Predstavljamo Nissan Qashqai (2021) – Prorok klase za široke mase
Qashqai je s tri milijuna prodanih primjeraka svojevrsna referenca crossover klase. Otkrivamo može li Nissan - u nikad napućenijoj klasi - s trećom generacijom ponoviti uspjehe prethodnika
Vodeći principi koji su 2007. donijeli revoluciju u automobilskom svijetu i dalje su bili glavna misao vodilja u stvaranju novog Qashqaija. Atraktivan dizajn, modularna platforma te tehnički zanimljivi i učinkoviti pogoni dio su izvrsnosti koja je imperativ želi li se uspjeti u ovoj klasi. Kada Nissan predstavlja novi crossover, konkurencija gleda sa zanimanjem i zebnjom.
Manje kila, više dinamike
Qashqai je prvi Nissan u Europi koji koristi Alijansinu platformu Common Module Family (CMF-C), a koja donosi fleksibilnost po uzoru na VW-ovu modularnu varijantu MQB. U Nissanu smatraju da je za uspjeh ključno zadržati trenutačne proporcije kako bi se u vožnji osjećali podjednako ugodno u gradu, ali i na autocesti, dok bi interijer profitirao od dodatne prostranosti i dobre ergonomije. U konstrukciji su stoga korišteni lakši materijali te napredne tehnike zavarivanja za povećanje čvrstoće, uz istovremeno smanjenje težine. Prvi put su stražnja vrata na Qashqaiju izrađena od kompozitnog materijala koji štedi 2,6 kg, dok su prednja i stražnja vrata, prednji blatobrani i hauba od aluminija, što je dodatnih 21 kg manje na vagi. U konačnici je karoserija lakša 60 kg te 41 posto kruća od prethodnika. Inženjeri obećavaju da novi Qashqai neće biti samo udobniji već i znatno dinamičniji, uz povećanu sigurnost u slučaju nesreće. Novo konstruirano podvozje koristi MacPhersonov set-up sprijeda i straga, no – ovisno o specifikacijama – razlikuje konstrukciju stražnje osovine. Prednji pogon i kotači od 19 cola podrazumijevaju polukrutu osovinu, 20 cola i/ili pogon na sve kotače u priču uključuje multilink za koji Nissanovi inženjeri tvrde da donosi najbolji omjer dinamike i udobnosti. Za bolji odaziv s podloge i više osjećaja na volanu od prethodnika nadograđen je i upravljački sklop.
Više struje, manja potrošnja
Za Qashqai su dizeli mrtvi, a plan je elektrificirati 50 posto prodaje do 2024. godine. Blagi benzinski hibrid starta s varijantom 1.3 DiG-T 12V koja donosi samo 22 kg dodatne mase te se nudi s dva izvoda snage. Varijanta sa 138 KS (240 Nm) vezana je uz šeststupanjski ručni mjenjač i pogon na prednje kotače. Više izbora nudi opcija sa 158 KS gdje kupci mogu birati između ručnog (260 Nm) ili Xtronic CVT-mjenjača (270 Nm). Uz potonji ide i pogon na sve kotače gdje elektronika znatno brže uključuje stražnju osovinu u slučaju proklizavanja prednje (0,2 s). Za bolju prilagodbu podlozi tu je pet modova vožnje (Standard, Sport, Eco, Snijeg, Offroad). Niža potrošnja rezultat je isključivanja motora na brzinama ispod 18 km/h (pri usporavanju), odnosno asistencije litij-ionske baterije (+6 Nm) pri ubrzanju (između 20 i 110 km/h). Spomenimo i to da poboljšanja uključuju bržu reakciju turbine, izravniji, da ne kažemo sportskiji osjećaj ručnog mjenjača, odnosno okretajima primjereniju reakciju CVT-varijante.
Top-izvedba stiže u vidu 188 KS snažnog e-Power serijskog hibrida. Koncept gdje benzinac služi isključivo za pokretanje generatora dobro je poznat iz japanskog bestselera Nissana Nota, no za razliku od tamošnjeg 1,2-litrenog benzinca snage 106 KS, za Europu je odabrana varijanta 1,5 sa 154 KS. Benzinac varijabilne kompresije tako pokreće generator čija struja ili puni bateriju ili izravno pogoni elektromotor snage 140 kW. Ovakvo rješenje nije dosad bilo uobičajeno (primjerice, koristio ga je BMW i3 s Range Extenderom) i dokazuje Nissanovu sklonost inovacijama, a u odnosu na konkurentske hibride bi trebao donijeti brža ubrzanja uz niže okretaje. Sustav je pritom gotovo beščujan. Dodatni komfor varijanti Qashqai e-Power trebala bi donijeti opcija e-pedal poznata iz električnog Leafa. Kapacitet baterije još nije poznat, a zasad nema najava ni o mogućnosti vanjskog punjenja.
Unutarnja veličina
Sa 442,5 cm dužine Qashqai je 3,5 cm duži od prethodnika, 2,5 cm viši te 3,2 cm širi. Prednji je prevjes na račun sigurnosti marginalno duži pa je međuosovinski razmak ukupno dva centimetra (267 cm) duži, s ukupno 61 cm mjesta za koljena. Izdašnije podesiva prednja sjedala ugostit će jednako udobno vozače visoke od 145 do 192 cm. Ispod prednje maske nalazimo aktivne letvice hladnjaka koje se ovisno o potrebama za zrakom otvaraju ili zbog poboljšane aerodinamike, zatvaraju. Prednji kraj donosi veću kromiranu rešetku (Nissan V-Motion), a tanka LED-svjetla u matrix tehnologiji s dnevnim svjetlima donose karakterističan bumerang potpis. S boka novi Qashqai djeluje atletskije i dinamičnije, s jednom linijom koja prolazi automobilom od prednjih svjetala do straga, pružajući snažniji osjećaj dinamičnosti. Kako kupci cijene mogućnost personalizacije svojih vozila, tako će Qashqai biti dostupan u 11 boja karoserije te pet dvobojnih kombinacija, odnosno možete birati 16 varijacija. Opcija crnog krova dostupna je s biserno bijelom, plavom, narančasto-crvenom te keramičko sivom bojom, dok postoji i metalik krovna opcija u kombinaciji s crnom bojom karoserije. Zadržana je i mogućnost odabira panoramskog krova koja se kod prijašnjih modela pokazala vrlo traženom.
Personificirana praktičnost
Po želji novi će Qashqai nuditi električno automatsko otvaranje prtljažnika koji je – usprkos istom prevjesu – dobio dodatnih 50 litara u odnosu na prethodnika. To se postiglo boljim pozicioniranjem stražnjeg ovjesa gdje je podnica sada niža 20 mm. Bolja ergonomija i drukčiji dizajn vrata olakšavaju ulazak i izlazak iz vozila, a roditelji će znati pozdraviti i otvaranje stražnjih vrata u širem luku od 85 stupnjeva. Tko je jednom montirao dječju autosjedalicu, znat će o čemu govorimo.
Tehnologije
Nove inovacije kod Qashqaija uključuju ergonomski pozicioniran head-up zaslon dijagonale 10,8 inča, digitalne instrumente veličine 12,3 inča, središnje pozicioniranu multimediju od devet inča, inteligentna LED-svjetla (12 modula, prilagođavanje prometu koji dolazi), nadograđeni sustav ProPILOT, bežično punjenje pametnih telefona (15 W), ugrađeni WiFi i masažna sjedala. Dobra je vijest kako je površina za punjenje dovoljno velika i za najveće modele poput iPhonea 12 Pro Max. Za vrhunski zvuk brine Boseov audiosustav. Navigacija koja se temelji na sustavu TomTom ponudit će i funkciju praćenja ukradenog vozila te biti u stalnom kontaktu s policijom.
Pametniji ProPilot
Nova generacija sustava ProPilot održava vozilo unutar trake te samostalno ubrzava i koči umjesto vozača, no sada koristi i podatke s navigacije, odnosno sustava za prepoznavanje znakova. U praksi će tako usporiti prije zavoja. Sustav bolje funkcionira i u gradskim uvjetima. Nadzor mrtvog kuta dobiva aktivnu ulogu, što znači da aktivno odvraća zakretanjem upravljača ako se želite prestrojiti u traku u kojoj je već drugo vozilo. Dodatak predstavlja takozvana bočna zaštita gdje sustav upozorava vozača kod skretanja na objekte koji se ne vide, poput stupića ili rubnjaka. Zahvaljujući naprednoj radarskoj tehnologiji senzori nadgledaju cestu ispred, ali i iza automobila te Qashqai po potrebi koči ako postoji prijetnja od sudara.
Središnji zračni jastuk
Još jedna značajka paketa sigurnosnih tehnologija kod novog Qashqaija je središnji zračni jastuk postavljen između dvaju prednjih sjedala, kako bi spriječio kontakt putnika, prije svega u slučaju bočnog udara.