Napredak u punoj mjeri

X-Trail je nekoć bio pojam arhetipskog (kao i pomalo dosadnog) obiteljskog SUV-a. No novi - putem novog hibridnog sustava - obećava još bolje praktične vrijednosti te zanimljivije iskustvo za upravljačem. Može li elektrifikacija pružiti novi užitak u vožnji?

Anonimnost u svijetu automobila ponekad može biti vrlinom. Za razliku od vas i nas koji volimo automobile, mnogi vozači samo žele prostrano, praktično i neupadljivo prijevozno sredstvo za koje nisu emotivno vezani. Proizvođači su itekako svjesni toga, znajući da se i takvi ne osobito uzbudljivi (pa nerijetko i dosadni) automobili iznimno dobro prodaju. Glavni primjer – Nissan X-Trail. Vrlinu anonimnosti posjedovale su sve tri dosadašnje generacije obiteljskog SUV-a japanske marke – prva u manjoj, a druga i treća u većoj mjeri – a da takav pristup ‘pali’ već više od dva desetljeća (izvorni model lansiran je 2001.) dokazuje više od sedam milijuna kupaca. Najnovije, četvrto izdanje bestselera lansirano je lanjske jeseni u okolici Bohinjskog jezera, gdje smo ga i prvi put vozili, a nedavno smo ga testirali i na hrvatskim prometnicama, od Zagreba do Splita pa sve do Slavonije, na otvorenoj i autocesti te u gradu.

Korak do premiuma

Od samog je početka očito da je Nissan promijenio pristup dizajnu ovog modela. Određeni faktor vizualne anonimnosti još uvijek je tu, no prednji dio – s razdvojenim svjetlosnim elementima, odnosno dnevnim svjetlima iznad glavne jedinice kratkog i dugog LED-snopa – sada je maštovitije oblikovan te prepoznatljiviji. Premda cjelokupnim dizajnom ni u kojem slučaju ne pomiče granice, ovo nam se čini kao prvi X-Trail – posebno u dvobojnoj kombinaciji Champagne srebrne karoserije i crnog krova (1061 euro) te opcijskih 20-inčnih kotača (630 eura) – koji je učinio vizualni korak u smjeru premium segmenta.

Isti dojam ostavlja unutrašnjost novog X-Traila – posebice ove bogatom razinom Tekna opremljene verzije. I ovdje dvobojna kombinacija – smeđi gornji dio armature i obloga vrata te crni donji dio interijera – djeluje profinjeno, kao i izbor materijala, od umjetnom kožom obložene prednje konzole i umetaka od drveta te sitno izrezbarene lakirane plastike (koja ne privlači otiske prstiju kao uobičajena) do izrazito finom Nappa kožom presvučenih sjedala (1874 eura). Nissan ovdje vrlo dobro kombinira moderno – dva 12,3-inčna visokorezolucijska zaslona za instrumente i infotainment – i funkcionalno (drugim riječima, dobrodošlo staromodno) – prave i na dodir ugodne tipke (umjesto trendovskih dodirnih površina) na upravljaču i za komande klime. Svaka tipka, prekidač i kontrola ostavlja dojam kakav se i očekuje od vozila u ovom cjenovnom rangu. S druge strane, donekle neshvatljivi izuzetak je birač vožnje, jedna od kontrola koja se tijekom vožnje najčešće koristi, čija je kontaktna površina izrađena od pomalo neugledne i na dodir jeftine plastike. Ispred birača nalazi se podloga za bežično punjenje mobilnog telefona te USB-priključci (C i A) kakvi su dostupni i za putnike straga.

Tamo ima mnogo mjesta i za više putnike, kao i poželjna razina udobnosti, djelomično zahvaljujući uzdužno podesivoj klupi s mogućnošću nagiba naslona. Novi X-Trail može se naručiti i s trećim redom sjedala (1128 eura), a testirana verzija s pet raspolaže prtljažnikom od osnovnih 575 do 1396 litara. Podnica prtljažnika podijeljena u dva dijela omogućuje razdvajanje i ograđivanje dostupnog prostora, što je praktično za prijevoz manjih, klizavih predmeta, a dio ove opreme su i električno pokretana stražnja vrata. Nekolicina vrlo prostranih pretinaca može se naći i sprijeda, poput onog ispod dvodijelnog naslona za ruke (između vozača i suvozača) ili ispod ‘plutajuće’ konzole središnjeg tunela.

Impresivan u vožnji

Hibridni sustav najvećeg elektrificiranog SUV-a iz Nissana, već viđen u Qashqaiju, jedan je od najzanimljivijih na tržištu. E-Power koristi jedan elektromotor na prednjoj (204 KS/330 Nm), odnosno u slučaju testirane verzije e-4orce dodatan elektromotor na stražnjoj osovini (136 KS/195 Nm) – omogućujući tako pogon na sve kotače – koji se napajaju litij-ionskom baterijom kapaciteta 2,1 kWh (bruto).

Dio sustava čini i 1,5-litreni turbobenzinac (158 KS/250 Nm), ali on nikada ne pokreće kotače, već isključivo služi za pokretanje generatora koji puni bateriju. Trocilindraš je sam po sebi zanimljiv jer ima varijabilnu kompresiju (8:1 pod visokim, odnosno 14:1 pod niskim opterećenjem) te se, zahvaljujući varijabilnom upravljanju ventilima, može prebaciti u učinkovitiji Atkinsonov ciklus rada. Snage dvaju elektromotora ne zbrajaju se zbog određenih ograničenja napajanja baterije, pa ukupna snaga sustava iznosi 214 KS. Osim što je mehanički jednostavan na papiru, Nissanov hibridni sustav impresivan je i u vožnji.

Budući da je u izvedbama e-Power (postoji i blagi hibrid sa 163 KS) uvijek pokretan samo elektromotorima, X-Trail vrlo uglađeno, linearno i, prema potrebi, snažno ubrzava uz vrlo brz odziv na unose desnom papučicom – baš kao punopravni električni automobil. Relativno mala baterija znači da se trocilindraš često uključuje za njezino punjenje, ali za razliku od, primjerice, Toyotina kompleksnijeg HSD-sustava, turbobenzinac je u većini situacija ugodno tih i neprimjetan, odnosno nije neugodno bučan niti narušuje cjelokupno odličnu uglađenost vožnje. Baterija se puni i regenerativnim kočenjem – bilo odabirom B-moda na biraču vožnje (umjereno usporavanje), odnosno funkcije e-Pedal koja intenzivnije ‘koči’ elektromotorima gotovo do zaustavljanja vozila.

Hibridni sustav e-Power možda razvija ‘samo’ 214 KS, no u vožnji ostavlja dojam osjetno snažnijeg vozila (što odražava i službeni podatak o ubrzanju s mjesta do 100 km/h za vrlo dobrih sedam sekundi). Trenutni i linearan odziv na svaki zahtjev za ubrzavanjem pruža užitak vožnje kakav nedostaje kod automobila s konvencionalnim ICE-motorom te pokazuje kako je ovakav smjer elektrifikacije vrlo poželjan i učinkovit (među)korak do EV-a. Naša testna potrošnja tijekom tjedan dana vožnje kretala se oko 7,5 l/100 km, a na magistrali može pasti i na 5,9 litara. Dobre vrijednosti za tako velik SUV-format.

Responzivan infotainment

Uzimajući u obzir da X-Trail u ovom izdanju ima masu vrlo blizu dvije tone (1908 kg), neopterećena lakoća (i općeniti osjećaj lakoće) kojom ulazi u zavoje i manevrira gradskim ulicama velika mu je prednost u odnosu na neke druge modele u ovoj klasi. Lagan i precizan servoupravljač pridonosi ‘guštanju’ u vožnji, kao i dobro namješten ovjes (MacPherson sprijeda i multilink straga) koji odlučno kontrolira gibanja karoserije i također u većini situacija vješto skriva nemalu masu vozila. Veliki 20-inčni kotači s gumama 255/45 R20 ne pomažu podatnost vožnje, posebno pri niskim brzinama u gradu i prelasku oštrijih neravnina, no s povećanjem brzine udobnost raste na ugodnu razinu. Prianjanje koje pruža nekonvencionalan pogon na sve kotače je respektabilno, a birač modova vožnje ove verzije omogućuje biranje između – Eco, Normal, Sport, Snow i Off-road.

Osim odličnim hibridnim sustavom, X-Trail i u drugim pogledima olakšava vožnju i svakodnevno korištenje. Nissanov infotainment sustav ugodno je brz i responzivan s jednostavnim rasporedom intuitivnih funkcija – tko želi ima opciju korištenja bežičnog sučelja Android Auto ili Apple CarPlay koji posebno dobro izgledaju na velikom središnjem zaslonu. Visok i ugodan položaj sjedenja – prednja sjedala vrlo su udobna tijekom duljih vožnji – omogućuje odličnu preglednost, niz senzora i kamera parkiranje i ‘stiskanje’ kroz uske ulice čini opuštajućim, a korisnim se pokazao i 10,8-inčni head-up zaslon.

Novi X-Trail još uvijek je u mnogim pogledima arhetipski obiteljski SUV, no sada je znatno manje monoton te pokretan jednim od najugodnijih hibridnih sustava koje smo dosad imali prilike isprobati. Drugim riječima, sada bi mogao privući i one koji ne traže puko prijevozno sredstvo, već i one koji uživaju u vožnji. Zapravo, otići ćemo tako daleko da kažemo da je ovo možda najharmoničniji i najbolji ‘civilni’ Nissan koji smo vozili u posljednjih 20 godina.

Razina opreme Tekna samo je jedan korak ispod najbogatije Tekna+, a među ostalim sadrži sve – od adaptivnih prednjih LED-svjetala, adaptivnog tempomata i sustava poluautonomne vožnje ProPilot do električnog staklenog krova, trozonskog klima-uređaja, grijanih prednjih i stražnjih sjedala i upravljača.

Najpoželjnija elektrificirana verzija, pokretana parom elektromotora – punim nazivom X-Trail e-Power 213 4WD e-4orce u kombinaciji s početnom opremom Acenta započinje od 45.168 eura, a testirana verzija s razinom opreme Tekna te ponekom dodatnom stavkom stoji 55.238 eura. Mnogo novca, no bacite oko na japansku i korejsku konkurenciju – nisu ništa povoljniji, a pritom nude ‘konvencionalne’ hibridne ili mild-hibridne tehnologije.

TEHNIČKI PODACI

Karoserija

DxŠxV 4680 x 1840 x 1720 mm, međuosovinski razmak 2705 mm, prtljažnik 575/1396 litara, masa 1908 kg

Motor

Dva elektromotora (204 + 136 KS / 330 + 195 Nm) + turbobenzinski motor (158 KS/250 Nm), 1498 ccm, tri cilindra, litij-ionska baterija kapaciteta 2,1 kWh (bruto)

Prijenos

Jednostupanjski prijenos, pogon na sva četiri kotača

Vozne osobine

0-100 km/h……7,0 s

Najviša brzina…..180 km/h

Potrošnja deklarirana….6,3-6,7 l/100 km

Potrošnja na testu….7,5 l/100 km

Emisija CO2…….143-152 g/km

Konkurenti (početni modeli)

Hyundai Santa Fe HEV 4WD (180 KS) od 52.890 eura, Kia Sorento HEV 4WD (180 KS) od 53.899 eura, Toyota RAV4 HSD AWD-i (222 KS) od 47.488 eura, Škoda Kodiaq 2.0 TSI (190 KS) od 42.768 eura

Cijena

Početni model e-Power 213 4WD e-4orce Acenta………45.168 eura

Testirani model e-Power 213 4WD e-4orce Tekna……….55.238 eura

Ocjena

PLUS: vanjski dizajn, prostrana, kvalitetno izrađena i bogato (Tekna) opremljena unutrašnjost, odličan hibridni sustav, vozne osobine, performanse, udobnost pri višim brzinama, razumna potrošnja goriva

MINUS: birač vožnje od jeftine plastike