnosti korisnika (GDPR)

 

 

 

 

 

Kako je zamišljen sustav naplate?
Sustav je zamišljen kao kombinacija dvaju tehnologija:
1. unaprijeđenje postojećeg ENC-a (DSRC)
2. automatski sustav očitanja registracijskih oznaka putem kamera (ALPR)

Upotreba ENC-a biti će obavezna za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila (osobnih automobila, motocikala) imati mogućnost izbora. Naravno, upotreba ENC-a (sada ga koristi 40 posto vozača na autocestama) biti će daleko isplativija onima koji često koriste autoceste, dok će vozači koji ih povremeno koriste (npr. strani turisti) i ne žele ulagati u uređaj, na raspolaganju imati ALPR. Model plaćanja cestarine (aplikacija, web-stranica, naknadno terećenje kreditne kartice) još nije konačno definiran

Hoće li novija vozila biti cjenovno privilegirana u plaćanju cestarine?
Gotovo je sigurno da će se kod teretnih vozila u obzir uzeti i eko-norma kojoj udovoljavaju. Dakle, što je eko-norma starija, to je skuplja cestarina. S druge strane, razmišlja se o favoriziranju osobnih vozila električne i hibridne tehnologije te penalizaciji onih starijih. Ovo drugo sigurno ne bi bila mudra politička odluka niti za jednu Vladu, budući da je većina vozila u Hrvatskoj stara (prosječna starost oko14 godina) pa bi to imalo loš utjecaj na većinu glasačke mašinerije. Naša prognoza – ništa od toga. Isto tako, favoriziranje vozila na struju u ovome trenutku nema nikakvog smisla, budući da na cijeloj mreži autocesta postoji tek jedna jedina punionica.

Hoće li isti sustav biti implementiran i na autocestama pod privatnim koncesionarima (AZM i BINA)?
Cilj projekta je uvođenje jedinstvenog sustava naplate na području cijele Hrvatske. Privatni koncesionari nisu isključeni iz toga, a budući da država snosi troškove uvođenja sustava nema razloga opiranju