Najbrža Calibra na ovim prostorima izgleda malo drukčije, ali trogirska barakuda je još živa
Navodno postoji samo još jedan jači Opelov motor - C20XE - i taj je u Brazilu. A ovo je domaći model! Napravljen je u garaži u Trogiru i s njime je Marin Buličić postao prvi hrvatski vozač koji je 402 metra odvezao za manje od 10 sekundi. Bilo je to davno, ali nije se puno toga promijenilo...
Godine su prošle otkako sam posljednji put progutao knedlu uoči običnog ubrzanja u nekom autu za street race. Još od vremena Maxi tuninga! Tako sam napisao 2013. nakon vožnje s Calibrom, a i danas se dobro sjećam dok osjećaja. Kad se odmaknete od takvih automobile čini se kao da euforija oko mahnitog ubrzanja na četvrt milje splašnjava, da nije u trendu.
Neki auti samo jednom vožnjom postanu legendarni, a Calibra je to učinila više puta
Ali, srećom, kad se približite garaži u kojoj se rađa neki takav zmaj shvatit ćete kako je to svijet koji ne umire. Istina, pojavi se oseka sceni tuninga, no to je najčešće zatišje pred uragansku buru. Scenarij je to koji se ponavlja i koji je zabilježen te godine kad je Calibra zaurlala slavonskom ravnicom.
Tamo, na osječkom street raceu, Marin Buličić je svojom Opelom Calibrom 2,0 turbo 4×4 ponovno probudio tunersku strast u Hrvata. Zbila se romantika, viđena je hrabrost, Calibra je zabljesnula i postala prvi auto koji je u Hrvatskoj otišao ispod 10 sekundi. Projekt iz obične garaže te entuzijazam uspjeli su! Sve se poklopilo, start je uspio i Calibra je kroz cilj prošla sa 234 km/h uz vrijeme 9,990 sekundi. U tom su trenu svi shvatili da se zbilo nešto posebno!
U jednom trenutku Calibra je na domaćoj sceni percepciju tuninga i mogućnosti podigla na višu razinu
Kao kad se stara baba razveseli jer nogometna reprezentacija zabije gol… Netko je nešto dobro napravio! Jasno sam čuo razgovor dvojice „novih dječaka“ kako na
utrci u Osijeku komentiraju: „Sjećaš se onih prvih filmova ‘Brzi i žestoki’ kad nismo znali što znaci auto od 10 sekundi? Davno je to bilo i vidiš – sad to imamo ovdje! Danas ovi dečki voze takvo vrijeme, kao onda na filmu!“
I zato, evo što se zapravo zbilo i evo kako izgleda priča o heroju iz Trogira, hrvatskom pobjedniku vremena iz drugog plana i njegovom fantastičnom autu. Da ne filozofiramo previše, sjeli smo u auto i pravac Trogir, do lokacije gdje se samo dvije stvari nadglasavaju – avioni što slijeću na obližnji aerodrome i ljubičasta Calibra koja rice, puca, baca plamen,a neki pričaju da zna i skakati.
Da stvar bude bolja, uz neke preinake i proširene branike ta Calibra stoji na istom mjestu i danas. Zadnji puta smo ju vidjeli na prikolici krajem studenog 2019.
No, vratimo se u prošlost…Prizor dok je Marin izvlači iz garaže izgleda suludo, filmski, i to nas vraća još nekoliko godina unazad… Tamo negdje prema 2006. dok je Marin bio u prisnom odnosu s Opelom Mantom. Nismo ga pitali je li vezao zečji repić za antenu, jer čak i da je, vjerojatno bi otpao – manta je imala 360 KS i vozila 12,6 sekundi na 402 metra. Bolje nije mogla i time je zaslužila mirovinu.
Upravo pod njenim poklopcem Marin je ispekao zanat i znanje s kojim je ovu Calibru pretvorio u rekordera. Calibra je čekala spremna u dvorištu, model 2,0 4×4 iz 1993. godine. Marin je znao, želi li stvari napraviti kako treba, neće si puno pomoći s Opelovim pogonom na sve kotače. Naravno, izbor je pao na quattro, a potraga je stala na Audiju S6 i Gocu iz Mostara.
Tu se zapalila iskra koja je promijenila sve, jer nitko nije vjerovao da će Marin zaista uzeti samo prijenos i postaviti ga na Calibru! Pala je oklada i rečeno je da će, ako Marin to zaista učini – pogon dobiti besplatno. Riječ je riječ, pa Calibra i tri godine kasnije, vozila na donorskom pogonu bez dodatnih sportskih diferencijala. Jedino je zavarena središnja spojka. Pogon kakav je bio u Audiju S6 i danas stoji u Calibri, a Goca iz Mostara pokazao se kao dobri duh Marinovog projekta „ispod 10 sekundi“.
Prvi je cilj bio uloviti 700-800 KS, a osnova cijele priče bio je dvolitreni Opelov motor C20XE, iza kojeg zapravo stoji cijenjeni Cosworth. To je jedan od najizdržljivijih motora, poseban po tomu što mu je Cosworth lijevao glavu tlačnim lijevom, čime je izbjegnuto stvaranje loše mikrostrukture, mjehurića i sl. No, priča o tom motoru je puno kompleksnija… Dovoljno je što Marin i njegov brat Ante u svako doba dana iz njega mogu izvući 500-tinjak konja i vjerojatno tako otići na proputovanje.
Nemojte Marina pitati koliko Calibra može povući, koja joj je špica, to nije pristojno…
To je otprilike bila i prva faza tuninga Calibre s kojom su nastupali još 2010. godine. Compov turbopunjač CT367 dočekali su kovani klipovi, jača pumpa goriva, injektori od 1000 ccm i snaga je skočila na 550 KS, uz spremnih 150 KS iz NOS-sustava. Prvi nastup otkrio je vrijeme od 11 sekundi. Odličan rezultat, a Marin i Calibra su zabilježeni na karti „opasno brzih“ automobila.
Metanol! Sljedeću sezonu Calibra je počela voziti na metanol, kao i svi auti utrke Indianapolis 500. Glava motora je prerađena s četiri na osam injektora veličine 2200 ccm, a stigla je i nova turbina – BorgWarnerov monstrum EFR9180 koji puše sa 2,5 bara. Naravno, takve komponente treba i nahraniti gorivom, za što se brinu tri Boschove pumpe 044. Snaga je podignuta, uz NOS-sustav, na 800 KS i Calibra je sezonu završila s najboljim rezultatom od 10,291 sekundu.
To vrijeme otkriva koliko je truda i rada potrebno da se vrijeme spusti manje od sekunde. No, Marin uz stalnu bratovu podršku glavni cilj nije izgubio iz fokusa. Pogotovo kad je namirisao vrijeme bolje od 10 sekundi. Uslijedile su preinake na glavi motora, širi ventili od Inconela, titanski šeširići, duple opruge, upušteni su bakreni prsteni u blok motora, a da se sve ne razleti, glava i blok stisnuti su jakim ARP-ovim šarafima. Dečki kao da su tek tada stisnuli gas do kraja.
Pod poklopac stiže moderniji turbopunjač S400 SX, na kojem su jače kompresorske lopatice sa starog modela. Tu su i bregasta vratila koja kao da su s nekog trkaćeg, a ne turbomotora. Izrazito su špicasta (284° usis, 282° ispuh), a kako i ne bi kad se motor vrti preko 8000 o/min? E sad, ako sve te komponente nisu usvirane, korisne su kao i dok stoje na policama u dućanu.
Zato je tu postavljena elektronika Vi-PEC s kojom se zabavio Hrvoje Hictaler iz T. H. Performancea. Sati rada su potrošeni da bi sve funkcioniralo kako treba, a onda je došao i taj trenutak spoznaje. Calibra je otišla upoznati mjernu kočnicu u dotad svom najjačem izdanju i dečki su bili spremni na sve. Ništa ih ne bi iznenadilo, osim činjenice da su četiri puta mjerili i svaki put očitali 927 KS te 890 Nm. Čudo!
Sva četiri mjerenja su pokazala isto – sreći nije bilo kraja! Barem ne do grobničke utrke… Pritisak turbine koji je bio postavljen na 3,2 bara zbog visokih temperatura i tlaka zraka narastao je na 3,5 bara i blok motora je doslovno pukao popola. Zastrašujući prizor, demotiviranost i sve što dolazi u paketu s takvim stvarima… Ali, elektronika je sve zabilježila i problem je otklonjen. Tlak je spušten na 2,8 bara i snaga zadržana na 820 KS. Problema s kvačilom nije bilo jer Marin je za prijenos snage postavio Helixovu spojku sposobnu za prijenos do 1250 Nm koja je stigla iz Velike Britanije.
Bili smo otprilike u toj fazi razgovora kad smo se našli u prilici da isprobamo auto i osjetimo ubrzanje. Taman nam je Marin pokazao kako simpatično pali motor, špricne malo dezodoransa kroz crijevo do usisa… Taj je tren uslijedila buka. Netko je probudio trogirskog monstruma. Ako baš niste fanatik, nemojte stajati pored Calibre kad se sprema na maksimalno ubrzanje. No, što je još gore – ubrzanje uopće ne treba biti maksimalno da bi bilo stravično.
Taman smo se vratili s probnih vožnji novog Audija RS6 i Porschea 911, ali doživljaj u njima nije ni približan drami koju stvori ova neman. To što se dogodi do 3500 okretaja sasvim je dovoljno da zaboravite sve što znate o običnim autima, a tek potom počinje prava pjesma. Skok okretaja do 6000 izgleda kao da vas cipelare navijači Hajduka i Dinama zajedno, a o onom što slijedi zapravo ne treba pričati. Zastrašujuće, iskonsko, nemilosrdno i brutalno ubrzanje!
Tada ne napušta duh tijelo već tijelo duh jer ga ovaj ne stiže pratiti. Tko zna?! Ne želim napisati da ubrzanja tad lijepe za sjedalo jer je to nedorastao i glup opis. Dojam je kao da su udarci u leđa spojeni ujedan kontinuirani šus koji traje i traje, a zapravo je gotov za manje od deset sekundi. Hm… Nije ni čudo što Marin kaže da mu se ruke tresu prije svake utrke. Mora da je zadovoljstvo golemo kad vozač i auto međusobno gaje toliku razinu strahopoštovanja.
TEHNIČKI PODACI
MOTOR
Opel C20XE Klipovi JE PISTONS 86.50 Aluminijske klipnjače custom R&R RACING. Olakšana i balansirana radilica, ležajevi ACL RACING, ukruta bloka 12 mm, ARP-ovi vijci glave i zamašnjaka, Cometicova brtva glave, spojka helix custom 220 mm s dvostrukim custom zamašnjakom, polirani kanali, supertech brončane vodilice ventila i duple opruge ventila, titanski šeširići ventila, širi ventili 1mm inconel, bregaste KENT CAMS, usisna 13/11 mm lift, namjestive remenice i mehanički podizači ventila
PREDNABIJANJE
Wizard of NOS direkt port nitro sistem (150 KS), ispušna grana custom twin scrool, turbopunjač Borgwarner S400SX s EFR-kompresorom od 91/80, wastegate 2x turbosmart 38 mm, usisna grana custom 4 leptira x 50Injektori dynamics 8 x 2200 cc, FPR turbosmart 3000 hp, blowoff turbosmart 50 mm, coolcarger garret custom za 1000 KS, ECU standalone Vi-pec V88, mehanička pumpa goriva aeromotive 2500 KS
POGON I KOTAČI
Gume fedima 225/45 R17, naplatci OZ superleggera, kočnice sprijeda 310 mm i četveroklipna Brembova kliješta 310 mm, straga 300 mm, diskovi iz Omege Lotus – dvoklipna kliješta, pogon na sve kotače audi quattro S6
ŠTO JE DANAS NOVO NA CALIBRI?
Novi je body kit zbog većih drag guma Hosier. Na motoru pojačanje bloka s ukrutama Expert racing i nove su bregaste te je promjen kompresor turbine sa 67 na 82mm. Za novi prijenos je stavljen mjenjač dogbox sa 4 stupnja od sqs racing, a sa šper-diferencijalima i sekvencijalnom ručicom. Trenutno se radi na nabavki dry sump kita i promjeni turbine. Calibra i Marin trenutno imaju najbolje vrijeme na 402 metra od 9.267 sekundi.