Nissan Leaf e+ ide preko 500 km s jednim punjenjem
Koliko novi Nissan Leaf e+ može napraviti kilometara s ‘jednom baterijom’ kada joj je kapacitet povećan sa 40 na 62 kWh? Riječ je o bateriji ozbiljnog kapaciteta, no nas zanima - može li i doseg biti toliko ozbiljan?!
S prethodnim modelom napravili smo maksimalnih 345 km sa samo jednim punjenjem, vozeći po gradu i okolici. Bio je to maksimum, za kojeg se treba potruditi, ali je ipak ostvariv. Istovremeno smo potvrdili da tim Leafom od 150 KS i baterijom od 40 kWh, svatko gotovo uvijek može računati na 265 km dosega uz prosječan ritam vožnje. A kako stvari stoje s novim modelom Leaf e+ koji je – osim baterije od 62 kWh – dobio i jači motor ‘napumpan’ na 217 KS? To je usput značilo i porast mase sa 1592 na 1723 kg.
68 KS i 131 kg više!
Snaga je narasla 40-ak posto, masa oko deset posto, ali ako razlike tražite u performansama – senzacije nema. Ubrzanje je popravljeno sa 7,9 na 7,3 sekunde (izmjereno 7,6), a brzina je narasla sa 144 na 157 km/h.
HR eco grand prix – Maksimalni doseg | ||
Baterija | Doseg | Prijeđeno |
100% | 413 km | 0 km |
90% | 411 km | 53 km |
80% | 353 km | 102,1 km |
50% | 237 km | 227 km |
25% | 117 km | 326,7 km |
10% | 51 km | 414,5 km |
8% | 41 km | 424 km |
6% | — km | 434,9 km Alert!!! |
2% | — km (16 km) | — |
0% | — km (11 km) | 467,1 km |
0% | — km (2 km) | 502,2 kornjača!!! |
0% | — km (1km) | 506,2 mm STOP!!! |
Moment je porastao svega 30 Nm (na 350 Nm). I to je to. Samo, nemojte zaboraviti – i stari Leaf je išao ‘kao metak’! Njegova startnost pri nižim brzinama ravna je sportskim autima klase 300 KS i takva traje do 70-80 km/h. Nakon toga, Leaf prestaje biti brutalan, ali je još uvijek čudesno brz.
Ako stisnete gas u tom trenu pored nekog BMW-a 320d ili sličnog prezentnog automobila – bez brige – zapamtit će vas. Barem do 150 km/h kada Leaf e+ zapravo staje.
Vi se nećete tako voziti, ali..
Novi model troši nijansu više od slabijeg prethodnika jer je teži i snažniji. No to nije velika razlika, pa će se utopiti u novoj bateriji većoj čak 50 posto. Uglavnom, Nissan Leaf e+ prema WLTP-u ima doseg 385 km, dok mu realni mješoviti doseg iznosi od 230 (autocesta-hladno vrijeme) do 485 km (grad-toplo). Zato smo mi odlučili voziti 60 posto gradom, a 40 okolicom, bez izlaska na autocestu, i saznati koliko možemo prijeći.
Ne, ovako defenzivnim ritmom prosječan vozač se neće voziti, ali mogao bi jer ne smeta ostalima u prometu. Vozili smo se polako, ali to je najbolje opisati ‘brzinom šlepera u gradu’ – relativno spora ubrzanja i brzine koje ne prelaze 80 km/h. Ako vozite tako i isključite klima-uređaj, kada uvježbate, moći ćete i vi Leafom e+ s jednom baterijom prijeći 506,2 km.
Možda i više, ali nismo za to da se baš toliko mora štedjeti. Upalite li klimu, možete računati na 485 km. Isplati se i malo ubrzati jer kad je vožnja umjerena, ali ne i spora (pratite promet), potrošnja nije drastično veća. Umjesto potrošnje 12,1 kWh/100 km, vozit ćete se sa 14 do 15 kWh/100 km, što je dovoljno za 430 km.
A kako je na autocesti?
Povećanje potrošnje s porastom brzine slično je na električnim i klasičnim pogonima, ali je kod EV-a taj porast vidljiviji jer je ukupni doseg osjetno manji.
Neki će dizel pri 80 km/h trošiti 3,4 l/100 km, a pri 130 oko 5,5 litara – što je porast od 60 posto. Gotovo je istovjetan kod Leafa. Pogledajte tablicu, uz informaciju da novi model (baterija 62 kWh) pri konstantnim brzinama troši tek nijansu više od lakšeg i slabijeg s baterijom 40 kWh.
Uhvatite li se tempomata, nećete moći memorirati više od 144 km/h, što je najviša brzina starog modela. Novi ipak može pojuriti nešto više (157 km/h), ali to nisu brzinski prosjeci za koje je Leaf zamišljen. Tih je i dovoljno stabilan, ali nakon 130 km/h kroz prizmu potrošnje, završava domena zelenog Leafa.
Proučite tablicu, ali ne zaboravite uračunati uzbrdice koje značajno podižu potrošnju i nizbrdice na kojima ćete vratiti do 15-25 posto energije – ako su identične usponu. Računajte i da ćete više puta stati te usporiti zbog prometa. Zaključak – starom cestom do Zadra i Splita uvijek možete doći, ali krenite s punom baterijom. Po autocesti stanite na 40 minuta pa dopunite 20 posto baterije.
Potrošnja (mjerenje) | ||
Brzina | Trenutačna potrošnja | Doseg |
km/h | kWh/100 km | 80% baterije |
80 | 12,6 | 393 |
100 | 16,1 | 308 |
130 | 21,2 | 233 |
150 | 30,1 | 164 |
Za volanom – Filigranska vožnja
Tehnika eko-vožnje uvijek je ista. Kod električnih vozila promjene se odvijaju brže, pa male odluke znače velike posljedice, tj. veliki porast potrošnje.
Krenuli smo opušteno i brzo napunili bateriju od 50 do 97 posto, da bi zatim još 20 minuta čekali da se dopuni do 100 posto.
To nipošto nemojte činiti jer samo nepotrebno oštećujete bateriju. S prvih 10 posto baterije prešli smo 53 km, pa se moglo zaključiti kako bismo mogli ukupno prevaliti oko 530 km. Sljedeći kilometri i odluke nisu bili savršeni. Od centra Zagreba, kruženja po Zagrebačkoj, Ljubljanskoj i Dubrovačkoj aveniji, odvalili smo i do Žumberka, Velike Gorice, Pokupskog… Zašli smo i u brda, kao sastavni dio života, i potrošnja je narasla. Porasla je do 13,1 kWh/100 km.
Čemu takva vožnja?
Tu je jasno da je ovo simulirana savršena vožnja u nesavršenim uvjetima, a dobivene rezultate vozač Leafa, ili nekog drugog električara, može usporediti sa svojom vožnjom i tako zna na čemu je. Koliko je blizu maksimalne učinkovitosti. Uglavnom, doseg je tada pao na ukupno 456 km i nismo baš bili uzbuđeni. No resetirali smo drugo putno računalo te pokušali biti maksimalno oprezni.
I uspjeli smo! Idućih 240 km prešli smo uz potrošnju od 11,4 kWh/100 km, što znači da bismo takvom – gotovo savršenom vožnjom – teoretski mogli s jednom baterijom prevaliti 543 km. Samo, tad je pažnja i vozački angažman ravan vožnji po stazi visokom brzinom.
Veliko iznenađenje na kraju
Razočarani, praznu bateriju dočekali smo prešavši samo 467 km. Kroz glavu je prošlo – ni WLTP-mjerenje nećemo probiti!? Međutim, Leaf nije stajao ni s nula posto baterije. Klizio je i klizio sve do 502,2 km, a tada se upalila žuta kornjača koja je reducirala snagu i ograničila brzinu na 50 km/h. U tom režimu prevezli smo još četiri kilometra. Srećom, nismo stali nasred prometne ceste! Putomjer je pokazao 506,2 km. Sjajan rezultat!
Za napredne!
Ključni alat za uspješnu vožnju u električnom autu svakako je regeneracija energije i vraćanje iste u bateriju, što dizelaši i benzinci ne mogu napraviti. Kada u Leafu pustite gas, generator novu struju vraća u bateriju, a kada kočite, to čini još jače. Tako se teoretski može obnoviti do 25 posto potrošene struje.
Glavni sustav koji vam pritom pomaže u Leafu je e-Pedal zbog kojeg – kada pustite gas – automobil automatski usporava sa 0,2G, a to je kao da prirodno kočite ispred semafora. S tim sustavom kočnicu ne morate nikad doticati, a sačuvat ćete pregršt energije. Međutim, to je dobro dok se vozite prosječnim ritmom i gradskim prometom, kada ne lovite maksimalan doseg.
Jer, dok smo vozili Eco grand prix, sa sustavom e-Pedal na otvorenoj cesti Leaf bi nam – kad pustimo gas – svaki puta prejako usporio, pa smo morali ponovno ubrzavati. Došli bismo na isto, ali smo bez e-Pedala na otvorenoj cesti manje griješili.
Što na velikim nizbrdicama?
Uz aktiviran e-Pedal nećete se spustiti niz Velebit ako dodavanjem gasa ne smanjite silu kočenja – zaustavit ćete se. Zato je u tim situacijama bolje birati program Eco (manje snage, jača regeneracija) za velike strmine ili čak D – kada će Leaf nizbrdo inercijski ubrzavati i pritom nježno puniti. Ako treba, vozač kočenjem uvijek može pojačati regeneraciju.
Na kraju testa, kada smo se priviknuli, počeli smo voziti bez pomagala (e-Pedal i mod Eco) i tako smo bili najuspješniji. Najbrži i najštedljiviji, ali to je jednostavno prevelik angažman za svakodnevicu. Za svaki dan su program Eco i e-Pedal savršeno osmišljeni.
Vrijeme punjenja?
Leaf se spaja na punjač CHAdeMO snage 50 kW, a na njemu ćete od 10 do 80 posto kapaciteta napuniti za oko 62 minute. Nađete li punjač od 100 kW DC, tih 70 posto kapaciteta ostvarit ćete za 35 minuta. No spojite li se na Typ 2, najčešći punjač u HR, punjenje od 0 do 100 posto kapaciteta traje deset sati.
A što je realnost?
Ako ‘sve štima’, realnost nije daleka od teorije. Uopće. No ponekad se baterija mora malo ohladiti, a katkad i punjač ne može puniti najvišim kapacitetom jer netko kraj vas puni, a kod nas ne radi sve savršeno. Primjerice, ako punite auto direktno nakon dugog putovanja, može se dogoditi da se puni (0-100 posto) i do četiri sata. Odnosno, uvijek možete računati da ćete u bateriju utisnuti 30 kWh u sat vremena ili 20 kWh u 40 minuta.